قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل العشرون

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل العشرون

رواية امتلكني كبير الصعيد للكاتبة منار همام الفصل العشرون

فاطمه بكل غل عامي عينيها طلعت على اوضة دياب وفيروز كانت قاعده على السرير ضامه رجليها وفي عالم تاني
فيروز همست: فاطمه
فاطمه بغضب اعما: كله بسببك انتي لو متجوزتهوش كان زمانو متجوزني كان مكانش حصل دا كله ولا بابا ضربني انا بكرهك
فيروز قامت من على السرير
: فاطمة اهدي هتعملي ايه
فاطمه: هقتلك هقتلك
يوسف و دياب كانو قاعدين تحت
يوسف قاعد سرحان.

دياب اتنهد: هتنساني والله هي بس اتعلقت بيا عارف اني كنت مدلعها زياده بس زي اختي والله
يوسف: عارف يا دياب ولله انك عمرك متفكر فيها بس يعني
يادب: يوسف انت مش مجبور ان.
يوسف قطعه: فاكر وانا صغير قولت فاطمه ليا وجاي دلوقتي اخد حاجتي انت مدخلكش في حاجه على فكره
دياب ابتسم: ماشي يا سيدي
سمعو صوت صريخ فوق طلعو جري
فاطمه بتقرب من فيروز و فيروز بتحاول تهدي الوضع علشان محدش يتاذي
فيروز بخوف: فاطمه اهدي بلاش جنان.

فاطمه هجمت عليها: انا هوريكي الجنان
فيروز مسكت ايد فاطمه اللي فيها السك. ينه وبتحاول تبعدها
دخل يوسف و دياب
دياب زقق فاطمه وخد فيروز في حضنه لانها كانت بشعرها وخباها من يوسف
يوسف مسك فاطمه ورما السكينه ولف ايديها ورا ضهرها
فاطمه: سيبني هقتلها بنتعلي اخر الزمن تيجي خدامه تاخده مني
دياب بضيق: يوسف خدها وانزل وانا جاي
يوسف بيحاول يمسك فاطمه اللي عماله تتحرك
يوسف: ما تهدي بقا...
بص لدياب: ماشي.

يوسف نزل بفاطمه اللي عماله تصرخ
دياب بعد وش فيروز عن حضنه واتنهد
: عملتلك حاجه
فيروز: لا
دياب غمض عينيه
: مش هتجيبها لبر
دياب فتح عينيه وباس فيروز
: خليكي هنا ومتنزليش.

قلم نزل على وش فاطمه من زين
: يا خسارة تربيتي فيكي مكونتش عارف انك كدا
يوسف جري عليها
يوسف: بعد اذنك يا عمي انا مسمحش لحد يمد ايده على مراتي
زين اتنهد: وانت هتكمل معاها بعد اللى عملته
يوسف: انا عارف كل حاجه من زمان ودي كانت لحظة شيطان مش اكتر
وزين بص لفاطمه اللي قاعده على الكنبه وبتعيط
: اطلعي فوق مشوفش وشك غير يوم فرحك فاهمه واحمدي ربنا ان رحيم مش هنا
فاطمه بصتلهم كلهم بغل وطلعت وهي بتعيط.

بليل الكل متجمع
رحيم وقف: رايح السوبر ماركت يا جماعه حد عايز حاجه
حازم بص لخديجه وطلع محفظته
: هاتلي شوكولاته وحاجه ساقعه وشويه تسالي كدا، حازم بص لاولاده
: وكل واحد يجيب لنفسه ولمراته
يونس ضحك: ماشي ياحج...
وطلع فلوس وبص ل رويدا
: شوفي عايزه اي
رحيم: اي يسطا دي اختي هجبلها انا
يونس: انت مالك يا عم هتصرف على مراتي كمان
رويدا: بس انا مش مراتك
يونس بغمز: هتبقي قريب
يحيي بص لزينب.

: هاتلي كيك وشيبسي وزود شوكولاته
فيروز حطت الشاي اللي طلبه دياب وقعدت جمبه بس بعيد شويه دياب حط ايده ورا ضهرها وشدها على حضنه
دياب: عايزه اي
فيروز بصوت واطي من الكسوف
: مش عايزة حاجة
دياب طلع فلوس: عايزه حاجه يا ليليان
ليليان: لا بابا هيجبلي
دياب: هاتلي من كل حاجه موجوده وزود شيبسي وايس كريم
الكل طلب حاجات زين وسليم كمان
ورحيم راح يجيب الطلبات دي
نزلت فاطمه
فاطمه بدموع: اسفه يا بابا
زين اتنهد: تعالي يا فاطمه.

فاطمه جريت على حضنه
: اسفه ولله يا بابا مش هعمل كدا تاني
زين: يا حبيبتي انا خايف عليكي واللي عملتيه دا جنان
فاطمه: مش هعمل كدا تاني وانا موافقه على يوسف
زين باس جبينها: ربنا يهديكي يا حبيبتي.
فاطمه حضنته اكتر: ربنا يخليك ليا يا بابا
زين ضحك: على فكره بعت اجبلك الحاجات اللي بتحبيها
السهره خلصت في ضحك وهزار وتسالي
دياب بيتكلم مع ابوه وايده على وسط فيروز
فيروز بهمس: محتاج حاجه علشان انا عايزه اطلع.

دياب: اطلعي بس متناميش وانا شويه وجاي ماشي
فيروز: حاضر.

فيروز: ليليان كفايه دياب هيتخانق معاي
ليليان: يتخانق اي بس
فيروز: على فكره انتي العروسه مش انا
ليليان: ما انا بجرب فيكي واللي يعجبني هعملو انا
دخل دياب وحط العبايه على الكرسي
دياب: بتعملو اي
ليليان وهي بتشاور على فيروز
: بعمل مكياج اي رايك
دياب بص لفيروز
: ليليان روحي نامي الوقت اتاخر
ليليان: ماشي بس هنكمل بكره هااا
ليليان مشيت
فيروز بتوتر: انا مكنتش هحط والله بس...
دياب قرب منها وقعد جمبها.

: وانا قولتلك متحطيش؟
فيروز رفعت عينيها
: بس انت بتتخانق معاي
دياب حرك ايده على شفايفها
: لما بتنزلي بيه تحت لكن هنا براحتك
فيروز هزت رأسها ونزلت وشها لتحت دياب رفع وشها وقرب منها
دياب بهمس: حلو الروج دا
وقبل متستوعب باسها، فيروز حطت ايديها على صدره
شويه ودياب بقا بيعتليها على الكنبه وفيروز مستسلمه ليه...

تحت
فاطمه: ام ورد ام ورد معلش قبل ما تنامي دياب كان طالب شاي وانا عملتلو معاي اطلعي ادهالو ومن شويه سمعت مرات عمي حازم بتنادي على فيروز قوليلها تشوفه
ام ورد: ماشي يا بنتي
ام ورد خدت الشاي وطلعت
فاطمه بشماته: دا درس صغير يا استاذ دياب ونشوف دلوقتي هيعرفو مين الغلطان ونشوف الست فيروز هتقدر تستحمل ولا لا. فاطمه ضحت بشر
وحياتكم ان ما اثبت لكل انه هو إلى غلطان.

فوق الباب خبط
دياب بعد بضيق
: مين
ام ورد: انا يا بيه الشاي اللي طلبته وست خديجه عايزه فيروز
دياب لبس التيشرت وراح فتح اخد الشاي
دياب: خلاص تسلمي يا ام ورد
دياب دخل وقفل الباب
: امي عايزاكي شيلي اللي على وشك وروحي شوفيها
فيروز: حاضر.

دياب شرب الشاي وفضل مستنظر فيروز وقت طويل وقرر ينزل يشوفها
دياب وهو ماشي حس بدوخه سند على الحيطه
طلعت فاطمه وحطت ايديها على صدر دياب
فاطمه بدلع: في حاجه يا ابن عمي...

فيروز: جات وزقت فاطمه بقرف
فيروز: لا يا حبيبتي مش عايز حاجه ولو عايز هيطلب من مراته
فيروز سندت دياب لحد الاوضه ونيمته على السرير
فيروز بخوف: ط. طب اعمل اي اقول لعمي حازم يعني ممكن تكون حطتله حاجه تضره لا لا ان شاء لله لا مش هتاذيه
الباب خبط فيروز بصت من عين الباب وكانت فاطمه واقفه بضيق
فيروز بغ. ب: ماشي انا هوريكي
فيروز دخلت ولبست قميص نوم ولبست الروب بتاعه عليه وفتحت
فيروز بضيق: نعم.

فاطمه بصتلها بقرف
: عايزه دياب في كلمتين
فيروز: بصي يا حبيبتي دياب مش فاضي زي ما انتي شايفه وبعدين يا بطه دي اوضه اتنين متجوزين وزي ما انتي فاهمه متخبطيش في وقت متأخر يا حلوه
فاطمه: ولله الخدامين طلعلهم صوت
فيروز: لا الغالي بيفضل غالي و الرخيص بيفضل رخيص وسبحان لله يا قمر الخدامه اه طلعلها صوت ويلا علشان جوزي مستنيني جوه
فاطمه بصتلها بغضب
فيروز قفلت الباب في وشها
فاطمه: ماشي يا وس. خه ان ما وريتك.

تاني يوم فيروز صحيت على حاجه رطبه على شفايفها وكان دياب رفعت ايديها تضمه ودياب عمال بيتعمق
فيروز فتحت عينيها وبصت بصدمه
فيروز بعدت بخضه: دياب
دياب ابتسم: اي ما احنا كنا حلوين
فيروز بتوتر: ا. انا كنت نايمه ومخدتش بالي
دياب بصله وهو بيحرك ايده على شفتها السفليه بوقاحه
: بس اي اللي انا شايفه ده
فيروز بتبص في كل معادا عينيه
: انا. ك. عملت كدا علشان اضايق فاطمه بس
دياب بإستغراب: فاطمه! ليه حصل اي.

فيروز نست لبسها وقعدت على رجليها
فيروز بضيق: بنت ال حطتلك حاجه في الشاي وانت كنت دايخ وقربت منك بس انا لحقتها
دياب ساند على الوساده وبيبص لفيروز
دياب: وبعدين
فيروز: جبتك هنا وجات خبطت وقمت انا لبست كدا وادتها الكلمتين الصح
دياب ضحك: جدعه
فيروز بتزيح شعرها
: يعنى انت مش هتضايق مني
دياب: وتضايق منك ليه دا المرا متجكرهاش غير مرا محدش هينفعها غير انتي
فيروز نسيت نفسها
: سيبني بس عليها وانا هربيها.

دياب ضحك وشدها عليه
: هسيبك بس مش هنرجع للي كنا بنعمله
فيروز بكسوف: لا الوقت اتاخر ولازم انزل
فيروز جريت على الحمام
دياب ضحك: البسيه علطول علشان جامد عليكي.

عدا يومين فيروز مشغوله في تجيهزات الفرح دياب مش بيشوف فيهم فيروز خالص
دياب دخل المطبخ كان في فيروز و خديجه و بيلا ومريم
دياب: مش كفايه يما مش بشوف البت خالص
خديجه: الحنه والفرح والصباحيه ولو عايز تخدها ومتنزلش من فوق خالص بعد كدة
دياب: طب مينفعش اخدها دلوقتي نص ساعه بس
خديجه: تؤ اديك شايف مفيش غيرها
دياب: ماشي يا ست الكل
كل دا فيروز واقف بتحرك في الحله وهتموت من الكسوف.

دياب دخل وجاب مايه من التلاجه وراح يجيب كوبايه من الرف اللي فوق فيروز دياب قرب منها وهمس
: العبايه دي ضيقه اطلعي غيريها
فيروز عضت على شفتها وهمست
: ماشي
خديجه: دياب اطلع متعطلش حالنا
دياب: حاضر يا ست الكل طالع اهو.

عدا يومين كمان ودياب مش بيشوف فيهم فيروز خالص بسبب انشغالها بالفرح وفاطمه إلى كانت هاديه بشغل غير طبيعي.

يوم الحنه
فيروز دخلت الاوضه وهي بتطلع هدوم ليها ولدياب بسرعه حست بدياب وراها
فيروز لفت ليه
: خلصت
دياب: لا بس وحشتيني
فيروز: مش وقته يا دياب البيت كله مشغول انا طلعتلك هدومك اللي هتحضر بيها اهي علشان شويه كدا الناس هتبدأ تيجي وانا مش هبقا فاضيه
دياب متجاهل كلامها ومركز بس عليها دياب قرب ولسه هيبوسها
يونس بصوت عالي من تحت.

: دياب الطباخ جه ومفيش حد يقف معاه انا رايح اوصل رويدا للكوافير وبابوي وعمامي مع بتاع الصوان تحت انزل بسرعه
دياب ضرب الدولاب وراه بغضب
: حاااضر.

بليل
فيروز كانت واقفه في المطبخ بتقضي طلبات والحوش برا مليان من نساء اهل البلد وخربينها رقص
عند الرجاله دياب رقص على المهرا و شويه شباب شالو يحيي شويه ويونس ويوسف إلى اصر حازم انه الحنه تتعمل عنده وكمان ابراهيم لانه وحيد وحازم و سليم و زين بيرقصو مع بعض صعيدي، والشباب اتجمعو تاني ورقصو على المهرجانات.
جوا عند النسوان
يونس دخل من باب المندره وهو بينده على امه
يونس بصوت واطي
: اما بسبس اما. يااااما.

خديجه خدت بالها وراحتله
: عايز اي يا زفت واي اللي جايبك عند الستات
يونس: بصي ياما متخليش حد يحني رويدا. انا اللي هحنيها ماشي ياما
خديجه: ماشي يا خوي ويلا من هنا.

فاطمه دخلت المطبخ بكل ثقه وشماته وهمست لفيروز
: الظاهر كدا انك مش ماليه عين جوزك علشان كدا مقضيها
فيروز لفت ليها
: قصدك اي
فاطمه: اممم روحي شوفي جوزك بيعمل اي برا
فيروز سابت كل حاجه وطلعت تبص على دياب من فوق السطح بص اتصدمت وعيونها دمعت لما شافت دياب ووو...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة