قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل السابع والعشرون

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل السابع والعشرون

ف المستشفى
الدكتور: حمددلله ع سلامتك يا انسة لوجين
لوجين بتعب: شكرا يا دكتور
الدكتور: تعبتى اهلك معاكى واخوكى كان بيموت من امبارح
لوجين: اخويا مين ؟
الدكتور: انت معندكيش اخ ولا ايه ؟
لوجين: لا معنديش اخوات
الدكتور: يبقى خطيبك انا معرفش اسمة بجد كان هيموت عليكى ... يلا لازم تاكلى كويس يا انسة لوجين صحتك مش مستحمله اى زقة ومبروك ع انتقالك لغرفة عادية ...

عن اذنك
دخلت سوزان
سوزان: متشكرة اوى يا دكتور
الدكتور: لا شكر ع واجب عن اذنك
سوزان: اتفضل
لوجين: ماما مين اللى تعب امبارح
سوزان: هو الدكتور لحق قالك
لوجين: مين يا ماما ؟
سوزان: ريان يا لوجين تعب اوى وكان بيموت ووقع من طوله وحطوة ف اوضة وركبوله محاليل كان منظرة وحش اوى
لوجين بدموع: هو لسه هنا
سوزان: ايه دة ايه دة ايه الدموع دى
لوجين مسحتها بسرعة: مفيش دموع اهو
سوزان: انت بتحبى ريان ؟
لوجين بسرعة: ايه دة يا ماما بحب مين ريان دة صديقى مش اكتر
سوزان بعدم تصديق: مممم ماشى
لوجين: هو ريان هنا ف المستشفى ؟
سوزان: لا فاق امبارح بليل واتصلنا باخوة وجة خدوا
لوجين: يعنى هو كويس
سوزان: خالص يا لوجين دة تعبان جددا لو كنتى شوفتية ومنظر دمك ع هدومة وشكله وهو واقع كنتى تعبتى
لوجين: انا هروح امتى ؟
سوزان: معرفش الدكتور مقلش حاجة
لوجين: بس انا عايزة اروح
سوزان: حاضر هنسال الدكتور

اسما: بابا انا هروح اتطمن ع لوجين
سليم: ماشى يا اسما واعتذرلهم عن عدم غيابى والله الشغل فوق دماغى
اسما: ماشى يا بابا سلام
وبتفتح الباب لقت اسلام ف وشها
اسلام: حببتى وحشتينى
اسما: عن اذنك
اسلام مسكها من دراعها: خلاص بقا يا سوما متبقيش وحشة
اسما: انت ازاى تمسكنى كدة انت مين اصلا ؟
اسلام: اه طب بصى بقا يا اسما انا بتعامل معاكى باحترام لغاية دلوقتى متخلنيش اتعصب عليكى
اسما بتحدى: لا اتعصب يا اسلام اتعصب ولو عايز تضربنى اضربنى ماهو دة اللى ناقص
اسلام: وانا اللى قولت اجى افرحك ونفرح سوا
اسما: صدقنى مبقتش تفرق
ومشيت
اسلام مش مصدق خالص معقول دى تكون اسما
قرر يدخل يشتكى لسليم

فى المستشفى
ريان ماشى واخوة ساندة واضح انة لسه تعبان اوى
وصل لباب الاوضة وفتح الباب ودخل
لوجين: رياااااااان
ريان ابتسم ودخل كل دة وعمرو ساندة
واخيرا قعد ع الكرسى
عمر: الف سلامة عليكى يا لوجين
لوجين: ...
عمر: مرداش يقعد دقيقة واحدة من ساعت ما عرف انك فوقتى وانتقلتى اوضة عاديية
ريان: خلاص روح انت يا عمرو
عمر: ماشى انا هروح اجيب حاجة وجاى
وبعد ما مشى عمرو
ريان: الف سلامة عليكى يا لوجين
لوجين بصت الناحية التانية
لوجين: ...
ريان: كدة مش هتردى عليه ؟
لوجين بدات تدمع
ريان ومسك ايديها: والله العظيم انت فاهمة غلط
لوجين شدت ايديها جامد وبتعيط
ريان: برضو يا لوجين انت كدة بتظلمينى
لوجين: ...
ريان: طب ردى عليه قوليلى اى حاجة حتى قومى اضربينى زعقيلى بس متسكتيش كدة
لوجين عماله تعيط وبس
ريان: اقولك ع حاجة ... انا اكتشفت اننا مينفعش نعيش بعيد عن بعض ... عارفة ليه عشان انا دمى بيجرى ف عروقك دلوقتى
يعنى بقينا شخص واحد وانا مقدرش اعيش من غيرك
لوجين واخيرا ردت بعنف
لوجين: يا اخى ياريتك ماكنت اتبرعتلى بدمك كنت سيبنى اموت واستريح
ريان بدموع: بعد الشر عليكى والله انا بحبك وووو...
قاطعتة لوجين: مبحبش الكلمة دى متقولهاش تانى
ريان قعد قدامها ع السرير وبيمسحلها دموعها
ريان: خلاص مش هقولها بس بلاش الدموع دى
لوجين: انا ازاى قدرت احبك وازاى قدرت تضحك عليا وانا اصدقك
ريان: والله العظيم مش بكدب عليكى انا كنت عارف انها هى اللى عملت كل دة عشان توقع بينا
لوجين: واشمعنا هى دى بالذات
ريان: انا قولتلك قبل ككدة ان كانت دى خطيبتى
لوجين: لا

ريان: دى كانت خطيبتى من كام سنة واحنا سيبنا بعض وهى عايزة ترجعلى ولما لقتنى مش موافق
عايزة توقع بينا
لوجين: وانت روحتلها البيت ليه
ريان: انا كنت رايح اهددها عشان تبطل اللى بتعمله دة ... دة ما كنت صدقت انك صالحتينى
لوجين: وانا اش ضمنى انك مش كداب
ريان: مش انت بتعرفينى لما بكون كداب
لوجين: ممممم
ريان: طب بتعرفى ازاى
لوجين اتكسفت وبصت الناحية التانية
ريان رجعلها وشة تانى
ريان: بتعرفى لما بتبصى ف عينى صح
لوجين ابتسمت
ريان: كنت هموت لو كان جرالك حاجة
لوجين: بعد الشرعليك
ريان: خايفة عليه ؟
لوجين لسه هتتكلم لقت حد فتح الباب ريان قام بسرعة من ع السرير وعمل نفسة بيتعدل

اسلام: بس هى دى كل الحكاية
سليم: سيب انت الموضوع دة عليه وانا هتصرف
اسلام: يعنى اسيبها اليومين دول ؟
سليم: ولا كان حصل اى حاجة روح انت شوف مستقبلك وروح قابل لجنة التحيكم وقولى عملت ايه ؟
اسلام: حاضر ياعمى بس قولها بقا واتصرف قبل الفرح
سليم: حاضر يا اسلام متخفش

امير: لا لا انت هنا وانا عمال اسال عليك
ريان: ايوة هنا
امير: الف سلامة عليكى يا لوجى
ريان هيموت من الغيرة وعمال يبصله ويبرق
لوجين: كويسة يا امير
امير: وانت يا عم مقولتش لامك ليه انت رايح فين ؟
ريان: لامى ؟!
امير: ماانا كنت عندك ف البيت
ريان: هه
امير: بصو بقا انتو الاتنين شدوا حيلكوا عشان الفرح
لوجين: فرح مين ؟
امير: ايه دة يا ريان انت مقولتلهاش ولا ايه ؟
ريان: مقولتش ايه ؟
امير: لا بجد ... دة فرح ريان
لوجين: رياااااااان
ريان: ايييييييية
امير وفطس ع نفسو من الضحك
امير: ههههههه مالكوا
ريان: امير مش وقت هزار
امير: يابنى فرحكوا انتو الاتنين وانا هكون الشاهد الاول ع فكرة
لوجين: فرح ايه انتو اتفقتوا ع حاجة
ريان: سيبك منة دة شكله شارب حاجة
امير: ايه دة انت عرفت منين ههههه
ريان: مالك يا امير انت تعبان
امير: لا لا انا كويس انتو اللى تعبانين ولا نسيتوا
لوجين لسه هتتكلم ودخلت اسما
اسما: حمد الله ع سلامتك يا لوزة
لوجين: الله يسلمك
اسما: ازيك يا ريان
ريان: الحمدلله
اسما: انت كويس دلوقتى ؟
ريان باستغراب: اه الحمدلله لما لوجين صلحتنى بس ساعتها حسيت انى خفيت
وبص للوجين
لوجين ابتسمتله
اسما: نحن هنااا ههههههه
امير: يا اسما انت مش شايفانى هو انا شفاف هههه
اسما: مالك يا امير
امير: لا مفيش انا هروح بقا
اسما: بجد هتروح
امير: اااه صح لا مش هروح انتو عاوزينى اتجوزها بالعافية ولا ايه ههههه سلام
ومشى امير
ريان: هو ماله يا اسما ويتجوز مين ؟
اسما: بابا اتفق مع مامت شيماء وشيماء ان كتب كتاب امير وشيماء
بعد يومين وهو من لما عرف هرب من البيت وخد شنط هدومة كلها ومش عارفين طريق ليه
ريان: كل دة حصل
لوجين: باباكى عرف منين اللى بينهم ؟
اسما: خالتك يا ستى جت وكانت بتهدد امير وبابا جة ع غفلة وسمع كل حاجة

سوزان: دكتور انا كنت جاية اسالك عن لوجين امتى هتطلع من المستشفى
الدكتور: انا معرفش حالتها عامله ايه دلوقتى ومقدرش اقولك اى حاجة غير لما افحصها الاول
سوزان: ماشى يا دكتور بس هى فيها حاجة ؟
الدكتور: لا هى كويسة جدا الحمدلله
سوزان: ماشى ياا دكتورعن اذنك

دخل الدكتور لاوضة لوجين
الدكتور: متجمعين عند النبى
الكل: ياااااارب
الدكتور: مممممم لوجين واضح انك اتحسنتى خالص
لوجين: الحمدلله ... هو انا هطلع امتى ؟
ريان: متستعجليش يا لوجين عشان تطلعى وانت كويسة
الدكتور: واضح انك خايف عليها اوى ... هو دة يا لوجين اللى كان بيموت امبارح
ريان: ههههههه احم احم
لوجين: ماانا عرفت خلاص
الدكتور: طيب انا لازم اكشف عليكى عشان اشوف هتطلعى امتى
لوجين: ماشى يا دكتور
ريان: هتكشف ع مين بس يا دكتور
الدكتور: انا بشوف شغلى
ريان: من بعيد والنبى
لوجين عماله تضحك
واسما واقفة بتابع الموقف وهى مبتسمة
الدكتور حط كف ايدة ع وشها
ريان قام وقف وزق ايدة
الدكتور: انا بشوف حرارتها مش اكتر
ريان: ماشى هشوفها انا
وجسها ريان
ريان: لا هى مش سخنة الحمدلله
الدكتور بيضحك: ههه ماشى يا سيدى
ع العموم انت كويسة ولو عايزة تخرجى انهاردة اخرجى يا ستى
وفجاة سمعوا صويت
جرى الدكتور واسما برة
لوجين بخضة: فى ايه ؟
ريان: مش عارف هطلع اشوف
لوجين ومسكت ايدة: خدنى معاك
ريان: انت تعبانة يا حببتى انا هطلع اشوف ف ايه وهاجيلك ع طول
لوجين: متتاخرش عليه !
ريان: حاضر
وطلع ريان وكان امير واقع ع الارض

اسما بصويت: امييييييييييييييير
الدكتور: حصل ايه ؟
سوزان ببكاء: انا لقيتة وقع مرة واحدة
ريان: انتو مستنين ايه يلا نشيله
وشاله ريان وساعدة الدكتور ودخله الاوضة اللى جمب اوضة لوجين
وحطوة ع السرير
وبدا الدكتور يفحصة
واسما واقفة بتعيط وسوزان بتطمنها
وبعد شوية
ريان: ماله يا دكتور ؟
الدكتور: واضح انة سكران اوى وتقل ف الشرب
ريان: سكراان !
اسما: اخويا مبيشربش يا دكتور
ريان: اهدى بس يا اسما احنا مشوفناش حاجة !
سوزان: وهو محتاج ايه دلوقتى يا دكتور ؟
الدكتور: مش محتاج حاجة سيبوة لغاية ما يفوق .. عن اذنكم
ريان: انا هروح للوجين اتطمن عليها
سوزان: ماشى يا حبيبى
مشى ريان وقعدت اسما جمب اخوها وسوزان

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة