قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع

سعيد بغضب وينظر إلى ابنتة: مفيش يا معلم هيا متقصدش اكيد دي عيلة عقلها ضارب
هنا بعصبية: انا مش عيلة ولا عقلي ضارب هو اللي رجل خسيس
عبده: شكلك بت عنادية وعايزة تتاءدبي ثم رفع يده ليضربها اخبت هنا وشها بيديها خوفا منه.

ثم جريت سميرة لتلحق بي ابنتها: هتضربها ولا ايه يا معلم ميصحش كدا وبعدين دي زي بنتك.

عبده برغبة: كل دي بنتي يا ريت هههه
سعيد ليلطف الجو: ادخلي يا ام هنا نادي لملك
سميرة بتهتهه: م م م ملك
سعيد بزعيق: مالك يا وليه بتمامي عالصبح ليه ادخلي نادي البت
هنا بانفعال: ملك مش هنا ملك طفشت من عمايلكم الوحشة اختارت الشاره احسن من الجحيم اللي عايشة معاكم في.

قرب سعيد من ابنته وامسك شعرها بكل غيظ: انتي بتقولي ايه يا بنت الكلب ثم نظر إلى سميرة صحيح اللي بنتك بتقوله دا.

سميرة بخوف: ايوا صح بس انا معرفش حاجة والله
عبده بغضب وتريقة: الله الله الله دا انت خرونق بقي في بيتك البنات بتطفش وانت ولا علي بالك.

سعيد بداء يضرب في سميرة: بنت اخوكي فين قولي انطقي يا ولية
سميرة ببكاء: معرفش والله ما اعرف
هنا: سيبها هيا متعرفش مش انت الرجل روح شوفها فين احنا مالنا
عبده بسخرية: يا عيني عالرجالة اللي مش قادرة تحكم علي نسوانها قدامك لبكره لو البت مجتش مشوفش وشك في الشقة ولا في الحارة خالص وتحضري فلوسي لما البوليس هيبقي علي راسك سلام يا خرونق.

امام شركة صهيب الغزولي تقف ملك في حيرة
ملك باحراج: ادخل ولا مدخلش ولا اعمل ايه بس
وفي الداخل
صهيب يساءل يونس: مفيش حد جي لشغل انهاردة
يونس: لا مفيش حد جي لي انت مستني حد
صهيب: مفروض كان في معاد انهاردة مع سكرتيرة ازاي مجتش
يونس باستغراب: وانت من امتي بتقابل سكرتيرة وتتفق معاها علي شغل لاحسن تكون البت بتاعت امبارح.

صهيب: لا طبعا ليه برمرم وبجيب اي حد في شركتي دي سمعة
يونس: ومال ايه الحكاية ومين دي
صهيب: هحكيلك بعدين بس اما اشوف حكايتها
يونس بهزار: ماشي منشوف حكايتك انت كمان ايه المهم احكيلي عملت ايه امبارح مع البت الملبن دي.

صهيب بغرور: ولا حاجة رامتها في اقرب مكان قبلني
يونس: يخربيتك انت قتلت البت
صهيب بضحكة رجوليا: قتلت مين لا طبعا مدخلتش مزاجي وهيا معايا في العربية فروحت مطرقها يونس: يخربيت سنينك حد يرمي النعمة يا خي حرام عليك.

في الخارج
الامن: احنا شايفينك رايحة جاية قدام الشركة انتي عايزة ايه
ملك: ها لا مش عايزة انا واقفة عادي
الامن: طيب اتاكلي علي الله.

ملك: منا متاكلي علي الله ومال متاكله علي مين جتك القرف في شكلك وانت شبة علبة السردين ثم مشيت شوية وبعدين هعمل ايه دي فرصة مش هتتعوض بس خايفة من الشغل معا شكلة عنية زايغة ما السكرتارية كتير اشمعنا انا يمكن حس بيكي افترضي الحلو ليه بتفترضي الوحش وبعدين خلاص انا هرجع ادخل الشركة وخلاص.

في داخل الشركة
يونس: وبعدين يا صهيب في شغل متعطل بسبب ان مفيش سكرتيرة ومفيش شركة مفيهاش سكرتيرة هتفضل مستني اللي هتيجي دي وافرض مجتش.

صهيب بخنقة: خلاص هات سكرتيرة تاني ثم سمع صوت عالي في الشركة في ايه ايه الصوت العالي دا شوف يا يونس خرج يونس مسرعا ليشاهد ماذا يحدث في الخارج.

يونس بصوت جهوري: في ايه عملين دوشة ليه ومين دي
احد افراد الامن: دي يا يونس باشا عمالو تحوم من بدري قدام الشركة ومشتها وجت بعدها بشوية اتسحبت ودخلت من غير ما ناخد بالنا ولما جيت انادي عليها طلعة تجري في الشركة ومش عايزة تخرج.

يونس نظر لملك: - انتي عايزة ايه يا شاطرة
ملك بنسيان: عايزة اسمه ايه يا ربي اسمه صعب وبداءت تضرب نفسها علي راسها لتتذكر.

يونس بعصبية: - متنطقي
خرج صهيب علي صوت يونس العالي: في ايه ايه الزيطة دي ثم اخد باله من ملك ايه دا انتي تعالي ورايا.

ملك بانتصار: شايفين عمالة اقولكم عايزة البية الكبير وانتو محدش فهمني
يونس بتعجب: مين دي يا صهيب
صهيب: خليها تدخل بس وتعالي انت كمان وهتفهم كل شي
في الحارة
سميرة ببكاء: يالهوي يادي النيلة يا دي الخراب والحوسة والفضيحة اللي احنا فيها
سعيد بغضب: محدش عمل كدا فينا غير بنت اخوكي اللي عايزة كسر رقبتها
هنا: - وهيا مالها هيا انت تعمل البلوي وعايزها هيا تدفع التمن.

سعيد بعصبية: اسكتي يا بت انتي تلاقيكي انتي عارفة فين مكانها
سميرة: تعالي نسيب الحارة ونهرب ومحدش هيعرف مكانه
سعيد: والايصالات اللي معا انتي بتستسهلي لنفسك انا جتلي فكرة حلوة
سميرة: فكرة ايه
سعيد: هنا ام لسانين دي تتجوز المعلم عبده
هنا بصدمة: ايه انت ايه اللي بتقولو دا استحالة انا مش زي ملك فهمني مش زي ملك
سعيد: مش انتي بدفعي عنها يبقي انتي تشيلي شليتها
في شركة صهيب الغزولي.

صهيب: دي يا عم يونس السكرتيرة الجديده اللي كنت بكلمك عليها الصبح
يونس بغزل وهزار: وانت اقول مالك متمسك بيها كدا ليه اتاريها ملكة جمال
صهيب بعصبية: يونس احترم
نفسك واطلع بره من سكات
خرج يونس ثم نظر صهيب لملك وكانت في قمة الاحراج: انا اسف علي اللي قالو يونس بس هو بيهزر.

ملك بكسوف ووشها محمر: عارفة عادي
ثم ابتسم صهيب ونظر له نظرة اعجب: تعرفي ان شكلك حلو اوي وانتي بتتكسفي كدا وخدود بتبقي زي طماطماية.

ملك بكسوف اكتر: احم احم اسفة علي اللي حصل مني في الشركة وهقدر استلم امتي الشغل.

صهيب: ولا يهمك خوفت متجيش ايه اللي اخرك
ملك: فعلا مكنتش جاية بس انا واقفة قبل المعاد يجي بساعة قدام الشركة ومكنتش عايزو ادخل.

صهيب: قبلها بساعة وليه مكنتيش عايزة تيجي
ملك بحزن: مش عارفة بس حاجة منعاني
صهيب: - حاسس جواكي حزن كبير اوي ممكن اعرف ايه سببه
ملك والدموع ابتداءت تتجمع في عينيها: لا مفيش سبب
صهيب ولقد لاحظ الدموع: احم ماشي المهم نمتي فين امبارح
ملك: منمتش اصلا فضلت طول الليل بلف علي رجلي
صهيب باحراج: ومتصلتيش بيه ليه منا اديتك كارتي ليه مينفعش بنت زيك وفي جمالك تبقي في الشارع.

ملك: باذن الله هأجر انهاردة قوضة ف اي مكان متقلقش المهم هستلم انهاردة ثم قامت وقفت مكانها ولا اجي لحضرتك وقت تاني.

ثم مسك صهيب يديها بتلقائية: رايحة فين اقعدي
نظرت ملك له ثم نظرت ليده التي تمسك يديها: احم ممكن تشيل ايدك وبعدين مش رايحة بس لو مفيش شغل امشي.

صهيب: اولا اسف اني مسكت ايدك ثانيا طبعا هتبدي شغل بس مش انهاردة من بكرة لانك منمتيش زي ما قولتي واكيد مجهده.

ملك: - تمام هاجي بكره لحضرتك عن اذنك
صهيب سريعا: وثالثا ودا الاهم انك مينفعش كبنت تقعدي لوحدك في اي مكان
ملك: ومال هعمل ايه هقعد مع مين نصيبي الحمدلله
صهيب: هتقعدي مع امي
ملك باستغراب: والدتك ازاي ولية لا طبعا مينفعش انا هسكن في اي مكان واقدر ادافع عن نفسي كويس اووووي.

صهيب: - اسمعي الكلام بقولك مش هينفع انا عندي شقة فاضية وممكن جداااا اقولك اقعدي فيها بس برضو هتبقي لوحدك.

ملك: ازاي والدتك هتعيش واحدة متعرفهاش معاها وانت كمان ازاي تفكر كدا انت متعرفنيش كويس مش يمكن نصابة يمكن حرامية.

صهيب بثقة: الوش الملائكي دا استحالة يبقي كدا وغير كدا ملكيش دعوة بوالدتي
ملك: ويفترض اني وافقت ازاي هعيش معاكم وانت موجود
صهيب: - عادي ممكن انا اقعد في الشقة بتاعتي واجي اطمن عليكم بس
ملك باستغراب: - انت ليه بتعمل معايا كدا
قام صهيب من علي مكتبة ارتداء جاكت البدلة: قومي قومي
ملك قفلت نص عينيها باستغراب: - اقوم فين.

صهيب شد يديها: بقولك قومي ثم اخذها وذهب امام الجميع ثم نظر لهم يونس وقال بهمس شكل الحكاية فيها اءنا وشكلك هتقع علي جزور رقبتك.

في الخارج ملك شديت ايديها من صهيب: ايه اللي بتعملو دا مستغرباك دا انت لسه عارفني امبارح اوعي تكون مفكرني من البنات الياهوم لا يا بابا انا بت جدعة اوي ومحدش يقدر يلمس شعره مني ثم تذكرت ما حدث بينها وبين احمد حسيت في هذا اللحظة برخص.

صهبب بغرور: اهدي يا ماما اهدي انتي مين عشان ابصلك اصلا انتي هبله انا خايف عليكي من كلاب السكك حرام اركبي يالا العربية ركبت ملك معه في صمت.

في الحارة
سعيد: ها قولت ايه يا معلم في اللي قولتلك عليه
المعلم وهو يشرب الشيشة ويفكر: والله كلامك عجبني وكلام موزون بس انا مش عايز غير ملك انا ممكن اجوز بنتك للواد حسين ابني اهو كله بثمنه.

سعيد بفرحة: طيب حلو اوووي ربنا يكمل بخير يا معلم اروح اقول للبت وامها دول هيفرحو اوي.

المعلم عبده: بس خلي في علمك انا عند كلمتي لو مجبتش البت ملك في اقرب وقت هحبسك.

سعيد: لا اكيد هلاقيها طبعا يمكن عند خالتها ولا حاجة
المعلم عبده: ههههاووو خالتها خالت مين قصدك خالتها الغنية اللي هيا اصلا متعرفهاش ولا تعرف ان عنها خالة غنية هيا تعرف حتى ان عندها خاله انت بتضحك علي مين يا سعيد مش عليا انا الكلام دا اللي خلاكم انتو متعرفوش طريقها ولا حتى متجوزة مين.

سعيد: خلاص يا معلم هلاقيها بي طريقة هقلب عليها الدنيا لحد ما اجيبها تحت رجليك.

في فيلا صهيب الغزولي
والدة صهيب: قلبي حمدلله عالسلامه كدا بقالي كام يوم مشوفتكش هونت عليك يا قلبي
صهيب بحب وحنان: قلب قلبي يا ست الكل اعذوريني معلش كنت مسافر وروحت قاعدت في الشقة وبعدها طلعة عالشغل وقولت اجيلك بقي اطمن عليكي.

نظرت والدة صهيب إلى مكان بعيد ثم شاورت براسها وقالت: مين دي يا صهيب
صهيب: احم احم دي يا امي بنت غلبانة جدااا وملهاش حد هخليها تقعد هنا معاكي اسبوع واحد بس لحد ما اشوف تصريفة معاها.

والدة: طيب دي يا بني تعرفها منين مش يمكن حرامية
صهيب: بامانة يا امي دي شكلها كدا
والدة: بصراحة لا نادي عليهت طيب
صهيب بصوت عالي: ملك تعالي
ملك دخلت باحراج: احم احم ازاي حضرتك يا طنط انا اسفة اني جيت كدا فجاة
والدة صهيب: لا لا متقوليش كدا دا بيتك ومترحك وانا زي مامتك
ملك: تسلمي يا ما احم يا طنط
ابتسمت والدة صهيب: ممكن تقوليلي يا ماما كان نفسي يبقي ليا بنت حلوة زيك كدا.

ملك بدموع: ربنا يخليلك صهيب بيه ويباركلك في
والدة صهيب: علي كدا انتي مش متجوزة
ملك بخوف: ها بتقولي ايه حضرتك مش فهمة
والدة صهيب: بقولك متجوزة يعني انسة ولا مدام ولا ايه بظبطد
ملك برعب: انا انا متج.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة