قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا الفصل الحادي والعشرون

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا

رواية جراح الحب

للكاتبة إيمان ضانا

الفصل الحادي والعشرون

ساميه: الكلام دة صح
نيرة: اه يا ماما بس متفهمنيش غلط بليز
خالد: مين دة بقا يا ست نيرة
نيرة: دة والد يوسف
خالد: يوسف زميل عمر خطيب اختك مش كدة
نيرة: بالظبط
ساميه: وايه اللى خلاكى تركبى عربيتة
نيرة: اسمعة اللى حصل ... انا كنت بتمشى فى الشارع وجة اتنين بيعكسونى ... هو كان معدى وشاف اللى حصل وجة دافع عنى ... وهو واقف بيتكلم معايا اتهجموا عليه تانى وضربو وعوروة بالمطوة فى جنبة اليمين
خالد: ماشى معرفتش بردو ايه اللى ركبك مع باباه
نيرة: ماانا خدتة وفى ناس سعدووونى وودناه المستشفى عمل عملية واتصلت بوالدة جة وشافة واطمن عليه وقالى لازم اوصلك لبيتك عشان الدنيا ليلت
ساميه: والله كتر خرهم يا بنتى ربنا يجازية خير ... عشان كدة كنتى بتعيطى

نيرة: ااااا ... اه يا ماما
قالتها بتوتر واضح
ساميه: الحمدلله انا هروح احضرلكو العشا واصحى اختك بقالها يومين مش بتتكلم نهائى
نيرة: ماشى وانا هدخل اشوف مالها
بعد ان ذهبت والدتهما
خالد: فكرينى بكرة نروحله المستشفى ونطمن عليه ونشكرة
نيرة وقد تذكرت حديث والدة
نيرة: لا لا خلاص مش لازم هو كويس
خالد: يبقى محصلش كل الفيلم دة وانتى كدابه
نيرة: لا والله حصل
خالد: خلاص اثبتيلى كلامك ونروحله بكرة
قالها بشك واضح وقد ما فهمت مايدور فى عقله
نيرة: اوكيه


دخلت وهى بعينيها بكاء تريد ان تفجرة فى هذا العالم
دخلت الغرفة وجلست بجوار اختها
نيرة: انتى صاحيه
نورهان: اه
نيرة: مالك
نورهان: مفيش
نيرة: سمعت انك مش بتاكلى ولا بتشربى ولا تتكلمى
نورهان: اممممم
نيرة: الواد عمر مزعلك
نورهان: بقالو يومين مش بيكلمنى ولا بيسال بالموبايل
نيرة: امممم مش يمكن مشغول
نوهان: ولو كان بيكلمنى قبل الشغل وبعدة وقبل ما ينام واول ما يصحى من النوم
نيرة: ورينى موبايلك
اعطتها الهاتف
نيرة: ايه دة
نورهان: فى ايه
نيرة: موبايلك مقفول يا حجة
نورهان: بجدددد
نيرة: ايوة فاصل شحن انا هحطة ع الشاحن وافتحة ولو كان اتصل اليومين دة وهو مقفول هيبان
نورهان: حطية ع الشاحن بسرعة
وضعتة ع الشاحن وفتحتة وظلت منتظرة رساله واو مكالمة منة طوال اليومين ولكن لم يظهر اى شئ
نورهان: اتصل فى اليومين دول
قالتها بلهفة وفرحة تنتظر كلمة اه
نيرة: لا ... ااا... اه اتصل ياخرابى اتصل 20 مرة و فيه رسائل اهو
نورهان: بجد
نيرة: اه اهو
قالتها لكى ترفة عن اختها ولا تكسر فرحتها ولهفتها
نيرة: يلا بقا خلى الموب يشحن وتعالى ناكل
نورهان: مااااشى

عمر: خلاص بقا يا ماما وهاتى الموبايل
يسرى: مش هديك حاجة عايزو دور عليه
عمر: يا ماما انا مش عيل صغير عشان تخبى الموبايل يومين وبعدين انا مش حافظ الارقام اللى عليه
يسرى: احسسسن كويس
عمر: ماما انتى مش وافقتى عليها سيبيها ف حالها البنت مش بتعملك غير كل خير
يسرى: اصدك انى شرانية عليها وهى غلبانة صح
عمر: مقصدش كدة يا امى والله ابدا ... هاتى الموبايل بقا
يسرى: لو مش عجبك اشترى واحد جديد
عمر: امممم طيب بصى انا مش هتخانق ولا هتحايل ولا هتعصب ولا هزعق كل االلى هعمله هلم شنطة هدومى وهمشى ومش هتعرفيلى مكان
يسرى: انت بتهددنى
عمر: معرفش والله
يسرى: اتفضل موبايلك اهو كلمها براحتك

 

وفى اليوم التانى

عمر: الو
نيرة: ازيك يا عمر
عمر: تمام ... نورهان حصلها حاجة
نيرة: لا متقلقش هى تمام
عمر: الحمدلله
نيرة: بقولك نورهان بقالها يومين ولا بتاكل ولا بتشرب وعلى طول قاعدة لوحدها ومش بتتكلم مع حد
عمر: ليه كل دة
نيرة: عشان انت بقالك يومين مسألتش عليها
عمر: والله موبايلى كان ضايع والشغل واخد وقتى كله
نيرة: تمام اسمعنى كويس انا دلوقتى بتكلم من وراهم ... انا لقيت موبايلها مقفول فى اليومين دول جبتها خحجة عشان متزعلش منك وقولتلها انك اتصلت بيها 20 مرة وبعتلها رساله فى اليومين دول
عمر: كويس والله مش عارف اقولك ايه شكرا بجد
نيرة: الشكرلله ...
عمر: اممم عايزة تقولى حاجة صح
نيرة: بصراحة اه
عمر: لو هتسألينى عن يوسف والله بقاالو يومين مختفى معرفش عنة اى حاجة
نيرة: عمر انت متعرفش
عمر: معرفش ايه
نيرة: يوسف قى المستشفى من امبارح بليل
عمر: هاااار اسوح ليه
نيرة: اتنين ضربوة بالمطوة فى جمبة
عمر: يااالهوى وهو مالو بيهم لازم يتخانق
نيرة: اصل هو كان بيدافع عنى
عمر: اااااه وهو عامل ايه دلوقتى
نيرة: معرفش عنة حاجة
عمر: لييه اتخانقتوا
نيرة: لا باباه قالى ...
عمر: ها سكتى ليه
نيرة: بقولك ايه ياعمر ... هو يوسف خاطب
عمر: خاطب ؟! لا ليه
نيرة: اصل باباه قالى ابعدى عنة وهو خاطب ومش قايلى
عمر: هههه لا ياستى كل الحكايه ان باباه عايز يتحكم فيه وهو اللى ياخدلوة قراراتة ويتجوز دى ودى لا اشتغل معايا فى الشركة وسيب المحاماة كل الموضوع قصادة كلمة حاضر بس
نيرة: ماشى شكرا جدا يا عمر
عمر: المفروض انا اللى اشكرك
نيرة: لا شكر ع واجب ... متطرة اقفل ناو سلام
عمر: سلام
خالد: بتكلمى مين يا نيرة
نيرة: اوووف خضتنى يا اخى
خالد: يبقى بتعملى حاجة غلط
نيرة: خالد انت بقالك يومين بتكلمنى بطريقة وحشة فى ايه
خالد: انتى ايه حكايتك مرة تكلمى عمر ومرة يوسف حرام عليكى دة خطيب اختك
نيرة: انت عبيط يا خالد... عمر اتصل بيا عشان يطمن ع اختك
خالد: طب ومتصلش بيها ليه
نيرة: عشان موبايلها بقالو يومين مقفول
خالد: امممم طيب يلا البسى عشان نروح ليوسف
نيرة: ما بلاش دلوقتى ... اقصد خليها وقت تانى
خالد: لا دلوقتى عشان مش فاضى عليا دروس ومذاكرة
نيرة: اوووف... اوك داخله البس


فى المستشفى
يوسف: وحشتنى يااه
عمر: وانت كمان ... الف سلامة عليك
يوسف: عرفت منين
عمر: العصفورة بتاعتك قالتلى
يوسف: تقصد العصفورة دى تبقى نيرة
عمر: اه بالظبط كدة
يوسف: امممم بقولك ايه هى خطبتك عيد ميلادها امتى
عمر: بتسال ليه
يوسف: عشان عايز اجيب لنيرة هدية وهم مولودين فى يوم واحد
عمر: 8/22
يوسف: يعنى بكرة
عمر: اه
يوسف: لا انة لازم اطلع من المستشفى انهاردة
عمر: يابنى خليك انت تعبان
يوسف: لا انا تمام ... بقولك ايه تعملى خدمة كدة
عمر: سدادة
يوسف: اسمع ...
عمر: اوكية نص ساعة يكون كلة تمام بس قبل اى حاجة قولى اجبلها ايه معنديش خبرة
يوسف: يعنى انا اللى عندى خبرة
عمر: انت هتقولى
يوسف: المهم اعمل اللى قولتلك عليه وفى اسرع وقت ممكن

فى محل الزهور
خالد: يابنتى اسمعى الكلام اركزى ع حل
نيرة: امممم خلاص هات اللون الاحمر والبينك والبنفسجى وحط 2 ابيض فى النص ووزود بقا الاحمر كتير ولفهم حلو
البائع: تؤمرى بحاجة تانى
نيرة: لا ميرسى
خالد: اووف حرام عليكى بقالنا نص ساعة واقفين عشان حضرتك تختارى الالوان
نيرة: الله يعنى اجيب اى حاجة وخلاص
البائع: اتفضلى يا برنسس
نيرة: ميرسى
اخدت منة الزهور واعطتة النقود وذهبه
فى الشارع
وجد زميلتة المحببة والمقربة اليه امامة فنظر ارضا وقال
يوسف: احم احم
نيرة: مالك يابنى
اوقفتة الفتاه واقبلت بهم
نيرة: ايه ياخالد مش تعرفنا
خالد: نيرة لارا زميلتى المقربة لارا نيرة اختى الكبيرة
لارا: اهلا وسهلا
نيرة: اهلا بيكى ... تشرفانا
لارا: الشرف ليا انا ... ايه يا يوسف مجتش الدرس ليه امبارح
خالد: كح كح كح كح ... كح كح كح
لارا: الف سلامة عليك انت تعبان
قالتها بخضة واضحة
خالد: لا انا كويس
نيرة: ماترد عليها يا خالد
خالد: ايييه انتى كنتى بتقولى حاجة
لارا: لا لا مكنتش... هتيجى الدرس انهاردة
خالد: شور ان شاء الله
لارا: اوك ان شاء الله

اخذت تتابع حديثهم وتتذكر ايام طفولتها عندما قابلت حبيبها وصديقها المراهق الذى كان بجانبة فتاه بذيئة بمعنى الكلمة
الذى كرهتة منذ عرفتة عن حقيقتة انسان خادع وكذاب ووقح الذى فضل الفتاه عنها لكثرة مالها ... حتى الان يريد الحديث معها ودائما تبتعد حتى لا يراها ابدا
تفيق ع صوت اخاها خالد
خالد: ايه يابنتى روحتى فين
نيرة: هاا ... لا ابدا مروحتش ولا حاجة
خالد: طيب يلا نلحق نوصل
نيرة: يلا... الا قولى يا خالد
خالد: نعم
نيرة: مين البنت دى
خالد: ماانا قولتلك زميلتى لارا معايا فى الدروس ودايما انا وهى بنافس بعض
نيرة: ايوة مانا عارفة انها زملتك وكل حاجة بس هى بالنسبالك ايه
خالد: زميلتى اكيد
نيرة: بس
خالد: اصدك ايه يعنى

نيرة: ع فكرة مش عيب لو كنت بتحبها الحب مش حرام ولا غلط ولا عيب الغلط انك تستخدم الحب فى حاجات غلط باسم انك بتحب
خالد: وانا مالى بالكلام دة
نيرة: متحورش وقول الحقيقة ... انت بتحبها
خالد: ايه اللى انتى بتقوليه دة
قالها بتوتر وخوف
نيرة: انا متأكدة انك بتحبها ... شكلك وانت بتكلمها باين ونظراتك ليها قول واعترف
خالد: ايوة .. ايوة بحبها
نيرة: انا لما اقول حاجة لازم تطلع صح هههه
خالد: احنا وصلنا يلا ادخلى
دخلوا المشفى ووصلو الى السكرتيرة
خالد: سلام عليكم
السكرتيرة: وعليكم السلام اؤمرى حضرتك
خالد: ااا جايين زيارة ليوسف اسامة ممكن اعرف الاوضة رقم كام
السكرتيرة: ثانية واحدة
خالد: خدى وقتك
نظرت الى الكشف واخذت تبحث عن اسمة ولم يوجد اسمة هذا
السكرتيرة: انا اسفة جدا مفيش حد بالاسم دة هنا عندنا فى المستشفى
خالد: نعم

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة