قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني

وصلنا عندما جمع الشباب ما امرت بيه وعد واعطو لها الأوراق
جلست وعد تراجع كل شي بدقه عاليه وستمرت اكثر من ثلاثة ساعات وهى تجلس ولا تتحرك كل ما تفعله تراجع الأوراق وتشرب قهوة
طلال بحنان: حبيبتي كفاية كده هتتعبي
وعد: لا انا تمام اوي المهم جهز نفسك علشان هنسافر
طلال: فين
وعد: هنسافر ايطاليا و فرنسا وانجلترا بس الأول هنروح لبنان و الإمارات
يوسف: ليه ده كله.

وعد: جيه وقت رد الجميل ونشوف الصاحب الأصيل من المزيف
طلال بابتسامة: فهمتك تمام هحجز
و بالفعل حجز طلال تذاكر سفر الى لبنان و الإمارات وبعد يومين كانو على متني الطائرة المتجهه الى لبنان
اصبح يوسف يتولى الشركة ويحاول إيجاد اي حل.

في لبنان
وصلت الطائرة الى المطار وانهو الأوراق وتوجهو الى الفندق وكان طلال حاجز غرفتين ولكن الغت وعد حجز غرفة وجلست منه فى نفس الغرفة ونامو مقتلين من شدة التعب
فى صباح اليوم التالى استيقظت وعد وأخذت دش وتؤضات وخرجت ودخل طلال بعدها أخذ دش وتؤضا وخرج ووقف صلي بيها وتوجهت وعد وأخذت ملابسها وتوجهت الى الحمام حتى تلبس ولبس طلال فى الغرفة
ارتدت وعد سلوبت من اللون البيج مع كاجت.

وارتدي طلال بدله من اللون الأزرق الغامق مع قميص ابيض
قيم طلال ملابسها بردا وغادرو وهما مشبكي الأيدي ونزلو الى الاسفل وجدو سيارة وانطلقو بيه.

في شركات المالكي
نزل طلال من السيارة وتوجه الى باب وعد وفتحة ومسك اديها ودخلو الى الشركة بكل كبرياء و عظمة ووصلو الى مكتب مالك الالفي الذي خرج لستقبلهم بنفسه
مالك: اهلا وسهلا نورتم الشركة
طلال: اهلا بيك
وعد بجديه: هاي مستر مالك
عدنان: مين انتي
وعد: انا وعد البحيري حبيبه طلال وليه نسبة فى شركات السيوفي
مالك: شكلك صغنن اوى
وعد بعظمة: مش بالسن ولكن بالذكاء وأكيد حضرتك ذكي وهتحسبها صح.

مالك: اكيد وانا احب اتعامل مع الذكي مش الحافظ
وعد بابتسامة: يبقي شكلنا اتفاقنا ومش هنختلف
مالك: طلباتك انسة وعد
وعد: محتاجين شحنة ياميش باسمنا بس الدفع مؤجل لبعد بيع الصفقة
مالك: اممممم بس انا سمعت على اللي حصل فى الشركة فكده شركة السيوفي انتهت من السوق
وعد بعظمة: فعلا موقف الشركة صعب بس وقت الأزمة بيبان الصاحب من العدو
طلال: هنسيبك تفكر يالا وعد.

وعد وهى تقف: صدقني الأزمة هتعدي وهنرجع اقوي من الأول زمان كان عمي محمد وطنط سمر لاكن دلوقتي جيل جديد وفكر جديد واللي هيقف دلوقتي معانا بكرا هنقف معاه والمكسب و الخسارة كأس و داير النهاردة عندي بكرا عندك سلام مستر عدنان احب اسمع رايك بكرا بالكتير بعد اذنك
خرجت وعد و طلال وغادرو الشركة و ذهبو لأكثر من ثلاثة شركات وعملو نفس الحركة واخير عادة الى الفندق.

ابدلت وعد ملابسها للبس مريح وطلبت الطعام وبعد فترة جاء الطعام وأخذه طلال ووضعه وجلس أمامها وبعد انتهاء الاكل جلسو بجوار بعض على السرير
طلال: تفتكري كام واحد هيوافق منهم
وعد: هيوافق 3 منهم بس
طلال بامل: نفسي مالك الألفي يوافق اوي شركاته قوية وهتفدنا
وعد بثقة: هيوافق وهيتصل بينا الصبح
طلال: يارب يا وعدي يا رب وعد وعد
وعد بنوم: اممممم نام طيلو نام
أبتسم طلال على طفولية شقيقتة وتنهد و ضمها لحضنه ونامو.

فى صباح اليوم التالى
اسيقظت وعد على صوت رنين التليفون الخاص بالفندق يعلمونها بوجود مالك الالفي في الاسفل فطلبت منه ان يجعله ينتظرهم فى المطعم وهما سوف ينزلو بسرعة
وعد: طلال اصحي بسرعة
طلال: فى ايه وكنتى بتكلمي مين
وعد: مالك الالفي تحت فى المطعم مستنيننا
طلال: طيب يالا بسرعة ننزل
وعد: ماشي يالا
نزلو وتوجهو الى المطعم و سلمو على مالك وقعدو
طلال: خير مالك بيه
مالك: شو في يا زلمه ليش مخضوض هيك.

وعد: وليه متقولش تعبنين من امبارح وكنا نايمين ولسه صاحين ومكلناش ولسه بردو مفقناش
مالك بضحكة: شو انك مهضومة
وعد: بس انا لسه مكلتش انتم هتضحكو علينا ولا ايه
مالك بضحكة رنانة: مهضومه يعنى بالمصري بضحكي اوى
وعد: يبقي كلمني غريب بلاش اللغة ديه علشان ممكن اقتلك دلوقتي المهم خير
مالك: تمام تمام هنتكلم عربي ودلوقتي عزمكم على يوم عندى فى القصر بتاعي ونتكلم هناك
طلال: بس.

وعد: المهم هتاكلني فتوش و منتوش والحاجات العربية ديه وفى الآخر القيها زتون هولع فى طلال ها
مالك: يالا دانتى مشكله
طلال: لحظة بس نفهم من كده انك موافق على الصفقة
مالك: وبالكمية اللي عاوزنها وهتوصل قبلكم الصديق وقت الضيق وزمان عمي سليمان ساعد والدي وجه وقت رد الدين
وعد بابتسامة جميلة: وده مش رد الدين ده تجديد عهد وصداقة مع الجيل الجديد
مالك: صح وعد يالا
وعد بفرحة: الى الطعام.

طلال وهو يحضنها: مجنونة بس بموت فيكي
ذهبو الى قصر المالكي وقضو اليوم معه ومع عائلته وتم مضي الصفقة و بالفعل اتصل بيهم أصاحب الشركات و تفقو على الموعد غدا لمضي الصفقة
بعد مرور 5 أيام قد أنهي الشباب جميع تعاملاتهم فى لبنان و ذهبو الى الإمارات و بعدها ايطاليا و فرنسا و إنجلترا
- رحبت أكثر من شركة فى مساعدة مؤسسة السيوفي
- تم إرسال أكثر من 5 صفقات من الإمارات.

- تم امضاء صفقات مع اكثر من شركة فى ايطاليا و فرنسا.

فى مصر
استطاع يوسف جدوله الديون على الشركة وأحضر تقرير من المستشفي بأن محمد السيوفي عايش و فى كامل صحته
استقبل الشحنات وهو سعيد وكان يسير على الخطة الموضوعة من قبل طلال و وعد.

فى إنجلترا
وأخيرا وصل الشباب الى إنجلترا نزلو فى شقة ملك طلال ودخلو نامو مقتولين
وفى الصباح استيقظ طلال وفعل روتينه اليومي ونزل يجري وترك وعد نائمة وترك لها رساله بأنه ذهب للجري
بعد فترة استيقظت وعد وأخذت دش ولبست شميز كروهات و بنطلون ابيض ونزلت.

ارسلت وعد رساله لطلال بمكان تواجدها فضلت قاعدة على أن يأتي طلال ولكن تأخر بشدة فقامت بفتح موقعه على التليفون ووجدته لا يتحرك من مكان فقامت بسرعة وتوجهت الى المكان ووجدت شباب يضربونه فاسرعت له وقامت بضربهم بحديدة وجدتها على الارض.

لم يتوقع الشباب بأن يأتي أحد من خلفهم وكانت سريعة لانها تضرب على الرأس بشده وبغل يسقط الشاب على الارض بسرعة وبالفعل سقط الشباب على الارض وتوجهت الى طلال الاطمئنان عليه وجدته ينزف وهناك شاب آخر لا يتحرك
وعد بدموع: طلال طلال حبيبي رد عليا
طلال بتعب: متخفيش وعدي انا كويس المهم لازم ننقذ الشاب ده
وعد: وحنا مالنا يا عم يالا قبل ميرجعو
طلال: يالا وعد.

وعد ببرطمه: الله يحرق وعد وسنين وعد واليوم خلفة وعد كل حاجة وعد وعد وعد دانا لو شركة إعلانات مش هبقي معروفة كده
طلال بضحكة: يخربيت فرقك يالا
وبالفعل حملو الشاب وتوجهو الى الشقة قامت وعد بتنظيف الجروح ودخل طلال بعد ان اخذ دش ابدل الشاب ملابسه و خرج جلس بجوار وعد الغاضبة
طلال: وعدي وعدي طفلتي حبيبتي اسف
وعد بغضب: ولو كان جرالك حاجة كنت هفرح بالشحط اللي جوه ده.

طلال بضحك: شحط لغتك باظط بلاش تقعدي تانى مع يوسف
وعد: يا شيخ اتنيل و نزل هات اكل علشان جعانه اوي
طلال: أمر البرنسيسة
نزل طلال يحضر الطعام وترك وعد فى الشقة بمفردها مع الغريب
بعد فترة شعرت وعد بأحد يقف خلفها فلفت بهدوء ووجدت ذلك الشاب يقف امامها بطولة و عرضة.

وعد بخضة: يخربيتك و يخربيت البيوت الا جمب بيتك كل ده طول و عرض هو انت بتعمل ايه ولا بتشرب ايه علشان الجسم ده كله امال لو مش مضروب كنت حصل ايه يخربيت جمالك يا شيخ وكنت بقول على طلال قمر طلعت صاروخ
الشاب بتعب: خلصتي كلام ولا لسه فاضل كلام تاني
وعد: لا تمام كده يا وحش انت مين بقي
الشاب وهو يجلس: انا مين انتى اللي مين
وعد: هى شكلها هربت منك ولا ايه ولا الضرب قصر على نفوخك
الشاب بصوت عالي: اخرسي يا بت.

وعد بغضب وصوت أعلى: فوق يا عم الشبح مش بالصوت العالى ديه كلها بتاكل بروتينات وعارف بعضها فهدي اعضائك كده
الشاب بصدمة: عم و وحش و اعضائك انتى مين بجد
وعد: بص يا عم الشبح انا وعد مصرية وحنا فى إنجلترا واحنا لقناك مضروب وساعدناك وانت دلوقتي فى بيتي هاااا كده تمام يا شبح
الشاب: انا ماكس بارون وانا عارف أننا فى إنجلترا
وعد: امممممم ماكس الشكل أجنبي و اللسان مصري انت واقع منين بقي.

ماكس: انا من هنا بس بعرف اتكلم عربي وكذا لغة
قطع كلامه صوت طلال وهو ينده على وعد
ماكس: مين ده
طلال: مين ده
وعد بستهبال: مين ده
طلال بغضب: وعد مين ده
ماكس بغضب: وعد مين ده
وعد بستهبال: وعد مين ده
طلال بغضب اعمي: انطقي يا بت من الباب ده
ماكس بغضب اعمي: متعليش صوتك عليها وهى هتقول
وعد بصوت عالي: باااااااااس في ايه كل واحد يسأل مين ده ده على اساس انك جوزي و التاني خطيبي بالي نيله
ماكس: وع.

وعد بغضب: أخرس خليني أعرفكم على بعض ده طلال و ده ماكس الواد المضروب
طلال بستهبال: كل ده ومضروب امال لو سليم هيبقي عامل اذاي
وعد: بصراحة حته جامده شبح شبح يعني
طلال بارف: شبح اسفوخس على شكلك
وعد: فين الاكل
طلال: فى المطبخ
وعد وهى تجلس: روح جهزه وتعالي وانت ماكس اتنيل اقعد بلاش تفضل فوق رأسي
ذهب طلال وأحضر الطعام واكلو وشربو عصير
ماكس: انا بشكركم اوي لولاكم كان زمانى ميت
طلال: بعد الشر عنك.

وعد: مالك يا عم الشبح موت ايه المهم طلال هيوصلك لغاية البيت و يطمن انك وصلت بالسلامه
ماكس بابتسامة: بصراحة انتم اجدع اتنين شوفتكم وانتى كمان يا قردة صح المصري جدع وابن بلد ينفع نبقي اصحاب
وعد: انا مش قردة وعلى العموم تشكر يا شبح وكمان الصحوبية مش بالكلام لا احنا كلنا عيش وملح مع بعض يبقي مش بس اصحاب لا وأخوات كمان ولسه لما تتعرف على يوسف هتلعن اليوم اللي شفتها فيه.

طلال: يالا اوصلك يا عم ديه ممكن ترمينا من الشباك
ماكس: لا انا كلمت واحد صحبي وبعتله المكان وزمانه وصل شكرا مرة تانية
وعد: باي ماكس
غادر ماكس الشقة و دخل طلال ينام ولقي وعد تنام بجوارة فضمها لحضنة ونامو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة