قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

في البيت عند حنين
الوقت ده رن جرس الباب
هنا: انا حروح اشوف مين
حنين: يلا يا أستاذ قوم شوف مذاكرتك ولا انت عامل الحكاية دي حجة علشان تهرب من المذاكرة
عمر: لا والله خلاص انا قايم اهو
حنين: يلا بسرعة
هنا: بصوت عالي تعالي يا ماما دي خالتو جهان
حنين: جي جي وحشتيني وحضنتها وباستها
جيهان: يلا يا ندلة انت اللي مش بيهون عليكي تيجي تزوريني بس يلا خليني انا احسن
حنين: هههههه اقصدك الاكبر
جيهان: هاه هاه خفة.

حنين: تعالي طيب نقعد ونتكلم
حنين وبصت لهنا وقالتلها
حنين: يلا يا هانم انتي كمان روحي شوفي مذاكرتك
هنا: حاضر يا ست الكل
جيهان: ههههههههه انا نفسي اعرف انتي مربية العيال دي ازاي ده بنتي لما بكلما علي المذاكرة دي بالذات بتقلب وشها وبحس انها نفسها تجيب سكينا وتغزني
حنين: هههههههه انتي اللي شخصيتك ضعيفة.

جيهان: الغريبة انك رقة كدة وصوتك واطي ومش بتزعقي وعيالك بيسمع كلامك وأنا اللي طول اليوم بزعق واشخط لما بقيت شبه امنا الغولة ومع ذالك عيالي مش مريحيني
حنين: ماهو مش بالصوت العالي حاولي تقربي منهم وتكلميهم وتسمعيهم مينفعش تبقي طول الوقت متنشنة كدة
جيهان: لا يا ختي انا مليش في جو السهوكة بتاعك ده انا كدة واذا كان عاجبهم
حنين: ههههههه عمرك ما حتتغيري
جيهان: المهم قوليلي روحتي للدكتورة النهاردة.

حنين: اه واسكتي حصل موقف وكنت محرجة جدا
جيهان: خير ايه اللي حصل
حكت حنين لجيهان
جيهان: ههههه عادي علي فكرة انتي بس اللي محبكاها شوية ايه يعني لماتتكلمي معاه
حنين: ماانتي عارفة انا محبش اتكلم مع رجالة الا للضرورة وخصوصا يعني. لو كانوا. ااا
جيهان: ايه سكتي ليه
حنين: بلخبطة لا عادي مفيش حاجة
جيهان: يا حنون عليا انا بردوا قولي قولي متتكسفيش
حنين: اقول ايه بس ماانا قولتلك اللي حصل
جيهان: طيب هو شكله ايه.

حنين: بلا مبالاه هو مين
جيهان! اللي ملخبطك كدة
حنين: علي فكرة انتي رخمة وبعدين انا مركزتش اوي
جيهان: طب عيني في عينك كدة
حنين: يوه بقي ايوة يا ستي وسيم وحلو وأمور خلاص اسكتي بقي انا أصلا مأنبة نفسي اني كنت ببصله وكل ما أغض بصري معرفش ايه اللي بيخليني ارجع ابصله
جيهان: ايه يا حنون هي السنارة غمزت ولا ايه.

حنين: وشها اتغير وبان عليها الحزن ايه اللي بتقوليه ده انتي عارفة اني من بعد هشام الله يرحموا مش ممكن افكر في راجل تاني انا عايشة لولادي وبس
جيهان: ليه يا حنين انتي لسة صغيرة والعمر قدامك ليه تحكمي علي نفسك بالوحدة باقي عمرك انتي اتقدملك ناس كتيى وكنتي بترفضي حتى من غير ماتشوفيهم
حنين: خلاص بقي انا ولادي عاندي بالدنيا.

جيهان: يا حنين انتي ليه محسساني ان عاندك خمسين سنة يا بنتي انتي يا دوب 31 سنة يعني فيه في سنك لسة اصلا متجوزوش انتي اللي بيشوف ولادك مبيصدقش اصلا انك متجوزة ومخلفة
حنين: بقولك ايه قفلي علي الموضوع ده
جيهان: انتي حرة انا ماشية
حنين: ليه بس خليكي شوية.
جيهان: معلش انتي عارفة انا مع ماما عند الدكتور من الصبح وعايزة اروح زمان حمدي جوزي رجع والعيال جننوه.

حنين: ايوة صحيح فكرتيني ماما عملت ايه الدكتور قالها حاجة
جيهان: العادي الضعط والسكر وامك اصلا مش رحمة نفسها حتجيب اجلها واجل ابوكي بالمحشي بتاعها ده
حنين: هههههههه طيب والله لقولها
جيهان: انا اصلا قولتلها بس مبتسمعش الكلام يلا اشوفك يوم الجمعة عند ماما
حنين: خلاص يلا سلام سلميلي علي حمدي والولاد
جيهان: ماشي سلام ابقي تعالي
حنين: ان شاء الله
(في المساء في معرض سيارات فخم جدا ).

يوسف قاعد في مكتبه وسرحان بيفكر هو ايه اللي شادو لحنين اوي كدة من ساعة ماشافها وهي مش راضية تروح من باله
تحت في المعرض واقف محمود المحاسب بتاع محمود ودخل أمير صاحب يوسف الانتيم
أمير: حودة ازيك
محمود: أمير باشا اتفضل
أمير: قولي جو فوق
محمود: ايوة فوق في المكتب اطلعلوا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة