قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس والعشرون

توقفنا عندما اسرع الأطباء بملاك الى غرفة العمليات
انهار الجميع بالبكاء والدعاء لها
وفاء بدموع: زين رجعلي بنتي ونبي
زين بجدية: بلاش تقلقي وقولي يا رب
قمر بدموع: ونبي خلي بالك منها
دخل زين لغرفة العمليات وفي الخارج لم نسمع كلام ولكن نشاهد فقط دموع على الوجوه وتحريك شفايفهم بالدعاء.

جاء ادم و نورين للاطمئنان على ملاك وفؤجو بدخولها غرفة العمليات فحزن ادم بشدة على تلك الطفلة التي لم يشاهد منها غير الطيبة والأدب فجلس بجوار شقيقته التي جلست بدورها بجوار ياسين
في الداخل.

كانت ملاك تنام على السرير وتم توصيل الأجهزة بها ودخل زين والدكتور المصري بعد ان تم تعقيمهم وتوجه زين الى ملاك ووضع قبلة دافئة على شفايفها امام الجميع ولم يهتم بهم وتوجه الى مكان العملية وجلس على احدي الكراسي وباشر عمله
في الخارج
بعد مرور أكثر من 3 ساعات على وجود ملاك في غرفة العمليات وكان الجميع أنهار وما زاد قلقهم خروج ممرضة بسرعة من غرفة العمليات وتوجهت الى مكان وعادت ومعها دكتور آخر.

قمر: ما بها ملاك
الممرضة: المريضة ليست بخير لقد توقف قلبها مرتان حتى الآن وتعرضت للنزيف اسألكم الدعاء لها
جلست قمر و سارة يبكون بشدة ونزلت دموع عمرو و يوسف على شقيقتهم الصغيرة
وها قد مر ساعتين آخرين وأخيرا انفتح باب غرفة العمليات وخرج زين والدكتور المصري فأسرع الجميع لهم
قمر بدموع: ملاك ملاك مالها زين
زين بتنهيدة: نحمد ربنا هتبقي كويسة بعد اذنكم.

غادر زين بسرعة الى احدي الغرف ونزلت دموعة بغزارة شديدة ولم يشعر بالوقت
مر حوالى أسبوع وكانت ملاك في غيبوبة وكانت تدخل لها قمر زيارة ويوسف وعمرو ووفاء.

زين: وحشتيني يا عمري كده عوزة تسبيني يعني انا بقالي 11 سنة بدور عليكي ويوم ملقيكي تكوني بالشكل ده اصحي بقي بقالك أسبوعين على نفس الحالة عارفة لؤلؤتي الغالية انا بحبك لا انا بعشقك كل حاجة فيكي بحبها عيونك خدودك شفايفك ااااااااااه ملاكي اصحي بقي انا تعبت عاوز احكيلك كل حاجة حصلت زمان وعاوز أكمل حياتي الى جاية معاكي بصي انا همشي دلوقتي وهروح اعمل شوية حاجات وهرجع اشطا يا عسلية سلام يا عمري.

خرج زين ولم يجلس أحد امام غرفة العناية المركزة وبعد فترة نشاهد شخص يلتفت جهه اليمين وجهه الشمال وفي لحظة واحدة يفتح باب العناية ويدخل ويغلق الستائر الموجودة في الغرفة لحجب الروية عن من ينظر في الخارج عليها وجلس بجوارها.

الشخص: اذيك ملاك ولا اقول شيطان المهم وحشتيني اوي عارفة عنيكي بيبقى فيها كمية رعب وخوف مني بطريقة جميلة وانا بعشق كده هاااااا مش ناوية تصحي بقي بقالك أسبوعين نايمة وقبل كده 5 سنين يبقي انا عملت الواجب معاكي وزيادة اكيد انتى عارفة انا مين وعلى العموم اقولك انا مين انا كابوسك سيف العشري ودلوقتي لازم امشي وأكيد هنتقابل تاني سلام شيطان
غادر سيف الغرفة ونظر ليها نظرة أخيرة وغادر
اما ملاك.

كانت ملاك تنام ولم تشعر بالعالم الخارجي ولما لا وهي في جزء من الجنة وتعيش حياتها وتلعب وتنام في حضن والدها وفي لحظة كان المكان ينقلب رأس على عقب وسمعت ملاك صوت أكثر شخص تخاف منه وترتعب وهو سيف العشري فضمت رجليها لصدرها ونزلت دموعها وزيادت ضربات قلبها وغامت في سحابة سوداء
اما في الواقع.

كان جهاز القلب يصدر تنبية بصوت عالي اسرف على انتباة جميع الأطباء باسراعهم على غرفة العناية وكانت الموشرات الحيوية ينزل بصورة سريعة وتم إيقاف القلب تحت صدمة زين الذين كان يدخل من الباب ووقف مصدوم مما يرى حاول الأطباء إنعاش القلب أكثر من مرة ولكن تم إيقاف القلب بصورة نهائية.

وهنا أعلن الأطباء ساعة الوفاة واليوم وبتدو يفصلو الأجهزة ولكن سرعان ما انتبة زين لذلك وأسرع لهم وعاد ووصل الاجهزة مرة أخري حاول الأطباء منعه ولكن كان الأسرع لهم ياسين والحرس الذين منعو الأطباء من الاقتراب منه ووقوف باقي العائلة تبكي بشدة
زين برعب: ملاك ملاك اصحي مش لازم تموتي انتى لسه معشيتش حياتك علشان خاطري ارجعي ليا.

حاول زين انعاش القلب أكثر من مرة ولكن لم يستجيب له فبعد جهاز الصدمات وحاول انعاشه بالتنفس الصناعي ولكن لم يستجيب فنزلت دموعة بشدة وفي لحظة واحدة قام بكل قوتة بلكم القلب بشدة وجلس على الارض يبكي والجميع يبكى وهنا ترك ياسين والحرس الأطباء الذين اعلنو ساعة الوفاة ونزعو الاجهزة وتركوهم وغادرو.

كان الجميع يبكي بشدة على ملاك ولكن اقتربت سما بهدوء منها وصعدت على السرير ووضعت قبلة حانية على خدها ونزلت دموعها بغزارة عليها
سما بدموع: هو انتى خلاص رحتي عند ربنا طيب انا عاوزة اجي معاكي عمو أمجد قالي انك طيبة وأكيد انتى هتعيشي في الجنة وانا عاوزة اعيش معاكي بس انتى لسه صغيرة وربنا بيموت الناس الوحشة لاكن انتى طيبة اصحي ونبي ملاك انا مليش غيرك ربنا كبير واكيد هيرجعك ليا.

توجه ياسين الى زين وقام بسنده للخارج ولكن وقف امام ملاك ووضع قبلة حنينة على شفايفها وخرج خلفة الجميع ولكن سمع الجميع صوت صراخ سيلا باسم ملاك فنظر الجميع لملاك وجدوها تتنفس بشدة فأسرع زين لها
زين بلهفة: ملاك ملاك فتحي عيونك
ملاك بتعب: رينو بابي لولو
زين: انا هنا يا عمري انا جامبك حاولى تفتحي عيونك براحة وانا جامبك.

حاولت ملاك تفتح عيونها بهدوء على اوامر زين وفتحت عيونها اكثر من مرة إلى ان اعتادت على النور ونظرت وجدت زين أمامها وينظر لها بلهفة فنظرت له بابتسامة مجهده وغمضت عيونها مرة تانية
قمر بصراخ: هي راحت فين تاني
زين بتنهيدة: الحمد لله بقت كويسة بس نامت من المجهود وهننقلها غرفة عادية.

فرح الجميع بذلك الخير وتم نقل ملاك الى جناح خاص وتم فرض الحرس عليه وغادر الجميع وفضل زين الذي صعد ونام بجوارها وضمها لحضنة ووضع قبلة على شفايفها وسقط أخيرا بعد عذاب أسبوعين في النوم
في الصباح
جاء الجميع الى المستشفي للاطمئنان على ملاك ووجدوها تنام بين احضان زين فتوجهت وفاء وصحت زين الذي انفذع برعب على ملاك ولكن هداته امه.

مر حوالى ساعة وفاقت ملاك ونظرت للجميع بابتسامة جميلة فاسرعت قمر و سارة إليها وفضلو يحضنوها ويبسوها
قمر: حمد لله على السلامة يا عمري وحشتيني اوي كده كنتى عاوزة تسبيني
ملاك بتعب: اسفة قمري
سارة: عاملة اية دلوقتي يا حبيبتي
ملاك: الحمد لله طنط الحمد لله
عمرو بضحك: طفلتي الطفسه أخبارها ايه
ملاك بضحك خفيف: كل ده علشان باكل عندكم مهو مش بمزاجك اصلا
يوسف بضحكة: قصف جبهه بصراحة حمدلله على السلامة يا ملاكي.

ملاك: كويسة جو انت اخبارك ايه
يوسف بدموع زائفة: خفي بقي عاوز اجوز ارحميني هبور يا بت
سارة: بلا وكسه
وفاء: حمدلله على سلامتك يا لؤلؤه
ملاك: الله يسلمك عمتو لولو
جلس الجميع فترة وبعد كده غادرو فنظرت ملاك لزين الهادي فشورتله
ملاك: مالك رينو فيك ايه
زين: مفيش
ملاك بحزن: شكلك زعلت انى صحيت وكنت عاوزني امو.

لم تكمل ملاك كلامها نتيجة مهاجمه زين شفايفه على شفايفها بسرعة وفضل يقبلها بشدة وبعد ذلك باسها بنعومة وحب و حنان فضل يبوسها الى ان شعر بيها تضربه فبعد عنها ونظر لها بحب وعتاب
زين بعتاب: بقي انا زعلان انك صحيتي دانا كنت بجنن عليكي انتى مش بس حبيبتي لا انتي بنتي وصحبتي وحبيبتي ومراتي وعشقتي
ملاك: اسفة رينو
زين: لا انا زعلان
ملاك: خلاص بقي رينو انا عسلية
زين بابتسامة: وعشان خاطر عسلية مسامحك.

ملاك بطفولية: رينو رينو رينوووووو
زين: أنسي مفيش
ملاك بعيون القطة: علشان خاطري رينو
زين بحب: امرك يا برنسيسة هجبلك عسلية
ملاك بفرحة: ربنا يخليك ليا رينو
زين: ويخليكي ليا يا عمري
ملاك: هو في حد جيه زارني بعد العمليه
زين بستغراب: حد مين قصدك جاسر وعلته لا هما سافرو بعد أسبوع من العملية ومحدش كان بيدخل ليكي غير قمر او سارة او انا والباقي كانو بيقفو برا
ملاك: متأكد زين
زين: ايوه متأكد
ملاك: تمام روح هات عسلية.

زين: ماشي يا حبيبتي
ملاك: فين تليفوني
زين: لحظة اجيبة اتفضلي
غادر زين وقامت ملاك بالاتصال على شخص
ملاك: اذيك عمو حسام
حسام: اذيك انتى ملاك عامله ايه
ملاك: الحمد لله عمو عوزة خدمة منك ممكن
حسام: اطلبي يا بنتي
ملاك: عوزاك تسال على شخص اسمه سيف العشري كان ظابط في مصلحة السجون
حسام: تمام اديني فترة وانا اجمع كل حاجة عنه
ملاك: شكرا عمو بس اوعى تنسي بالله عليك
حسام: متخفيش انا هتصرف
ملاك: شكرا عمو مع السلامة.

حسام: مع السلامة
مر حوالى أسبوعين وخرجت ملاك من المستشفي وتوجهت الى قصر زين ولكن لاحظ الجميع ابعاد قمر و سارة عن الكلام مع ملاك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة