قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الحادي والأربعون

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الحادي والأربعون

قاعدين التلاتة ودنيا وريان قاعدين عمالين يهزروا ويتكلموا
ولوجين قاعدة متغاظة لاحظت دنيا فقالت تدخل معاها ف حوار
دنيا: لون شعرك جميل يا لوجين
لوجين: ميرسى
دنيا: بس لون شعرك الحقيقى احلى دة
ريان بصلها معناها مش قولتلك
لوجين فهمتة

لوجين: اصل انا بحب التغير
دنيا: اها التغير حلو بس انت ف طبيعتك احلى
لوجين: وانت ف الصناعة احلى
ريان حاول يشوشر ع الموضوع: ها احم احم تعالو نطلب اكل
لسة ريان بيقوم لقى الباب بيتفتح
شريف فاكرينة صاحب ريان
شريف: رررااااامممىىى
ريان: شريف يخرب عقلك
وجرى عليه وقعدوا يحضنوا بعض
شريف: وحشتنى يابن اللذينة
ريان: وانت كمان ادخل
لوجين: مش تعرفنا
ريان: اه طبعا دة صديقى وحبيبى شريف ... شريف دنيا صديقتى
شريف وبيسلم عليها: اهلا وسهلا
دنيا: اهلا بيك
ريان: لوجين ااااا...
شريف مقاطعا: لالالا متقولش لوجين ياض لوجين اااااا
ريان بضحك: ايوة ايوة ههههههه
شريف: اه يابن اللذينة ... ازيك يا انسة لوجين
لوجين مستغربة اوى: الحمدلله اهلا بيك
شريف وهو بيقعد: دة فى حاجات حصلت كتير وانا مش موجود
ريان: حاجات كتير اوى هبقى احكيلك ... بص تشرب اية ؟ ولا اقولك احنا بصراحة جعانين
هطلب اكل
شريف: طب وع اية ماتيجى نروح مطعم احلى
دنيا: انا راى كدة برضو
ريان وبيبص للوجين: هااا
لوجين: ماشى
ريان: خلاص ماشى يلا بينا
ووخرجوا وراحو مطعم قريب من عند العيادة

امير حس بالذنب وقال يدخل يصالحها بس متردد
وخد خطوة ورجع تانى وبعدين قام وخبط ع الباب وفتح ودخل
امير بتردد: شيماء انااا...
شيماء: ...
امير: انا اسف يا شيماء متزعليش
شيماء: ماشى
امير: البسى يلا
شيماء: لا انا خلاص مش عايزة اروح
امير: لسة زعلانة ؟
شيماء: لا ... احضرلك العشا ؟
امير: ممممم انا ممكن اساعدك وانت بتعملية
شيماء بفرحة: بجددد ماشى
وقامت وهى مبسوطة ودخلت المطبخ وامير بيساعدها

بعد ماروح اسما
روح بيتة اكيد هههههه
سميحة: مالك اية يا اسلام
اسلام: مفيش يا تيتة
سميحة: طيب انا عايزاك ف موضوع
اسلام: قولى يا تيتة
سميحة: عايزاك تفاتح اسما ف موضوع الفرح
اسلام: اشمعنا يعنى
سميحة: عايزة افرح بيك قبل مااموت ياسلام
اسلام وبيبوس ايدها: بعد الشر عليكى يا تيتة
سميحة: انا مش هفضل عايشالك كل العمر يا اسلام ... عشان خاطرى كلمها تانى
اسلام: حاضر يا تيتة هكلمها تانى
وخلصوا كلام ودخل اوضتة ورمى نفسة ع السرير وعمال يفكر
زهق من ككتر التفكير جاب الجيتار بتاعة وقعد يغنى بقا
لية البشر فاكرين
ان القلوب قادرين
ع العشق والاحلام مع انهم مساكين
رايحين لفين مع مين؟ عايشين ومش عايشين
سؤال يا اهلى وناسى هو احنا بنى ادمين ؟
فتحنا طاقة امل سدوا بالف جدار
والخيبة راكبة جمل
ف ليل مالهوش نهار
لو يوم نطقنا نموت ولو سكتنا عار

ف المطعم
بيتكلموا وهم بياكلوا
شريف: بص يا عم انا كنت هسافر اصلا بس
وبص لدنيا: رجعت ف كلامى
ريان: ممممم كنت هتسافر فين ؟
شريف: انا كنت هروح استراليا بس خلاص بقا مصر بقت احلى
ريان لسة هيتكلم لقى موبايلة بيرن بيبص ف الموبايل
ريان: كح كح كح كح
لوجين بخضة: ريان مالك ... خد ماية
وخد ماية وشررب
دنيا: اكيد حد جايب ف سيرتك
شريف: انت بتصدقى ف التخاريف دى ؟
دنيا: لا والله بس اهو كلام بيقولوة

وموبايلة رن
شريف: ماترد يا رامى
ريان بصلة وسكت
شريف مفهمش نظرتة
لوجين: هو ف حاجة ؟
ريان: لا يا حبيبتى مفيش
لوجين: طب ماترد ... ولا اقولك هات ارد انا
ريان بسرعة: لالا خلاص انا هرد
وقام وقف وبعد شوية ولوجين متابعاه
ريان: عايزة اية يابت انت ؟
ديما: وحشتنى
ريان: ربنا يخدك سيبينى ف حالى
ديما: ماانت متحلمش انى هسيبك اصلا
ريان: لية ان شاء الله
ديما: اهو كدة انت داخل مزاجى اوى
ريان: يابنتى انت معندكيش كرامة
لوجين لاحظت انة متعصب قامت وراحتلة
لوجين: ف حاجة يا ريان
ريان: ها لا مفيش يا حبيبتى ... دة واحد طلب رقم غلط
وخدها وراحوا قعدوة تانى
ريان قاعد سرحان ولوجين وشريف ودنيا عمالين يتكلموا

لوجين خدت بالها
لوجين: ريان ... ريان
ريان: ها ايوة يا حبيبتى
لوجين: مالك ؟
ريان وبيحاول يبتسم: مفيش يا قلبى
لوجين بعدم تصديق: ماشى
دنيا: مش كفاية كدة انا عايزة انام
ريان بسرعة: اه وانا كمان
شريف: خلاص يلا بينا
ودفعوا الحساب وطلعوا
شريف: بقولك اية ماتخلينى اوصل دنيا
ريان بصلة وابتسم: اشمعنا يعنى
شريف: بطل رخامة
ريان: ماشى
ريان: بقولك يا دنيا شريف هيوصلك بعربيتة عشان انا رايح مشوار
دنيا: لالا مفيش داعى انا هروح
شريف: لا والله ميصحش احنا بليل
دنيا: خلاص اوكية
وركبت عربية شريف ومشيوا
ولوجين وريان ركبوا العربية
لوجين: مشوار اية اللى انت رايحة ؟
ريان: مش رايح انا بقولها كدة
لوجين: لية ؟

ريان: شريف شكلة وقع ف حب دنيا وعايز يوصلها
لوجين: ااااااه ... بص بقا انا سيباك عشان كنا قدام الناس قولى مالك ؟
ريان: مفيش حاجة يا حبيبتى هيكون ف اية ؟
لوجين: كنت فل واول ماجالك المكالمة شرقت وبعدين مكنتش عايز ترد
ولما انا قررت ارود اتخضيت وخدت منى الموبايل ورديت بعيد وبعدين من ساعتها وانت سرحان كدة
ريان: يا حبيبتى مفيش اى حاجة من اللى بتقولى علية دة انا تمام اهو
لوجين بزعل: ماشى يا ريان براحتك
ريان بيحاول يضحكها: خدى هنا بقا كنتى بتغنى تقولى اية ... لما تشووفك عينى اية
لوجين ابتسمت: عارف حبيبى وانا شايفاك
وسمعاك بنسى كل الدنيا معاك ... حابة نفسى عشان حباك ... حاسة انى بدات اعيش
ريان: لالا جميلة
لوجين: ايوة ثبتنى
ريان: هههههههههه

دنيا: متشكرة اوى يا استاذ شريف
شريف: لا استاذ اية احنا نرفع الالقاب
دنيا: ماشى يا شريف
شريف: ايوة كدة ... قوليلى تعرفى ريان منين ؟
دنيا: اتعرفت علية واحنا ف انجلترا
شريف: هو ريان سافر انجلترا ؟
دنيا: اااه واتعرفنا هناك هو لسة جاى من كام يوم
شريف: اااااااااه ... عايز اسالك سؤال لو مفيهاش رزاله يعنى
دنيا: اتفضل
شريف: انت مرتبطة ؟
دنيا: لاء
شريف: ولا بتحبى
دنيا: اتطمن انا ولا مرتبطة ولا مخطوبة ولا بحب
شريف بابتسامة عريضة: طب كويس واله
دنيا: نعمم ؟
شريف: لا ولا حاجة ... هو انت عندك اخوات
دنيا وشها قلب وسكتت
شريف: انا اسف خلاص مش عايز اعرف
دنيا: لا ابدا بس انا الموضوع دة بيدايقنى شوية
شريف: خلاص انا اسف معلش
دنيا: شريف ممكن توقف العربية هنا
شريف: لية ف حاجة ؟
دنيا: من فضلك وقف هنا
شريف: حاضر

ووقف العربية ودنيا نزلت منها وراحت وقفت قدام البحر ودموعها محبوسة
شريف مستغربها اوى ونزل ووقف جمبها
شريف: انا مقصدش والله
دنيا: لالا انت ملكش ذنب ف اى حاجة
شريف: طب لو انت مدايقة كدة متشليش ف نفسك لو عايزة تحكى انا سامعك
دنيا: بجد هو ممكن متقولش لحد
شريف: اه طبعا ولا حتى ريان هيعرف حاجة ؟
دنيا: انا معنديش مشكلة مع ريان ... بص انا هحكيلك
وبصت للبحر وكملت عشان انا بجد اتخانقت
شريف: احكى
دنيا وباصة للبحر: انا معنديش اهل
شريف: ايية ؟
دنيا كملت وهى باصى للبحر: عارفة انك هتقول علية قليلة الادب عشان معندهاش اهل
ولبسى وخروجى بليل
شريف: لا...

دنيا مقااطعا: من فضلك سيبنى اكمل ... كنت ف يوم قاعدة وجالى تليفون ان بابا وماما اتوفوا
ساعتها هم كانوا جايين من السعودية ... وخلصوا العمرة ... بصراحة انا انهارت
وكنت هموت فيها ... كان عندى اخ اكبر منى ب4 سنين ... قولت هياخد باله منى
لقيتة مستحملش الصدمة ... وقعد يشرب وصحابة علموة الشرب والحقن والهروين
من كتر مابيشرب وخد جرعة زيادة ... مات وسبنى لوحدى
عمى عندة فيلا ومبسوط زينا ... قرر ياخدنى معاة اعيش معاهم ... انا ف الفترة دى
كنت بحب ابن عمى بس جيت ف مرة وكرهتة ... كنت عايشة عندهم ... وف مرة
لقيتة جاى الاوضة بليل وعايز يغتصبنى ... طبعا انا صوتت والبيت كلة اتلم ... بس محدش صدقنى
اللى يقولى انت اللى جبتية ... وعمى يقولى انت اللى حاطة عينك علية ... وهو يقولى
وانا هبصلك انت دى حطالى حاجة فالعصير ... طبعا انا مستححملتش ... وسيبت البيت
ومحدش يعرف لغاية دلوقتى انا فين ... ولغاية دلوقتى ... عاايشة ببورث بابا وماما ... عندى فلوس كتير
مش بعمل اى حاجة ف حياتى ... غير السفر والخروج ... هى دى كل حكايتى
شريف بتنهيدة: يييييييييااااااااه كل دة حطاة ف قلبك وكاتمة
دنيا وبتمسح دموعها: الحمدلله الحمدلل
شريف: اقولك حاجة ؟
دنيا وبصتلة: قول
شريف: انا حياتى شبة حياتك
دنيا: ازاى

شريف: انااا برضو معنديش ولا اب ولا ام ... بس الفرق اللى بينى وبينك ... ان انا عندى اخت ... بس متجوزة
وعندها بنت ع فكرة شبهك اوى
دنيا بابتسامة: شبهى انا
شريف: اه عنيها زيك وشعرها نفس لون شعرك
دنيا: طب انا عايزة اشوفهاا
شريف: هى مش ف مصر ... بس انا عندى صور ليها ... استنى هجبلك صور ليها
وطلع موبايلة وفتح كذا صورة
دنيا: ماشاء الله دى قمورة اوى ... هى اسمها اية
شريف: دارين
دنيا: الله اسمها حلو اوى ... اية دة كمان حروف اسمها شبهى
شريف: تصدقى ماخدتش بالى
دنيا: هههههه سبحان الله
شريف: دنيا
دنيا: نعمم ?
شريف: انا شكلى حبيتك
تنحتلة وهى مصدومة وساكتة

شيماء وهم بياكلو: امير
امير: نعم
شيماء: شكرا
امير باستغراب: شكرا ع اية ؟
شيماء: شكرا عشان سمحتلى ادخل ف حياتك
امير: هو انت اتغيرتى بجد ؟
شيماء: انت شايف اية ؟
امير: بصراحة الواحد مش يثق فيكى
شيماء: ليك حق لازم متصدقنيش ... بس انا بكرة هثبتلك انى اتغيرت فعلا
امير: هتعملى اية ؟
شيماء: هتشوف
امير: بخاف من الكلمة دى
شيماء: هههههههه لا متقلقش

تانى يوم
لوجين ف الشركة بتشتغل الباب خبط
لوجين: اتفضل
بتبص لقت شيماء داخلة ومبتسمة
لوجين قامت وقفت
لوجين: جاية تانى لية يا شيماء هتاخدى منى اية تانى ؟
شيماء: مش جاية اخد منك حاجة ... انا جاية اقولك انى اسفة ع كل حاجة عملتها وحشة معاكى
لوجين باستغراب: انت اللى بتقولى كدة ؟ ... متحاوليش تضحكى علية مش كفاية بعتالى واحد يموتنى
شيماء: انا غلطت وهحاول اصلح الغلطة دى
لوجين: متحاولييش يا شيماء انا مش هيضحك علية تانى انا خلاص فهمت الاعيبك
شيماء رايحة ناحية لوجين
لوجين: متقربيش ... متقربيش لاما والله اتصل بالامن يجى يطردك
شيماء بدموع محبوسة: يا لوجين انا عارفة انى غلطت وغلطت كتير كمان
بس انا جاية اصلح اخطائى وطالبة منك تسامحينى
لوجين: انت مش طبيبعة اكي واخدة حاجة ... ولا عايزة تقتلينى
شيماء بدموع: والله والله مش معايا حاجة انا اتغيرت يا لوجين ... من ساعة ماكلمتينى وانا عندك
وانا اتغيرت اقسم بالله كلامك دخل جوة عقلى وقلبى ومش رادى يروح كلامك لازق
حسيت ساعتها انى كنت وحشة اوى اوى وانك منكتيش بتعملى معايا حاجة وحشة
انا مذنبة وعارفة بس بحاول مش هخسر حاجة ... وانت مش هتخسرى حاجة لو جربتى ... ارجوكى يا لوجين

دنيا نايمة ع السرير ودموعها
وبتفتكر
فلاش باك
دنيا: ايييييييية ؟
شريف وهو بيبصلها: زى ماسمعتى
دنيا: لالا دة مش حب
شريف: امال اية ؟ وبعدين انت مش قولتى مش مرتبطة
دنيا: ايوة
شريف وهو باصص للبحر: امال مدايقة لية ؟
دنيا: شريف احنا لسة متعرفين ع بعض من ساعتين
شريف: هو الحب بالوقت
دنيا: لالالا انت مججنون دة اسمة جنان
وسابتة ومشيت
شريف بصوت عالى: والله مش جنان انا حبيتك
دنيا رجعلتة تانى
دنيا: ارجوك بلاش اشفاق
شريف: انا مش باشفق عليكى والله انا حبيتك
دنيا بدموع: شريف انا عارفة انك ادايقت عشان حكيتلك موضوعى وزعلت علية
فقولت اقولها كدة واتجوزها واكسب ثواب
شريف: اية اللى انت بتقولية دة لا طبعا انا بقولك اللى جوايا دلوقتى
دنيا بدموع وحاطة ايديها ع ودنها: بااااااااااااس مش عايزة اسمع حاجة
ومشيت
شريف بصوت عالى: طب استنى اوصلك
مسمعش منها رد ومشيت


باااااااااك
مسحت دموعها وقررت تروح لريان

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة