قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع والعشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع والعشرون

رواية الملاك الحزين للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع والعشرون

في صباح اليوم التالى
استيقظت ملاك وأخذت دش وتؤضات وصلت وتوجهت إلى الدولاب بنطلون احمر وبروفل بيج وبوط احمر وتوجهت الى غرفة قمر
عند قمر
كانت قمر تجلس وبين ايديها مالك تلعب بيه و ملاك في ايد سارة فسمعو خبط على الباب ودخول ملاك
ملاك: ممكن ادخل
قمر: خير
ملاك: مالك قمر وانتي انطي سارة فيكم ايه
قمر: يعني انتى متعرفيش
ملاك: انا معملتش حاجة مش فاكرة
قمر: وده بردو مش فكراه.

أخرجت قمر جواب ورمته على السرير فنظرت ملاك لهم بحزن ونزلت دموعها
فلاش باك
عندما كانت ملاك في المستشفي وغادر الجميع فطلبت من إحدى الممرضات احضار ورق وقلم وبالفعل أحضرت الممرضة الورق واعطته لملاك وغادرت فكتبت ملاك جواب لقمر و سارة.

( حبيبتي قمري و سرسورة انا بكتب الجواب ده ليكم علشان انا عارفة انى هموت علشان كده انا بطلب منكم طلب قمر المجوهرات الى معاكي عوزاكي تخلي السلسلة لملاك الصغيرة وعرفيها انها هدية مني والباقي بيعيه وفتحي مشروع الى كنا بنتمناه وشغلى الناس وطنط سارة خليها تساعدك وعرفو انى بحبكم اوي وغصب عنى انى سبتكم وعوزاكو تعرفو زين انى كنت بتمني اشوفه من زماااااااااااان اوى طول عمره حنين اوي عليا اوعو تزعلو انا هروح عند بابي هو بيحبني اوي هتوحشوني وعرفو ملاك الصغيرة و مالك انى بحبهم واوعي يا قمر تخلى ملاك الصغيرة ذي ملاك الكبيرة وحافظي على ابيه عمرو انا بحبكم اوي مع السلامة ).

ملاك بدموع: اسفة قمري اسفة طنط سارة
قمر بدموع: اسفة وانا ذنبي ايه لما الاقي الممرضة بتديني الجواب وقراه وانا ذنبي ايه لما اعرف ان اختي الصغيرة رفضة الحياة وانا ذنبي ايه لما الاقي البنت الوحيدة الطيبة في حياتي تموت جربي بقي احساسي وانا بموت مع كل كلمه
سارة: خلاص قمر اهدي ملاك
ملاك بدموع و تعب: اسفة قمر اسفة.

جلست ملاك على الارض تبكي ومسكت دماغها وفي لحظة واحدة كانت تسقط على الارض ولكن يد عمرو لحقتها قبل متخبط في الأرض وحملها ووضعها على السرير ونظر لقمر بغضب
عمرو بصراخ: اندهي زين بسرعة
أسرعت قمر وندهت على زين الذي أسرع وجاء ولقي منظر ملاك فأسرع إليها وحملها وتوجه الى غرفتها وقام بحقنها وغطاها ونزع الحذاء وتركها وخرج
قمر: مالها ملاك.

زين بعصبية: مالها وانتى عاوزة ايه بعت معملتك ليها تفرح وتلعب حرام عليكي قمر حرام عليكي
نزل زين وتركها تبكي
قمر بدموع غزيرة: والله مقصد انا خفت عليها ملاك اختى الصغيرة وانا بخاف عليها والجواب حزني انا بحبها عمرو والله بحبها
عمرو وهو يضمها: هششششش خلاص يا عمري هيا عارفه انك بتحبيها وخايفة عليها خلاص اهدي
قمر بدموع: يعني هي هتسامحني
عمرو: اكيد ملاك هبلة ذيك وهتسامحك فلاش دموع
قمر: انا هفضل جمبها
عمرو: تمام.

مر باقي اليوم وفي الصباح
- صالحت قمر و سارة ملاك وعتذرو منها
- قبلت ملاك جلوس سما معها وقام زين بعمل تحاليل وتم إثبات بأن سما ليست ابنه جيهان
- قام زين بعرض الزواج على ملاك في مشهد رومانسي فوافقت بسعادة
مرت الأيام والليالي والاسابيع على ملاك وهي سعيدة وفرحانه بدلع زين ليها ولكن كانت تشتاق لقمر و سارة لتركها في ايطاليا وعادو الى مصر بعد خطوبتها على زين لممارسة حياتهم وكانو دائما الاتصال عليها.

- قرر يوسف عمل الفرح وجاءت ملاك الى مصر لاحضار زفاف يوسف و ورده
ملاك بصراخ: يوسسسسسسسسسسسسسسف
يوسف بفذع: في ايه يا مجنونة
ملاك بضحكة: وحشتني يا عرير
يوسف: عرير يا جذمة والله لضربك
جريت ملاك وخلفها يوسف الى ان مسكها وفضل يهزر معاها
جاء يوم الفرح وتألق الجميع وفي احدى فنادق القاهرة الكبري كان حفل زفاف يوسف الرحماني و ورده الدالي
تالقت ملاك بفستان فيروزي وكانت في غاية من الجمال وجاءت مع زين.

اما قمر تالقت بفستان باللون الاخضر وجاءت مع عمرو
مر الفرح تحت سعادة الجميع وسافر يوسف و ورده الى الخارج لقضاء شهر العسل
عادت ملاك و زين الى فيلا المنياوي وجلسو يضحكون وبعد فترة صعدو الى غرفهم
مر الليل وجاء الصباح استيقظت ملاك ونزل الى الجنينة ورن تليفونها وكان حسام
ملاك: صباح الخير عمو حسام
حسام: صباح النور
ملاك: ايه الأخبار
حسام: سيف العشري مات
ملاك: انت متأكد.

في لحظة كان التليفون يسقط من ايديها وهي تشاهد سيف يقف امامها وعلى وجهه الشر فاطلقت ملاك صرخة وأسرع سيف بوضع منديل مخدر على فمها وسقطت مغمي عليها تحت اقدامه فتركها فحملها وتوجه بيها الى حمام السباحة ووضعها على الحرف مع اقل حركة تقع فيه وغادر
في الداخل
حس زين بالم في صدرة فبحث عن ملاك لم يجدها وعندما سأل إحدى الخدم فاعلمه يتعلمه في الخارج فذهب لها
- بحث عنها في الجنينة لم يجدها فأشار لمانيول ان ياتي.

مانيول: صباح الخير بوس
زين: شوفت ملاك
مانيول: ايوه شفتها الصبح كانت بتتمشي
زين بقلق: انا مش لقيها
مانيول: رن على تليفونها
زين: صح
قام زين بالاتصال عليها وسمع صوت النغمة وفضل ماشي لغاية ملقي ملاك مرميه على حرف حمام السباحة فأسرع إليها وحملها
زين بخوف: ملاك ملاك ملاك ردي عليا فيكي ايه
مانيول: قوم دخلها جوا
حملها زين وأسرع الى الداخل مع نزول قمر الى صرخت واسرعت خلف زين.

وضع زين ملاك بهدوء على السرير وأحضر برفان وقام بنشره عليها فتمللت ملاك وفتحت عيونها بهدوء ونظرت لهم بستغراب وفي لحظة افتكرت ظهور سيف فنتفضت وستقرت بين احضان زين برعب و بكاء
زين بخوف: مالك يا عمري فيكي ايه
ملاك برعب: عايش عايش والله عايش ممتش انا خايفة اوي ونبي متسبني هو مش هيرحمني هو عاوزني انا خايفة
زين بهدوء: هشششششش متخفيش محدش هي قدر يقرب منك.

ملاك بصراخ: لا هيخدني انا عارفة انه هنا حوليا وشايفني ومستمتع برعبي وخوفي
قمر: هو مين ده
ملاك بدموع: كابوسي كابوسي سيف العشري
في لحظة واحدة كانت الصدمة على أوجه الكل من كلام ملاك
زين بهدوء: أهدى يا قلبي سيف مات من زمان وانتى بتهيقلك
ملاك بهسترية: لااااا انا مش مجنونة والله سيف عايش وشوفته دلوقتي
عمرو: طيب اهدي
ملاك: انا مش مجنونة والله العظيم شفته
قمر: اطلعو برا خلاص ملاكي هما هيتسرفو بس اهدي.

ملاك بدموع وضعف: والله شفته وكلمني انا مش مجنونة والله
قمر: هشششششش نامي يا ملاكي نامي
نامت ملاك وتركوها وخرجو برا
قمر بعصبية: ممكن افهم انت ليه عملت كده
زين: يا قمر افهمي سيف مات
قمر: عارفة انه مات بس هي اكيد شافت حد شبة في الحرس يبقي نتكلم بهدوء ونفهمها بشويش
عمرو: قمر بتتكلم صح مينفعش نعمل كده
زين: تمام المهم يوسف يرجع وهعمل الفرح
قمر: يكون احسن اهي تتلهي وتنسي.

عمرو: تمام اوي والهانم ناوية تعمل مشروع ايه
قمر: ملاكي عوزة تعمل خط إنتاج ملابس وانا هساعدها و سرسورة معانا
زين: هايل وانا هخلي حد يعمل دراسة جدول للمشروع
قمر بسخرية: والبيه فاكر انها مش عاملة الدراسة
زين: والمكان
قمر: موجود بلاش تقلق المهم احنا بكرا هنتجمع وننزل نخلص كل شئ
زين: مين ديه
عمرو بضحك: المودام بتاعتي
زين بارف: بلا ارف انا ماشي
غادر زين واخذ مانيول معه وذهب برا الفيلا.

مر باقي اليوم ولم تتحدث ملاك معهم وكتفت باللعب مع الصغار وهذا عصب زين بشدة ولكن لم يقدر على التحدث ونزلت وجلست في الجنينة امام الفيلا فجاء ياسين وجلس أمامها
ياسين: موكا اذيك
ملاك: لو صاحبك باعتك ملهوش لزمة الكلام
ياسين: والله مهو كمان ده حيوان متغديش على كلامة
ملاك: متشتمش رينو مفهوم
ياسين: مفهوم يا فندم
ملاك: عاوز ايه
ياسين: احم احم هي نورين مرتبطه بحد
ملاك بخبث: ليه.

ياسين: بلاش تعملي عليا ناصحة انا معجب بيها وعاوز اجوزها
ملاك: تدفع كام وانا اخلص الليلة
ياسين: الا انتى عوزاه
ملاك: انا مش عاوزة فلوس بس عاوزة جهاز يتحط في خاتم او السلسلة بتاع تتبع وانت بس الى تعرف بيه
ياسين: ليه موكا
ملاك: انا خايفة وانا شفت واحد النهاردة بيتمني ليا الموت وعاوز يدمر شرفي وسمعتي وزين والباقي مش مصدقني وانا عارفة انه هيخطفني وساعتها بس هما هيصدقوني ممكن
ياسين: حاضر موكا.

ملاك: ممكن متعرفش زين علشان خاطري
ياسين: اعتبري من اللحظة ديه انى اخوكي وسرك في بئر
ملاك: شكرا ياسو وانا هكلم ادم ونتفق على يوم اشطا
ياسين: اشطا يالا اتصلي
اتصلت ملاك على آدم وبعد جرزين رد عليها
ملاك: اذيك ادم
ادم: اذيك موكا اخبارك
ملاك: انا الحمد لله كنت عوزة خدمة منك
ادم: اطلبي تحت امرك
ملاك: كنت عوزة احدد معاك معاد علشان نطلب نورين لياسين صديق زين.

ادم: تنورو وتشرفو انا شفت ياسين وهكلم نورين وهسالها عن رايها
ملاك: تمام اوى ولما تقول رأيها عرفني
ادم: تمام موكا
ملاك: هستنا منك مكالمة تبلغني بالموافقة
ادم: ان شاء الله يكون خير
ملاك: ان شاء الله مع السلامة
ادم: مع السلامة
أغلقت ملاك مع ادم ودعت ليهم بالتوفيق لانها أحب نورين بشدة وبعد فترة صعدت ونامت.

في صباح اليوم التالي استيقظت ملاك وتؤضات وصلت ولبست فستان باللون البيج بيه بعض الورود وحذاء باللون الموف وشنطة خضراء ونزلت
اما قمر فصحيت وتؤضات ولبست فستان باللون الابيض مع بعض الورود وحذاء ابيض وشنطة حمراء ونزلت
جلس الجميع يتناول الافطار وكل رجل يريد الانقضاد على حبيبته وجمالها ولكن لم تهتم البنات وخرجو يجرو بعد رنين هاتف قمر برقم سارة فنظر الشباب لبعضهم وذهبو لمباشرة أعمالهم.

بعد يوم طويل استطاعت البنات إنهاء كل شئ خاص بمصنع الاملابس فتوجهو الى شركة الحديدي للبناء وطلبو مقابلة رعد الحديدي فسمح لهم بالدخول
سارة: مساء الخير بعد بيه
رعد: مساء النور سارة هانم نورتي الشركة
سارة: منورة بيك كنا حبين ان شركتك تبني لينا مصنع
رعد: تحت امرك بس مين الحلوين دول
سارة: قمر المنياوي حرم عمرو المنياوي و ديه ما القاضي خطيبة زين الهادئ وده يا بنات رعد الحديدي زوج الدكتورة ماسة المنصوري.

رعد: اهلا وسهلا يا بنات ها تحبو شكل المصنع يكون اذاي
ملاك: انا عمله تصميم حابه تشوفه وتقولي رأيك
رعد: ماشي وريني
عرضت ملاك التصميم على رعد الذي انبهر بيه ووافق على التصميم ووعدهم في اسرع وقت يتنفذ
وستاذنو وخرجو وعادو الى الفيلا
عند جاسر
- تألق جاسر ببدله باللون الأزرق ونزل الى الاسفل وكانت شمس وجدته و ادم و نورين في انتظارة وغادرو الفيلا وتوجو الى الإسكندرية لفيلا البحيري.

- وصل جاسر والعائلة الى فيلا البحيري وكان في انتظارهم ماجد البحيري الذي استقبلهم بكل احترام
بعد السلامات والتحيات والكلام الكتير
جاسر: ماجد بيه انا حابب اطلب منك ايد الآنسة لمار
ماجد: والله يا بني انت متترفضش وانا عن نفسي مرحب بيك انت راجل وليك اسمك وسمعتك معلهاش غبار بس الرأي الأول والأخير لحفيتي وانا مقدرش اغصب عليها.

جاسر: والله انا بشكرك على كلامك وأكيد حضرتك هتساعدني لان اول لقاء بينا كان زفت فأكيد هتساعدني
ماجد: والله انا عن نفسي مش عاوزة تسبني وبشكر القدر انها رجعت مصر وسابت السفر ومسكت الشركات مع ابن عمها ومراته
ادم بصوت واطي: قدر ايه يا حج البركة في جسورة
شمس بصوت واطي: يا مسبتي السوده لو عرفت هتولع فيه
الجدة: اسمعني يا ماجد بيه هات انت بس العروسة وهي هتوافق
ماجد: اكيد هتيجي حالا.

ارسل ماجد إحدى الخدم لإحضار لمار ولكن فؤجي الجميع بدخول لمار وسلمت على الجميع ورفضت تسلم على جاسر فبتسم بخبث وغمزلها
ماجد: لمار يا عمري جاسر عاوز يتجوزك
لمار برخامة: ليه
جاسر: معلش اصلي عاوزة اكون أسرة
لمار: وحد قلك انى خاطبة
جاسر: لا مانتى العروسة مش لازم تلفي يالا اهو الى نعرفه احسن من منعرفهوش
لمار: ليه هو انا وحشه
جاسر: هو انتى معندكيش مرايات هبقي جيب ليكي مرايا
لمار: نعم يعني وحشة.

جاسر: مين الحمار الى قال وحشة بس
لمار بطفولية لزيزة: انت الحمار
جاسر: بس انا مقلتش وحشة دانتي عسل
ماجد بصوت هادي: انا من راي نقرا الفاتحة ونحدد يوم الخطوبة
شمس: وانا من رايك كمان
الجده: ده ناقص يضربو بعض الحمد لله اخيرا واحدة هتكسر غرورة وتكبره
ماجد بصوت عالي: نقرا الفاتحة بقي
نظر جاسر ولمار لبعض ونزلو ليهم بصدمة بضحك الجميع عليهم.

تم قرائه الفاتحة وحددو يوم الخطوبة عندما تعود ورده مت شهر العسل اي بعد أسبوعين فوافق الجميع اخرج جاسر خاتم شيك جدا ولبسهولها وبعد فترة غادرو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة