قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن عشر

فى قصر النجار
امر محمود النجار إحدى رجاله المخلصين بالبحث وراء عماد ومعرفه صدق كلام سبرين من عدمه وهل هو بالفعل وراء مقتل أبنائه ام لا.

في الساحل
وصل وسام الى الساحل ودخل الفيلا ووجد ماجي تنام وهي تبكي فتوجه إليها ونام بجوارها وضمها لحضنه
وسام بدموع: اااااه طفلتي انا السبب ياريتني مسمحت ليكي تروحي عند الحيوان ده بس ورحمه امي وأختي مهرحمه وهقتله ذي ماذاكي بالظبط اسف يا حبيبتي مش عاوز تخافي طول مانا عايش.

فضل وسام يجلس بجوارها وبعد كده شعر برحركتها ودموعها وصوت كلام مش مفهوم فقام بسرعة وحاول يصحيها ولكن لم تصحي وعندما وضع ايده على رأسها وجدها سخة جدا فأسرع بحمله وتوجه بها الى المستشفي وخلفة حرس سابي
وصل وسام وحمل ماجي وصرخ بالجميع فأسرع الممرضين واخذوها منه ودخلو غرفة الطوارئ
بعد فترة خرج الدكتور فأسرع له وسام
وسام بخوف: اختي كويسة
الدكتور: اطمن كويسة جدا كان دور سخنية وضعف شديد من قله الاكل.

وسام: ينفع ادخل
الدكتور: طبعا تقدر ربنا يقومها بالسلامة بعد اذنك
غادر الدكتور و دخل وسام وجلس بجوارها وفضل انزل دموعة عليها الى ان نام مكانه.

فى قصر الاعصر
وصل اسلان وهو غضبان بشدة وكان شبه الزومبي هههههه
اسلان بغضب: امي فين سبرين
شمس بخضة: مالك يا بني
اسلان بعصبية: فين الزفته
هدي بخبث: فوق يا اسلام
صعد اسلان بسرعة وتوجه الى غرفة سابي ولم يجدها ولكن سمع صوت ماية من الحمام فاغلق الباب بالمفتاح
شمس بصراخ: منك لله يا هدي منك لله
وصعدت خلف اسلان.

فى غرفة سابي
كانت سابي في الحمام وخرجت وهي تلف جسدها بالبورنس وفوجئت بوجود اسلان في الغرفة فحاولت ترجع مرة أخري للحمام ولكن اسرع اسلان مسكها من ذراعها
اسلان بعصبية: انتى اذاي تسجني اخويا هي حصلت والله العظيم سبرين لو اخويا مخرجش لضيعك خالص وهفضحك وبصراحة كده انتى مش ناقصة وساخة
استطاعت سابي نزع ذراعها من بين ايده وبعدت عنه.

سابي بغضب: اطلع برا انت عاوز ايه منى وعلى عمرو مش هيخرج اسلن وابقي وريني بقي هتعمل ايه ومتخفش اوي محدش هيقدر يتكلم عليا كلمه وانت اللى هتتفضح يا روح امك لانى مش سهله وهبقي الضحية ده في حالة لو كنت سهله بس للاسف انا ذي منتا قولت وسخة وسفلة وباشارة واحده اخليهم يقراو الفاتحة عليك وتبقى مجرد ذكري في حياتهم فعقل كده وبلاش جنان ولو عاوز اعمل جو الخناق والعصبية والغضب ده اعملو على حد غيري اممممم نقول مثلا يعني بنت عمك ملك الموجودة دلوقتي حالا في شقة واحد صاحبها وانت عارف راجل و ست في شقة واحدة من غير جواز والشطان شاطر وبصراحة الواد صاحبها جامد ولوز اللوز يعني بغمزة واحدة هتبقي في سريرة واااااااو و الواد مركب كاميرات في الشقة وخصوصا أوضة النوم لأنه شغال على كده يعني بسبب حلوته بيوقع البنات المتريشة وبياخد احلى ليلة معاهم صوت وصورة وشوف بقي فضيحة الموسم ملك الاعصر حفيدة جابر الاعصر في احضان عشيقها شوف بقي الهنا والسعادة اللى هتبقي فيها.

فى لحظة كانت سابي امام اسلان وهو يمسكها من البورنس جهه الصدر
اسلان بغضب: عنوان الحيوان ده فيه انطقي
سابي ببرود: معرفش
اسلان بغضب: اللي بعدنى عنك هي عمتي وغير كده ميهمنيش حد
سابي بغضب كالبركان: أعلى ما في خلك اركبو وانا بقلهالك متهتمش بامي ولا بغيرها علشان انا مش ضعيفة ولا خايبة
سمع الاتنين خبط على الباب وصوت شمس من الخارج.

سابي بسخرية: روح لامك يا روح امك علشان انا شيطان وانت ولا غيرك هيقدر يقف ادامي وصدقني مش هرحمك يالا غور برا
اسلان: ماشي سابي ماشي
تركها اسلان وتوجه الى الباب وفتحه ووجد امه أمامه فتركها وغادر
جلست سابي على السرير بتعب و إهمال فدخلت شمس وأغلقت الباب وراها وجلست بجوارها
وضعت سابي رأسها على قدم شمس فوضعت شمس بدورها اديها على رأسها وملست عليه.

شمس: يوم مخلفت اسلان كان عمي جابر فرحان بيه علشان كده سماه اسلان اهتميت بيه وحبيته حتى سلين اهتمت بيه علشان كده هو بيحبها اوي ويمكن اكتر مني لانه من صغره كان بينام في حضنها بس جابر معجبهوش يبقي تربيه نسوان فخده ودخله مدرسة داخلي علشان يبقي اوي وشديد بس سلين اعترضت بس كانت خلاص مكسورة بفراقك انتى وشادي عنها بس سبحان الله يمكن بسبب دعواتها وشتيقها ليه قدرت تعمل مصيبة في المدرسة لغاية متقفلت بس كان بعد عننا سنه كاملة رجع واحد غريب وشديد وبقي مستحيل ينفذ كلام حد لغاية موقف حصل وكانت مرات ماجد تعبت وكان لازم ليها عمليه بس جابر مرضيش وللاسف ماتت وده كسر فرح و ماجد بس هو ادخل ووقف ادام جابر وخد فرح وهو اللى رباها لما تم 20 نزله الشركة وسبت كفائته وبقي ياخد مناصب في الشركة وبياخد حاجات كتير من جابر علشان جابر اذي سلين وسمر و ماجد و انتى و شادي و فرح حتى انا بلاش يا بنتي تتحدي اسلان لأنه مش هيسكت.

سابي: طنط شمس هو انتى فعلا كنتى بتساعدي مامي و بابي
شمس بابتسامة: ومش بس كده انتى اتولدي على أيدي كتاب كيوت اوي وعسل وياسلام على شعرك كان جميل كان نفسي تفضلي مع امك اوعي سبرين تظلمي حد او تاذي حد خليكي دعوة مظلوم دعاها على العيلة ديه على فكرة اخوالك طيبين بس للاسف تربية جابر
سابي: لحظة انطي
اتصلت سابي على الحرس الذي خلف ملك وامرته بسرعة إرسال موقع ملك لاسلان ويفضل امام البيت حتى وصوله.

رجعت سابي ونامت على أقدام شمس
شمس بحنان: قومي يا قلبي ألبسي علشان متتعبيش
سابي: مش هتسال ليه سجنت عمرو
شمس: انا واثقة انك عمرك مهتاذي العيال لأنهم ذيك عوزين يبعدو ويعيشو عادي
سابي: صدقيني والله بحميه وحيات ابويا بحميه
شمس بحنان: قومي ألبسي علشان لو تعبتي الشباب اصحابك مش هيسكتو
سابي: مش هتسالي هما مين
شمس: اللى انا عارفاه ان شادي عمره مهيسيب شرف بينته ينداس تحت الرجلين.

سابي بابتسامة: هروح البس وهاجي اوعي تقومي عاوزه انام في حضنك
شمس بحنان: وحضن سلين احن وانعم قومي يا بنتي قومي
قامت سابي بارداء ملابس منزلية ونامت وفضلت شمس بجوارها حتى ذهبت في النوم بعمق فتركتها وغادرت الغرفة مع دخول لي الذي نظر ليها وحياها بهدوء ودخل الى سابي ونام بجوارها.

عند اسلان
وصل اسلان الى العنوان وصعد بسرعة الى الاعلى وخلفة الحرس ووصل الى الشقة ووجد شخص كوري علم بانه احدي حرس سابي وجاء ليكسر الباب فؤج باخراج الحارس جهاز من ملابسة وفتح الباب بكل سهولة وفتح الباب ليه.

دخل اسلان الى الداخل وبحث عنها وبسرعة توجه إلى احدي الغرف وعندما دخل وجدها بين احضانه في منظر بشع لم يستحمله فأسرع لهم وسحب الشاب وفضل يضرب فيه ورماه كان خلصان ونظر الى ملك ولكن أي ملك كانت مجرد فتاة
اسلان بصدمة: انتى مين
الفتاة بعياط: انت اللي مين وليه ضربت جوزي كده ودخلت هنا اذاي
اسلان بصدمة: فين ملك
الشاب بتعب: ملك مين وانت اذاي تتهجم على شقتي والله مهسيبك.

وفى لحظة دخلت الشرطة تحت صدمة اسلان وسمحو للشاب بارتداء ملابسه وانتظروه في الخارج وفؤجي اسلان بخروج الشاب بملابس عسكرية
الضابط: اتفضل حضرتك سيادة المقدم واحنا هنجيب المتهم وهنحصلك على القسم
الشاب بغضب: قسم ايه البيه هيتنقل للجيش لأنه اتعدي على ضابط جيش مش اي حد
الضابط: سياتك انت هنا برا سلطاتك فمن فضلك اتفضل معايا
الفتاة: خلاص وليد بلاش تدخل الجيش ونبي وروح معاهم.

وليد بحنان: ماشي يا عمري اهدي بس انتي وانا هنهي الموضوع اطلعي فوق عند رنا متفضليش لوحدك
غادر الجميع وتوجهو الى القسم ودخلو وطلب الضابط بأن يجلسو
اسلان: انا في الحقيقة بعتذر انا جالي مكالمه بأن بنت عمي موجودة في شقتك وأنك شخص مخادع
وليد: بنت عمك مين وانت مين أصلان
اسلان: انا اسلان الاعصر رجل الأعمال
الضابط بذهول: تقصد حضرتك انك الغضنفر اسمك لوحده علامة يا فندم.

وليد: بردو مش فاهم ايه اللي هيخلي بنت عمك تيجي عندي
اسلان: بصراحة بنت عمتي بتكره العيلة وبتحاول تاذي فينا وهي اللي قالت ليا على مكان بنت عمي وكانت عاوزة اعمل فضيحة
وليد: بس الظاهر ان بنت عمتك مصيبة لما تبعتك لشقة ضابط جيش وبالمنظر ده يبقي مش مصيبة هي اسمها ايه
اسلان: اسمها سبرين النجار أو سابي نيجو مصممه الازياء.

الضابط بذهول: سابي نيجو مين ميعرفهاش ديه ملكة النار وبصراحة اسم على مسمي و دلوقتي وليد بيه هتعمل محضر
وليد: لا طبعا انا عازر اسلان بيه ديه مسائلة شرف حصل خير
اسلان بامتنان: متشكر جدا وليد بيه
وليد: ولا يهمك انا هستاذن علشان الحق شغلي.

غادر وليد وبعده اسلان الذي ساق بسرعة وتوجه الى القصر و جاء ليصعد ليها سمع صوتها قريب منه فتوجه إليها و جدها تجلس بكل ارياحية وتامل بتلزز وبجوارها لي و فرح و ريم وشمس وهما يضحكو وباقي العائلة تجلس بغضب
اسلان بصوت عالى: سابيييييييييي
سابي ببرود: خير اسلن
اسلان: بقي عيلة ذيك تعمل كده فيا كنتى عاوزه تسجنيني
سابي: كما تدين تدان يا حبوب.

اسلان وهو يمسكها من شعرها ويوقفها: وعزة وجلاله الله مهسكت وهعرفك من هو الغضنفر
سابي بعيون كالبركان: وحيات ابويا لسففك تراب الأسفلت وهخليك تعرف ان الله حق وذقته
و جلست بكل برود تاكل وكان عيونها من ينظر اليها يرتعب من شده احمرارها.

مر يومين واستطاع اسلان إخراج عمرو بعد التفاوض مع المحامي بدفع المبلغ
عاد وسام ومعه ماجي الى القصر ومنع أي شخص في التقرب لها لانها ضحيه عماد
طلب اسلان من احدي رجال الأعمال الذهاب الى شركة سابي وشراء طقم من الماس وبالفعل ذهب
بعد يومين استلم رجل الأعمال طقم الماس وأعطاه لاسلان الذي ضحك بخبث لتنفيذ الخطة
سافر لي وتشوي الى كوريا.

فى شركة الاعصر
توجه اسلان الى مكتب جده ودخل ووجد ابوه و عمه و فارس
اسلان بابتسامة شر: أحب افرحك جدي
جابر: في ايه اسلان
اسلان: من بكرا شركه سابي و سمعتها في السوق هتبقي تحت الصفر
جابر بفرحة: بجد اسلان
اسلان: ايوه والله ومكالمه تليفون للصحافة هيصورو لحظه القبض عليها والفضيحة هتبقي بجلاجل
جابر بفخر: هو ده فعلا الغضنفر
فارس بضحكة: بس حاسب لتشرف في المستشفي
اسلان: ليه هو انا اسمي فارس انا اسلان.

فارس بسخرية: هنشوف يا عم الغضنفر.

في شركة الملكة
وصلت سابي الى الشركة و معها مكاندر والحرس وصعدت الى مكتبها
سابي: عارف ميكو قلبي مش مطمن حاسه ان في حاجة هتحصل
مكاندر: ليه بتقولي كده
سابي: سكوت اسلن مش مريحني
مكاندر: متخفيش انا معاكي
سابي: سبها على ربنا عملت ايه في المحلات
مكاندر: خلاص كلها أسبوع وتستلمي المحلات على المفتاح وجاهزة من كل شي
سابي: ربنا يخليك ليا
مكاندر: انتى طفلتي سابو
سابي: تمام طبعا انت معاك كل شي وكمان.

قطع كلامهم دخول السكرتيرة بسرعة واخبرتها بوجود الشرطة في الخارج فسمحت لهم بالدخول
الضابط: حضرتك أستاذة سابي نيجو
سابي: ايوه انا خير
الضابط: معايا امر بالقبض عليكي
مكاندر بعصبية: يعني ايه انت متعرفش مين ديه
سابي بهدوء: اهدي مكاندر تحت امرك حضره الضابط اتفضل.

اخذت سابي أغراضها ونزلت وجدت جميع وسائل الإعلام في الاسفل وتوجهت الى سيارتها ولكن اعترض الضابط وطلب ركوبها سيارة الشرطة فركبت وركب بجوارها الضابط وغادرو وخلفهم جميع الحرس
وصلت سابي النيابة بقوتها وصلابتها ومشيت تحت أنظار الجميع بمن تكون تلك الفاتنه الجميلة ووصل الى مكتب وكيل النائب العام ودخلت
وكيل النيابة: اتفضلي انسة سبرين
سابي: شكرا يا فندم
وكيل النيابة: تحبي ندردش شوية قبل المحضر والخصم يوصل.

سابي: ذي محضرتك عاوز بس يا ريت بسرعة علشان عوزة اعرف انا هنا ليه
وكيل النيابة: حضرتك يا أستاذة
قطع كلامهم صوت خبط على الباب ودخول العسكري وبلغة بوجود الخصم فسمح له بالدخول
وكيل النيابة: للأسف الخصم وصل
سابي: عادى اوعدك بمقابلة طويلة بينا
الشخص: صباح الخير
وكيل النيابة: افتح المحضر آنسة سابي ممكن اسمك وسنك ومهنتك
سابي: انا سبرين شادي النجار و عمري 23 سنه و بشتغل مصممه ازياء ومجوهرات و عطور واحذيه.

وكيل النيابة: تعرفي الأستاذ ده
سابي: ايوة قبلته مرتين الأسبوع الماضي اول مرة طلب يقابلني علشان يشتري طقم الماس معين وفعلا وريته كذا تصميم وعجبه واحد ودفع تمنه واستلمه بعدها بكام يوم وكان بنفس المواصفات المطلوبة
وكيل النيابة: وحضرتك متأكدة بأنه اصلي
سابي: طبعا يا فندم هو أتعامل مع ملكة النار وحجتي كلها اصليه مش تقليد
وكيل النيابة: هو ده الطقم
اخرج وكيل النيابة الطقم عرضة عليها.

سابي: لحظة واحدة كشكل هو بس كمضمون الله وأعلم
وكيل النيابة: يعني ايه
سابي بجديه: يعني يا فندم انا بحط علامة مميزة على كل قطعة الماس ومش انا لوحدى كل مصممي المجوهرات كده
وكيل النيابة: والعمل دلوقتي
سابي: حضرتك هتامر بنقل الطقم للطب الشرعي للكشف عن الطقم
وكيل النيابة بضحكة: الطب الشرعي لا انتي فاهمة غلط الطب الشرعي بيخرج بس وقت الجثث من المجوهرات.

سابي بابتسامة جميلة: بعتذر اصلي مش عشت في مصر علشان كده مش عارفة النظام
وكيل النيابة: ولا يهمك احنا هنستعين بشخص موثوق فيه للكشف على الطقم
سابي: ياريت يكون مصدر ثقة علشان و غلطة منه هيدمر سمعتي في السوق وانا عارفة ووثقة ان محدش هيصدق ان ملكه النار بالأسلوب ده
وكيل النيابة: اكيد يا سبرين بس للاسف هنتر نتحفظ عليكي
سابي بستغراب: بمعني.

وكيل النيابة: أمرنا نحن وكيل النائب العام بحبس المتهمه سبرين شادي النجار الشهيرة بسابي نيجو 4 أيام على ذمه القضية
سابي بغضب: انت بتقول ايه طبعا مينفعش اتسجن
وكيل النيابة باسف: والله انا غصب عني
سابي لرجل الأعمال: والله لربيك وعرفك مين هي سابي نيجو وخلى اللي وراك ينفعك
وكيل النيابة: اتفضل حازم بيه اخرج وحضرتك ممكن تستريحي.

سابي: استريح انت عارف معني الكلام ده ايه معناه خراب بيوت ناس كتير وانا مش قليلة وليه اسمي في السوق
وكيل النيابة: صدقيني والله العظيم على بكرا بالكتير هتخرجي من هنا انا هطلب من جواهرجي معروف يتأكد من صحة الكلام
سابي بسخرية: وانت تفتكر انه اصلي الطقم مزور
وكيل النيابة: والعمل دلوقتي هنعمل ايه
سابي: هنعمل هو انت ناوي تساعدني
وكيل النيابة بابتسامة: عندك اعتراض ولا حاجة.

سابي: يبقي كده الشخص اللي هيجي هيروح الشركة ويختار أي طقم ومعاه رجلتي و انت وانا
وكيل النيابة: تمام جدا وحضرتك هتتنقلي القسم علشان تفضلي هناك
خرجت سابي ووجدت مكاندر يقف على نار في انتظارها
مكاندر: سابي في ايه
سابي: الحيوان اللي لسه خارج تعرف مين وراه وتعرف الحقيقة
مكاندر: تمام انتى راحة فين
سابي بضحكة رنانة: انا راحة سويسرا
مكاندر بستغراب: سويسرا ليه
سابي: يا بني هنا بيسمو الحبس سويسرا.

غادرت سابي وتوجهت الى القسم ودخلت الى غرفة الضابط
العسكري: المتهمه يا فندم
الضابط ولم ينظر لها: سبها وأخرج
جلست سابي على الكرسي ونظرت له وبعد فترة رفع الضابط رأسه لانه شعر بأحد ينظر له وعندما رفع نظرة وقعت عيونه على ملكة جمال تجلس أمامه وعلى شفاتيها ابتسامة رقيقة مثلها
الضابط: انتى مين
سابي برقة: المتهمة
الضابط: بجد
سابي: ايوه والله
الضابط بغزل: بقي الموزة العسل ديه متهمة وياترا متهمه بيه.

سابي بدلع: حصل تزوير في طقم الماس خرج من شركتي وتعمل محضر
الضابط: لا معلش براحة علشان انا تهت منك طقم الماس ايه و شركة ايه واسمك ايه اصلا
سابي: انا مصممه الازياء سابي نيجو وفي شخص اشتري منى طقم الماس ورجع قال انه تقليد
الضابط: يااااا بن الكلب بقي موزة ذيك كده هتتسجن بس معلش انا معنديش مكان تقعدي فيه
سابي: والحجز مليان تحت.

الضابط: لحظة هو انتى فاكرة انك بالمنظر ده ولبسك ده هتخشي الحجز دانتي تتقطع تحت وتغتصبي
سابي بابتسامة ساحرة: متقلقش عليا انا قدها ومحدش هيعرف يلمسني لانى مش سهله
الضابط: حضرتك لسبه مكشوف اوي
حيثو كانت ترتدي فستان باللون الرصاصي بفتحة على الصدر لمنتصف الفخد.

سابي: طيب والعمل ايه دلوقتي
الضابط: انتى هتفضلي قاعدة في مكتبي لغاية بكرا
سابي بجدية: على فكرة كلها شوية وفي حملة هتيجي من الداخلية تفتيش على المساجين
الضابط: متقلقيش في هنا أوضة الاستراحة هتقعدي فيها ولو حصل اي عوق هتدخلي الحجز
سابي: تمام
دخلت سابي الغرفة وجلست على السرير وتنهدت و ابتسمت بشر وما هي اللي دقايق وجاء الضابط بسرعة واخذها ووضعها في الحجز تحت صدمة المسجونات من تلك الحورية.

جلست سابي في مكان واقسمت على الانتقام وغمضت عيونها بتعب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة