قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثالث عشر

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثالث عشر

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثالث عشر

أميرة متعجبة ومنزعجة: ايه يا سمية اللى انتى بتعمليه ده؟ انا مش قلتلك يا هدى
هدى مخضوضة: ...
سمية بسرعة: يا طنط هدى ملهاش ذنب وبعدين انا قولت انا صاحية مبعملش حاجة ومعنديش محاضرات وحسيت بالملل فقمت عملت الفطارانا مبسوطة والله يا طنط وبعدين انتى هتعتبرينى غريبة يعنى؟

أميرة: يا حبيبتى انا يهمنى راحتك انتى عارفة انك زى نغم بالضبط ايه غريبة دى بس مش عيزاكى تنشغلى عن دراستك والا مها هتدبحنى لما اروحلها وتقديرك يحصله حاجة هههههههه
سمية: لا والله يا طنط متقلقيش وبعدين هتدوقوا الاكل وهتفضلوا تتحايلوا عليا اعمله كل يوم هههههههه
أميرة: طيب لو جالنا تلبك معوى؟
سمية: يبقى قدر يا طنط هههههه
أميرة: ياااااااااااه ايه الروقان ده يارب تفضلى كده على طول.

سمية: يارب يا طنط ,روحى بأى حضرتك علشان في حاجات سرية لزوم الطعم بردو هههههههه
أميرة: طيب يا سرية هانم انا هطلع.

وخرجت أميرة لتجد خليل يجلس بجوار ابنته في الشرفة فاخبرت خليل بسمية وانها سعيدة وذات مزاج جيد اليووم وفرح خليل بذلك وفهم ان سمية قد بدأتتعايش مع حالتها ولكنه تعجب من سرعتها ومبادرتها لذلك فحمد الله انها رضت ,وجلست نغم تراجع في مادة الرياضيات فهو آخر يوم لها في الامتحانات وتخاف كثيرا من هذه المدة ووالدتها بدأت تهدئ من روعها وتقلل من قلقها ختى قدمت سمية لهم تخبرهم بان الطعام اصبح جاهزا ,جلست عائلة خليل على المائدة،.

خليل: بسم الله الرحمن الرحيم يلا نشوف يا سمسمة الاكل عامل ايه يارب يكون زيك علشان متحصلش مضاعفات ههههههههه
سمية اجمرت وجنتيها: حضرتك دوق بس واحكم
أميرة: بصى الاكل فتح نفسى شكله يجنن بصراحة خدتى شطارة مها بس لسة لما اتاكد
نغم: على فكرة الاكل برد بسرعة يلا ناكل يا بابا علشان منتاخر انا خايفة اوى
سمية وقد نظرت لنغم بنظرة حانية: احنا قولنا نعمل اللى علينا ونتوكل على الله ونثق في ربنا
نغم: ونعم بالله.

بدأالجميع في تناول الطعام وقد كان لذيذا فبرغم انه طعام افطار لكن سمية اعدت بعض الفطائر المنزلية المحشوة بالجبن والاعشاب وكذلك الكريب فجعلته مختلفا ومميزا،
خليل يصطنع الحزن والجدية: بصراحة يا سمية مككنتش اتوقع كده خالص ايه ده يابنتى
سمية بتلقائية الاطفال: ليه كده يا عممو هو وحش ولا ايه
أميرة قد فهمت خليل: بطل بأى يا خليل البت قلبها وقع في رجلها.

نغم: بصراحة يا ابلة سمية الكريب تحفة بجد جميل اوى والفاطير دى انا بحبها مرسى يا ابلة سمية...
سمية بسعادة بالغة: بجد حلوةو؟
خليل مبتسما بسعادة شديدة: تسلم ايد اللى عملها والله لو كنتاعرف ان فطارك حلو كده كنت استغليتك في الاجازات ههههههتسلم ايدكم يا سمسمة
سمية: الله يسلمك يا عمو
نغم: يلا يا بابا قوم البس لو سمحت هنتاخر كده.

خليل: حاضر يا حبيبتى ,سمسمة يلا هنروح على قسم الشرطة علشان طلبونى وقالوا عايزين اقوالك تانى لان المريض فاق واتكلم ,باين عليها قضية كبيرة اوى
سمية: ربنا يسترها يارب يا عمو
أميرة: خليل هو مينفعش سمية متروحش وهما ييجوا ياخدوا اقوالها اصل انا خايفة عليها تدخل مكان زى ده
خليل: متقلقيش يا حبيبتى هي معايا ومش هسيبها لوحدها ,يلا بأى علشان منتاخرش كل واحد يقوم ويلبس علشان يروح على مصلحته.

الجميع: علم وينفذ ههههههههههههه
ودخل كل فرد منهم الى حجرته وكان خليل في سعادة بالغة حيث تجاوزت سمية صدمتها بالمرض وتقبلته بسلااااااام ورضا وهذا سيساعد كثيرا في علاجها ,اما سمية فقد صعدت الى حجرتها وفتحت شنطة يدها واخذت دوائها ثم وضعته مرة اخرى بها فهى لا تريد ان يعرف اى احد بالامر حتى أمير, استعد الجميع للنزل وركبت اميرة سيارتها وذهبت الى الجامعة وخليل ركب سيارته ومعه نغم وسمية ليوصلا نغم اولا،.

سمية: نغم اهدى وركزى يا حبيبتى ان شاء الله خير ومتنسيش مفاجأة النهاردة لو حليتى كويس هخليها مفاجآت وكمان متنسيش مكافأة ربنا عز وجل ماشى ,وقبل ما تدخلى تقولى اللهم اكفينيهم بما شئت وكيف شئت واول ما تمسكى الورقة تقولى رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلل عقدة من لسان يفقوا قولى ولو نسيتى حاجة تقولى اللهم يا جامع الناس ليوم الحشر اجمع على ضالتى تمام؟ كده وبعد ما تخلصى خاااااااالص تقولى الحمد لله الذي هدانا لذلك وا كنا لنهتدى لولا ان هدانا الله ماى يا حبيبتى حفظتيهم؟

نغم: ايوة الحمد لله بس يارب ان شاء الله بس انا احل كويس وانا هعزمك حتة عزومة تحفة هخرب حصالتى بيها
سمية: هههههههه ماشى يا ستى
كان يتابع خليل حديثهما وكم تمنى ان تصبح نغم نسخة مصغرة من سمية فهى ابنته الكبرى الذي رآها قبل نغم واعتنى بها قبل نغم وقتها طلب من الله ان يخفف عنها ما فيها وان يعوضها خيرا ,وصل خليل مدرسة نغم وانزلها ,ثم توجه الى قسم الشرطة،
المحقق: حضرتك الدكتورة سمية؟
سمية: ايوة انا يا فندم.

المحقق: ممكن بطاقتك
سمية: اتفضل وده كارنيه الجامعة كمان
المحقق: طيب ممكن تحكيلى اللى حصل بالضبط تانى
سمية ك حاضر يا فندم،
المحقق: كويس جدا كلامك مطابق لكلام المجنى عليه لكن مش لتقرير الدكتور سمير اللى هو مختفى لحد دلوقتى
سمية: الحمد لله ,المطلوب منى اعمل ايه دلوقتى انا قولت اقوالى في المحضر اللى فات امبارح
المحقق: انتى تعرفى سيف قدرى عليان؟

سمية اندهشت واتسعت عيناها وشعرت بالضيق: ايوة ده زميلى في الكلية خير؟
المحقق: هو المتهم بتحريض البلطجية على المجنى عليه ,فممكن اعرف من حضرتك تصرفاته داخل الجامعة عاملة ايه؟
سمية: انا اعرفه في حدود الزمالة بس وبعدين انا معرفش عنه حاجة انا مالى اساسا
المحقق: لانه هو اتهمك انك انتىمتفقة مع المجنى عليه انه يقول كده لانه بيعاملك وحش وباهمال وانتى بتحبيه والكل عارف كده.

سمية صدمت كثيرا ل واغرورقت عيناها بالدموع,ولاحظ هذا المحقق فهى تبدو كفتا محترمة جدا ةمتدينة لا تعرف مثل هذا الكلام ومن الممكن ان هذه كذبة سيف ,عندها تدارك المحقق خطأه.
المحقق: انااسف يا انسة سمية انا مقصدش بس انا بقولك على اللى حصل
سميةوقد بدأت تأخذ نفسها بصعوبة: طيب ممكن كوباية ماية؟
المحقق: اتفضلى يا دكتورة خير مالك؟
اخذت سمية دوائها الذي نصحها خليل بأخذه عندما تشعر باعراض الازمة حتى لا يتطور الوضع.

سمية بدموع: الحمد لله,جزاكم الله خيرا على الماء
المحقق: انا اسف بس والله فعلا ده اللى قالهولى ممكن تساعدينى واعرف علاقتك ايخه معاه بالضبط؟
سمية: حاضر ,سيف ده ولد مش كويس خالص وبيحاول يتقرب ليا بس انا مبحبش كده وصديته كذا مرة لانى عارفة انه مش محترم ده كل حكايته معاياا
المحقق: طيب خلاص فهمت ,انا فهممت دلوقتى ممكن حضرتك تمضى ع المحضروتقعدى تستريحى هنا.
مضت سمية على المحضر واستأذنت بالخروج.

خليل: ايه يا سمية ططمنيننى؟
سمية انفجرت بالبكاء: شفت باعمو اللى حصللى،
خليل بعصبية: ياااااااه والله لاوريه هو فاكر نفسه ايه ده مع ان والده محترم وشريف اهدىى يا حبيبتى علشان صحتك ممعلش محدش هيصدقه خالص يا سمسمة وحسابه عندى خلاص متعيطيش
سمية: لا لا لا لا حساب ايه بكرة النيابة تاخد حقى منه انا مش عايزة وجع دماعغ يا عمة علشان خاطرى انا مش ناقصة
خليل: ماشىى يا حبيبتى خدتى الدوا يا سمية لتتعبى؟

سمية: ايوة يا عمو اخدته جوه الحمد لله متقلقش
خليل: ماشى يا حبيبتى ربنا يطمنى عليكى يلا اروحك بأى واروح الجامعة محاضرتى قدامها ساعتين وبعد كده هعدى اجيب نغم واجى ان شاء الله
سمية: حاضر يا عمو.
ركبا العربية واوصلها خليل الى منزله واتجه لجامعته,صعدت سمية غرفتها واتصلت برقم لم تشاهده على شاشة تليفونها منذ زمن،
محمد: السلام عليكم ورحمة الله ازيك يا سمية؟

سمية: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا الحمد لله كويسة
محمد: معلش والله سامحينى على تقصيرى بس كان في قوافل طبية وشغل كتير فشغلونى خالص بجد
سمية: ولا يهمك يا محمد ممكن تجيلى القاهرة النهاردة او بكرة بالكتير؟
محمد: يا سمية معلش والله مش فاضى
سمية: محمد من فضلك ده موضووع مهم جدا مينفعش يتقال فغى التليفون والله لو كان ينفع عمرى مكنت هطلب منك تيجى ارجوك يا محمد.

محمد وقد علم انه امر خطير: طيب هجيلك النهاردة على الساعة 7 ان شاء الله
سمية: طيب ماشى متشكرة جدانتقابل ان شاء الله في مطعم على 7 ممكن؟
محمد: خلاص ماشى ان شاء اللى عايزة حاجة تانية
سمية: لا شكرا يا محمد مع السلامة
محمد: مع السلامة
؟ أغلقت سمية هاتفها وهي لا تعلم اهى سعيدة ام حزينة لماا يتداخل الشعوران بقلبها، ,قامت وتوضأتوصلت ركعتى الضحى ثم اتصلت بمى،
مى: السلاااااااااام عليكم اهلا اهلا بالناس الطفاشة.

سمية: وعليكم السلام انا طفاشة ربنا يسامحك
مى: طبعا طفاشة هبلغ عنك ههههههه ازيك يا سمسمة والله وحشانى جدا
سمية: وانتى كمان والله يا مى معلش متصلتش بيكى امبارح انشغلت
مى: مش هسامحك ببلاش لازم تدفعى يا ماما
سمية: انا متصلة علشان كده هههههههههه
مى: يادى الاحراج يعنى لازم كده ههههههههه ماشى نتقابل فين والساعة كام؟
نتقابل في مول()الساعة 4 اصل انا جايبة نغم بنت عمو خليل مععايا ده هيزعجك؟

مى: لا لا لا لا يابنتى عيب كده والله ازعل منك
سمية: طيب فكرى بأى هنسليها ازاى لانها لسة مخلصة المتحانات النهاردة وعايزة تفك
مى: سيبى الموضوع ده عليا ماشى؟
سمية: ربنا يخليكى يا مى عمو محمود عامل ايه ووالدتك؟
مى: الحمد لله تمام كويسين بابا والله نفسه يشوفك بس الاجتماعات والشغل وكده عامل عليه ضغط جامد فاعذريه.

سمية: يابنتى عيب كده ده عمى وفي مقام بابا ربنا ييعينه. طيب انا مضطرة اقفل دلوقتى وان شاء الله نتقابل زى ما اتفقنا
مى: ماشى يا حبيبتى اتفضلى واحنا على اتفاقنا يا ستى
سمية: جزاكم الله خيرا يا مى في رعاية الله يا حبيبنتى
مى: في رعاية الله يا سمسمة.

أغلقت سمية هاتفها وتوضات م صلت الظهر ,وجلست تقرأ في ديوان للشاعر أمل دنقل فهى تعشق شعره وتحب هذا الشاعر فعلا حيث تجد فيه المبادئء التي لا تتزحزح والزهد الشديد في المال والاخلاص والصدق والوطنية الشديدة، ,بعد حوالى ساعتين جائت نغم مهلله من شدة الفرح يبدوا انها قد وفقت في الامتحان. ,نزلت سمية لتطمئن عليها فكانت نغم في الصالة ترقصوتغنى من كترالففرح وابيها يضحك عليها.
سمية: خير ما تفرحينى معاكى يا نغم.

نغم وهى تجر على سمية لتحتضنها وتقبلها: ابلة سمية. سمسمة، حبيبتى حبيبة قلبى قفلت الامتحان، قفلت الامتحان مسيبتش ولا سؤال وكل ما اقف عند حاجة اقول دعائك وربنا يذكرنى بيها يااااااااااه الحمد لله بجد شكرا يا ابلة سمية ياريتك كنتى اختى بجد مكنتش هسيبك خااااالص قالت جملتها الاخيرة وارتمتم في حضن سمية
سمية متأثرة ايه يا نغم اخص عليكى هو انا مش اختك بجد زعتينى.

نغم: لا والله حضرتك اختى واكتر كمان بس ليكى حياتك بعيدة عن هنا يعنى مبتجيش غير في الدراسة يعنى بعد لما تخلصى مببقتش اشوفك خالص اهئ اهئ اهئ
سمية: ليه كده ميمككن اشتغل واكمل دراسة في الجامعة هنا
نغم: بجديا ابلة سمية بجد. ياااااااااااااااااااااااااااااااااارب يكون كده
كان خليل يراقبهم بفرح وتأثر شديدن وكأنه يمتلك الدنيا بين يديه ولكن فاجئه ما قالته سمية عن نيتها لاستكمال دراستها في القاهرة.

خليل بجدية: بجد يا سمية انتى هتكملى دراستك هنا؟
سمية بابتسامة: ايوة ان شاء الله يا عمو لو حضرتك معندكش مانع
خليل بسعادة: مانع ايه بس؟ دهكان نفسى اقولك كده من زمان بسمكنتش عايز اقف في وشك ووش مستقبلك
سمية بابتسامة باهتة: قدر يا عمو بأى الحمد لله ان شاء الله هيكون الخير
خليل بابتسامة مواسية: اكيدد يا سمسمة
سمية: يلا يا نغم اتفضلى خدى شاور وغير يادوب نخرج لان معادنا الساعة 4 ولا عايزة ترتاحى.

نغم: ارتاح ايه لاااااااااااااااااا انا عايزة اخررررررررررررررررررررج واتفسح والعب ياااااااااااااااااااااااه
خليل: يابنت اعقلى ده انتى رايحة ثانوية عامة خلاص يعنى نعقل شوية
سمية: سيبها يا عمو تاخد راحتها بعد اذن حضرتك طبعا وكله بادب واحترام من غير متبعد عن ادبها واحترامها ودينها فخلاص تعمل اللى عيزاه صح ولا انا غلطانة
خليل: صح يا ست الفيلسوفة هههههه بتغلبينى بالكلام يارب تتعدى منك شوية.

نغم: هنفضل نرغى كتير كده ولا ايه؟ يلا يا ابلة سمية هنتاخر بالله عليكى يلا.
سمية: حاضر حاضر بس صللى الظهر لو مصليتيش يلا. بعد اذن حضرتك يا عمو
خليل: اتفضلوا يا بنات
وصعدت كلتا الفتاتين لتبدلا ثيابهما ,وبعد حوالى نصف ساعة كانتا على اتم الاستعداد.
سمية: عمو احنا خارجين حضرتك عايز حاجة؟
خليل: طيب استنوا اوصلكم
سمية: لا يا عمو خليك حضرتك لسة جاى من الجامعة هناخد تاكسى.

خليل: لا يا ستى ملكيش دعوة وبعدين اسيب قمرات يمشوا في الشارع كده لوحدهم بردو دى الناس تتلم عليكم هههههه وبعدين والله اخاف عليكى لتتوهى مش هسيبك غير لما اسلمك لمى يلا يا بنتى بلاش فضايح ههههههههههه
سمية: هههههههههه ماشى اتفضل يا عمو.

نزل الجميع واستقلوا السيارة وكان الطريق كله ضحك ومزاح فجميعهم سعيد بهه اللحظة ,وصلوا الى المكان المحدد ولكن قبل الموعد بحوالى نصف ساعة ثم نزلوا جميعا ما ان دخلوا المول حتى انطلقت نغم في ارجاءه فاستغلت سمية الفرصة واخبرت خليل عن،
سمية: عمو خليل انا عايزة اقول لحضرتك على حاجة
خليل: اتفضلى يا سمسمة
سمية: طبعا انا بعتير حضرتك زى بابا علشان كده لازم تعرف,انا هقابل محمد ان شاء الله علشان الموضوع اياه.

خليل: النهاردة؟ طيب الساعة كامم وفين؟
سمية: الساعة 7 في مطعم () وده بعد اذن حضرتك
خليل: طيب لوحدكم ولا نى ونغم هيكونوا معاكم
سمية: لا طبعا هيكونوا موجودين معانا احنا اساسا هنتغدى هناك وبعد كده محمد هييجى على هناك
خليل: تحبى اجى معاكى؟
سمية: لا يا عمو افضل احل الموضوع بنفسى واكيد حضرتك هيكون عندك علم بكل حاجة
خليل: طيب يا حبيبتى ربنا معاكى ومتقلقيش ان شاء الله ربنا مقدرلك الخير.

سمية: ونعم بالله ,شوفت نغم هههههه
خليل: هههههه ربنا يهديها هي بتحب الايس كريم من يومهاهتلاقيها جايبة الجامبو دلوقتى ليها هههههههه
بالفعل وجدت سمية نغم آتية اليهم وبيدها علبة ايس كريم كبيرة جدا تكفى لعائلة ومعها باليد الاخرى علبتين صغيرتى الحجم،
سمية: هههههههههههههههه منظرك تحفة الناس كلها بتتفرج عليكى.

نغم: ميتفرجوا عليا انا بحب الايس كريم جدا محدش له عندى حاجة، اتفضلوا علشان متقولوش عليا طفسة جبتلكم اهه
خليل وهو ينظر لعلبتى الايس الكريم فهما في ربع حجم علبة ملك: لا والله فيكى الخير هاتى هاتى اللى ييجى منك احسن منك هههههه
سمية: مى جت اهى يا عمو
نغم: هي فين؟ انانفسى اشوفها بصراحة؟
سمية: اهى وراكى ههههههه
مى: السلام عليكم
خليل/نغمم/سمية: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
خليل: اهلا ازيك يا مى.

مى: الحمد لله يا اونكل تمام كويسة. ,انتى اكيد نغم بنت اونكل خليل صح
نغم وهى تضرب كفها بكف سمية: صح برافوا عليكى انا نغم بنت اونكل خليل واخت ابلة سمية ههههههه
مى تريد اغاظتها من باب المزح: وانا كمان اختها هههههه
سمية: يا خبر ابيض يا عمو ايه الاخوات الكتير دول طيب والغلابة اللى في البيت يعملوا ايه جه حد هيورث معاهم هههههههه
الجميع: هههههههههه.

خليل: طيب انا هستأنكم يا بنات خللى بالك منهم يا مى ولما تخلصوا يا سمية اتصلى بيا او بطنط اميرة تيجى تروحكم
مى ك انا هبأى اروحهم يا عمو ان شاء الله وبالمرة اتعرف على طنط امير
خليل: خلاص وخللوا بالكم من الطريق يلا عايزين حاجة؟
الجميع: سلامتك
مى: ايه ده بتاكلى ايس كريم من غيرى يا نغم اخص عليكى انا بحبه، ايه ده وكمان بالفستق بجد زعلتينى.

نغم بخفة دم ومرح: ايش عرفنى انك هتيجى واحنا بناكله وبعدين كنت اجيبه يسيح لا طبعا عايزة روحى هاتى من هناك
سمية: لا لا لا ولا تزعلك ولا تزعليها اتفضلى العلبة اهى فيها معلقتين طبعا بالنسبة للى مع نغم بس بردو احسن من مافيش
نغم: ايه ده ده بتاعك يا ابلة سمية
سمية: لا انا مبحبش الايس كريم بيكون تلج يا بنتى وانا الكحة هندى بتتشبص على كوباية ماية ساقعةههههههه
مى: ميرسى يا سمسمة ,,,,,يلا بأى نبدأاليوم.

سمية/نغم: يلا هههههههههههههههههه.

بدأوا يومهم بالتسوق واهدت سمية لنغم هدية كانت عبارة عن ساعة سويسرى انيقة جدا ومى احضرت لها سلسلة من الفضة بداخلها احجار كريمة من الكهرمان والياقوت لتعطى لها منظرا انيقا وجابا فرحت نغم جدا بهداياهما ,بعد ذلك ذهبوا لمدينة الانتاج الاعلامى واستمتعوا كثيرا ولكن جاء معاد سمية فاعتذرت لهما انها يجب ان تذهب للمطعم القريب من هنا لتلتقى خطيبهات فقررتا ان تذهبا مععها بشرط ان تعودا مرة بعد اللقاء فوافقت سمية ,ذهبت سمية الى المطعم ومعها مى ونغم وجدوا شاب في بداية الثلاثينات طوله يتراوح بين 160و165سم, وسيم فعيونه سوداء سواد الليا القاتم وذو بشرة بيضاء وشعر كثيف ولكنه قصير ويرتدى نظارة طبية يبدو عليه الوقار يجلس على احدى الطاولات وما ان رآهم حتى قام فاخبرتهم ان هذا هو محمد خطيبها فتوجهوا اليه على وجههم ابتسامه لكن وجهه كان عليه ابتسامة باهتة جرحت قلب سمية قبل ان يتحدث معها.

محمد: اهلا ازيك يا سمية؟
سمية: الحمد لله دى مى بنت عمى ونغم بنت عمو خليل , ده م، دكتور محمد، خطيبى
محمد مبتسما: اهلا ازيكم يا بنات اتفضلوا
مى: اهلا بيك يا دكتورمحمد احنا هنروح نشوف المينيو بتاعة الاكل ونطلبه ونيجى تطلبى ايه يا سمسة
سمسمة: اى حاجة على ذوقكم بس مش عايزاها حرة او فيها زيوت او دهون
مى: وحضرتك يا دكتور محمد؟
محمد: استيك مشوى لو سمحتى
مى: تمام عن اذنكم يلا يا نغم.

انصرفت مى وبيدها نغم وهم في طريقهم،
نغم: تصدقى محمد ده شكله عسول بس خنيق اوى
مى: عيب كده ممكن سمية تزعل هو اى نعم شكله قليل الذوق لكن بردو خطيب سمسمة
نغم: قلبك ابيض. انتى عارفة هقولك على سر بس اوعى تقوليهولها ماشى؟
مى: ماشى
نغم: ابلة سمية زعلانة منه اوى ده من يوم مجت مكلمهاش غير مرة واحدة يعنى في 3 شهور اهه كلمها مرة واحدة
مى بتعجب: بتهزرى؟ ايه اللى عرفك.

نغم: والله سمعتها صدفة وهي بتقول لماماوبتعيط صعبت عليا اوى
مى: ربنا يهديه ويعرف قيمتها المهم يلا يا ستى نطلب الاوردر
اما عند سمية ومحمد،
محمد: خير يا سمية؟
سمية: قبل اى حاجة انا عايزة منك وعد ان الكلام ده هيفضل بينا محدش يعرف بيه حتى والدى ممكن لانه ممكن يأثر بالسلب على صحته؟
محمد: ليه ممكن اعرف السبب
سمية بتوسل: ارجوك يا محمد اعتبر ان ده اخر طلب ليا ارجوك تنفذه ارجوك.

محمد مستغربا الموقف: اوعدك يا سمية الموضوع مش هيطل برة انتى وانا بس ارتحتى كده؟ ممكن اعرف في ايه انتى قلقتينى؟

سمية باعين باكية: بص يا محمد انا عارفة انك مبتحبنيش وبتحب بنت عمتك اللى كنت خاطبها قبلى ووالدتك الله يرحمها هي اللى انهت موضوعكم علشان كده انا هكون صريحة معاك وهقولك على كل حاجة ,بص يا محمد انا تعبانة بقالى 3 شهور كده قبل نا اجى القاهرةباسبوع بس مكنتش مهتمة بالموضوع بس تعبت جدا امبارح وكشفت لقيت عندى القلب وعضلته ضعيفة جدا فمش هينفع اخلف لانه 90% هخسر ححياتى وده غير المجهود والتعب بتاع الجواز والضفط بتاعه علشان كده يا ابن الحلال انا منفعكش ومنفعش للجواز اساسا وانت دكتور وعارف كويس يعنى ايع اللى انا بقوله ده. ودى دبلتك وشبكتك كلها اهه.

وأخرجت سمية من حقيبتها علبة يها شبكتها التي تكونت من عقد من الذهب المرصع بقليل من الالماس وكذلك اسورة والحلق والخاتم والدبلة التي من البلاتين وبها ذهب اصفر ,كان محمد يتابع حديثها وهو مندهش اهذه سمية؟ اهذه الفتاة الرقيقة؟ كيف كسرها هكذا وهو لا يشعر كيف كان يعاملها بجفاء وبرود؟ والان هل هي ستموت هل اوشكت نهايتها؟ هل كانت تستحق منه هكذا.

سمية باعين باكية وصوت مخنوق: انا اسفة يا محمد انى ضغطت عليك الفترة اللى فاتت وخليتك تتعذب من غير حبيبتك وهي كمان اتاسفلها بالنيابة عنى
محمد: سمية ايه اللى انتى بتقوليه ده بس انا مش فاهم حاجة انتى فعلا تعبانة؟ ولا عايزةتتخلصى منى؟
سمية بنظرة عتاب وانكسار: اظن انت محبتنيش يا محمد بس تعرف انى مبكذبش ولو على رقبتى
محمد نادما: انا، انا اسف يا سمية مكنتش اقصد.

سمية: عادى ,خلاص دلوقتى انت بقيت غريب عنى وانا كمان روح اخطب حبيبتك وقولها الف مبروك
محمد: سمية ادينى وقت افكر في الموضوع بس مش ممكن اسيبك كده
سمية بابتسامة انكسار والم: مش وقته بطولة يا دكتور انا عارفة انك راجل واد كلمتك علشان كده قولتلك كان ممكن اقولك انى مش مرتاحة او اى سبب لكن انا عاهدت ربنا ان انا اكون صريحة معاك من اول يوم انت في حل من وعدك ليا ولوالدى
محمد: طيب والدك هنقوله ايه؟

سمية: لا متقلقش ربنا ييسرها من عنده
محمد: طيب ممكن تسيبيلى موضوع والدك واانا هحله
سمية: هتحله ازاى وليه؟

محمد: اولا والدك مكنش موافق على سفرك معايا برة مصر ووجوازك وانتى بتدرسى وانا جايلى فعلا سفرية خلال الشهر ده ولازم اقعد سنة على الاقل علشان اتثبت فمكنتش عارف افاتحه ازاى لكن انا هاخدها حجة وهفهمه لكن تاكدى انى مش هجيبله سيرة وليه دى بأى لانى ظلمتك بمعاملتى ليكى وكمان مكنتش جمبك في الوقت اللى انتى محتجانى فيه كنت انانى معاكى يا سمية معرفتش احبك وانتى بجد اجمل شخصية شفتها في حياتى ربنا يعوضك خير انا عايز اعتذر عن معاملتى معاكى بس بطريقتى فاسمحيلى.

سمية: متشكرة جدا يا محمد القلوب بين اصبعين من اصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء فالحب مش بايدك يا محمد ,ربنا يسعدك انا كده خلاص خلصت اللى عندى
محمد: طيب نتغدى مع بعض وهمشى على طول سمية ممكن اطلب منك طلب؟
سمية: ،.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة