قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الثاني عشر

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا

رواية عشق بلا قيود للكاتبة إيمان ضانا الفصل الثاني عشر

امير: ايه رايك فى الشقة ؟
شيماء: تحفهه مين اللى مختار الوان الحيطة دى والديكور ؟
امير: اناا طبعا
شيماء: مش معقول ...لا جميله جدا
امير: عارف عارف ... بقولك ايه روحى شوفى فى اكل ف التلاجة ولا لاء
راحت شيماء المطبخ وفتحت التلاجة بصت فيها ورجعتله تانى
شيماء: لا مفيهاش غير فواكة بس
امير: طيب خلاص هروح اجيب اكل من السوبر ماركت تحبى تاكلى اكل معين ؟
شيماء بتفكير: امممم عايزة اكل بيتزا
امير: اوك بتعرفى تعمليها ؟

شيماء بثقة: طبعا يابنى هو انا قليله فى البلد دى
امير بغمزة: ماشى ياواثق انت
شيماء: هههه يلا بسرعة عشان الحق اروح
امير: ايه؟! لا انت هتباتى معايا انهاردة
شيماء: لا مينفعش ابات ازاى وماما وبابا هقولهم ايه ؟
امير: اتصلى بيهم وقوللهم بايتة عندك واحدة صحبتك
شيماء مبتسمة: فكرة برضو ... خلاص روح انت وانا هقول لماما
مشى امير واتصلت شيماء بماماتها وقالتلها انها بايتة عند واحدة صحبتها وبعد محايله كبيرة منها وافقت

فى فيلا لوجين
لوجين: بابا امال فين ماما مشوفتهاش فى العيد ميلاد يعنى ؟!
ادهم: مامتك نايمة قالتلى ملهاش فى جو الحفلات والكلام دة
لوجين: طيب هنام انا بقا تصبح ع خير
ادهم: وانت من اهله
طلعت السلم ودخلت اوضتها وغيرت هدومها وفتحت ستارة على حيطة اوضتها ووراء الستارة صورة كبيرة لامير ملذوقة ع الحيطة ... جابت كرسى وقعدت قدامة وبداءت تكلم الصورة
لوجين: هيييح النهاردة كان يوم حلو اوى وفرحت اوى لما لقيتك فى عيد ميلادى رقم 22 بس ف نفس الوقت زعلت منك عشان كنت طول الوقت مع شيماء واما لاء بس مش مهم انا فرحانة اوى اسما اخير خلاص هتتخطب لاسلام تصدق لايقين ع بعض اوى زى انا وانت بالظبط ... هتبقى احلى رواية حب بينهم ... بجد انا اسعد واحدة ف الكون انهاردة ... اه شوفت ريان انسان كويس جدا اول مرة اشوف صحابك محترمين كدة يلا يلا انا هنام تصبح ع خير يا حبيبى
وقفلت الستارة وقامت راحت قعدت ع سريرها وجابت النوتة بتاعتها وقلم وبداءت تكتب اللى حصلها من يوم عيد ميلاد امير لغاية يوم عيد ميلادها وتعبت شوية حست بالنعاس قفلت النوتة وحطتها جمبها ونامت

عند ريان
ريان بيسوق العربية ومشغل الراديو وبالصدفة اشتغلت اغنية نفسى اقولك بداء يسمع كلمات الاغنية ويدقق فيها وابتسم وسرح مع الاغنية
نفسى اقولك ع اللى بيا
نفسى اقلك كلمة واحدة
انت دارى بشوق عنيا
متجوبش ثانية واحدة
سبنى اقولك الكلام حاجة توصف اللى بيا
ولما اخلص فيك غرام ابقى رد انت عليا
انت مهما تقولى ايه
انت اجمل حاجة فياا
وصل ريان وقفل عربيتة وطلع شقتة وهو مبسوط جدا ظهل اوضتة غير هدمة ونام ع السرير
ريااان: هاااااح بحبك يا لوجى يا مجننانى

روح اسلام وهو متعصب جدااا فتح باب الشقة ورزعة وراه اتخضت سميحة طلعت تشوف فى ايه لقت اسلام داخل اوضتة وهو متنرفز استغربت جدا ودخلت وراه
سميحة: مالك يا حبيبى بترزع ف الابواب كدة ليه ؟
اسلام بدموع: همووووووت يا تيتة همووووت
سميحة: بعد الشر عليك يا حبيبى ليه بتقول كدة ؟
اسلام: عشان محدش حاسس بيا انا نار ف قلبى بتحرقنى كل يوم وزيادة
سميحة: اهدى كدة وقولى مالك ؟
اسلام: تيتة هو ف حد ممكن يحب اتنين ف وقت واحد
سميحة: لا طبعا يا اسلام القلب بيحب واحدة بس ليه بتقول كدة ؟!
اسلام: طب ما ممكن احب اتنين واحدة بقلبى والتانية بعقلى صح
سميحة: ياحبيبى االكلام دة مش صح
اسلام: مش عارف بقا انا بحب اسما ولوجين
سميحة باستغراب: الاتنين ... ازاى يعنى ؟
اسلام: مش عارف بقا انا بحس انى عايز احضن اسما واتكلم معاها وفى نفس الوقت بدايق لما بلاقى اللى اسمة ريان مع لوجين
سميحة: ممكن تكون بتغير عليها عشان زى اختك لكن بتحبها دى معتقدش
اسلام: انهاردة حصلت حاجة غريبة
سميحة: احكى يا اسلان وفضفض
اسلام: انهاردة ...
سميحة: يبقى لازم تروح تتقدملها
اسلام: لا اروح اتقدملها ايه ؟!
سميحة: مش بتقول اخوها عرف ووافق
اسلام: اااه
سميحة: يبقى لازم تتفق مع اهلها يوم ونتقدملها
اسلام: اوففففف

01:04 ص
وصل امير الشقة بعد ما اشترى كل الطلبات ودخل
امير: شيمااااء ... يا شيمااااء
شيماء طلعت تجرى وهى مخضوضة
امير: كل دة بنادى عليكى
شيماء بخضة: معلش مسمعتش
امير: كنت بتعملى ايه ؟
شيماء: هااااا لا انا كنت بكلم ماما
امير: قولتلها خلاص
شيماء: ااه وقالتلى ماشى
امير بابتسامة: طب كويس خدى الطلبات اهى عقبال مااغير هدومى واجى اساعدك
شيماء بعد ماخدت منة الاكياس: اوك
دخلت المطبخ وحطت الحاجة ع الروخامة
شيماء: اوووووف الحمدلله مخدش باله
وبداءت تطلع الطلبات من الاكياس وتعمل الاكل شوية وطلع امير ودخلها المطبخ
امير: اساعدك ازاى ؟!
شيماء: لا خلاص انا خلصت الاكل فاضل بس تستوى
امير بابنهار: يااه دة انت سريعة اوى
شيماء بهزار: انت اللى بقالك ساعة بتغير
امير: تقصدى ان انا بارد
شيماء: ماشاء الله بارد ونبية كمان هههه
امير: بقا كدة
وبداء يجرى وراها ف الشقة كلها
وشيماء تفلت منة لحد ماوصلت ف سرير اوضة النوم
امير على الارض: انزلى بقا
شيماء بتضحك: لاء لاء لاء
امير: همسسسسكك
شيماء بطلع لسانها: متقدرش
امير: ماااشى
واخيرا نجح امير فى امسكها ووقعوا ع السرير ... شيماء ع السرير وامير فوقيها
امير: هاهاها افشتك
شيماء: ههههه اوعى خلاص
امير بيبص ف عينيها: لا
شيماء: هنفضل كدة كتير
امير بيقرب منها وبيبوسها

تانى يوم
صحيت لوجين نشيطة ولبست وخرجت ع الشركة
وصلت وسلمت ع العمال وسألت ع شيماء ملقتهاش جت دخلت مكتبها وبداءت فى شغلها دقايق ولقت اسلام بيتصل بيها
بترد لوجين
لوجين: اسلاااام يا وحشش
اسلام: عامله ايه ؟
لوجين: انا تمام الحمدلله
اسلام: كويس ... انت فى الشركة
لوجين: اهااا فى حاجة
اسلام: اه انا عايز رقم والد اسما
لوجين: انت قررت تتقدملها
اسلام بخنقة: اه
لوجين: بجددد انا مش مصدقة
اسلام بضيق: المهم معاكى رقمة ولا لاء
لوجين استغربت من ردة: اه معايا استنى اطلعهولك
وثوانى وطلعت الرقم وملتهولوا
اسلام: متشكر سلام
لوجين ف نفسها: ايه دة بيكلمنى كدة ليه مش مهم هه
طلعت رقم ريان وبدات تتصل بيه

عند ريان
صحى من النوم وخد شاور ولبس وطلع ع النادى وبداء يجرى وهو حاطط الهاند فيرى ف ودنة لقى موبايله بيرن وقف ع جنب ورد عليها وهو فرحان

فى النادى
الشخص: شايفة الواد القمر اللى هناك دة
الشخص 2: فين دة ؟
الشخص: يابت الواد اللى بيتكلم فى الموبايل دة اهوو
الشخص: ااه دة ريان
الشخص: ريان ! انت تعرفية ؟
الشخص: اه طبعا دة دكتورى النفسى كنت بتعاالج عندة
الشخص: كدابه يا بسمة مش مصدقاكى انت هتعرفى الناس الحلوة دى
بسمة: طب استنى يا هايدى وانا هثبتلك حالا انى اعرفة

ريان: الووو
لوجين بخضة: رياان انت بتنهج كدة ليه ؟
ريان مبتسم: لا متخافيش من الجرى بس
لوجين: اووف خضتنى عليك
ريان فرحان جدا: بجدد
لوجين: انا فرحانة اوى
ريان: والسبب
لوجين: اسلام هيتقدم لاسما انهاردة ياااس
ريان: بجد والله فرحتلهم
لوجين: وانا كمان ... انت في النادى
ريان: ااه ليه
لوجين: انا هجيلك دلوقتى
ريان: ياريت
قفل معاها وبداء يجرى تانى سمع حد بيناديله بيبص وراه لقى بسمة ( كانت مريضة عندة )
ريان: اهلا انسة بسمة
بسمة: انسة ايه بقا دة الشفا كان ع ايدك
ريان: لا متقوليش كدة دة بفضل ربنا
بسمة: اه عندك حق ... انت وراك حاجة ؟
ريان: اه مستنى حد
بسمة: طب ممكن اعزمك ع حاجة نشربها عقبال ما الحد دة يوصل
ريان: ملوش لزوم
بسمة: لا لا والله ياريت متكسفنيش
ريان: طيب امرى لله
بسمة فرحت بموافقتة وبتبص لهايدى مبتسمة وراحت مع ريان وهايدى منبهرة

اسلام: الو حضرت والد اسما
والد اسما: ايوة انا مين معايا
اسلام: انا اسلام كنت عايز اجى لحضرتك انهاردة انا وجدتى نطلب ايد بنت حضرتك اسما
والد اسما بفرحة: اه طبعا تشرفونا
اسلام: متشكر تحب نجي الساعة كام
والد اسما: يعنى ع الساعة 7 كدة يبقى تمام اوى
اسلام: اتفقنا الساعة 7 بالظبط هنكون عندكم
والد اسما: انت تعرف العنوان
اسلام: بصراحة لا
والد اسما: اكتب عندك فيلا ...
اسلام: كدة تمام مع السلامة
قفل مع اسلام وفورا اتصل بأمير كذا مرة لكن مردش فقرر يتصل بأسما
اسما: الو يا بابا
والد اسما: حببتى انت فين ؟
اسما: ف البيت
والد اسما: طب روحى اشتريلك فستان حلو عشان مقابله انهاردة
اسما: مقابله ايه ؟!
والد اسما: فى عريس متقدملك انهاردة
اسما بفرحة: اسمة اييه ؟
والد اسما: اسمة اسلام
اسما: بتتكلم بجد يا بابا
والد اسما: ايوة بجد وانا من امتى بهزر معاكى ... واتصلى ع امير وقوليلو مش عارف اختفى فين ومبيردش عليه
اسما: حاااضر

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة