قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثامن

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثامن

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثامن

مى: مفاجأة ايه ها؟
آسر: اهلا اهلا ازيك يا حبيبتى عاملة ايه؟
المتصل: ههههههه تمام يا اخويا مى جنبك؟
آسر: ههههه ايوة يا روحى لو كنتى معايا كنتى هتنبسطى اوى
المتصل: يارتنى كنت معاكم بص ادينى مى
آسر: ماشى يا حبيبتى ثوانى.

كانت مى متابعة للموقف بألم وضيق شديد كيف لاخيها ان يتحدث مع حبيبته امامها هكذا وكيف لا يراعى شعورها ويستفزها لهذه الدرجة أ أصبح آسر أنانيا لهذه الدرجة ,اثناء تفكيرها، عادت لواقعها على صوت اخيها مناديا لها
آسر: مى. مى
مى بضيق وعصبية: خير عايز ايه؟
آسر يكتم ضحكه بصعوبة شديدة: تليفون عايزك ضرورى
مى: مش عايزة.

آسر: هو انا بعزم عليكى بايس كريم انا بقولك اتفضلى التليفون وبطلى دلع وقال جملته الاخيرة بصوت مرتفع
مى: اووووووووووووووووووووووووووف حاضر هات
ألمتصل: الو ازيك يا مى ,مفاجأة صح؟
مى: ...
فى منزل الدكتور خليل تجلس سمية ونغم يشاهدان التلفاز. كانت نغم تشاهده حقا لكن سمية،
نغم: أبلة سمية البرنامج ده حلواوى على فكرة
سمية: ...
نغم: أبلة سمية. أبلة سمية ةةةةةةةةةةةة.

سمية: ايه يابنتى انتى بقيتى زى موسيقى افلام الرعب ليه كده خير يا ستى نعم؟
نغم: امال يعنى عاجبم الافلام الصامتة اللى حضرتك عايشة فيها دى؟
سمية كافلام صامتة مش فاهمة...
نغم: يعنى بقالى ساعة الا ربع عمالة ااتكلم واقولك على البرنامج وحضرتك ماسكة الموبايل مبحلقة فيه زى ميكون بتدورى على حرف ظ
سمية: ههههه لا ابدا بس عايزة اعمل تليفون يا نغم عن اذنك.

تخرج سمية الى الشرفة وتجلس على الارجوحة التي توجد بها وتتصل ليرد عليها،
محمد: السلام عليكم
سمية: وعليكم السلام ازيك يا محمد
محمد: الحمد لله يا سمية ازيك انتى؟ ايه اخبارك؟
سمية الحمد لله
محمد: وصلتى باللسلامة؟
سمية لسة فاكر: ايوة الحمد لله
محمد: الحمد لله ,كنتى عايزة حاجة
سمية بارتباك: لا، بس. هو انت بتعمل ايه دلوقتى؟

محمد ايه التفاهة دى متصلة علشان كده: ولا حاجة لسة راجع من المستشفى وجسمى مهدود ومرهق شوية كان عندى عملية ومنمتش من امبارح
سمية وقد فهمت ما يرمى اليه محمد: لا الف سلامة يا محمد ربنا يعينك يارب طيب هقفل انا وكنت متصلة بس علشان اطمنك انى وصلت الحمد لله عايز منى حاجة؟
محمد: لا سلامتك يا سمية في أمان الله
سمية بالم ودموع: مع السلامة في أمان الله
واغلقت سمية الهاتف وأخذت تبكى بألم في صمممت
فى مككان اخر،.

المتصل: مى. انتى روحتى فين يا حبيبتى
مى بعصبية: بأى كده يا يوسف ,ماشى يا آسر والله لوريكوا انتو الاتنين ده مقلب تعملوه ده حرقتوا دمى ربنا يسامحكم انتو الاتنين
يوسف: اهدى اهدى بس يا حبيبتى انا والله مليش ذنب دى فكرة اخوكى العبقرى
مى: تقوم تسمع كلام الزفت ده يعنى...
آسر بصوت منخفض ونظرة انتصار: احترمى نفسك ويدخل في نوبة من الضحك الهستيرى
مى: ماشى يا يوسف ماشى ليك يوم ,بس ازاى تعملوا كده فيا؟

يوسف بصى يا ستى هحكيلك تمام
فلاش باك
يوسف: اهلا بالندالة حمدلله على السلامة يا باشا
آسر: ايه يابنى اتفتحت فيا كده ليه اهدى بس انا جيت امبارح وماشى بكرة
يوسف: لا والله على رأى نادية مصطفى جاى في ايه وسفرت في ايه ومريحتش عندنا ليه
آسر: ولا انا اساسا غلطان انى بكلمك
يوسف: خلاص خلاص يا عم متذوقش كده ,بجد ليه مستعجل اوى كده.

آسر: كنت محتاج شوية ورق من الجامعة عشان اخلص الدكتوراة بسرعة يعنى في خلال 5 شهور ولا كده اكون مخلصها دعواتك بس
يوسف ربنا معاك: بس انت مش ملاحظ ان ده قليل اوى انا خايف ليقولوك عيدها تانى
آسر: لا يابنى اطمن اوى الدكتور جورج مطمنى ان شاء الله قاللى ان انا متمكن من موضوع الرسالة الحمد لله يعنى وهلحق اخلصها
يوسف: دكتور جورج؟ اااااااااااااااااااااااااااه قولتلى الا ايه اخبار ميرنا صحيح؟

آسر: ههههه تمام اوى تصدق انت اول واحد تسالنى عليها
يوسف: ليه يا بنى ما هي بنى آدمة وكمان هتبقى مراتك ولا ايه
آسر: اكيد بس انت عارف انا قولت لمى كده انفجرت فيا وبهدلتنى
يوسف متعجبا: انت يتهرج صح؟ مى بتحبك اوى وتتمنالك كل حاجة تفرح قلبك يابنى
آسر: أصلها مبطيقش ميرنا
يوسف: معلش معلش عادى يا بنى شغل حماوات وبعدين مش بطيقها من غير متشوفها ولا تكلمها هههههههه ايامك فوشيا يا آسر
آسر: تصدق والله فكرة.

يوسف: الايام الفوشيا؟
آسر: لا يا ذكى. اسممع اللى هقولهولك...
يوسف: هي دى الحكاية يا ستى ها خلاص لسة زعلانة منى
مى: ااه يا رخمين بجد انتو اشرار. لا يا يوسف انا زعلانة منك
يوسفكوالله مبقتش اعمل مقالب تانى علشان اطرى بأى متزعلش يا سلطان هههه
مى بصوت منخفض: هههه ماشى يارمضان بس انت موافق آسر في موضوع ميرنا ده انا هتجنن.

يوسف: لا طبعا بس اخوكى دماغة ناشفة مش هيقبل غير برأيه وكمان اتغير اوى انا ملاحظ كده فخلينا معاه لحدالاخر نشوف ايه الى هيحصل ماشى يا حبيبى
مى: ماشى يا يوسف
آسر: بصوت هامس: اديهولى انا عايزه ضرورى
مى: يوسف آسر عايزك هو معاك اهو
وظل آسر يتحدث مع صديقه المقرب كثيرا
فى منزل الدكتور خليل تصل أميرة الى منزلها هي وزوجهاحوالى في التاسعة مساءا ليجدا نغم تجلس تشاهد التلفاز وحيدة،.

أميرة: نونا حبيب ماما قاعدة لوحدك ليه فين أبلة سيمة
نغم: هي قالت هتروح تكلم التليفون بقالها نص ساعة ولسة مجتش دى رغاية اوى ع فكرة هههههه
أميرة: ماشى يالمضة هروح اشوفها
تتجه أميرة للشرفة لتجد سمية جالسة على الارض ممسكة بركبتيها وتبكى
أميرة بقلق وشئ من الفزع: سمية! ايه يا حبيبتى مالك في ايه؟
سمية وهى تمسح وجههابالمنديل: ولا حاجة يا طنط مفيش حاجة.

أميرة: ازاى بأى اما عينك اللى حمرا دى ووشك ده بيقول حاجة تانية ليه؟ هتخبى عليا يا سمسمة وبعدين هو في حد يعيط بالنضارة اقلعيها الا ول وعيطى
سمية: هههه هي جت كده بأى اعمل ايه؟
أميرة ولا حاجة خالص كل اللى هتعمليه تقومى تغسلى وشك وتاخدى شاور كده تهدى اعصابك وتنزلى نتعشا مع بعض وبعد العشا لينا قاعدة مع بعض لوحدنا ماشى
سمية بصوت حزين مستسلم: ماشى يا طنط عن اذن حضرتك
أميرة: اذنك معاكى يا حبيبتى.

وتذهب سمية لغرفتها راضخة لكلام أمير بينما تظل اميرة تفكر وتقول: ياترى يا سمية مالك وليه نظرة الحزن والانكسار دى في عنيكى ,ربنا ييسرلك حالك يارب ,يقاطعها صوت خليل
خليل: ايه يا اميرة مش هنتعشا ولا ايه
أميرة: ها: حاضر يا خليل
خليل: سمية فين؟
أميرة: في اوضتها هتنزل لما العشا يجهز، هدى هدى
هدى: نعم يا دكتورة؟
أميرة: يلا نجهز العشا بسرعة
هدى: حاضر يا دكتورة.

وتجلس هذه الاسرة الصغيرة لتتناول عشائها ويتحدثون عمَا جرى في يومهم فيضحكون تارة ويتناقشون بجدية تارة بينما سمية لم تكن معهم فعقلها مشغول بشئ آخر،
خليل: خير يا سمية مبتكليش ليه؟ اكلنا مش عاجبك ولا ايه يا بنتى؟
سمية: لا والله يا عمو انا باكل اهو
أميرة: يا خليل سمية اكلتها اكلة كتكوت هههههه انت لسة هتعرف ههههه
نغم: هههههههههههه وانا اكلتى اكلة وزة ههههههههه
الكل: ههههههههه.

ينتهى العشاء ويذهب كل فرد منهم لغرفته الخاصة بينما تذهب أميرة لسمية لتطمئن عليا
أميرة: تك تك تك، ممكن ادخل يا سمية
سمية: أكيد اتفضلى يا طنط
أميرة: تعالى نقعد في البلكونة نشرب كوبايتين الشاى دول ونرغى مع بعض
سمية: بس الشاى سكره مش زياده صح هههههههه
أميرة: ههههه انتى لسة فاكرة؟ صح يا ستى يلا بقى
سمية: ماشى اتفضلى يا طنط
أميرة: مالك بأى فيكى ايه من ساعة لما جيتى وانتى مش عجبانى خير؟
سمية: ،.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة