قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع والثلاثون

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع والثلاثون

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع والثلاثون

مرت الايام عليها سريعا و لم يتغير حالها، و لكنها زادت مقابلاتها مع إيهاب خارج العيادة
كان يراقب اللوحات، فاتجهت اليه و قالت: -لو في حاجه عاجبك ممكن تخدها
-رسمك جميل اوي يا ميرا
ضحكت ميرال و قالت بابتسامة: -جات على اللام يعني؟، على العموم شكرا
-انتي هتفضلي في روما؟
-اها هرجع مصر اعمل اي؟

قطع حديثهم دخول شاب إيطالي و وقف معها و بقى يطرح عليها الكثير من الأسئلة و يجادلها في اختيار اللوحات و غادر بعد شراء اثنين
زفرت ميرال بخنق و قالت: -الشخص دا غريب اوي تقريبا كل يوم يجي يشتري لوحة و بيحضر كل المعارض اللي شاركت فيها
غمز لها إيهاب و قال بمرح: -شكله معجب لانه من الواضح انه ملهوش في الرسم و الكلام دا و انا حاسس انه شوفته قبل كدا
-تشرب حاجه يا دكتور؟
-ما بلاش دكتور دي.

نظرت له ميرال و قالت: -طيب يا دكتور
ابتسم إيهاب و قال: -ماشي يا ستي
-اها انت معزوم عندنا على الغدا، شكلك مش هتاخد لوحات
-يا بنتي انا مليش في الجو دا...

ذهبت ميرال إلى المستشفى بعد أن سألت إيهاب عن دكتور متخصص في القلب، و قامت بأجراء الكشف و الفحوصات
نزلت ميرال من المستشفى و أخبرها إيهاب بأنه سيأتي إليها و لكن ما تعجبت اليه هو وجود ذلك الشاب التي لم تعرف اسمه يجلس في سيارته و من الواضح عليه انه يراقبها، زفرت ميرال بحنق و اتجهت اليه و قالت بالايطالية: -لماذا تراقبيني؟
فتح باب السيارة و نزل و قال: -احب النظر إليكِ.

نظرت له و قالت باستهجان: -هل انت مختل؟ لا اريد رؤيتك
-دعينا نتعرف ميرا، انا اعلم عنكِ الكثير و اريد التقرب منك
ضربت كف على اخر فهو يبدو مريض و حمد ربها عندما وصل إيهاب و اتجهت إلى سيارته و قالت بضيق: -اطلع بسرعه، واضح انه مجنون
ضحك إيهاب و قال: -مهوس باين، اسف اتاخرت عليكي عملتي اي عند الدكتور
تنهدت ميرال و قالت: -مفيش هعمل عملية قريب
-متقلقيش هتكوني كويسه.

ابتسمت ميرال و بعد ذلك عبس وجهها و قالت بحزن: -انا خايفه على ماما، اكيد هتقلق عليا بص انا مش هقولها و خلاص
-مينفعش يا ميرال لازم تقولي و بعدين خير بإذن الله متخافيش انا هبقي معاكي
ابتسمت ميرال بامتنان و قالت: -شكرا يا إيهاب...
اخبرتها ميرال و بالطبع كانت دلال تشعر بالقلق من فقدانها و لكن ميرال كانت تحاول أن تطمئنها.

دلفت ميرال إلى المنزل و قالت بابتسامة: -انا جيت يا دودو فينك
-تعالي يا ميرال، انا هنا
ذهبت ميرال إلى غرفة الصالون و اندهشت عندما وجدته و قالت بتوتر: -جاسر...
قالت دلال بابتسامة: -اها دا فرحت اوي لما قالي انه جاي
صافحته ميرال بهدوء و استأذنت منهم و دلفت إلى غرفتها لتلعن تلك اللحظة التي جمعتهم
دلال بحرج: -هي متقصدش حاجه يا ابني بس.
قطعها جاسر و قال: -ممكن ادخلها
-اتفضل.

طرق جاسر الباب و دخل عندما سمحت له و بعد ذلك اغلقه و قال: -لو كنت اعرف انك هتضايقي مكنتش جيت
-هضايق من ايه؟
التفتت ميرال له و اردفت: -جاي ليه يا جاسر؟، عايز تعرف وصلت لايه يعني؟!
-عارف يا ميرال، الدكتور اللي بيتابع حالتك صاحبي، اللي هو إيهاب
نظرت له ميرال بدهشة و قالت: -تمام برافو
اقتربت ميرال منه و اردفت: -طب جاي تظهر في حياتي ليه؟ انا ما صدقت اتعودت على غيابك و لا دي عندك ليها علاج.

تنهدت ميرال بنفاذ صبر و قالت: -انسى، ممكن نطلع برا عشان مينفعش نسيبها لوحدها كدا
-ليه مقولتيش لحد من أهلك انك هتعملي عملية هنا
نظرت له ميرال و قالت: -مش عايزة حد جنبي، انا هعرف ابقى كويسه لوحدي و بعدين الدكتور قالي ان الموضوع سهل بلاش انت بس تقلقها انا مكنتش عايزة اقولها بس كان لازم
-ميرال الحالة النفسية مهمة أوي
-وجودك هيتعبني اكتر يا جاسر، شوف انت جاي هنا تعمل اي و ارجع مكان ما جيت.

-انا مش جاي عشانك انا جاي...
قطعته ميرال و قالت: -اكيد ماما وحشتك فقولت تيجي تشوفها
ابتسم جاسر و قال: -وحشتني اوي، كل حاجه وحشة من غيرك
نظرت له بعدم تصديق و قالت: -جاسر انا محتاجة انك تيجي تقولي كلمتين حلوين عشان تضحك عليا بيهم، كل حاجه انت قفلتها في مصر، فبجد انا شايفه ان وجودك هنا ملهوش لأزمة
خرجت ميرال من الغرفة و تابعها هو و فهمت دلال بأنها مازالت على وضعها و قالت: -انا هقوم احضر العشا.

نظرت له ميرال و قالت: -لا خليكي انتي انا...
قطعتها دلال و قالت: -ارتاحي يا حبيبتي
قامت دلال و تركتهم، نظر لها جاسر و قال: -انا غلطان
-محدش طلب منك تيجي هنا و بعدين انا مش عايزة اشوفك
قام جاسر و اتجه ليجلس بجوارها، فابتعدت عنه و اقترب منها قائلا: -اثبتي يا ميرال مالك؟ خليني اقول الكلمتين
تنهدت ميرال بضيق و انتظرت حديثه انا عندي شغل هنا و هخلصه و ارجع فقولت اشوفكم و كدا
-شكرا يا دكتور
-بلاش زفت دي.

قامت ميرال و عقدت ساعديها قائلة: -دكتور و مريضه عنده هقولك اي يعني؟
خرجت دلال و تنحنحت قائلة: -ادخلي هاتي الأطباق يا ميرال
استجابت ميرال لها و دخلت إلى المطبخ، نظرت دلال إلى جاسر و قالت: -خليك عارف انك انت اللي سيبتها و طبيعي تاخد حقها منك بالطريقة دي
خرجت ميرال و قالت: -الاكل جهز
طرق الباب فذهبت ميرال لتفتح و قالت بابتسامة: -حماتك بتحبك اتفضل يا إيهاب
-طب كويس، عندي ليكي خبرين اصلا.

دلف إيهاب إلى الداخل و سلم على جاسر و بعد ذلك جلسوا ليتناولوا العشاء و بعد ذلك دخلت دلال لتعد لهم الشاي
ميرال بتساؤل: -اي بقا؟
تنهد إيهاب و قال: -اول حاجه العملية هتكون صعبه و فيها نسبة خطورة على حياتك، انا روحت للدكتور و اتكلمت معاه و فهمت المضاعفات اللي ممكن تحصل خصوصا ان عضلة القلب ضعيفة اوي
جاسر بضيق: -هندخل في علم رب يعني؟ هتبقى كويسه ان شاء الله.

تنهدت ميرال بعد أن نظرت له باستغراب و قالت: -مش مهم يا إيهاب ما انا لازم اعملها، و بعدين زي ما دكتور جاسر قال مش هندخل في علم ربنا، اي الخبر التاني
-عارف الواد اللي بيلف وراكي دا يبقى مين؟
-مين؟
-دا معنى روك إيطالي و أصلا معروف جدا في روما بس انا مش متابع أوي، اسمه ميشال ماركوس و عليته من أكبر تجار السلاح هما مشهورين بدا
جاسر بدهشة: -ماله يعني؟
-منعرفش بس هو بيظهر في أي مكان ميرال بتكون في.

نظر إليها و اردف: -فاعملي حسابك بأنك لو حصلك حاجه في المستشفى هنضيع كلنا
ضحكت ميرال و قالت: -حاضر بس انا هعمل اي بجد دا شكله مجنون.
-متقلقيش يعني مش هيعملك حاجه
نظر لها جاسر و قال: -ما علينا، انا همشي
غادر جاسر و تابعه إيهاب بعد أن اودعهم
-مالك يا عم في أي؟
-مفيش، هي هتعمل العملية امتى؟
-بعد بكرا، بس سيبك انت حوار ميشال دا فظيع اوي والله انا خايف يخطفها و لا يعملها حاجه.

نظر له جاسر بامتعاض و قال: -و على اساس انه عادي كدا، لو حصل حاجه من دي فوقتها مش هيبقى في ميشال اصلا...

ذهبت ميرال إلى الجاليري الخاص بها و لكنه اوقفها و هي بتفتح الباب قائلا: -أود التحدث معاكِ؟
التفتت ميرال له و قالت: -لا اريد و أنا مرتبطة بشخص فأرجوك ابتعد عني.
-انا معجب بيكِ
في تلك اللحظة اتي جاسر و امسك بيدها قائلا: -من هذا؟
ابتلعت ميرال ريقها و قالت بتوتر: -زبون يريد شراء بعض اللوحات
نظر لهم ميشال بغضب و قال: -لا اريد شرائك انتِ عزيز.

لم يكمل جملته و قام جاسر بلكمه بشدة و قال بغضب: -ادخلي انتي جواه
قام ميشال و اتجه اليه و قال: -هل انت مدرك ما فعلته؟
سحبه جاسر من عنقه و همس له بخفوت: -و مدرك لأشياء كثيرة تفعلها تدمر سمعتك وسط معجبينك، الحانات المشبوهة و اظن انك أدركت الباقي، ابتعد عن تلك الفتاة لأنها لي...
عدل جاسر جاكته و دلف إلى الداخل فقالت ميرال بانفعال: -اي الشغل دا يا جاسر و بعدين انت غاوي مشاكل و لا مسمتعش كلام إيهاب امبارح.

-يعني انتي عجبك اللي قاله و بعدين انا مبخافش
زفرت ميرال بحنق و قالت بعصبية: -انت مالك هو قال اي؟ لوسمحت جاسر ملكش دعوة بيا
سحب جاسر من ذراعها و قبض عليه بشدة و قال: -و انتي مش عايزة تبطلي وس
سحبت ميرال يدها و قالت: -انا حره انت ملكش دعوة بيا يا جاسر و بعدين لو هي كدا انا دلوقتي ممكن اخرج و...
قطعها جاسر بحدة: -وعد مني هكسرلك رجلك عشان تقعدي يومين في المستشفى زيادة.

غادر جاسر و تركها، زفرت ميرال بحنق فهو أفعاله غير منطقية بالمرة.

كانت ميرال تقوم بإجراء فحص قبل دخولها إلى غرفة العمليات، رتبت دلال عليها و قالت: -هتبقى كويسه يا حبيبتي
نظرت لها ميرال بحزن و ابتسمت قائلة: -أكيد
-هو جاسر مش جي؟
تنهدت ميرال و افتكرت ما حدث بينهم بالأمس و قالت: -لا، مفيش حاجه بيني و بين جاسر عشان...
قطعهم طرق الباب و دخل جاسر فلحظت دلال تلك الابتسامة البلهاء التي ظهرت على وجهها و همست لها و كدا في بينكم حاجه؟

فاقت ميرال من شرودها فأردفت دلال انا هخرج ارد على دكتور إيهاب
نظرت له ميرال و قالت: -بحسبك مش هتيجي
جلس جاسر بجوارها علي الفراش و قال: -ما انا جيت عشان مدام دلال متكنش لوحدها ميصحش
نظرت له ميرال بغيظ و قالت: -دا انا ممكن أدخل مطلعش
وضع سبابته على شفتيها و قال: -متقوليش كدا تاني، العملية بسيطة و هتطلعي عشان نكمل خناقتنا
ابتسمت ميرال و عقدت ذراعيها حول عنقه و دفنت وجهها في صدره و قالت: -خليك معايا.

بعد مرور يومين تعافت ميرال و استعادت وعيها بالكامل
قامت ميرال فهي ملت من الفراش و اتجهت لتنظر من الشرفة، طرق جاسر الباب و دخل
تعجبت ميرال من قدومه فالجميع ذهب و هي طلبت منهم ذلك و قالت: -انت ناسي حاجه و لا اي؟
-اها، خليت إيهاب يوصل مدام دلال
ميرال بتساؤل: -طب انتي نسيت اي؟
-قلبي
رفعت ميرال حاجبها و قالت: -هو انت لاقيته تحت و لا اي؟
-هو مين؟
-ميشال.

-اها معرفش هو عايز اي بصراحة و شكلي هجيب أخرى معاه و بعدين انا مكنتش هسيبك تباتي، انا هنزل للدكتور و ارجعلك
اتجهت ميرال إلى هاتفها لتتفحص المكالمات و اتصلت بشقيقتها و قالت: -معلش ندى انا كنت مشغولة شوية الفترة دي.
-عادي يا ميرا بس عايزة اقولك انك هتبقى خالتو قريب.
ابتسمت ميرال و قالت بسعادة: -اخيرا الف مبروك يا ندى
-هتيجي مصر امتى؟
-في السبوع بقا، قولتي لعدي و لا لسه؟

-اها، و انتي عارفه القضية الغريبة اللي بابا كان بيحقق فيها مسك المجرم و طلع اسمه معتز، لسه قابض عليه من يومين
شهقت ميرال بصدمة و قالت: -بجد؟
-ايوه يا بنتي و انا قابلته عشان شككه في صحته العقلية
انتهت ميرال معها و انتظرت قدوم جاسر و عندما اتي قالت: -جاسر
-نعم؟
-تتجوزيني.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة