قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية أسيرة لحصون قلبه للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

طيف خبت وشها في صقر.
صقر حاوطها بايده جامد.
الشخص المجهول راح ناحية الباب اللي صقر و طيف مستخبين فيه.
رزق: انت مش راجل اصلا مجرد شخص مريض حيوان مكانك مستشفي المجانين. انت مجنون.
الشخص ده لف و ابتسم ابتسامة مخيفة و قرب من رزق ضربه قلم بكل غضب رزق وقع في الارض مغمي عليه و بينزل دم من شفايفه.
: يلا بينا.
الشخص ده هو و رجالته مشيوا من المكان كله.
صقر: طيف طيف.

صقر لقي طيف مغمي عليها بين ايديه رفع رأسها ليه.
صقر: طيف طيف فتحي عينك مش وقته...
صقر قام و هو ساند طيف بايده و حاول كتير يكسر الباب و ضرب الباب الخشبي برجله كذا مرة لغاية ما اتكسر و توازنه اختل كان هيقع فمسك طيف و وقعوا هما الاتنين في الارض و طيف في حضن صقر.
صقر: طيف حاولي تفوقي مش وقته دلوقتي. انتي يا بت.
صقر ضرب طيف كذا مرة علي خدها مفاقتش,صقر لف و عدل رزق و حاول يفوقه هو كمان.
صقر: رزق يا رزق.

همام: رزق يلا فوق، جيبي مايه بسرعة يا وداد.
وداد(بعياط): حاضر.
همام: حصل ايه؟!
صقر: مين الشخص ده؟!
راجل: مفتري ربنا ينتقم منه.
صقر بص علي رزق و حاول كتير يفوقه.
همام: خد يا ابني فوق مراتك و احنا هنفوق رزق.
صقر بدأ يرش مايه علي وش طيف و هي بين ايديه.
طيف(بشهقة): يا ماما!
صقر: انتي كويسة؟!
طيف(بخوف): مشي؟!
صقر: متخافيش.
صقر سند طيف و وقفها جمبه.
همام: انتوا ايه اللي جابكوا هنا؟!

صقر: ممكن اقعد مع حضرتك نتكلم شوية؟!
همام: اكيد يا ابني تعالي.
همام: وداد اهتمي بيها.
صقر كان هيتحرك لقي طيف ماسكة ايده بخوف,صقر لف ليها و حط ايده علي خدها.
صقر: متخافيش هنخرج من هنا.
صقر باس طيف علي رأسها و طيف ابتسمت ليه بخوف صقر مشي مع همام.
وداد: تعالي معايا.
طيف(بتوتر): هنروح فين؟!
وداد: متقلقيش.
رزق: تعالي تعالي.
رزق و وداد خدوا طيف و قعدوها معاهم.
وداد: ده رزق ابني.
طيف: انت مش خايف او موجوع؟!

رزق: انا اتعودت علي كدة و كمان انا راجل و الراجل مبيخافش من اي حاجة. و اكيد في يوم هخرجهم كلهم من هنا.
طيف: انتوا ايه اللي جابكوا هنا؟! و مين الشخص الظالم ده؟!
وداد: كنا ناس بسيطة و عايشين في بيتنا مرتاحين.
وداد: بس تقولي زي ما هو كان بيدور علي الناس اللي زينا و جابنا هنا زي منفي كدة.
وداد: ذل و اهانه. بيحس بسعادة لما بيشوفنا مكسورين و مذلولين و وحيدين كدة.
وداد: شخص ظالم و مفتري.
طيف: مين ده برضو؟!

عند صقر و همام.
همام: ايه حكايتك انت و مراتك؟!
صقر: اختي كانت مخطوفة هنا.
همام: و بعدين؟!
صقر: كانت مخطوفة في القصر اللي انفجر و بعدها في ظباط لقوها و طبعا بعد اللي حصل ده عرفت ان الظباط دي من طرف اللي خطف اختي.
صقر: لانهم لو كانوا ظباط بجد و شريفين كانوا فعلا عرفوا ان في حاجة غريبة في المكان.
صقر(بهدوء): بس انا عرفت مين السبب في ده كله.
همام: تعرفه؟!

صقر: اعرفه و اعرف كل حاجة عنه و هيجي اليوم اللي هخلص منه فيه. و هخلصكم.
صقر: هخلصكم من بين ايدين واحد مجنون زي ده و مريض.
همام حط ايده علي كتف صقر و طبطب علي ضهره.
همام: المهم دلوقتي تخرج انت و مراتك من هنا رجالته هترجع الصبح.
همام: لازم تهربوا قبل ما يرجعوا.
صقر: ازاي؟!
همام: متخافش رزق هيبقي معاك.
صقر: و انتوا ليه متهربوش؟!

همام: هيلاقونا و لو هربنا هنروح فين. هيرجعنا ده شخص معندهوش ضمير بيحب يشوف الناس بتدمر و تتعذب قدام عيونه.
همام: بس عندي طلب.
صقر: اطلب.
همام: تأخد رزق معاك رزق اتمرمط و اتأذي كتير و هو لسة شباب كدة.
صقر: تمام موافق.
همام: طب يلا نرجع علشان تلحقوا تمشوا.
صقر و همام رجعوا و طيف اول ما شافت صقر قامت وقفت. صقر مد ايده ليها طيف مسكت في ايده و وقفت جمبه.
وداد: ايه يا همام؟!

همام: رزق انت راجل و هتعرف تتصرف صح؟!
رزق: ايوه يا بابا.
همام حضن رزق جامد و وداد حضنت رزق.
همام: يلا ربنا معاكوا.
رزق و صقر و طيف خرجوا بره البيت ده و الكل كان بيبص ليهم...
رزق(بدموع): هنرجع تاني؟!
صقر بصله و بص حواليه و بعدها بص لهمام.
صقر(بابتسامة): هنرجع.
صقر و طيف مشيوا مع رزق في اماكن غريبة بالنسبة ل طيف لغاية ما دخلوا غابة.
طيف(بخوف): لا لا مش هكمل مش هكمل. رجعوني لا.
صقر مسك ايد طيف و شدها ناحيته.

صقر: اهدي اهدي انا معاكي اهو اذا كان الطفل الصغير مش خايف.
طيف(بدموع): انا ايه اللي دخلني في كدة بس يا رب.
صقر باس طيف علي خدها و حضنها.
صقر: خلاص فاضل حاجة بسيطة.
رزق: وطوا رأسكوا بسرعة شافوكوا.
سمعوا صوت ضرب نار ناحيتهم بدأوا هما التلاتة يجروا كتير. الناس التانية وراهم بمسدساتهم.
رزق رجله اتحشرت و وقع في الارض.
صقر: قوم قوم.
رزق(بدموع): امشوا.

طيف و صقر حاولوا كتير يخرجوا رجل رزق لغاية ما طلعوه,صقر وطي شال رزق و مسك ايد طيف و بدأوا يجروا.
طيف(بدموع): هنروح فين تاني؟!
صقر: تعالي هنا.
صقر بص وراه لقي المجرمين و بص قدامه لقي بحر.
طيف(بتحذير و دموع): اياك.
صقر: مفيش حل غيره.
صقر نط في البحر و هو ماسك طيف في ايده و شايل علي كتفه.
صقر(بصوت مكتوم): طيف.

ايد طيف فلتت من ايدين صقر و كانت بتغرق صقر راح ناحيته و مسكها و رفع رأسه لفوق و خد نفسه هو و طيف و رزق.
صقر(لنفسه): و ربي لاندمك يا حسام.
طيف(و هي بتنهج): دي اخرة افكارك السوداء...
رزق(بحزن): ده كله بسببنا صح؟!
صقر: هنخرج من هنا اهدي.

-في مكان تاني...
عند آسر.
آسر: ده اللي هو ازاي يعني؟!
مهران: حتى تليفونه مغلق.
آسر(بعصبية): تقلبوا الدنيا عليه.
مهران: حضرتك عارف ان صقر بيه ساعات بيحب يبعد كدة.
آسر(بعصبية): بس مش المرة دي. لازم تلاقوه فاهم.
مهران: حاضر يا بيه، بعت الحراس يدوروا عليه.
آسر: مش كفاية بلغ البوليس...
آسر: الدنيا تتقلب و يكون قدامي هو و طيف.
آسر و مهران سمعوا صوت صريخ انتصار خرجوا بسرعة علي بره.
آسر(بصدمة): طيف!

فجأة صقر وقع في الارض و لاحظوا دم نازل من دراعه.
طيف(بخضة): صقر.
طيف: اطلبوا اسعاف بسرعة.
آسر: صقر.
آسر جري علي صقر هو و مهران و عدلوا جسمه.
آسر(بعصبية): اتصل بالاسعاف يا غبي.
مهران: حاضر اهو.
مهران طلع تليفونه بسرعة و اتصل بالاسعاف.
انتصار(بقلق): صقر صقر.
رزق: متقلقيش يا ابله طيف هيبقي كويس و الله.
طيف: ان شاء الله.
بعد فترة بسيطة الاسعاف جت و نقلوا صقر للمستشفي و دخلوه الطوارئ علطول.
آسر: هو فيه ايه؟!

الدكتور: هنشوف اهو.
الدكاترة بدأت تفحص صقر و شالوا الرصاصة من كتفه.
الدكتور: الحمدلله الجرح مكنش عميق الرصاصة جت من مسافة كبير و طايشة يعتبر. احمدوا ربنا...
-صقر و هو بينط في البحر كانوا الاشخاص اللي بيجروا وراهم بيضربوا نار و جت رصاصة في كتف صقر.
طيف: شكرا.
الدكتور: هننقله اوضة حالا.
نقلوا صقر اوضة مرضي واسعة.
آسر: مهران خلي في حراسة هنا.
مهران: حاضر يا آسر بيه.
آسر: طيف.

آسر قرب من طيف و حط ايده علي خدها و قربها منه.
آسر: حصل ايه؟!
طيف: لما يفوق يبقي يحكي هو.
-طيف بعدت ايد آسر و دخلت اوضة صقر بصت عليه و بعدها راحت قعدت علي الكرسي و ضمت رجليها عليها و بدأت تفتكر كل اللحظات السيئة اللي مرت بيها طول حياتها و بدأت تعيط بصمت لغاية ما نامت...
بره.
آسر(بغضب): بتبص علي ايه قدامي؟!
مهران: هفضل هنا لحماية صقر بيه...
آسر(بغضب): عنك ما جيت...

آسر خرج و ركب عربيته بغضب و ساق رجع للقصر.
انتصار: آس.
آسر طلع لاوضته و قفل الباب بغضب و بدأ يلعب ضغط لغاية ما عرق و اترمي علي الارض بتعب.
انتصار: و انت اعمل معاك ايه؟!
رزق(ببرائة): اعمل ايه؟!
انتصار: تعالي تعالي معايا.
رزق: حاضر.
انتصار خلت رزق يستحمي و اكلته.
انتصار: خليك هنا لغاية ما طيف ترجع و تفهمني انت مين.
انتصار: و متخرجش بره الاوضة دي.
رزق: حاضر.

انتصار بصت علي رزق بصة اخيرة و خرجت و قفلت الباب وراها.
رزق كان مبسوط بالاوضة و بالسرير افتكر عائلته حزن و قعد يعيط لغاية ما نام.

-في الصباح الباكر...
في القصر.
مهرة: انت رايح الشغل؟!
محمد: اه.
مهرة: طيب و انا هروح النادي اقابل صحابي.
محمد: تمام روحي.
مهرة خرجت ركبت عربيتها و راحت للنادي.
محمد لقي نجلاء خارجة من القصر ناداها.
محمد(بهدوء): راحة فين؟!
نجلاء: خارجة للجنينة.
محمد: جاي معاكي.
محمد قام و راح ناحية نجلاء اللي بصتله بهدوء.
نجلاء: بس انا مطلبتش منك تيجي بعرف امشي لوحدي يا محمد بيه.

نجلاء سابت محمد و خرجت بدأت تتمشي في الجنينة و محمد وقف يبص عليها فترة و لقي اللي بيحضنه من ضهره.
نيران: عامل ايه؟!
محمد: بخير يا حبيبتي و انتي؟!
نيران: الحمدلله.
محمد لف و وقف قدام نيران و حاوط وشها بين ايديه.
محمد: انا عايز اعرف حصلك ايه يا نيران. انا ابوكي و ليا حق اعرف انا مش عايز اضغط عليكي.
نيران(بدموع): مشوفتش حد منهم.
محمد: متعرفتيش علي صوت حد طيب؟!
نيران(بدموع): لا بس هو صقر فين؟!

محمد: كويس هيرجع متخافيش.
نيران(بدموع): حاسة انه مش كويس و انت بتخبي عليا.
محمد: لا كويس متخافيش.
عند صقر...
طيف بدأت تفتح عينيها ببطء و كانت حاسة بصداع في رأسها حطت ايديها علي رأسها بتعب.
طيف لقت نفسها علي سرير صقر قامت مفزوعة لقت صقر واقف بيلبس قميصه.
طيف: ايه اللي حصل؟!
صقر: في هدوم هنا ليكي خديها و خشي البسي في الحمام.
طيف: انا جيت هنا ازاي؟!

صقر ساب الاوضة و خرج,طيف قامت باستغراب و خدت الهدوم دخلت تلبسها في الحمام.
طيف لبست بنطلون اسود و فوقه تي شيرت ب ¾ كم مبين كتفها باللون الافويت و التي شيرت كان واسع و طويل من ورا و قصير من قدام لغاية الخصر، لبست كوتشي اسود عالي سيبت شعرها علي ضهرها.
طيف خرجت لقت حراسة قدام الاوضة...
مهران: طيف هانم اتفضلي معانا.
طيف: فين صقر؟!
مهران: صقر بيه هو اللي طلب مننا نوصلك.
طيف: طيب هو فين بقي؟!

مهران: محدش يعرف يا هانم. ممكن نمشي؟!
طيف: طيب.
طيف مشيت و وراها حراس كتير,لقت شخص واقف قدامها.
مهران: لو سمحت ابعد.
شخص: انتي هي...
طيف: افندم!
مهران(بحدة): استاذ مؤمن صقر بيه لو عرف هيهد الدنيا و محدش قد وقفة الصقر.
مؤمن(بسخرية): و هو فين صقر دلوقتي؟!
طيف: لو سمحت ابعد من طريقي.
مهران(بحدة): مستر مؤمن كلامك مع صقر بيه مش معايا و لا مع طيف هانم، و لو سمحت امشي لاما هتضطر اتعامل مع حضرتك.

مؤمن: ليه بس كدة ده انا حتى ابقي حماها.
مهران(بهدوء مصطنع): طيف هانم يلا بينا.
مؤمن(بعصبية): امنعوهم.
مهران طلع سلاحه و حطه علي رأس مؤمن و حراس مؤمن حطوا السلاح علي رأس طيف و حراس صقر.
مهران(بعصبية): مستر مؤمن متخلنيش اتعامل معاك بطريقة مش هتعجبك.
طيف: لحظة حضرتك بتقول انك حمايا؟!
طيف: انت ابو صقر؟!
مؤمن: مش بالظبط.
مهران(بعصبية): مستر مؤمن كدة مينفعش.

طيف: طب ممكن تنزلوا سلاحكم احنا في مستشفي و الناس بتبص علينا...
مؤمن: ا.
مؤمن سكت لما لقي حد بيحاوط كتفه بايده.
صقر(ببرود): مش عيب كدة يا عمي العزيز توقف مراتي في نص الطريق و هي مروحة البيت.
مؤمن(بسخرية): و الله و شوفتك يا صقر.
صقر(ببرود): عن اذنك يا عمي مش فاضيلك.
صقر مسك ايد طيف و مشاها معاه.
مؤمن: مصيرك تندم يا صقر.
صقر(ببرود): لو علي الندم ففي اللي هيندم يا عمي.
صقر و طيف مشيوا و وراهم الحراس.

طيف: مين ده؟!
صقر(بهدوء): وصلوها للبيت.
مهران: صقر بيه انا حاولت ابعده بس هو اللي رفض و رفع السلاح علي الهانم.
صقر(بهدوء): تمام.
طيف: انت رايح فين؟!
صقر: روحي علي البيت.
صقر كان هيمشي طيف زقته علي العربيه و حاوطته بين ايديها.
طيف: رايح فين؟!
صقر(باستغراب): و انتي بتتدخلي ليه؟!
طيف: جوزي.
صقر(بخبث): بجد؟!
طيف(بتوتر): رايح فين متوهش في الموضوع؟!
صقر: رايح الشركة.
طيف: طب ما تأخدني معاك انا ع.

صقر: انتي هتروحي البيت متأخدلك اجازة. يلا.
طيف: ا.
صقر(بتحذير): يلا.
صقر: مهران.
صقر باس طيف جمب شفايفها و لبس نضارته و ركب العربية و مشي.
طيف ركبت العربية التانية و مهران قعد قدام و السواق جمبه و وراهم حراس.
طيف: مين اللي قال ل صقر؟!
مهران: حارس من الحراس يا هانم اتصل ب صقر بيه و بلغه باللي حصل.
طيف: و مين الشخص ده؟!
مهران: عم صقر بيه، اكتر من كدة مقدرش اجاوب حضرتك...

-في مكان تاني.
عند رفيف.
رفيف كانت نايمة قامت من النوم دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت تغير هدومها.
رفيف لبست بنطلون جينز و تي شيرت باللون الازرق الهادئ بكم و طويل لغاية الركبة. سيبت شعرها علي ضهرها و لبست كوتشي ابيض.
رفيف خرجت من الاوضة بتاعتها و دخلت المطبخ.

طيف انا هشرب في المج ده.
رفيف: لا انا.
طيف(بطفولية): لا المج ده حلو و انا هشرب فيه.
رفيف(بعناد): لا انا بقي.
طيف: طب و لا انا و لا انتي.
طيف مسكت المج كسرته رفيف فتحت عينيها علي آخرهم بصدمة.
طيف: و لا عاش و لا كان حاجة تزعلنا من بعض.
رفيف: يا هبلة يا بنت المجانين.
طيف(ببراءة مصطنعة): انا!
رفيف: لا انا يا روح اهلك، يا نهارك اسود حرام عليكي يخرب بيتك يا شيخة.
طيف: يا وحشة.

رفيف: بعد ده كله انا اللي وحشة. اه منك يا عفريتة انتي.
طيف(بتريقة): اه منك يا عفريتة انتي.
رفيف: بتتريقي عليا طب تعالي بقي.
طيف طلعت تجري و رفيف وراها.
طيف: لو قربتي مني هصوت و الم الناس عليكي.
رفيف: هقولهم بربي قليلة الادب دي.
طيف: انا اكبر منك علفكرة.
رفيف: يا شيخة اتلهي اكبر مني ب 15 يوم...
طيف: احم في ايه؟!
رفيف: تعالي هنا...
طيف: المقابل؟!
رفيف: هعمل منك بطاطس محمرة.

طيف رمت مخدة علي رفيف و رفيف قعدت تضربها و هما الاتنين قعدوا يهزروا و يضحكوا.

رفيف كانت بتعيط و هي متخيلة المشاهد اللي كانت بتحصل بينها هي و طيف.
رفيف عملت ليها نسكافيه و شربته و بعدها فطرت فطار خفيف و فتحت باب الشقة و نزلت.
ست: الله اعلم البت راحت فين شكلها شافت شوفة.
ست2: طبعا ليها حق تمشي في السكة الغلط ما لو ابوها كان عايش كان كسر رقبتها.
ست: ربنا يتوب علينا من الناس دي و يحفظ بناتنا يا رب.
ست3: تلاقي صاحبتها زيها ده هاشم قال انه كان في راجل هنا دخل معاها الشقة.

ست2: اعوذ بالله هيجيبوا شبهة للعمارة...
ست: ربنا يتوب علينا بنات اخر الزمن، ده انا بنتي تلاقي راجل ماشي كدة تبص في الارض و متقدرش ترفع عينيها في عين راجل غريب عنها او محلل ليها.
رفيف كانت نازلة علي السلالم و سمعت كلام الستات.
ست: انا بنتي مستحيل تعمل حاجة غلط.
رفيف(بسخرية): علشان كدة داريتي علي فضيحتها مع ابن استاذ سالم.
الستات اتصدموا من كلام رفيف و رفيف سابتهم و مشيت.
هاشم: رفيف.
رفيف(بحدة): افندم!

هاشم: طيف فين؟!
رفيف(بعصبية): انت بني ادم حيوان و حقير و سافل و مش محترم.
رفيف(بعصبية): شوية تحب في طيف و شوية تحب فيا انت ايه يا اخي منعدم الاحساس كدة. ده انت فعلا بني آدم و لا بني آدم ايه ده انا بظلم الناس ده انت حيوان حتى متحصلش تكون حيوان الحيوانات احسن منك.
رفيف(بعصبية): غور يا اخي غور.
رفيف زقت هاشم بايديها بغضب و سابته و مشيت...
هاشم(لنفسه): حلو الكلام يا ست رفيف اما وريتك.

رفيف كانت ماشية و فجأة جت عربية بسرعة كبيرة ملحقتش تفرمل خبطتها.
رفيف وقعت في الارض مغمي عليها و بتنزل دم...
السؤال: يا تري هيحصل ايه؟! خمنوا????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة