قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الحادي والعشرون

فى تركيا
رفضت خديجة ان يجلس أحد مع وعد فى الغرفة التى فرشتها مخصوص لها ولكن وبكل بجاحة توجه طلال وحمل وعد النائمة بين احضان والده وصعد بيها الى الغرفة وأغلق الباب خلفة
خديجة: هو طلال اتأخر ليه
يوسف: زمانة نامت تيتة
خديجة بفلعة: نعم فين الولد ده
نورسين وهى تاكل: مع وعد فى الاوضة
شهق الجميع بصدمة
سمر بهدوء: هو في ايه مطول عمرهم بينامو مع بعض
مؤمن: اذاي يعني.

نورسين: والله يا جدو من يوم متعرفت عليها وهى بتقولى كده
بدر بغيرة مكتومة: أخوها فعادي
خديجة بعصبية: حتى لو أخوها مينفعش كده هى ده التربية.

محمد بغضب اعمي: اسمعيني مدام خديجة انا ساكت من الصبح لو انتم عندكم ان الأخت تبعد عن أخوها احنا لا و تربية ولادي محدش يقدر يتكلم عليهم كلمة واحدة طلال و يوسف النص التاني لوعد ولو انتى مش عرفة هى مين وعد البحيري اسألي احفادك عنها انا خت وعد كان عمرها ثواني وحبيتها ذي ولادي و يمكن اكتر وبلاش تقولى الكلام ده ادام وعد لأنك هتخسريها وعمرك مهتعرفي تكسبيها تاني فبلاش يالا يا يوسف نطلع ننام احسن.

صعد محمد و بجواره يوسف ونظرت سمر للجميع وصعدت خلفهم
فاروق: ليه كده تيته
خديجة: انا عوزاها ليا لوحدى هما عاشت معاها كتير كفاية كده هى لازم تفضل معايا انا انا احق بيها.

بدر بهدوء: تيتة حبيبتي اسمعيني كويس وعد من النوع الهادى اللى توافق على اي كلام وعمرها مهتكون كده وعد شافت فى حياتها كتير وهى على اتم استعداد تقتل أي حد يفكر يقف يقرب منهم وعد مش سهله ولا طيبة وعد قوية واللى ينجي من الموت اكتر من مرة يبيع الكل اون فى يوم تفكري تبعديها عنهم لأنك الوحيدة اللى هتخسري.

نورسين: وعد يا تيتة اول مرة شفتها فيه ضربت واحد وكسرت ايده و رجله انا عمري مهغير من وعد لانى لو خيرت طلال بينا هيخترها هي وانا اللى هخسر مش هكسب هعمل كره و عداوه بينا وانا اللى هضيع مني كل حاجة اخت و صديقة فكري وصدقيني بلاش تخسري
مؤمن: خديجة حياتهم غير حياتنا هنا عندهم الحياة بسيطة و سلسة مش صعبة و معقدة احنا اتربينا على شي و هنا اتربو على شي بلاش تخسريها
فراس: يالا الكل يطلع على اوضه علشان ينام.

وبالعفل صعد الجميع الى غرفة وسقطو فى بحر النوم.

في الصباح
استيقظ الجميع ونزلت الى الاسفل وبعد فترة نزلت وعد وهى تضحك مع طلال وجلست
وعد بابتسامة: صباح الخير يا جماعة
الكل: صباح النور
وعد بحب: صباح العسل مودي حبيبي
محمد بحنان: يسعد صباحك يا وعدي
وعد بزعل طفولي: فين بوستي
محمد بابتسامة: تعالى يا قلب مودي خديها
ارتمت وعد بين احضان محمد الذي وضع قبلة على خدها و ضمها لحضنه
وعد: مالكم في حاجة
بدر: مفيش
فاروق: بقولك وعد متيجي معايا الشركة و كمان الشباب.

وعد: امممممممم اشطا هطلع اجهز ونزل يالا طيلو فين جو
سمر: لسه نايم
وعد: خلاص هصحيه
بدر بعصبية: اذاي يعني هتدخلي اوضه
وعد ببرود: شئ ميخصكش وهو كمان اذاي ينام اصلا بعيد عن حضني يالا طيلو
طلال بضحك: يالا يا قلب طيلو
وعد: تعالي هنا شيلني ياض
طلال: ليه يا ختي انا واحد داخل على جواز لازم ابقي بصحتي
وعد: ماشي يا ابن منه و حيات امك لوريك.

جري طلال وهى خلفة الى ان صعدو الى الاعلي ودخلت وعد وصحت يوسف وبعد ذلك توجت الى الاوضة وجدت طلال جهز ودخلت الحمام
طلال بحنان: وعدي هدومك على السرير وانا خارج ماشي
وعد: شكرا حبيبي
غادر طلال وترك الغرفة لوعد حتى تلبس وجدت ان طلال مجهز فستان ابيض كت و حذاء ابيض بكعب عالي و قبعة باللون الابيض وشنطة جولد فبتسمت ولبست.

نزلت وعد وكان الشباب فى انتظارها وانبهر بيها بدر فتقدم يوسف منها وأمسك اديها وباسها من خدها والقو التحية على الجميع و غادرو.

في مؤسسة البارون
دخل الجميع الشركة وكانت وعد مازالت بين ايدي يوسف ولكن ترك اديها حتى يجيب على الهاتف فأسرع بدر وأمسك اديها
بدر بغزل: قمر يا وعدي
وعد بغرور: طول عمري
بدر بضحك: ومغرورة كمان
وعد بابتسامة جميلة: ميلقش ليا الغرور
بدر بحب: كل حاجة تليق بيكي يا أميرتي الجميلة
وعد بتتويه: هما فين الشباب
بدر بغمزة: ايه ده هى وعد بتتكسف.

وعد وهى ترفع حاجبها: اوعي تنسي نفسك يا بدي يا جارحي انا وعد البحيري يا روحي
بدر بغزل: ومعنى عسل ابيض
وعد بغمزة: قديم يا روحي
بدر بغمزة: طيب متيجي نتجوز ووريكي الجديد وعلى اصولة
يوسف بحدة: متتلم يا روح امك
بدر: الله يخربيت اهلك كل شوية تطلع ادامي
وعد بضحكة: يالا جو
يوسف بابتسامة جميلة: يالا يا قلب جو.

صعدو الى الاعلي وجلسو فعرض فاروق مشروع ولكن رفضت وطلبت من فاروق تخليص الارض الموجودة أعلى الجبل فى ازمير لانها سوف تنشأ قرية سياحية فوافق فاروق
فاروق: اعتبري الأرض ملكك يا قمر
وعد: لا يا روحي انا ذي الفريك مش بحب شريك
فاروق: يا ستي اهدي بس انا هدخل بالأرض وانتى بقي بالباقي
بدر: انا راشق معاكم فى المشروع
وعد: كملت كل شوية هينط واحد
طلال: وانا وعدي ليا نسبة كام.

وعد: مالك يا روح امك منك ليه هو كل واحد هيطلع بنسبة
يوسف: ايه الارف ده محدش يطلب هى هتوزع النسب علينا صح وعدي
وعد: يا روحي
فاروق: نتكلم بجد بقي وعد الارض ملك جدتك يعني ملك بس احنا عوزين نرتبط ببعض وبالذات انا وبصراحة كده انا عوز اخت انا طول عمري عايش لوحدى و نفسي فى اخت قولتي ايه
وعد بابتسامة: طبعا أخويا وذيك ذي الباقي وانا يشرفني تكون أخويا
فاروق بحنان: احلي اخت فى الدنيا تعالى بقي احضنك.

بدر بغضب: حضن ايه يا حيوان اتلم وانتى ياختي اتلمي شوية
وعد ببراءة: وفيها ايه يعني لما احضن اخويا وانت كمان أخويا صح طلال
طلال: صح وعد
بدر بجنون: اخ ايه يا روح امك دانا اقتلك انا حبيبك و جوزك ولا اقولك تعالي معايا بالبرنيطه ديه
سحبها بدر تحت ضحكاتها و ذهبو
يوسف: هو واخدها ورايح فين
فاروق: متهدي بقي يا يوسف
طلال: سيبك منه ده بيغير عليها
يوسف: يووووووووووه انا ماشي دانتو تارفو.

ضحك فاروق و طلال عليه وبعد فترة غادرو.

عند بدر و وعد
وصل بدر الى المينا وأمسك ايد وعد وتوجهو الى إحدى اليخوت وقام بحملها و توجه إلى الداخل وقام بتحرير اليخت وساق وبعد فترة وقف فى البحر وعندما بحث عنها وجدها تنام على سطح اليخت فتوجه إليها وجلس بجوارها
بدر بحب: وعد
وعد: اممممممممم
بدر: انتى نمتي
وعد: توتوتوتو خالص
بدر: هو انتى ممكن تحبيني بجد وعد
وعد: يمكن
بدر بفرحة: بجد يا وعد يعني انتى ممكن تحبيني.

وعد بتنهيدة: بص بدر انا اتربيت وسط اتنين شباب وسمعت معاكسات كتير بس طلال كان بالنسبة ليا ظهر و سند و امان و حنان يعني انا مش متعودة على الكسوف و الغزل و الحاجات ديه فينفع يعني تستحمل لغاية متعود
بدر بسعادة وحنان: وانا هعلمك كل حاجة وهبقي حبيبك و حياتك كلها يا اجمل بنت انا شفتها في حياتي
وعد بهزار: طيب مش هتاكلني بقي انا جعانة بودي
بدر: عيون بودي يا عسلي.

توجه بدر الى الداخل وعاد الى البر و ساعد وعد على النزول وتوجهو الى احدي المطاعم.

مرت الأيام بسرعة وجاء موعد الفرح وتالقت نورسين بفستان زفاف جميل ونزلت فى يد بدر وسلمها لطلال الذي انبهر بيها وضمها لحضنة وقبلها
اما سمر تألقت بفستان زفاف جميل وملكي ونزلت فى يد شقيقها وستلمها فراس ووضع قبلة على رأسها
اما وعد فنزلت بفسان باللون الأحمر الناري نزلت فى يد يوسف
بدر بابتسامة: كنت عارف انك هتلبسية
وعد بابتسامة: محبتش تزعل مني
بدر بفرحة: تعالي نرقص ممكن
وعد: ماشي بدر يالا.

استمر الفرح وبعد ذلك توجه العرسان الى شهر العسل وعادت وعد و يوسف و محمد الي بيت اغلو.

- مضت وعد عقد الارض مع فاروق ودخل بنسبة فى المشروع
- عادت وعد وباقي العائلة الى مصر
- توجه طلال الى البندقية لقضاء شهر العسل
- اما فراس فأخذ سمر الى روما لقضاء شهر العسل
- اصبح بدر ملازم لوعد فى كل مكان وأخيرا اعترفت وعد لنفسها انها تحبه
- اصبح جاسر غير طبيعي عندما علم بقرب وعد من بدر
- مر شهر وعاد العرسان من شهر العسل ونتقلت نورسين الى قصر السيوفي.

- نقلت سمر الى فيلا فراس الذي أخذها بالقرب من قصر السيوفي حتى لا تبعد عن أهلها
- استطاع والد جاسر اقناع ابنه بالبعد عن حياة وعد وتركها لحياتها فوافق
- مر 3 شهور و كانت تجهيزات القرية السياحة فى مصر شارفت على الانتهاء
- وصول ماكسيوس الى مصر لامضاء صفقة مع وعد
- تم إطلاق النار على سيارات وعد وتم إصابة عدد كبير من الحرس وتم اختطاف وعد أثر ضربه على رأسها وتم أخذها.

- انتشر رجال بدر و طلال و يوسف و ماكسيوس ب البلد للبحث عن وعد
- وصول حاتم الى القاهرة و امر المباحث بالبحث عنها
- تعب محمد بسبب اختفاء وعد
- علمت نورسين بخير حملها الذي جاء فى موعد غير مناسب
- كما رزق الله سمر بالذرية الصالحة وأصبحت حامل فى شهرين من فراس ولكن كانت حزينة على طفلتها وابنتها الاولي وعد
- بعد يومين وصل جاسر بعد علمه بخبر اختفاء وعد.

- وصل فاروق والعائلة عندما وصل لهم الخبر للوقوف بجوار الجميع
- مر أسبوع ولم يعثرو على وعد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة