قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الثلاثون

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الثلاثون

بعد ما روح البيت
سميحة: هااا قالولك اييية ؟
اسلام: لسه هيردوا علية بكرة ... انا خايف اوى
سميحة: مش انت غنيت كويس ؟
اسلام: ايوة
سميحة: خلاص انسى واللى ربنا كاتبهولك هيحصل
اسلام: ونعمة بالله
سميحة: يلا ادخل غير هدوك عشان ناكل سوا يلاااا
اسلام: حاااضر

ريان اتصددددددددم: ايييييييييييييةةةةةة ؟!
وبص لخالد ومصدوم
حاتم: ايية يا ريان اتخضيت كدةة ليية
ريان: لا يا فندم دة من المفاجاة بس
حاتم: طب اية رايك ؟
ريان: انا اسف يا فنددم هو مش الراجل هو اللى بيروح يتقدم للبنت ولا ايية ؟
حاتم: الحاجات دى ف مصر اما هناا اى حد بيتقدم عااادى
رياان: بس يا استاذ حاتم انا...
قاطعة صوت الموبايل وهو بيرن وكانت لوجين طبعا
كنسل عليها
ريان: يا فندم انااا معرفش الموضوع ايية غير دلوقتى و...
قاطعة لتانى مرة صوت الموبايل
حاتم: تقدر ترد
ريان مشى بعيد ورد عليها
ريان: الوووو
لوجين: والله العظيم انا مش هكلمك تانى انت رخمم
رياان: الله الله الله طب لية كدة يا حببتى مفيش حمد االله ع السلامة
لوجين: انا مش قولتلك لما توصل كلمنى
رياان: معلش يا حببتى انا اسفف
لوجين: لا مش هصالحك ابددااا
ريان: واهون عليكى يا حببتى ؟
لوجين: لالا بصراحة متهونش
ريان ابتسم: طب بقولك ايية ؟
لوجين: ممممم
ريان: وحشتينى
لوجين بكسوف: ...
ريان: مفيش وانا كمان ... طب اقولك حاجة كمان
لوجين بكسوف اكتر: ااحم ييية ؟
ريان: بحبكك
لوجين ضحكت: اتفضل بقا افتح الاسكاى بى بدل مااجيلك لغاية عندك
ريان: يا سااتر يارب اييةةة دةةة بيطلعوا امتى دول يامة
لوجين: انا قاعدة بقالى 3 سااعات مستنياك تفتح
ريان: ييا خبر 3 ساااعاات معلش يا قلبى اول ما اروح هرنلك وافتح اللاب
لوجين: ااااااااااااااااه انت فييييييين بققااا يا كابتن بتعمل اييى برة البيت
ريااان: هههههههههههههه بشقط موزة
لوجين بزعل: كدةةة والله لقفل ومش هفتح لا اسكاى بى ولا هرد عليك همم
وقفلت ف وشة السكة

ريان: ههههههه يابنت المجنونة
بيلف عشان يرجع مكانة لقى كريستينا ف وشة
كريستينا: انت مصااحب
ريان: ايةةة مصاحب دى ؟
وجاى يمشى وقفت قدامة ولفت اديها حولين رقبتة
كريتسنا: طالما انت مش مصاحب مش رادى تتجوزنى ليية ؟
ريان وشال ايديها بعنف: عشان انا بحب مراتى:p
كريستينا: ايية دةة انت متجوز
ريان: ااه متجوز وعندى 7 عيال ومعنديش شقة ولا بيت وقاعد ف الشاارع انا تشرد يابنتى
ومشى وسابها
ريان: لو سمحت يا فندم انا لازم اروح حالا
حاتم: احنا لسة مخلصناش كلامنا
ريان: بص يا فندم انا مش عايز اقطع علاقة الشغل اللى ما بينك وما بين بابا بس انا بصراحة
مقدرشش اتجوز واحدة مسيحية
حاتم: كريستينا مش مسيحية كريستسنا مسلمة
ريان: مااشى يا فندم انا هقولهالك ع طول انا بحب خطيبتى ومش هتجوز عليها
عن اذنك ... حصلنى يا بابا
خالد مصدوم من كلام رياان ومش عارف يعمل ايية ؟
حاتم: عاجبك اللى ابنك عملة دةة يا خالد
خالد: انا اسفف جداا يا حاتم انا هروح اشوفة شكلة شارب حاجة
كريستينا وبتعيط: Leave it goes Married
(اتركة يذهب فانة متزوج)
خالد::O

بعد ما قفلت معاه قفلت اللاب توب وطلعت اوضتها ونامت
بس الحقيقة هى مجلهاش نوم خالص
فضلت تفكر
لوجين: يا ترى بتعمل اييية دلوقتى يا رياان طالما مش فى البيت
يوةةة ماقالك قبل ما يسافر انة رايح شغل
شغل ؟! شغل دة ايية انا مش مصدقة الحوار دةةة
يعنى هيضحك عليكى مثلا
اه يضحك علية وميضحكش علية لييه ؟
لا عممرة ما يضحك عليكى عارفة ليية ؟
لييية ؟
عشان هو بيحبك جدااااااا
طب ماانا كمان بحبة جداااا
لوجين فوقى مش كل الناس زى امير
صح صح يلا انا هنام بقاا

بعد كتب الكتاب راحت شيماء ومسكت ف دراعة وهى فرحانة وهو بيبعد عنها ومش طايقها
امير: مش كل حاجة تمام يلا بقا عشان عايز اروح
صباح: تمام اييييييييييية دة لسه ع الاقل اسبوع
امير وسليم واسما: نعممممممممممممممم
شيماء: اييية دةة هو انا مش من حقى اعمل فرح زى بقيت البنات والبس فستان واعزم صحباتى البنات
امير بص لسليم: بابا احنا متفقناش ع كدددة
صباح: بس انا بقا اتفقت
امير مسكها من شعرها بغل وبزعيق: يا شيخة انت ايية شيطانةةةةةة
شيماء: اى اى اى يا ماما
صباح جريت عليها وخلصتها من ايدة
صباح: يكون ف علمك لو مديت ايدك عليها بعد الجواز انا هرفع عليك قضية
امير: نعمممم يا ختى ياشيخة روحى ربى بنتك الاول
صباح: احترم نفسسكك شايف احنا بنتهان ف بيتكو يا استاذ سليم
سليم: اهدى بس يا امير اما نشوف اخرتها ... تمام يا مدام صباح الفرح هيتعمل الاسبوع اللى جاى
امير: اييييييية فرح مش هعمل افراح
اسما داست ع ايدة عشان يهدى
امير: اسكتى انت لاديكى ف وشكك
اسما: يوووة وانا مالى انا تصدق انى غلطاانة والله لطلع اوضتى
اسما بتجرى ع السلم وهى مدايقة وامير بيجرى وراها ودخل معاها اوضتها وماسكها من شعرها وقفل الباب

اسما: انت مش لاقى حاجة تتخانق عليها وجاى تضربنى انا
امير بصوت واطى: اسكتى انا لما لقيت حجة اهرب منها اانا لو فضلت واقف قدامها هقتلها
اسما: يا سيدى العوريف وهتعمل اية يا باشا لما تبقوا لوحدكو ف بيتكوا
امير: ولا حاجة هصحيها بعلقة وامسيها بعلقة
اسما: خلى بالك البت دى مش ساهلة ؟
امير: يا سلام وعرفتيها لوحدك ولا حد قالك
اسما بضحك: انت رخممم اوى احسن انا فرحانة فيك هتتجوز وهتكبس ع نفوخك
امير: ورينا شطارتك يختى وبعدين اسلام مش باين الايام دى ليه ؟
وشها اتحول للحزن
امير: ايية عملك حاجة ولا ايهة الواد دةة ؟
اسما: لالا فوكك منة الا قولى ...
امير مقاطعا: يبقى عملك حاجة مزعلك ف ايية ؟
اسما: اميير انا سبت اسلام
امير: نعم ياختى ليه ؟ مش دة اللى كنتى هتموتى علية
اسما: اديك قولتها كنت يعنى ماضى يلا بقا انا عايزة انام
امير: عبووو شكلك
ونزل لقاهم مشيوا واتفقوا ع ميعاد الفرح وكل التشكيليات
امير: واتفقتوا ليية يا بابا انا مش عايز اعمل افراح ولا زفت
سليم: يابنى خلينا نخلص شكلهم طمعانين فينا وانا وراهم والزمن طويل
امير: طب طالما انت عارف كدةة فوكك منها بقا
سليم: امييير انتو خلاص اتجوزتوا ولا انت نسيت المأذون لسة ماشى ع فكرة
امير: انت بتفكرنى لييية يااا باابا بس

فى البيت
خالد: ممكن اعرف اية اللى انت هببتة دةة
ريان: ليه يا بابا مقولتليش من الاول
خالد: ولو ... رايح تقول للبنت انك متجوز
ريان: هه هى لحقت قالتلكوا
خالد: عيب يا ريان كدةة انت كبرت ع الكلام دةة
ريان: وجاايبنى من مصر عشان اتجوز ... طب دى حتى بنت قليلة الادب
خالد: خلاص بقااا
ريان: خلاص طالما انت عايزنى اتجوز انزل معايا مصر وانا هتجوز تانى يوم
خالد: يبقى الكلام اللى قولتة دة صح
ريان: قولت ايييةةة ؟ اااه ايووة ماما عارفة وعمر ويارا كمان
خالد: ومقولتش ليه ؟
ريان: ساعتها مكنش لة لزوم ... ثم انى عارف اصلا انت عملت كدة عشان علاقة شغلكوا تتحسن وتكسب شغلك
خالد: ماشى يا ريان طلعت ذكى وبتفهم بس اقسم بالله لو حصل تقصير ف الشغل او حاجة كدة ولا كدة انت حر
ريان بزعيق: وانا مش هتجوز واحدة زى دى عشان مصلحة بينكوو ... انا عايز انزل مصر

تانى يووم ف انجلترا
صحى ريان من نومة الصبح بدرى وخد شاور ولبس بنطلون رياضى وتيشريت وكوتش وكاب وحط الهاند فيرى ف ودنة وخرج يجرى الصبح
وهو بيجرى رن موبايلة
ريان: حياتى
لوجيين: ممممم عامل ايية ؟
ريان: اية عامل اية دى اسمها وحشتنى
لوجين: يا رخمم
ريان: شكرا يا حببتى
لوجين: مكلمتنيش ليية بقاا
ريان: حببتى انا قولت اكيد لسة مصحيتيش من النوم اصلى عارفك كسولة
لوجين: انا كسوولة طب لعلمك بقاا انا رياضية جدا ع فكرة ... وبعدين يا استاذ
انت ناسى فرق التوقيت ولا ايية ؟

ريااان: اووبسس نسيت والله
لوجين: خلاص سماح المرادى .. قولى بقا بتعمل اييية ؟
ريان: مفييشش لسة صاحى وبجرى اهوو ف الشارع شوية والبنات ايييةة موزز هنا
لوجين بغضب: ريييييييااان
ريان بخضة: ف اييية يا حببتى بهزر والمصحف
لوجين بضحكة: اييوة كددةة اتعدل
ريان بيتكلم مع لوجين ولقى شخص واقف بيبصلة بقلق وتوتر
ريان خد بالة
ريان: بقولك اية يا حببتى هقفل دلوقتى وهكلمك تانى
لوجين: كدةة مااشى يا ريان سلام
ريان: متزعليش يا قلبى والله هكلمك تانى
لوجين: خلاص مش زعلانة يلا روح شوف انت هتعمل ايية سلام
ريان قفل مع لوجين وبيبص للشخص اللى كان بيبصلة بخوف وبيقرب ممنة والشخص يبعد بخوف
لغاية ما وصلة ريان
ريان: Do you know me ??
الشخص بخووف: ...
ريان: what happen ??
الشخص: ...

وفجأة الشخص جرى بسررعة ريان جرى وراة لغاية ما مسكة
الشخص: والنبى ماتودنيش للبوليس والنبى والنبى
ريان وهو ماسكة من التيشيرت: انت مصرى ؟
الشخص: ايوة انا مصرى
ريان: طب انت خايف من اييية ؟ انا مش هعملك حاجة احنا مصرين زى بعض
الشخص: بجددد يعنى انت مش فاكرنى
ريان بتفكير: مش عارف حاسس انى شوفتك قبل كددةة
الشخص بصدمةة: يا باشا ابوس ايدك انا ممكن اعملك اى حاجة بس متودنيش للبوليس
ريان: يا عم انت انا مش هوديك للبوليس واوديك للبوليس لييةة
الشخص بتردد: عششااان .. عشااان ... ععشاان
ريان: عشاان اييةةة ؟
الشخص: بس توعدنى الاول ؟
ريان: اوعدك بأية ؟
الشخص: انك مش هتسلمى للشرطة ولا تقتلنى
ريان: اوعدك طبعا انت ميين بقاا
الشخص: انا هاادى
ريان: اهلا وسهلا هادى ميين ؟
هادى: انا اللى خبطت انسة لوجين بالعربيةةةةةةة
ريان: اييييييييييية ؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة