قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل السابع والخمسون

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل السابع والخمسون

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل السابع والخمسون

توضأت سية ثم ادت صلاتها. جلست تتلو اذكار بعد الصلاة، دخل عليها آسر،
آسر بابتسامة: حرما...
سمية: جمعا...
آسر: يا قومى غيرى وتعالى اقعدى برة قلقانين عليكى...
سمية برجاء: مليش نفس عايزة اقعد هنا...
آسر: رهف قلقانة عليكى وعايزة تتكلم معاكى مستنيانى اناديلها، عشان خاطرى اطلعى...
سمية تنهض: طيب يلا.
آسر: ابسى الطقم ده، واطلعى
سمية: ماله اسدال الصلاة،؟

آسر بحزم: ده مش للقعاد برة، البسى الى قولتهولك ويلا، انا هستناكى برة...
خر آسر ددون ان ينتظر منها رد، نهضت سمية وطوت سجادة صلاتها، ورأت الثياب، انه ثوب ابيض كما موضح...
ارتدته. كان مقاسه رائع عليها، خرجت سمية من غرفتها. كان يسند رأسه على الحائك بجوار الباب رافعا رأسه لاعلى منتظرا اياها. خرجت سمية لم تلاحظه افلقت الباب والتفت لتجده في مواجهتها،
سمية بخضة: بسم الله الرحمن الرحيم، خضتنى...

آسر: انتى بتتخضى من الهووا اعمل ايه، المهم ايه الشياكة دى، ولا الملاك.
سمية بارتباك: هو. هو انت جته منين.
آسر بمكر: اصله كان محطوط غلط في الشنطة، اللى انتى قوتى عليها مش بتاعتك...
سمية بتوتر تبلع ريقها: عن اذنك...
تهرب سمية من امامه مسرعة وهو يلحقها وعلامات السعادة بادية على وجهه، توجهت اليهم، ما ان اقبلت عليهم حتى امسك يدها، وابتسم،
آسر: ادينى جبتهالك بنفسها اهه يا آنسة رهف...

رهف تركض نحوها: ده وعدك ليا قبل ما تسافرى صح...
سمية بابتسامة تحتضنها: استحملينى شوية، وبعدين ده يعنى ازيك يا سمسمة
رهف: ولا يهمك، ازيك يا سمسمة؟
مها: تعالى يا حبيبتى اقعدى جمبى...
آسر واضعا يده على كتفيها: امال انا اقعد جمب مين...
عمرو يغمز له: اقعد جمب عمك يا باشا، وسيب البت ترتاح شوية جمب مامتها...
أحمد: ههههه، انا رايح المكتب وشوية وهاخده معايا متقلقوش، حمد لله على سلامتك يا حبيبتى، عن اذنكم.

سمية: اوصل حضرتك؟
أحمد: لا يا بابا، ارتاحى...
جلست سمية بجوار زوجها على الفوتيه،
سمية: امال فين عمو خليل وطنط أميرة ونغم؟
ملك: نغم طلعت نامت اول ما جينا، عمو وطنط تقريبا راحو...
مها: سمسمة، انتى طلعتى هدومك ليه فوق؟
سمية امتقع وجهها: ها، لا بس.
آسر مقاطعا: انا قولت نقعد فوق احسن سمية بترتاح فوق، فسامية نقلت هدومها ولسة هدومى كانت مفروض تنقلها النهاردة...

مها بارتياح: طيب يا حبيبى ربنا يهنيكم، انا هروح لسامية وننقل الباقى، اخيها تجيبلك حاجة تاكليها يا سمسمة.
سمية بابتسامة: لا يا أمى
آسر: متسمعيش كلامها يا طنط خللى سامية تجيب وباية عصير برتقال او لبن لو فيه...
سمية: بس انا...
آسر مقاطعا بجدية: مبسش ولا حاجة، انتى متعرفيش مصلحة نفسك.
مها: والله عندك حق يا آسر، عن اذنكم
عمرو مازحا: يا عينى علينا، ايه يا خالتو وقعنا من قعر القفة؟

الدلع لسمية وآسر. واحنا ناخد عى دماغنا...
ملك: عندك حق
مها: ههههههههه انتو كلكم حبايبى، بس انا عارفة انت وملك قرفة بالبن صح ولا انا غلطانة، عن اذنكم يا اولاد
خرجت مها بينما ظل البقية،
عمرو: اتحطينا في خانة اليك...
ملك: ههههه البس يا معلم...
سمية: هههه ربنا يعينك عليها، امال فين خالد؟
ملك: نايم فوق...
سمية باستغراب: لوحده؟، رهف قومى شوفى خالد...
رهف: اوك...
سمية: مينفعش تسيبيه فوق لوحده افرض عيط ولا جاع.؟

ملك بتلقائية: ههههه يا بنتى بطلى قلق، الله يكون في عون عيالك منك ده انتى هتخنقيهم، انتى المفروض تاخدى كام كورس في تربية الاطفال قبل ما تنوى، والا كده مش هتنفعى...
تغيرت ملامح وجه سمية، لاحظ ذلك آسر فشد على كتفها الذي يحتضنه، وقربها اليه أكثر، انتابت سمية قشعريرة بجسدها واكتسى وجهها بالخجل. لاحظ عمرو حساسية سمية من موضوع الاطفال خاصة انه يعرف حالتها جيدا.

عمرو: يا سلام، بأى سمية هي اللى محتاجة كورسات. بلاش اقول كنتى بتعملى في الواد اول شهر ولا اخلينى ساكت...
ملك برجاء: لا...
سمية: ههههه خلاص يا عمرو...
آسر ينظر لساعته: يااااه العشا خلاص هتادن، يادوب اشوف عمو أحمد، عن اذنكم...
نهض آسر ثم تبعته سمية لخارج الغرفة، انتبه لها ثم التفت اليها باهتمام،
آسر: خير فيه حاجة،؟
سمية بابتسامة: لا، بوصلك بس
آسر بابتسامة، يقبل رأسها: ربنا ميحرمنيش منك...

طرق الباب عدة طرقات ثم دخل،
آسر: اتاخرت على حضرتك؟
أحمد: ابدا، انت امريكانى اصللى في مواعيدك، تعالى
آسر يجلس: خير، قلقت...
أحمد: كل خير، بص يا آسر، انت هتكون رئيس مجلس الادارة وبكامل الصلاحيات...
آسر: بس حضرتك كنت قولتلى هكون مساعد لحضرتك او مدير عام.

أحمد: انا خلاص صحتى يا بنى مبقأتش زى الاول، وده مالك يا بنى ومال مراتك. انت هتستلم المجموعة كلها اول ما ترجع. واختار ليك مساعدين زى ما انت عايز وليك الحرية المطلقة في ادارتها، بس اتقى الله، اهم حاجة تراعى ربنا، المهم انت فاضى تستلم امتى؟
آسر: حضرتك قررت خلاص...
أحمد: ايوة، انت اد المسؤلية دى، الامر مننتهى. ها هتستلم امتى.
آسر: ممكن بعد العيد الكبير...
أحمد: لا. ده متأخرجدا...

آسر: انا وسمية مسافرين عمرة بعد الحج ان شاء الله. مش عايز ابتدى شغل واعطله.
أحمد: ربنا يتقبل، خلاص انت تستلم الشغل اول ما ترجعوا القاهرة ان شاء الله وبعد كده تروح العمرة بكتيرها اسبوعين وترجع، مينفعش التأخير او التأجيل...
آسر: خلاص ماشى يا عمو، هبلغ حضرتك القرار النهاردة ان شاء الله...
أحمد: ماشى، يلا نلحق الصلاة...

خرج احمد وآسرليجدوا عمرو يهم بالذهاب للمسجد، فيذهبوا جميعا، كانت مها ترتب اغراض غرفة ابنتها وجدت الحقيبة التي اعدتها لها، انتابها الفضول فتحتها لتجد ان جميع ما بها لم تمسه سمية انه بعلامته مازال، قلقت مها، لكن طردت ما يقلقها سريعا متعللة حتما زوجها اشترى لها ولم تكن بحاجة لتلك، ولكنها مازالت قلقة، رجعوا من صلاتهم. كانت سمية تجلس مع اختها وامها، كانت مها تنظر لابنتها بنظرات غريبة من نوعها، لاحظتها سمية،.

سمية: خير يا ماما،؟ في حاجة؟
مها: لا، انتى كويسة مع آسر،؟
سمية: الحمد لله يا ماما، كويسين خير؟
مها: ولا حاجة بطمن، كنت قلقانة عليكى خصوصا انكم اتجوزتم بسرعة
ملك: اه والله يا سمسمة، ده انا حتى بخاف منه لحد دلوقتى، اصله جد كده ومبيتكلمش ولو اتكلم يبأى كلمة ونص...

سمية بابتسامة: ههههه لا والله، مفيش حد زى آسر اساسا، اطمنى يا ماما لو لفيت الدنيا مش هلاقى زيه ربنا يبارك فيه يارب، على اى حال هو ابن عمى، حتى لو حصلت خلافات بيننا...
مها بارتياح: ربنا يطمنك...

استمع آسر-اثناء طريقه - لحديث سمية بينما لم ينتبه اليه الآخرون، ابتسم، احس بالنشوى، باحساس غريب. هي تمتدحه وتصرح بحبها له خفية، نطقت اسمه اخيرا، هي عادة لا تناديه باسمه اطلاقا، المرة الوحيدة هي تلك بأمريكا عنددما قام بضربهاا وتركها مظلومة، تغيرت ملامحه وشرد.
مها: ايه يا آسر واقف عندك ليه، تعالى يا بنى اقعد...
آسر بانتتباه: ها، ابدا ولا حاجة...

وجلس آسر بكرسى مقابل سمية، ناظرا لها بنظرات لم تفهمها هى، تبادل الجميع اقطاب الحديث، بينما كان هو صامتا يكتفى بالابتسامة فقط، اتتى خليل و أميرة،
خليل: يعنى في الضحك تنسونا، وفي النكد لا، ماشى يا ست سمية
سمية: لا والله يا عمو. بس سالت على حضرتك قالو هو وطنط خرجو، فقولت بأى خلاص خليهم براحتهم
أميرة: ازيك دوقتى يا سمية، احسن؟
سمية: الحمد لله، تمام...
خليل: امال فين نغم؟
تأتى نغم،.

نغم: انا سامعة حد بينادى عليا، ابى العزيز ليك وحشة والله...
أميرة: كنتى نايمة صح؟
نغم: شووووور
خليل: طيب اقعدى معاهم بأى واحنا نستأذن...
ملك: متخليك قاعد شوية يا عمو، القعدة هتحلو...
خليلل بارهاق: والله يا ملك كان نفسى بس بجد مرهق عن اذنكم...
ملك: طيب خليكى يا طنط أميرة
أميرة بتثاؤب: حرام عليكى انا من الصبح مقعدتش. عن اذنكم...

ما هي الادقائق حتى استأذن أ؛مد وزوجته، ثم نزل مالك ورهف تحمل الصغير، نهضت سمية، وحملته بحنان شديد،
سمية: حبيب خالتو، ماشاء الله الله اكبر، انت اسمك ايه يا ولا، ها، قول. يلا...
ملك: هههههه البت اتجننت، يا بنتى لسة مبيتكلمش. هو عنده دادا. دادا بس. قاموسه متعملوش ابدات لسة
سمية تحتضنه وتجلس: ههههه، متقوليش كده على خلود حبيب خالتو، ولا اقولك يا خويلد، اختار انت.

ملك بخيبة أمل: سمية، هاتى الواد هتفسديه كده...
عمرو: هههههه هي اللى هتفسده بردو...
سمية: لا خليه شوية مشبعتش منه. وبعدين يا عمرو انت نسيت كلامك، لما نخلف انتى هتربيلنا عيالنا...
ملك: لا يا ختى، انا مش ناقصة حد يعقدنى، كفاية انتى عليا...
سمية: هههههه ماشى يا ستى...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة