قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

صقر قام و لسة هيتحرك جاله تليفون. الخط اتفتح.
نجلاء(بدموع): صقر نيران مجتش من الصبح و هي بره...
صقر فتح عيونه علي اخرهم بصدمة و خرج جري علي بره,زين طلع وراه هو و طيف...
زين: في ايه يا صقر؟!
صقر: نيران كمان اختفت.
صقر ركب العربية و طيف ركبت العربية من ورا و زين جمب صقر...
زين: ناوي تعمل ايه دلوقتي؟!
صقر: هتتبع رقمها.
طيف: لو معاك هنا لاب توب هات و انا اتصرف.
صقر: افتح الدرج ده و هات التابلت ده يا زين.

زين طلع التابلت و بدأ يفتحه.
صقر: وديه ل طيف.
زين ودي التابلت ل طيف باستغراب.
طيف: الرقم؟!
زين: هطلعه ليكي.
زين: 01.
طيف بدأت تدخل الرقم في التابلت و بدأت تتبع الرقم و تشوف اخر مكان كان فين.
طيف: الجهاز مطلع ان تليفونها في ().
صقر غير اتجاهه و راح ناحية ما طيف قالت.
صقر وصل للمكان اللي طيف قالت عليه و نزل بسرعة من العربية لقي شنطة نيران مرمية في الارض و موبايلها.

طيف قربت من حاجة نيران و لقت ورقة مرمية مسكتها و فتحتها.
مضمون الورقة اللعبة ابتدت.
طيف: صقر.
صقر مسك الورقة منها و قرأ الرسالة.
زين: بتفكر في مين؟!
صقر حط وشه بين ايديه و خد نفس عميق.
صقر: ده شخص في نفس مجالنا.
زين: اعدائنا في السوق باسم و مرزوق...
صقر: لا شخص متخفي في نفس مجالنا.
صقر: عارف و متأكد ان اول خطوة هلجأ ليها اني اتتبع تليفونها و اجي هنا علشان اخد الورقة دي.
طيف: ممكن حد من اعدائها هي؟!

زين: انتي تعرفي احنا بنتكلم علي مين؟!
طيف(باحراج): لا.
زين: دي نيران اخت صقر.
طيف: تمام.
طيف: طب ممكن اللي مستر زين قال عليهم اللي اسمه باسم ده او مرزوق.
صقر: قولت لا.
زين: طب هنعمل ايه؟!
طيف: طب ما ممكن ما تكونش اتخطفت.
زين بص ل طيف برفعة حاجب,صقر بص ل طيف بغضب و قرب منها و مسك دراعها بغضب.

صقر(بغضب): مش هترحميني من ام غبائك ده. مختفية من الصبح و حاجتها مرمية هنا و الورقة دي لاقيناها تبقي ايه حبت تلعب معانا شوية.
صقر(بغضب): طول ما انتي غبية متتكلميش.
زين: خلاص يا صقر خلاص ابعد عنها.
زين بعد صقر عن طيف و طيف حاولت تمسك دموعها علشان متعيطش,صقر خد حاجات نيران و ركب العربية زين و طيف ركبوا العربية.
-بعد فترة.
زين: خليني معاك يا صاحبي.
صقر: لا عايز ابقي لوحدي...

زين: طيب خلي بالك من نفسك، باي يا طيف.
صقر ساق ناحية ال?يلا و وقف العربية.
صقر(ببرود): انزلي و متتحركيش من هنا طول الليل. و بكرة في عربية الصبح هتكون مستنياكي علشان تروحي الشغل.
صقر(ببرود): يلا انزلي.
طيف خدت شنطتها و مسكت فستانها في ايديها و فتحت الباب و قفلته. طيف كانت ماشية من جمب شباك صقر بس صقر مسك ايديها و شدها ناحيته.
صقر(بهمس مخيف): لو فكرتي بس تهربي يا طيف هقتلك و محدش هيعرفلك طريق نهائي.

صقر(بهمس مخيف): تخلي عن غبائك ده شوية. يلا علي جوا.
صقر ساب ايد طيف و ساق العربية و خرج بره ال?يلا.
طيف: منك لله يا شيخ انت و اخوك.
طيف دخلت ال?يلا و قعدت علي اول كرسي قابلها.
انتصار(بجمود): احضرلك العشاء؟!
طيف: انتي زعلانة مني؟!
انتصار(بجمود): احضرلك العشاء؟!

طيف: هو انا ذنبي ايه انا عملت ايه ل ده كله. هو انا اللي سيبت محافظتي و جيت محافظة تانية و بعدت عن اهلي بمزاجي و لا صحيت الصبح لقيت نفسي في بيت راجل غريب معرفهوش و عايزني ابقي مراته و لا اخوه اللي بيأمر و بس اللي بيتكلم و مبيحسش بكلامه. انا الاقيها منين و لا منين. الاتنين اسوء من بعض.
طيف: انا مش فرحانة بحياتي انا لو عليا امشي و ارجع لعائلتي اللي لغاية دلوقتي معرفش عنهم حاجة.

طيف سابت انتصار و طلعت علي اوضتها القديمة و قعدت علي السرير تعيط...
انتصار بصت علي طيف بشفقة و كانت حزينة علي حالها بس مقدرتش تعمل حاجة. دخلت اوضتها و غيرت هدومها و نامت...

-في مكان تاني...
عند نيران.
نيران كان مغمي عليها و نايمة علي سرير بدأت تفتح عينيها بس معرفتش بسبب الحاجة السوداء اللي علي عينيها.
نيران لقت ايديها و رجليها مربوطين بحبل...
نيران(بصريخ): حد هنا؟! حد سامعني؟! انا فين؟!
نيران(بصوت عالي): يا اللي هنا.
نيران(بصريخ): حد سامعني؟!
نيران بدأت تعيط و كانت خايفة اوي لحد ما سمعت صوت باب بيتفتح و حد داخل الاوضة.
نيران: مين هنا؟! الحقوني.

: مالك يا نيران متضايقة ليه اوعي تكون الخدمة مش عجباكي؟!
نيران: انت مين؟!
: بعدين بقي. المهم دلوقتي قوليلي اخبار صقر ايه؟!
نيران(بلهفة): صقر صقر هو فين؟!
: صعبانة عليا للاسف صقر هيقعد فترة علي ما يلاقيكي و مش هيقدر يعملي حاجة.
: بس تعرفي شكل هستمتع خلال الايام دي. في كل الحالات مش هيرضي انك تتفضحي صح يا بطة.

: و ساعتها يترجاني اني اتجوزك بعد ما اكون عملت اللي انا عايزه من غير جواز و هشوف صقر مذلول قدامي.
نيران(بحدة): صقر عمره ما هيتذل و انا عمري ما هوطي رأس اخويا و عائلتي في الارض...
: حتى و هو مش اخوكي الشقيق.
نيران: في الاول و الاخر اسمنا اخوات.
: عندك حق.
نيران حست بايد حد ماشية علي دراعها انتفضت بسرعة لورا...
نيران(بعصبية): اياك تقرب مني او تلمسني و ربي اقتلك فيها.

(بضحك): انتي و تعملي كدة؟! ازاي بس يا قطة؟!
(بضحك و سخرية): شكل صقر محفظك كلمتين كدة.
نيران: انا اخت صقر الجارحي و عمر ما رأسي تنزل في الارض ابدا.
نيران: سمعت ايا كان انت مين؟!
الشخص ده بص ل نيران كتير و حط ايد في جيبه.
: هنتقابل تاني يا نيران. بس لقاء عن لقاء يفرق.
نيران: قصدك لقاء الستات غير لقاء الرجالة.
الشخص ده مسك كوباية أزاز و ضربها في دماغ نيران.
نيران(بصريخ): آآه.
: دي حاجة بسيطة.

نيران نزلت دم خفيف بس كانت حاسة بوجع شديد في دماغها و حست بدوخة شديده و كانت بين الوعي و اللاوعي...
الشخص ده قرب من طيف شاف النبض و بعد عنها بعد ما اتاكد انها عايشة.
: البداية بس يا ابن الجارحي.
: هأذيلك واحد واحد من اللي بتخاف عليهم.
: استمتع باللحظات دي لان اللي جاي مني دمار.
الشخص ده خرج من اوضة نيران بعد ما اتاكد انها سمعت هو قال ايه و بعدها اغمي عليها فجأة.
شخص1: باشا نعمل ايه معاها؟!

: سيبوها زي ما هي كدة لغاية ما تفوق.
: ابعتولي خبر اول ما تفوق. فاهمين؟!
الكل: حاضر يا باشا.
: لو في اي حاجة غريبة حصلت اتصلوا بيا.
شخص2: طب و صقر بيه؟!
: صقر لعبة في ايدي دلوقتي.
شخص3: انت متأكد يا باشا؟!
الشخص ده بص للشخص التاني بغضب و سابه و مشي.
شخص3: ربنا يستر، صقر باشا لو عرف اني ليا يد في الموضوع قولوا علي روحي يا رحمان يا رحيم.

-في مكان تاني...
في القصر.
مهرة(بعياط): عايزة بنتي يا محمد اتصرف و جبلي بنتي.
محمد: كلمنا صقر و هو هيتصرف يا مهرة.
مهرة(بزعيق و عياط): و هو ده بيعرف يتصرف و لا يعمل حاجة.
مهرة(بعياط): هاتلي بنتي يا محمد علشان خاطري.
محمد: هترجع متخافيش.
آسر(بنوم): مساء الخير.
مهرة(بعياط): خير هيجي منين الخير اختك مش موجودة.
آسر: قصدك ايه؟!
نجلاء: نيران شكلها اتخطفت.
آسر: انتي بتقولي ايه؟! في ايه يا بابا ما تتكلم؟

محمد: ده اللي حصل.
آسر طلع خد شنطة هدومه اللي ملحقش يفضيها و نزل.
مهرة(بعياط): انت لحقت يا آسر؟!
آسر: هحاول اتصرف انا.
نجلاء: انا اتصلت بص.
آسر: مليش دعوة اتصلتي بمين انا هحاول ارجع اختي اللي من نفس دمي و اللي هي من ابويا و امي...
آسر سابهم و ركب عربيته و رجع ال?يلا.
مهرة(بعياط): يا رب، ما تتصرف يا محمد.
محمد: مخلفتش اتنين رجالة علشان انا اللي اتصرف يا مهرة.
نجلاء: ان شاء الله بنتك هترجع يا مهرة متخافيش.

في ال?يلا...
-عند طيف.
طيف قامت و دخلت خدت دوش و خرجت تغير هدومها.
طيف لبست بنطلون اسود و تي شيرت صوف باللون الاخضر الغامق زيتي كان قصير لغاية الخصر و بكم و برقبة. رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة من شعرها.
طيف قعدت علي السرير و مسكت الموبايل اللي آسر وداه ليها.
طيف بدأت تفتحه و حاولت تهكره معرفتش و اكتشفت ان نظامه تبع شركة صقر.
طيف(بزهق): اوف بقي حتى دي مش عارفة اعملها. هو انا هفضل كدة لامتي.

طيف(بدموع): يا تري عاملة ايه يا رفيف انتي و فهد؟! وحشتوني اوي.
طيف حست بحد في البلكونة بتاعتها خافت جدا و قامت ببطء فتحت باب الاوضة و كانت لسة هتمشي لقت راجل واقف قدامها.
طيف(بخوف): انت مين؟!
راجل(باستغراب): انتي اللي مين؟! من امتي و في واحدة ست في بيت صقر و آسر.
طيف(بخوف): انت عايز ايه؟!
طيف زقت الراجل ده و نزلت تجري و هي بتصرخ.
طيف نزلت نص السلالم لقت حد تاني و في ايده مطوة.

شخص2: بصي يا حلوة هتفضلي ساكتة لغاية ما نخلص شغلنا و لا تحبي نتعامل معاكي الاول.
طيف: انتوا عايزين ايه من هنا؟!
شخص2: ملكيش دعوة. احنا هندور.
شخص2: امسكوها.
طيف(بصريخ): الحقوني.
طيف حاولت تزقهم كتير بس معرفتش قعدت تصرخ و الغريب بالنسبة ليها ان محدش سمع صوتها.
شخص1: اكتمي خالص يا بت انتي عايزة لسانك يا حلوة يتقطع...
طيف عضت ايد الشخص اللي كانت علي بوقها و زقتهم و جريت علي الدور الاول.

طيف: اللي هيقرب مني هصوت و الم عليه الناس.
طيف: و لو ممشتوش من هنا هبلغ البوليس فاهمين.
طيف لقتهم كلهم جايين ناحيتها خافت جدا و بدأت تصرخ.
بره ال?يلا.
صقر و آسر وصل في نفس اللحظة.
صقر(ببرود): مكنش ليه لزوم تعمل بطل و ترجع علطول كدة.
آسر: و هو اللي يعتمد عليك يكسب؟!
صقر: عموما ماشي ممكن الاقيلك منفعة.
آسر: متشكر كل واحد يدور مع نفسه.
صقر: براحتك انت اللي اختارت...

آسر و صقر سمعوا صوت صريخ طيف الاتنين جريوا علي ال?يلا.
صقر اول حاجة شافها طيف و هي بتقع في الارض مغمي عليها,صقر جري علي طيف و آسر لسة هيروح علي الرجالة كلهم زقوا آسر و جريوا علي بره.
آسر(بوجع): مين دول؟!
صقر: طيف طيف فتحي عينك.
صقر(بحدة): طيف.
صقر شال طيف بين ايديه و طلع لاوضته.
صقر: روح شوفلي ايه اللي حصل و ازاي الناس دي قدرت تدخل...
آسر: مش شغلي.
صقر(بغضب مكتوم): طيب.

صقر: علي الاقل شوف الخدامين مكنوش صاحيين و سمعوا صوتها ليه.
صقر دخل لاوضة و حط طيف علي السرير صقر بصلها لثواني و بعد عنها.
صقر بدأ يفحصها و يشوف لو حد ضربها علي رأسها شال شعرها من علي وشها لقي دم نازل من رأسها ل خدها ل رقبتها و هدومها...

صقر قلع طيف التي شيرت بتاعه و رماه علي الارض و راح الحمام جاب علبة الاسعافات الاولية و بدأ يمسح الدم من علي وشها و رقبتها و خدها الاول. و بدأ يطهر الجرح و حط لازق طبي.
صقر دخل اوضة الملابس جابلها تي شيرت و قرب منه لبسه ليها كان باللون الpink و بكم و صوف من غير رقبه.
صقر شال الهدوم اللي كان فيها دم و شال القطن و الحاجات اللي مسح بيها الدم. و دخل غسل ايده و خد دوش و خرج.

صقر خرج لقي طيف منكمشة علي نفسها و بتعيط صقر راح ناحيتها و حط ايده علي رأسها...
صقر: في حاجة وجعاكي؟!
طيف كانت قاعدة علي السرير و صقر كان واقف جمبها,طيف كانت بتعيط جامد و محستش بنفسها و هي بتحضن صقر من خصره...
طيف(بعياط): كنت خايفة اوي معرفش هما مين و عايزين ايه انا ايه ذنبي.
صقر: اهدي يا طيف هما مش عايزين منك حاجة انتي بس صادفتيهم. هما جايين علشان حاجة تاني متقلقيش مش هيحصلك حاجة.
صقر: جرحك بيوجعك؟!

طيف: شوية.
صقر: يومين و الجرح هيخف متخافيش...
طيف(بدموع): شكرا.
صقر: طب انا مش عايز اخد برد يا طيف وسعي...
طيف رفعت رأسها ليه باستغراب اكتشفت انها كانت حاضناه و هو مكنش لابس تي شيرت.
طيف شهقت و رجعت لورا بسرعة.
صقر: لا اتصدمي و استوعبي مع نفسك بقي.
صقر دخل اوضة الملابس و بدأ يغير هدومه,طيف حطت المخدة فوق رأسها بخجل.
طيف(لنفسها): انا غبية غبية غبية غبية غبية. اوف ايه ده؟! يا ربي.

صقر خرج من اوضة الملابس نزل ل تحت علطول...
صقر: ايه؟!
آسر: واخدين منوم.
صقر: في خاينين هنا مش خاين واحد...
صقر و آسر خرجوا بره ال?يلا و كل الحراس وقفت قدامهم.
صقر: انا اكتشفت ان في خاينين في ال?يلا هنا.
صقر: اي شخص باعني او خاني يتفضل بره من غير مطرود هكتفي المرة دي بالطرد. لو محدش اعترف يبقي كل طقم الحراسة بره مش عايز حد.
كبير الحرس: مين يقدر يخونك يا كبير؟!
صقر: هنشوف.

آسر: ما تلخصوا متبصوش لبعض مين اللي سمح للاغبياء دول يدخلوا ال?يلا.
كبير الحرس: احنا مسكناهم يا باشا.
صقر: دورهم جاي.
صقر: طيب مهران.
مهران كبير الحرس: نعم يا باشا؟!
صقر: اطردلي كل طاقم الحرس و من بكرة تجيب ضعفهم و علي مسئوليتك انت يا مهران.
مهران: حاضر يا باشا.
1: يا باشا و الله ما انا طب ايه ذنبي انا، انا بخدم مع حضرتك بقالي تلت سنين و فلوس حضرتك هي اللي ممشية بيتي.

2: يا باشا ربنا يعلم ان في مظاليم هنا ارجوك يا باشا متقطعش عيشي.
معظم الحراس كانوا بيتكلموا و بيقولوا كدة ل صقر.
صقر: يبقي الخاين يكشف نفسه.
صقر: اكيد عنده ذرة ضمير يعني و هو شايفكم انكم محتاجين لفلوسي...
فجأة مجموعة اتقدمت من 10 اشخاص و وقفوا قدام صقر.
صقر: اعترفتوا يعني.
1: يا باشا احنا عارفين اننا غلطنا بس و الله العظيم اتراجعنا في اخر لحظة بس هما هددونا يا باشا.

آسر(بغضب): هددوكوا ايه انتوا هتستغبطوا هتلفقوها لاي حد.
آسر(بغضب): و كمان مجرد التفكير في الخيانة تبقي خيانة...
صقر: الكل يروح علي شغله و انتوا و مهران تعالوا ورايا.
صقر و آسر دخلوا قعدوا في اوضة المكتب...
آسر: مكتبي محدش يقعد عليه.
صقر(برفعة حاجب): هي بقت كدة ماشي.
صقر: ادخلوا.
صقر قعد علي الكنبة و حط رجل علي رجل و آسر قعد علي كرسي مكتبه.
صقر: مين دول؟!

1: احنا منعرفش و الله كل اللي قالوه ان في ورق مهم او ممكن يودي حد في دايهة لو مجابهوش.
صقر: كلهم هيروحوا في دايهة بس يصبروا عليا.
صقر: مهران ابعتهم يحرسوا القصر.
مهران: امرك يا كبير.
مهران: يلا قدامي منك ليه.
صقر: و الباقي خليهم يومين كدة لما افوقلهم.
مهران: حاضر.
آسر: بره.
صقر: هقل منك يا ابني.
آسر: اوضة مكتبي.
صقر: الصبر من عندك يا رب.
صقر ساب آسر و طلع لاوضته و دخل اوضة مكتبه اللي في اوضته.

صقر بدأ يدخن سجاير و يبحث عن اي حاجة ممكن توصله ل نيران كان بيحاول يكون هادئ...
بعد فترة لقي طيف داخلة اوضة المكتب و حاطة عينيها في الارض.
صقر: عايزة ايه؟!
طيف: انا خايفة.
صقر: من ايه؟!
طيف: مش عارفة بس حاسة ان حياتي دايما في خطر...
صقر رجع رأسه لورا و غمض عيونه بهدوء.
صقر: متخافيش روحي نامي طول ما انا موجود محدش هيقدر يقربلك.
طيف: بس انت مكنتش موجود من شوية.

صقر: انتي جاية تشغلي عقلك دلوقتي يا طيف ما تروحي نامي يا بنتي متعصبنيش...
طيف: لا بقي انا خايفة...
صقر قام من مكانه و قرب من طيف و مال بوشه عليها.
صقر: بس يا اوزعة انتي قولتلك متخافيش انتي ملكيش يد في اي حاجة حصلت و ملكيش اعداء مفيش حد هيقربلك. خلص الموضوع...
طيف(بقرف): طب ممكن تبعد؟!
صقر بصلها باستغراب و دهشة من تقلبها المفاجئ.
طيف(بقرف): انت ريحتك وحشة...
صقر(بغضب): و حياة امك.

صقر مسك دراع طيف بغضب و شدها ناحيته...
صقر(بغضب): العيب فيكي يا قطة، انتي متعرفيش كام واحدة تتمني لحظة بس انها تعدي من جمبي و تشم ريحتي.
صقر(بغضب): انتي اللي معدومة الذوق.
طيف: اكتر من كدة هرجع ابعد.
صقر(بعصبية): في ايه يا بت انتي؟!
طيف بعدت عن صقر بمسافة كافية بالنسبة ليها.
طيف: ريحة السجاير مقرفة و انا مبحبش الناس اللي بتشرب سجاير و انت ريحة بوقك كلها سجاير.

طيف سابت صقر و راحت ناحية باب الاوضة تفتحه لقته مقفول...
طيف(بعصبية): افتح الباب.
صقر(ببرود): لا.
طيف: عايزة اشرب...
صقر: في ماية في التلاجة هنا...
طيف: عايزة اكل.
صقر: ممنوع الاكل بعد 8.
طيف: مليش فيه عايزة اكل.
صقر فتح الباب ل طيف و طيف نزلت ل تحت...
طيف(بخوف): آسر!
طيف(بصوت عالي): يا صقر.
السؤال: -يا تري هيحصل ايه؟! خمنوا????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة