قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا الفصل الثاني والعشرون

رواية جراح الحب للكاتبة إيمان ضانا

رواية جراح الحب

للكاتبة إيمان ضانا

الفصل الثاني والعشرون

فى المستشفى
خالد: نعم
نيرة: ازاى
السكرتيرة: ممكن حضرتكو تكونوا غلطتوا فى الاسم
نيرة: لا انا متاكدة ... طيب ممكن تدورى تانى بليز
السكرتيرة: اوكيه
بحث عن اسمة مرة اخررى ولم يوجد
السكرتيرة: للاسف مش هقدر افيد حضرتك
نيرة: انا جيت بية امبارح هنا فى المستشفى دى بس انا مكنتش شايفة قدامى فنسيت اوضة رقم كام
السكرتيرة: انا اسفة جدا بس وقفتكوا دى ممكن تسببلى مشاكل عن اذنكم اتفضلوا
خالد: خلاص يا نيرة يلا نمشى
نيرة: لا يا خالد انا متاكدة انا مش مجنونة .. لو سمحت اخر مرة دورى ع اسمة تانى او شوفى حد اسمة متشابه بية
السكرتيرة: طيب قوليلى هو بقالو هنا من امتى
نيرة: امبارح بليل ع الساعة 8 او 9 فالحدود دى بالظبط
السكرتيرة: اه فى واحد اسمة حمزة اسامة وهو دة الاسم المشابة واوضتة رقم 102 مش هقدر افيدك اكتر من كدة
نيرة: حمزة اسامة ... طيب شكرا

خالد: هنعمل ايه
نيرة: مفيش حل غير اننا نطلع ونشوف
خالد: ماشى ... سلم ولا اسانسير
نيرة: هههه اسانسير
ركبوا الاسانسير واتجة نحو الغرفة رقم 102 ودخلو الغرفة وكانت المفأجاه
انو هو
نيرة: ايه دة
خالد: لا حول ولا قوة الا بالله
يوسف: نيرة وخالد يا اهلا
نيرة: احم ازيك يا يوسف
يوسف: اه .. الحمدلله عن الاول... ازيك ياخالد منور والله
خالد: الحمدلله والف سلامة عليك
يوسف: الله يسلمك ... الله الورد دة ليا
نيرة: اه ... اتفضل
يوسف: ربنا يخليكى.

خالد: انت قاعد هنا لوحدك فين اهلك
يوسف: لا انا صممت انهم يروحوا مش بحب حد يعاملتى اكنى طفل
نيرة: المهم كلت ولا لسه
يوسف: لا لسه
نيرة: تؤ تؤ معقوله ثوانى واجبلك الاكل
ذهبت وخرجت
خالد: الا قولى يا يوسف .. انت اسمك الحقيقى يوسف ولا حمزة
يوسف: لا حمزة عرفت ازاى
خالد: ... (حكى له عما حدث)
يوسف: هههههه اه ضحكتنى يا خالد والله شكل الجرح اتفتح
دخلت وهى تحمل صنية اطعمة
نيرة: بتضحكو على ايه ضحكونى معاكو
خالد: تصورى يا نيرة طلع اسمة الحقيقى حمزة.

نيرة: بجد والله
يوسف: اه والله حمزة احلى صح
نيرة: اه... امال ايه يوسف يوسف
يوسف: دة الدلع
نيرة: اممممم طيب ... الاكل اهو
يوسف: شكرا
حاول ان يمسك الملعقة و يأكل ولكن دون جدوى
نظرت لاخيها ثم له وقالت
نيرة: خلاص متتعبش نفسك انا هأكلك
نظر لها بأستغراب وبفرحة
جلست امامة واخذت تطعمة بالملعقة وهو ينظر لها ويبتسم وهى تتحاشى نظراتة ولكن قلبها فرح جدا
ظل ع هذا الحال
حتى رجع الى بيتة.

اخذت الاختان والام والاخ يستعدون لتجهيز مظهر البيت ويعلقون البلالين والزينة
حتى رن جرس الباب فتحت نيرة ولم تجد احد سوى هدية جميله ملفوفة اخذتها ودخلت بها واعطتها لاختها لانها اعتقد انها اتية لنورهان من حبيبها
نيرة: ايوة بقا اعم جالك هدية من عمر
نورهان: بجد جاب ايه
قالتها بفرحة وبعين دامعة ??

نيرة: استنى افتحها
فتحتها ووجدتها حاسوب محمول ( لاب توب )
نيرة: الللللله لاب توب
نورهان: ايه دة لاب توب اعمل بية ايه
نيرة: يا بت دة تحفة استنى انا هشغله
نورهان: كان نفسى يجيب هدية احلى من كدة ... هدية تكون رخيصة وحلوة وبسيطة
نيرة: اتصلى بية واشكرية انتى لو تعرفى دة بكام هتصوتى
نورهان: مهما كان السعر ... بس اكيد لازم اشكرة
هاتفت حبيبها
اخذت الاب توب ودخلت بة الغرفة
وفتحتة وما ان فتحتة حتى رات صورتها وهى فى حفله لتوزيع هدايا للمتفوقين فى الثانوية العامة عندما رات صورتها ضحكت كتير وادركت ان هذة الهدية لديها.

عمر: حببتى كل سنة وانت طيبة
نورهان: وانت طيب يا حبيبى ... شكرا ع الهدية بجد بس دة غالى اوى
عمر: هدية ايه انا لسه ماضى ع توصيلها
نورهان: نعم يعنى ايه
عمر: حببتى هديتك فى الطريق لسه موصلتش ... والهدية اللى جت دى مش بتاعتى
نورهان: امممم جبتلى ايه
عمر: بصى هى هدية صغيرة هى مش هدية واحدة بس كذا هدية بس طبعا دى حاجة صغيرة عشان اعبر عن حبى ليكى ياقلبى
نورهان: ماشى هتيجى العيد ميلاد اكيد
عمر: ان شاء الله
نورهان: هستناك
عمر: وانا هاجى ... مع السلامة.

يوسف: كله تمام
الرجل: ايوة طبعا واستخبيت ع جنب كدة وهى طلعت وخدت الهدية
يوسف: اوصفلى شكلها
الرجل: هى بيضة ورفيعة وطولها متوسط وشعرها بنى
يوسف: هى بالظبط اشطا شكرا ياسطى
الرجل: الشكر لله.

وعدت ساعات حتى جاءو جميعا ليحتفولون بعيد الميلاد
جلسوا جميعا
عمر: عجبتك الهدية
نورهان: ايه كل دة... شكولاتة وورد ودبدوب وسلسه وخاتم وماج عليه اسمى
عمر: حببتى مفيش حاجة تغلى عليكى
نورهان: ربنا يخليك ليا
عمر: عارفة نظرت عنيكى بتنسينى الهم والتعب ... ولو عنيا هتبص لحد غيرك ...عمرى ماهفتحها ... ولو حد حط نفس برفانك ...انا هعرفها
واى كلمة مش منك ... مش هسمعها.

نورهان: ايه الشعر دة
عمر: عايزك تلبسى السلسة والخاتم ودى وصيتى واوعى تقلعيها فى يوم مهما زعلنا من بعض
نورهان: ربنا مايجيب زعل
خالد: بخخخخخ
نورهان: بسم الله
خالد: هههههه اتخضيتوا صح
عمر: لا ياعم ماتخضناش
خالد: معلش هقطع اللحظة الرومانسية دى ... اتفضلى هدية بسيطة جدا
نورهان: ربنا يخليك يا حبيبى
خالد: انتى عارفة زميلتى لارا انا عزمتها عشان تحتفل معانا هى زمانها جاية
نورهان: طبعا وانا مستنيها.

نيرة: شكرا ع الهدية
يوسف: ايه رايك
نيرة: بس مكنش ينفع تتعب نفسك
يوسف: تعبك راحة
نيرة: عامل ايه دلوقتى بتاخد الدوا
يوسف: خلاص خفيت وبقيت تمام
خالد: عووووو
يوسف: يااامة عفريت
خالد: معلش هقطع عليكم اللحظة الرومانسية دى ... خدى دى هدية بسيطة منى ليكى يا حببتى وكل سنة وانت طيبة
نيرة: وانت طيب يا حبيبى بس جبت ازاى الموبايل دة غالى اوى.

خالد: مفيش حاجة تغلى عليكى يا حببتى
نيرة: جبت فلوسة منين يا خالد
خالد: حببتى بعدين دلوقتى احنا فى العيد ميلاد
يوسف: مش ملاحظ حببتى كترت اوى يا خالد
خالد: دى اختى ياااعم
يوسف: يلا امشى من هنا
رن جرس الباب ذهب خالد ليفتح ويجد لارا
دخلت لارا واخذت تتحدث قليلا معة وسلمت عليهم جميعا واعطتهم الهدايا.

سامية: يلا يا جمااااعة هنولع الشمع
كلهم: هاااابى بار زى تو يو ... هابى بار زى تو يو ... هابى بار زى تو يو نورهان ونيرة هابى بار زى تو يو ... سنة حلوة يا جميل ... سنة حلوة يا جميل ... سنة حلوة يا نور ونيرة ... سنة حلو يا جميل
يلا حالم بالم يحيا ابو الفساط هيه ... هيكون عيد ميلادة الليلة اسعد الاعياد هيه ... ابو يحيا الفساط هييييييه
كلهم: كل سنة وانتو طيبين
ساميه: خدى يا حلوة انتى صاحبة نيرة ولا نورهان
لارا: لا انا زميله خالد فى الدرس وهو عازمنى
ساميه: ماشى يا حببتى ... الواد دة عامل ايه فى الدرس معاكو بيجى فى ميعادة
لارا نظرت اليه ثم قالت
لارا: اه كويس يا طنط ربنا يخليهولك.

خالد: انا متشكر اوى ع فكرة
لارا: انا معملتش حاجة تشكرنى عليها بس اتمنى تكون فى الايام اللى مش بتيجى فيها تكون بتعمل حاجات صح مش اللى بيحصل الايام دى
خالد: لا طبعا صدقينى انا مبعملش حاجة غلط واسالى يحيى
لارا: طيب متختفى بتروح فين
خالد: فينا من يكتم السر
لارا: متخفش سرك فى بير
خالد: اابير الناس كلها بتشرب منة
لارا: ههههه بتكلم بجد مش هقول والله.

خالد: زى ماانتى شايفة كدة بالظبط احنا ناس ع قد حالنا ومحدش بيصرف علينا ماما بتشتغل يوم وعشرة لا ونيرة ونورهان فى الجامعة ومستحيل طبعا هيشتغلو احنا اسرة بسيطة وعشنا ايام مايعلم بيها الا ربنا عشان كدة انا قررت اشتغل واجيب فلوس اصرف ع دروسى والباقى احوشة عشان نجمع فلوس نعمل بيها عمليه نورهان
لارا وقد تاثرت من كلامة: انت طيب اوووى بس كنتو بتصرفو منين طول الوقت دة
خالد: بابا الله يرحمة كان سايبلنا مبلغ فى الوصية كل واحد بأسمة بس انا فلوسى خلصت ومش قايل لحد
لارا: اممم ان شاء الله ربنا هيفرجها بس عايزاك توعدنى انك متهملش فى دراستك احنا عايزين طب ع طول فاهمنى
خالد: حاضر اوعدك وان شاء الله نحقق اللى نفسنا فيه ...سوا.

عمر: معلش بقا يا طنط انا هخرج البنتين دول معايا شوية
ساميه: الوقت اتاخر يا عمر مينفعش
عمر: ليه يا طنط والله متخافى دول ياكلو بلد
نورهان: نععععععم ؟!
ساميه: طيب الساعة تيجى 10 تيجوا 10 و5 مفيش دخول البيت
كلهم: هههههههههههههه
خرجوا سويا فاريحين
عمر: اى خدمة عملت اللى قولت عليه عد الجمايل.

يوسف: ربنا يخليك ليا حببيبى وربنا
نورهان: ايه دة فى ايه
عمر: ولا حاجة ... بص يا جو احنا هنقعد هنا عند البحر وانت وهى هتقعدوا فى نفس المكان بس ع ديسك جمبنا فاهمنى مفيش مرواح هنا ولا هنا سامعنى يا جو
يوسف: وحفظت والله
اخذها وجلسوا ع ديسك امام البحر
ثم جلست كلا من نيرة ويوسف ع ديسك اخر بجانب ديسك الحبيبين الاخرين.

عمر: قوليلى يا ستى نفسك فى ايه
نورهان: نفسى فى حاجات كتير اوى
عمر: اهمها ايه
نورهان: اعمل العمليه عشان اشوفك
عمر: ان شاء الله تعمليها يا حببتى وربنا يقدرنى واعملك اللى تطلبية
نورهان: ياااااارب يا عمر
عمر: بالمناسبة نفسك فتى احلامك اللى هو انا طبعا يبقى شكله ايه
نورهان: ابيضانى وشعرة اصفر وعينة خضرا وعندة غمازات زيى انت كدة صح.

عمر: واضح انك حلمتى بحسين فهمى ههههه
نورهان: ههههه ع فكرة انا حلمت بيك
عمر: حلمتى بأية
نورهان: حلمت نفس الحلم دة انا وانت قاعدين ع ديسك قدام البحر وانت ماسك ايدى زى كدة بالظبط بس الفرق انى كنت شايفة
عمر: امممم طيب جتلك فى الحلم شكلى ايه
نورهان: شفتك امحاوى وعينك خضرة وشعرك ناعم وعندك غمازات وطويل
عمر: سبحان الله انت تعرفى انى كدة فعلا
نورهان: بجد يعنى انا شوفتك
عمر: ايوة يا حببتى.

يوسف: احلى عيد ميلاد فى الدنيا
نيرة: شكراا
يوسف: بحبك
نيرة: بلاش الكلام دة يا يوسف انا مش متعودة ع كدة
يوسف: هو احنا مش هنتجوز بقا
نيرة: امممم بقولك ايه ايه موضوع حمزة دة احكيلى
يوسف: هو انا ليه كل مااجبلك سيرة الجواز او اجى اتقدملك بتهربى من الكلام ليه
نيرة: وانا ههرب ليه يا يوسف ماحنا بنتكلم اهو
يوسف: فى حد تانى.

نيرة: فى واحد بس ... جوا قلبى وشاغلنى طويل الليل مبعرفش انام ... ومبيجيش يوم ويعدى غير لما احلم بية من ساعة ما عرفتة
يوسف: مين دة بقا
قالها بخوف وغيرة واضحة وقد زادت ضربات قلبة لدرجة انها سمعتة
نيرة: الشخص اللى شاغلنى دة يبقى انت يا يوسف
نظر فى عينها حتى قلقة اختفى وهدائت ضربات قلبه ثم ظفرت دمعة من عينية
ازالت دمعتة وهى تبتسم وتضع يديها ع وجهه
كادت ان تغير الحديث فقالت
نيرة: تحب اقولك ايه يوسف ولا حمزة
يوسف: متقوليش غير حبيبى
نيرة: هااا.

يوسف: ايه هى صعبة
نيرة: لا مش صعبة بس
يوسف: نتفق اتفاق انا اقولك حببتى وانت قوليلى حبيبى اشطا
نيرة: موافقة ... احكيلى ايه موضوع حمزة دة
يوسف: عايزة تعرفى ايه
نيرة: قولى ليه بيقولولك يوسف وانت اسمك الحقيقى حمزة مع ان حمزة احلى بكتير من يوسف.

يوسف: بصى يا حببتى الحوار بيبدا لما ماما قاالت لبابا هنسمى البيبى ايه جاات اختى حبيبة ثم اخذ نفس طويل وتابع جات حبيبة الله يرحمها قالت نسمية حمزة وبابا يقول يوسف وحبيبة تقول حمزة وبابا يقول يوسف وبعدين جت يوم ولادتى وبابا كان مسافر شغل برة بعد مااتولدت جة عمى وليد قال لماما هروح اعمل شهادة الميلاد وخد حبيبة معااه ونسى يسال ماما هيسمة البيبى ايه راحت حبيبة قالتله بابا وماما اتفقوا ع اسم حمزة بس وعمى صدقها وكتب اسمى حمزة هههههه
نيرة: ههههههههه يااااه يا حبيبة الله يرحمك
يوسف: يارب يرحمك يارب
وانتهى هذا اليوم ع ذلك.

وفى اليوم التانى

نيرة: خالد انت جبت الهدية منين
خالد: من محل فى وسط البلد
نيرة: مبهزرش انا بقولك جبت فلوسها منين
خالد: من فلوسى
نيرة: انت معاك فلوس اصلا
خالد: اه محوش فلوس
نيرة: كداااب
دخلت ساميه وقالت
ساميه: فى ايه يا نيرة
نيرة: جبت فلوس الهدية منين يا خالد
خالد: ...

ساميه: مترد ع اختك يا خالد
خالد: بقولكم ايه انا مش صغير ع المحكمة دى غيرو الحوار
نيرة: ماشى يا خالد متجيش تقولى يا نيرة وتكلمنى وانا مش هكلمك غير لما تقول جبت الفلوس منين
ظهرت نورهان فى الكلمة الاخيرة وقالت
نورهان: يا جماعة براحة عليه خالد حوش من فلوس الدرس بتاعة معايا وقالى خدهم منك يوم مااطلب
تفأجى خالد من الحديث
نيرة: ماشى بس كونوا عارفين انا مش مصدقة الحوار دة
ثم ذهبت نيرة وساميه.

وجلست نورهان ع الاريكة وجلس جمبها خالد
خالد: ليه قولتى كدة
نورهان: عشان اخلصك من كلامهم حسيت انك مدايق
خالد: انا متشكر
نورهان: عيب انا اختك بس مش هتقولى جبت الفلوس منين
خالد: هقولك بس متقوليش لحد
نورهان: قول
خالد: انا بشتغل
نورهان: فين بقا
خالد: والله انا قولت هتزعقى
نورهان: حبيبى انت راجل ومش هينفع نقعدك جمبنا كدة
خالد: ربنا يخليكى انتى الوحيدة اللى رافعة معنوياتى
نورهان:هههههه
وظل هو الحوار حتى بدا الترم الثانى

اول يوم فى الترم الثانى

فى الجامعة

نيرة ونورهان واقفين تحت شجرة كبيرة وماسكين كوباية عصير فراوله
نييررة: نهااار اسوووح
نورهاان: ايه اللى حصل
نيرة: العصير اتدلق عليا
نورهان: مش تخلى بالك
نيرة: حصل خير بصى انا هدخل الحمام امسح العصير دة لحسن حد يفتكر دة دم
نورهان: تمام متتأخريش والنبى
نيرة: متقلقيش وكمان عقبال ما اروح زمان عمر وحمزة جايين
نورهان: اوك
ذهبت الى الحمام وتركت نورهان وحدها تحت شجرة كبيرة
نورهان: الله حمزة مين دة اللى جااى يمكن انا سمعت غلط
الشااب: ايه يا جميل واقف لوحدك ليه
نورهان: ...

الشاب: وكمان تقيل ومش بترد ياااا بس قمر وحيات القمر
نورهان: عااارف لو قربت زيادة اقسم بالله لصوت والم الناس عليك
الشاب: ايه دة وكمان صووتك حلو الله
وظل يقترب منها
ضربتة ضربة بحقيبتها ع قلبة جعلتة يبكى بشدة من شدة الضربة
واخذت تمشى بسرعة بخوف ولا تعلم الى اين ستذهب تفاجت بشخص يحتضنها ويقول لها
ايه يا حببتى ماشية لوحدك ليه
لم تعلم من هذا الشخص لكن عرفتة من صوتة
نورهان: لا يا عمر مفيش بس نيرة راحت الحمام وانا قولت اتمشى كدة
عمر: لا فى حد دايقك.

نورهان: لا لا مفيش بس انت اتأخرت ليه
عمر: متأخرتش يا حببتى بس انتى الى مستعجله عليا شوية
نورهان: طيب تعال نقعد عشان تعبت
يوسف: اييووة بالظبط كدة تعبت وربنا من الوقفة وانتو عمالين مشاهد رومانسية
نورهان: ههههههه يوسف اهلا معرفش انك واقف
عمر: خلاص يا خويا نقعد فين
نورهان: لا طب نيرة متعرفش احنا فين
يوسف: لا متقلقيش انا هروحلها
وذهبوا وجلسوا فى الكافتيريا وذهب يوسف الى امام حمام الفتيات

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة