قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن

ذهب اليه فارس فقد اتصل به منذ لحظات و عندما دلف إلى الغرفة وجد فتاة على الفراش فقال بدهشة: -في أي يا جاسر و مين دي؟
-دي فرحة قصدي ميرال.
اقترب فارس منها و قال بصدمة: -و جايبها هنا
-متقلقش محدش هيسأل بالنسبة لفرحة فدلال متعرفش هي بتيجي و بتروح أمتي و بالنسبة لميرال فهي نفس الكلام أهلها اكيد فقدوا الأمل فيها.
فارس بعدم استيعاب: -ايوه و هي في المستشفى بتعمل اي؟

-المشكلة اني معرفش عليتها، فأنا هخليها هنا لحد ما نتأكد انها عندها انفصام
-ليه؟ احنا مالنا
-حاجه غلط و مينفعش يتسكت عليها، المصيبة بقا إن سبب الإصابة بالفصام غير معروف، ولكن ممكن تكون مجموعة من العوامل الوراثية والبيئية وعوامل تانية خاصة بكيمياء المخ و دا ممكن يكون سبب في الإصابة بالاضطراب.
تنهد فارس بحيرة فهو يعلم بأن جاسر لم يفوت تلك الحالة و قال: -كمل يا دكتور.

- مشاكل بعض المواد الكيميائية بالمخ اللي بتحصل بشكل طبيعي، بما فيها الناقلات العصبية اللي يُطلق عليها دوبامين وجلوتامات، في انفصام في الشخصية. و بيعرضها دراسات التصوير العصبي التغييرات في البنية الدماغية والجهاز العصبي المركزي للأشخاص المصابين بانفصام في الشخصية. و الانفصام في الشخصية مرض بالدماغ، على الرغم من عدم تأكدهم من أهمية هذه التغيرات
-تمام، دلوقتي انت ناوي علي اي؟

-هنعمل تصور اشاعي عشان نشوف الخلل فين بظبط، و يمكن نوصل لنتيجة و طبعا حتى لو الدماغ متأثرة فهي برضو عندها مشاكل نفسية، انا حقيقي شايف ان الحالة غريبة بس عندي عليا حالات كتير مختلفة
-طب مش يمكن تكون غلطان و يكون شبه أو توأم مثلا
ابتسم جاسر بسخرية و قال: -فرحة في علامة خياطة في رقبتها و ميرال شفايفها اتعورت امبارح و الآثر دا موجود فمعني انها نفس الشخص
فارس باستغراب: -شايفها متعورة ازاي؟

-دا انت في دنيا تانية خالص و بعدين كنت محتاج أعلم عليها بحاجه اقدر اشوفها
-فبوستها هي تتباس الصراحة نظر له جاسر بحدة و قال بجدية: -فارس، عايزين نشتغل
-حاضر يا معقد، هروح اجهز غرفة الإشاعات
اقترب جاسر منها و ازال خصلاتها المتمردة و قال: -واضح انها هتبقى مفاجأة بس ما علينا.
أخذها جاسر إلى غرفة التصوير الإشعاعي و بعد انتهى الفحص إعادها إلى الغرفة، و كانت بدأت تسترجع وعيها.

كان فارس يراقبها بترقب و قال: -99? دا انفصام في الشخصية يا جاسر، واضحة جدا
-كنت متأكد، و لازم تخضع لفحص نفسي، لأنها اكيد عندها مشاكل نفسية كتيره و طبعا دا غير العلاج
-تفتكر دي ادويه
-محتاجه جلسات كهربا، لأنها هترفض علاج الأدوية
همست بخفوت دماغي وجعاني اوي، ندى
نظر جاسر إلى فارس باستغراب و قال: -ميرال.
-وليد.
فتحت عيناها و نظرت إلى جاسر باستغراب و قالت: -انا فين؟

شك جاسر بأن تلك شخصية جديدة و قال: -في المستشفى
بدا فارس يشعر بالقلق فغالبا ردود أفعالهم غير متوقعة، قامت هي و قالت: -تمام انا همشي بقا
عقد جاسر ساعديه و وقف أمامها قائلا: -تمام، بس هو انتِ اسمك اي؟
رفعت حاجبها بدهشة و قالت بخبث: -اعرف بنفسك يا دكتور جاسر.
اتجهت لتذهب في ظل نظرات فارس المندهشة و قال فور خروجها: -انت سيبتها تمشي
-عايز اشوفها بتروح فين؟

خلع جاسر البالطو و القى له و ذهب خلفها سريعا، كانت هي تقف بالخارج تنظر مرور سيارة أجرة.
و بالفعل استقلت واحدة بعد انتظار بعض الوقت، و كان جاسر يسير خلفها بالسيارة، و اندهش عندما توقفت عند إحدى الملاهي الليلية، و دخلت اليه، ففعل المثل.
اتجه إلى احد كان يقف على البار، فاحتضنته قائلة: -وحشتني
-اسيا، كنت منتظرك من بدري
ابتسمت و جلست على البار و قالت: -معرفش كنت في المستشفى، معرفش اصلا حصلي اي؟

ضاقت عيناه بتعجب و قال: -طب انتِ كويسه
-اها بس الدكتور دا حاسه اني شوفته قبل كدا، انا هقوم ارقص
ابتسم وليد و قال بخبث: -طب اي هنروح مع بعض؟
-اها
قامت لترقص، كان جاسر يراقب كل ذلك في ذهول شديد فهو لا يستوعب الأشياء التي تحدث امامه
و فجأة رآها تخرج مع احد من الملهي، خرج جاسر خلفهم و لحق بيهم بسيارته و هو يقول: -اي التهريج، دي طلعت حوار اكتر من ميرال.

نزلت من السيارة مع ذلك الشخص و دلفوا إلى العمارة، ترجل جاسر خلفها و راي الدور من المصعد و صعد الدارج سريعا.
و استمع إلى صوت إغلاق الباب في تلك اللحظة، كان يدور براسه كثير من السيناريوهات و لكن كان اقربهم بأنها بالتأكيد تعمل كعاهرة في تلك الشخصية.
انتظر مرور بعض الوقت فهو يريد أن يتأكد ممن تفعله و بعد ذلك دق جرس الباب...
فتحت له اسيا، و نظر لها بصدمة فهو لا يصدق ما يراه، بالتأكيد هو من يتوهم....

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة