قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الخامس عشر

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الخامس عشر

ريان مش مصدق: حامل من امير
لوجين: اه
ريان: يانهار اسووود ... وانت اللى حصلك دة ايه علاقتة بدة
لوجين بدموع: يعنى ايه علاقتة ايه انت نسيت امير دة بالنسبالى ايه
ريان قلبة وقع بعد ماحس انها نسيتة يلاقيها متعلقة بية اكتر
ريان: اه صح مكنتش اعرف ان اللى بيحب بيعمل كدة ف حببتة ويخليها تتعب بالطريقة دى وكانت بين الحياه والموت
لوجين: تقصد ايه

ريان: اقصد ان امير مبيحبيكيش غير زى اختة وانت رامية نفسك عليه وهتموتى عليه واول ماعرفتى ان بنت خالتك حامل منة كنتى هتموتى
لوجين: عندك حق انا مكنش لازم احبه دة انسان ميعرفش معنى الحب
ريان بعصبية خفيفة: ع فكرة انا مسافر انجلترا
لوحين بصدمة: ايييه هتسافر انجلترا
ريان: اه
لوجين: ليه ؟
ريان: بابا وماما طلبونى
لوجين: ولا مرة سمعت الجمله دى .. مكنتش اعرف ان اهلك عايشين
ريان: لا انا اهلى عايشين الحمدلله بس ف انجلترا بقالهم سنين
لوجين بحزن: هتسافر امتى
ريان حس بحزنها: مش عارف بس احتمال ع اخر الاسبوع
لوجين: هتفضل هناك ع طول
ريان: لا هقعد اسبوع بس
لوجين: ماشى بس مش اسبوع دة كتير اوى
ريان: انا شايفهم قليل اوى دة 7 ايام بس
لوجين: مممم عندك حق
ملحوظة: ريان مكنش هيسافر انجلترا وكان هيفضل جمب لوجين لكن لما لقى لوجين لسه بتحبة ومتعلقة بامير حب ياخد بريك شوية ويبعد

ف المطعم
امير: شيمو مالك يا حببتى
شيماء: امير ف حاجة عايزة اقولهالك
امير: قولى
شيماء: اناا حامل
امير: نعممممم من مين ؟!
شيماء: نعم اكيد منك انت
امير: منى انا هه
شيماء: انت مش مصدقنى
امير حب يضحك عليها ويستغلها
امير: لا لا انا فرحتى مخليانى مش مصدق
شيماء: بجد فرحان
امير بكدب: اه طبعا
شيماء: يعنى هتيجى تتقدملى
امير: بصى يا حببتى مينفعش حد يعرف عن الحمل دة خالص ولازم نروح نتخلص منة انهاردة
شيماء: نعم نتخلص منة ازاى يعنى
امير: هنروح لدكتور شاطر وهو صاحبى متخافيش وهنشيل البيبى وترجعى زى ماانت
شيماء: انت مش كنت بتقول فرحان بية طيب ليه ننزله
امير: مفيش حل غير كدة وبعدين انا وانت بنحب بعض ومينفعش حاجة تيجى تبعدنا عن بعض صح
شيماء: يعنى البيبى دة اللى هيفرقنا عن بعض
امير: للاسف اه
شيماء: خلاص نروح انهاردة للدكتور
امير بابتسامة انتصار: شطورة يا حببتى وانا هتصل بالدكتور واكسب وقت

اسما راحت للوجين بعد مامشى ريان
اسما: مالك يا حببتى ايه اللى حصلك
لوجين حكتلها ع اللى حصلها
اسما بصدمة: ايييه شيماء حامل من اخوويا
لوجين بدموع: اه يا اسما اه
اسما: يانهارى كل دة حصل امبارح وانا معرفش
لوجين بدموع: شوفتى امير يا اسما
اسما حضنتها: معلش يا حببتى ده قدر ومكتوب وانت عارفه من الاول ان امير بيحب شيماء وشيماء الجزمة ضحكت عليه
لوجين بدمووووع: ااااااه اااااه
اسما: معلش يا حببتى اهدى يا لوجى
لوجين: اه لو تعرفى اللى حاسة بية قلبى بيتحرق من جوايا ومش لاقية حد يطفهالى
حتى ريان يا اسما اللى كنت بحكيله عن كل حاجة طلع هيسافر وهيسبنى
اسما: هيسافر فين
لوجين: هيساافر انجلترا وهيقعد اسبوع
اسما: معلش يا لوجى انا افتكرتة هيقعد هناك ع طول دة اسبوع بس
لوجين: ابوس ايدك متحكيش لحد انك عرفتى حاجة وخصوصا ماما وبابا
اسما: لا طبعا بابا وامير لازم يعرفوا انى عارفة واقول لبابا
لوجين: بس متقوليش انك عرفتى منى حاجة
اسما: حاضر يا حببتى حاضر
لوجين وهى بتمسح دموعها: كنتى هتقولى حاجة ؟
اسما: ااااه اسلام جة اتقدملى
لوجين بفرحة: بجدددد
اسما: اه وهنروح نجيب الشبكة بليل
لوجين: مبروك يا حببتى مبروك
اسما بفرحة: الله يبارك فيكى يا قلبى

لاول مرة يظهر الشخص دة
شريف: مالك ياض ؟
ريان: مخنووووووق اوى
شريف: ماتريح نفسك وتقولها
ريان: مينفعش دلوقتى
شريف: يادى لوجين
ريان بانفعال: شرررريف متنساش انك بتتكلم عن حببتى
شريف بانفعال: خلالالالاص اشبع بيها اللى هتوديك فى داهية وانت ماشى زى الاهبل وراها
ريان: متغلطتش انت فاهم
شريف: لا هغلط وبراحتى كمان انا صاحبك وخايف عليك ... انت مش عارف اانا بحس باية لما بشوفك كل يوم فى حالتك دى حرام بجد
ريان: بقولك ايه عندك حل قول معندكش اتكتم واسكت
شريف: شكرا يا صاحبى ... بس اللى انا عايز اقولهولك انك مينفعش تستبها وتسافر ... سلام يا صاحبى
ريان بتأنيب ضمير: طب يا شريف تعالى
شريف مشى ورزع الباب وراه
ريان رمى المخدة ع الارض
ريان: اووووووووووووووف

بليل
قدام المستشفى
شيماء واقفة وبتبص ع المستشفى وحاطة ايديها ع بطنها وبتعيط
يطلع امير بعد مادفع الحساب ويبصلها ويبتسم ابتسامة نصر وانها كانت سهله معاه اوى
ومتعبش ف اقناعها
ورحلها وقالها
امير: ايه ياقلبى انت بتعيطى ليه ؟ دة المفروض تفرحى
شيماء بدموع: افرح ؟
امير: مقصدش اقصد يعنى عشان المصيبة اللى كنا هنقع فيها
شيماء: انا كان نفسى يبقى عندى طفل
امير: يا حببتى وانا كمان ... انا كان نفسى يجى فى ظروف احسن من كدة
شيماء: بس اكيد هنعوضة مش انت هتتقدملى يا ميرو صح ؟
امير بكدب: اها اه طبعا يا حببتى يلا نروح بقى انت تعبانة العملية مكنتش سهله برضو

عند اسما
امير بيدخل ووهو فرحان انة خلص من المصيبة اللى كان هيقع فيها
وبيقفل باب الفيلا براحة ويرجع بوشة يلاقى اسما واقفة قدامة ومربعة ايديها
اتخض امير منها وحاول ميبينش
امير: ايه يابنتى واقفالى زى العفريت كدة ليه ؟
اسما بصتله ببرود: امير عايزة اتكلم معاك
امير: لا انا عايز انام خليها بكرة
اسما: لا دلوقتى
امير: على فكرة متدايقنيش لاما اقسم بالله اقنع بابا يرفض سى اسلام بتاعك دة
وادالها دهرة وجاى يمشى
وقفتة اسما بجملتها
اسما: وانا هقول لبابا على موضوع الحمل
امير رجع بوشة تانى: حمل ايه ؟
اسما: اظن انت عارف
امير: انت مين قالك الموضوع دة
اسما: العصفورة قالتلى
امير بزعيق: انطقى مين اللى قالك شيماء
اسما: يعنى الموضوع حقيقى
امير: لا لا مشش حقيقى
اسما: لا حقيقى وانا عارفة ان شيماء حامل منك
امير: بقولك ايه عايزة تقولى لبابا قوليله هى اصلا مش حامل
اسما مستغربة من رد فعله
امير: ولو عملتى اى حاجة مش عجبانى هرفض اسلام ... باى باى

عند ريان
ريان قاعد وعينة مدمعة فجاة لقى موبايله بيرن
مسك الموبايل واول ماشاف اسمها قلبة وقع ورد بسرعة
ريان: الو
لوجين: ...
ريان: ...
سكوت تام بين الاتنين محدش بيتكلم لمدة دقتين
وقطع السكوت دة لوجين
لوجين بضيق: لسه عايز تسافر برضة
ريان بعد ماخد نفسة: لو مش عايزانى اسافر مش هسافر
لوجين بفرحة: بجددددددد
ريان ابتسم: ايوة بجد
لوجين: هو انت فين ؟
ريان: فى البيت
لوجين: ممكن اجى عندك
ريان: ايوة بس...
لوجين: ابعتلى عنوانك فى ماستج وانا جاية
ريان: امرى لله
خلصت المكالمة وريان بعت للوجين العنوان ف رساله زى مااتفقوا
وجرى بسرعة يروق الشقة من البهدله اللى فيها ووضبها كويس ودخل غسل وشة وشغل موسيقى هادية
متنسوش برضو هو دكتور نفسى وعارف ان الموسيقى الهادية بتحسن من نفسية المريض واى حد مش شرط يكون مريض

اسلام: يا تيتة بقا انا تعبت ... انا مش اشتريت الشبكة زى ماانت عايزة ؟
سميحة: يا حبيبى تعبت من ايه والله البت بتحبك
اسلام: عارف بس انا مش بحبها الحب مش بالعافية
سميحة: لا انت بتحبها بس متعرفش
اسلام: لا انا بحب لوجين بس
سميحة: لوجين مين دى اللى انت بتحبها ها ... انت مش قولتلها وهى قالتلك انك زى اخوها
اسلام: ايوة بس انا ...
سميحة مقاطعة: انت ايه هاا ... يابنى اسمع كلامى وادي للبنت ولنفسك فرصة
اسلام بتفكير: حاضر يا تيتة ... حاضر

لوجين وصلت لشقة ريان وخبطت ع الباب وفتحلها ريان
ريان: اتفضلى
دخلت لوجين وقعدت
ريان: عامله ايه ؟
لوجين: اول ماعرفت انك مش هتسافر بقيت تمام
ريان ابتسم: طب الحمدلله ... تشربى ايه ؟
لوجين: كابتشينو
ريان: تمام
دخل المطبخ وعمل اتنين كابتشنو وطلع بالصينية
واداها مجها وبداو يشربوا
لوجين: تعرف انت انسان مختلف خالص
ريان: ازاى

لوجين: يعنى عمرى ماشوفتك عصبى وبتزعق دايما انسان هادى بطبعك
ريان: مش اوى كدة انا لما بكون لوحدى ومدايق بتكون الشقة دى مش شقة
لوجين: ههههههههههههه بتعمل ايه ؟
ريان بيضحك: بكسرها 100 حتة
لوجين: يالهوى ههههه لا انا كدة هغير فكرتى عنك
ريان: ههههه يارتنى ماكنت قولت
لوجين: لا بجد ع الاقل مش بطلع عصبيتك ع الناس
ريان: امممممم
سكتوا شوية
لوجين: بس انا مش بشوفك مع امير خالص
ريان: انا وامير مش صحاب لدرجة معنى الكلمة
لوجين: اهاااا بس تصدق والله مش بجامل انت انسان لطيف
ريان اتكسف وبص ف الارض: شكرا
سكتوا شوية
لوجين: الله حلو اوى الموسيقى دى
ريان: عجبتك
لوجين: تحفة
ريان وقف ومدلها ايدة
ريان: تسمحيلى بالررواية دى
لوجين مبتسمة: طبعا
وبداو يرقصوا وعنيهم فى عين بعض
لوجين وريان حسوا بشعورغريب اوى
ريان غصب عنة بداء يقرب من لوجين جامد ولوجين ضربات قلبها بتزيد
فجاءة

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة