قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل العاشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل العاشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل العاشر

لقد تخطت الساعة الواحدة بعد منتصف الليل ومازالو جميعا يجلسون في حديقة المنزل يتابعون احداى الأفلام الكوميدية وكل زوج يجلس بجوار زوجتة وسناء ومها يجلسون بجوار بعض ومنير مقابل لهم لتقاطع صفو لحظاتهم حورية قائلة.
حورية. هي الساعة كام
لينظر إلياس لساعتة قائلا. اتنين إلا عشرة
حربى. واااه الوقت عدى من غير ما نحس
حورية. طيب يلا نصلى
إلياس بصدمة. نصلى
سناء. صلاة اى دلوقت يا بنتى.

حورية ببسمة. صلاة القيام يا مرات عمى
أريج. اى صلاة القيام دى
سما. هو مش الصلاة ضهر وعصر ومغرب وعشا بس.

حورية ببسمة. طب والفجر فين، بصى صلاة القيام دى احلى حاجة وفوايدها كتير. انا ديما بصلى القيام عشان اطلب من ربنا كل اللى انا عايزاة وبنام وانا متوضية وبالى بيبقى رايق قيام الليل هي صلاة النفل من بعد صلاة العشاء، لطلوع الفجر الثاني. ومنها صلاة الوتر وراتبة بعد فرض صلاة العشاء، وصلاة التراويح في رمضان، وما قد يضاف إليها زى: سنة الوضوء. قيام الليل كان مفروضا قبل فرض الصلوات الخمس، ثم نسخ حكمه بعد فرضها. و...

أريج مقاطعة. باااااس اى الكلام الصعب دا. بسطيها عشان افهم وبعدين في حاجة
حورية. في اى
أريج بخجل. احم انا مبعرفش اتوضى
حورية بصدمة. بجد
سما. ولا انا
حورية. مين تانى
ليجيب الجميع ماعدا حربى لتتنهد حورية ببسمة قائلة.
حورية. مفيش مشكلة يلا يا بنات اطلعو حضرو هدوم واسعة وحجاب وانا جاية
اسيل. حجاب
حورية. الله يرضى عليكى هتصلى بشعرك. اطلعو يلا.

لتصمت حورية قليلا حتى خروج الفتايات برفقة سناء ومها لتلتفت لهم قائلة...
حورية. سى حربى معلش وريهم يتوضو ازاى
عبيدة. يا كسفتك يا حازم
سراج. شكلنا وحش اووى
منير. والله العيب فينا
حورية. خلاااااص يلا كلكم استعدو وسى حربى هيكون الإمام
حربى بمشاكسة. انا مستعد لأى حاجة يا بسكوتة قلبى
إلياس. هو دا وقتة
حورية. هنتوضى انا والبنات راجعين قدامكم خمس دقايق وبعد صلاة القيام هنقعد نقرأ القرآن لحد أدان الفجر.

إلياس بصدمة. قرأن
حورية. أنت ملحد ولا اى
إلياس. لا مش قصدى كده بس.
حورية. يلا يا ابن عمى هتقضى الليل كلة في الرغى
لتتركهم وتصعد للأعلى ويذهبو برفقة حربى من أجل الاستعداد للصلاة...

منزل الزينى، صباحا...
يجتمع عثمان باسرتة لتناول الفطور لينظر للطاولة ويتنهد قائلا.
عثمان. البيت فاضى من غيرهم
شبل. هما لحقو يوحشوك يا بوى
سلام. هو احنا مش كفايه اياك
عثمان. كلكم غلاوة واحدة عشان اكدة مش بقدر على بعدكم
وفاء بحب. ربنا يخليك لينا يا بوى
عثمان باندهاش، تسلمى يا بتى
لتزيد دهشته حين وجدها تبتسم لسلام وتضع له الطعام في طبقة وايضا تسكب بعض من عصير البرتقال في كوب وتقدمة لها لتقول رشا بصدمة.

رشا. وفاء انتى زينة يا خيتى
وفاء بسعادة. الحمد لله. امال نور فين
رشا. نايمة
وفاء. زين. بعد ال وكل تعالى ننزل نشترى شوية هدوم جديدة
رشا بتوتر. انا وانتى
وفاء. اه وفيها اى. بعد إذنك يا سلام
سلام ببسمة. اعملى اللى انتى عاوزاة. هتلاقى فلوس ف الدرج خديها
وفاء. ربنا ما يحرمني منك. انا هلبس وجاية
لتنهى حديثها وهي تصعد الى الاعلى ليقول شبل.
شبل. هي مرتك مالها يا خوى
سلام. دى نصيحة أريج السبب
عثمان. كيف يعنى.

سلام بتنهيدة. هقولك يابوى.

غرفة حورية...
تستيقظ صباحا وهي تشعر بشئ يداعب وجنتيها لتفتح عينيها وتتفاجأ بحربى يقبلها برقة على وجنتيها لتقول.
حورية. صباح الخير
حربى. صباح الهنا يا قلبى
حورية. هي الساعة كام
حربى. الساعة عشرة
حورية. طيب هقوم اتسبح وننزل
حربى. استنى معايا شوية
حورية بقلق. في حاجة
حربى. بحبك
حورية ببسمة. وأنا بموت فيك
حربى. انتى طيبة اوى
حورية. الطيبون للطيبات
حربى. ما تيجى اقولك كلمة سر
حورية. قول انا سمعاك.

حربى بحنية. لا دا فعل مش كلام
حبيبى يا ربنا...

غرفة اسيل.
يستيقظ عبيدة صباحا ويجد اسيل تجوب الغرفة ذهابا وايابا وهي تحك ساعدها بقوة ليقول.
عبيدة. صباح الخير. انتى كويسة
اسيل بضيق. لاء مش كويسة كويس انك صحيت قوم هاتلى شيكولاتة
عبيدة. عندك يا روحى ف التلاجة
اسيل. لا ما انا كلت اللى ف التلاجة هاتلى تانى
عبيدة بصدمة. كلتيهم كلهم
اسيل بغضب شديد. أنت بتعدهم عليا. مش عايزة منك حاجة انا هتصرف
لتتركة وتهبط للأسفل ليتعجب من فعلتها تلك ويذهب خلفها.

غرفة اريج...
يستيقظ إلياس ولكنه تفاجأ بعدم وجودها في الغرفة لينهض باحثا عنها في غرفة تبديل الثياب ولم يجدها ليلتفت حين أستمع لصوت فتح باب المرحاض ليجدها تخرج منها وهي تلتف بمنشفة كبيرة وشعرها يتساقط منه قطرات المياة ليعلم انها كانت تستحم ليقول ببسمة.
إلياس. صباح الخير يا قلبى
أريج. صباح النور. ممكن اطلب طلب
إلياس. انتى تؤمرى
أريج. انا عايزة أكل محشى مشكل وحمام
ليحتضنها من خصرها قائلا...

إلياس. بس كده من عيونى. هطلبلك دليفرى
أريج. لاء. انا عايزاك انت اللى تطبخهم
إلياس بصدمة. نعم
أريج. اى انت قولتلك اطلب اللى انا عايزاة ومن اول طلب هترجع ف كلامك
إلياس. اريج انا مستعد انفذلك اى حاجة إلا كده. بقى انا الياس الديب اقف اعمل محشى
أريج. خلاص مش عاوزة حاجة
لتنهى حديثها وهي تاخد ملابسها وتتجة مرة اخرى للمرحاض حتى تبدل ثيابها ليتنهد بقوة وهو يعود مرة اخرى ويجلس على الفراش مرة اخرى ويهمس قائلا.

إلياس. وبعدين بقى في جنان الحريم دا. على جثتي انا اقف ف المطبخ و.
ليقطع حديثه خروجها من المرحاض لتقف أمام طاولة الزينة تمشط شعرها سريعا قبل ان تتجة للخارج ليمسك يدها قائلا.
إلياس. ممكن افهم مقموصه ليه
أريج بتذكر. مالكيش دعوة بيا. ما دام طلباتى مش هتتنفذ يبقى انسى اى كلام بينا. عشان تعرف بس انك متغيرتش
إلياس بحدة. انتى مجنونة عايزانى انا اقف ف المطبخ
أريج بحزن. لا متوقفش.

لتبعد يدة عنها وتتركز وتهبط للأسفل ليتبعها متأففا وهو يقول.
إلياس. دا مرار طافح.

أما في الأسفل كالعادة ذلك الشجار اليومى ولاكن الوضع مختلف تلك المرة حيث كان سبب الشجار كوبا من اللبن...
سناء. يا بنتى هو مش بيحب اللبن
سما. هيجرالة مصيبة من الويسكي. اللبن أفضل
سراج بغضب. قالولك عليا بيبى مستنى الرضعة. ما تسلمى يابت
لتهبط حورية وحربى على أثر الصوت ليقول حربى
حربى. مالكم
سراج. تعالى شوف العبيطة دى عايزانى أشرب لبن قال
حورية. طب وفيها اى هو اللبن وحش
سما. شوفت أن اللبن مفيد.

لتهبط اسيل وهي غاضبة ويتبعها عبيدة لتقول.
اسيل. ماما عندك شيكولاتة
سناء. ايوا يا حبيبتى هتلاقى فوق في اوضتى
سما. انتى اى حكايتك مع الشيكولاتة بقيتى بتتكلم بكميات رهيبة
اسيل بغضب. طبعا وانتى هتجيبية من برة اخوكى مين
عبيدة. هو انا عملتلك حاجة انتى متنرفزة كده ليه
اسيل. قصدك اى شايفنى مجنونة
ليقاطعهم صياح إلياس وهو يهبط خلف أريج قائلا.
إلياس. يا بنتى استنى اى الجنان دا
أريج. مالكش دعوة بيا.

ليصرخ منير بالجميع قائلا...
منير. اسكتوووووو. اى الصباح دا
حورية ببسمة. جدو
منير. نعم
حورية. ممكن احل انا الموضوع دا
منير. ياريت
حورية ببسمة. سما اى مشكلتك
سما. بيشرب ويسمى كتير ولما قولتلو أشرب لبن هزقنى
حورية. وانتى يا اسيل
اسيل. مستخصر فيا الشيكولاتة
حورية. وانتى يا أريج
أريج. عايزة أكل محشى مشكل وحمام وانقاص لما طلبت أن هو اللى يعملهم انا مش عايزة دليفرى.

ينفجر الجميع ضاحكين بسبب طلب اريج لتقاطعهم حورية قائلة.
حورية. والله فكرة
إلياس بصدمة. نعم ياختى
حورية. جدو خد مرات عمى سناء ومرات عمى مها واقعدو في الجنينة
منير. ماشى. يلا يا سناء انتى ومها
ليخرج منير وتتبعة مها وسناء لتلتفت حورية لهم قائلة.

حورية. تفضلو قدامى على المطبخ وبما أنكم زعلتوهم فانتو اللى هتحضرو الأكل النهاردة وقبل ما تعترضو اللى مش هي دخل المطبخ مش هياكل النهاردة ولا هي طلب أكل من برة. يعنى من الآخر هتتطبخو هتاكلو موافقين يا بنات
لتصدر الفتايات موافقتها وهم يبتسمون بسعادة
ليقول حربى. انا معنديش مانع
عبيدة. ربنا ع الظالم
سراج. منكم لله
إلياس. حسبى الله ونعم الوكيل فيكم
حورية. اتفضلو على المطبخ.

ليذهبو الشباب باتجاة المطبخ وتتبعهم الفتايات للداخل...
بعد مرور بعض الوقت. في المطبخ...
تقف حورية تخبرهم بما يجب أن يفعلوه واسيل واريج وسما يجلسون بسعادة يتناولون الشيكولاتة وبعض المسليات ليقول سراج.
سراج. انا خلصت
لتمسك حورية حبات الباذنجان تتفقدهم لتقول.
حورية بحدة. سرررااج اى اللى انت عملتو دا
سراج ببرائة. عملت زى ما قولتى أورت البتنجان.

حورية. انا شايفاك من الناحية التانية انت خرمت البتنجان من الناحيتين
عبيدة بمزاح. ينهار اسود إلياس ادفن الكوسة دى
إلياس. انا خليت الكوسة مصفى
حورية. بردو هتاكلوه. انا خلصت الصلصة يلا عشان تحشوة
حربى. لا انا تعبت
حورية. عشان خاطرى
حربى. انتى بتستغلينى
حورية. عندك مانع
حربى. أنت تؤمر يا قمر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة