قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والأربعون

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والأربعون

رواية من أكون للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثالث والأربعون

ابتسمت ميرال ساخرة و قالت:
-زهقت طبعا و خلصت اللي كنت عايزاه
-اكتر حاجه عايز اعملها دلوقتي انك تصدقي اني عايز اعمل اي حاجه عشان ارضيكي
نظرت له ميرال و قالت:
-ترضيني؟
-ايوه و حتى لو انتي شايفه ان الوضع اللي احنا في دا صح تمام بس لاحظي اني مكلمتش على أي حاجه و بعدين انتي مش من حقك تبعدي عني
-انا اللي بعيدة عنك؟! جاسر انت بقالك شهر يعتبر مش بتشوفني اصلا
-مش انتي اللي عايزة كدا؟
تنهدت ميرال و قالت:.

-انا هقوم انام
-خليكي مكانك يا ميرال و بعدين انا هنزل الشغل دلوقتي يعني هتكوني براحتك في الاوضه
-طيب
قامت ميرال و دلفت المرحاض لتخذ شاور دافئ و بعد ذلك و بعد أن انتهت لفت المنشفة حول جسدها و خرجت، شهقت بصدمة عندما وجدته مازال في الغرفة و قالت:
-انت ممشتش ليه؟
نظر لها جاسر فتوترت ميرال من نظراته و قالت بتلعثم:
-في أي؟
اقترب جاسر فتوسعت عيناها و نظرت له بارتباك و قالت:
-جاسر لو فكرت تقرب مني هصوت و...

قطعها جاسر و هو يزحزح شعرها جانبا و قال:
-و هتقولي اي؟ اني عايز ابوسك مثلا
انزل انامله قليلا ليمررها على عنقها و اردف تخيلي بقا اني عايز استغل الموقف و اعمل كل اللي انا عايزاه فيكي
شعرت بضربات قلبها الغير منتظمة و سخونة وجهها و قالت:
-جاسر بجد لو مبعدتش...
قبل شفتيها برقة ليمنعها عن تكملة جملتها فنظرت له بدهشة و اردفت كفايه من فضلك مينفعش كدا.

قبل شفتيها مرة أخرى و لكن في تلك المرة قام بامتصاص شفاها السفلية و قال:
-سكتي يعني؟
ابتلعت ميرال ريقها التي شعرت بجفافه و قالت بارتباك:
-لا انا مسكتش بس.
قبل عنقها برغبة و همس إليها بس اي؟
-حركة كمان و هيغمي عليا والله
ابتسم جاسر و ابتعد عنها قليلا و قال:
-ليه يعني؟
-عادي خلاص بقا يا جاسر، انا هطلع اشوف ملك و طنط
-طب ما تشوفيني انا احلي
نظرت له بعيون متعجبة و قالت بدهشة من تصرفاته و تحذير:.

-جاسر بجد هتزعل انا مش بهزر، و لو قربت اكتر من كدا هنادي عليهم.
-يا ميرال انتي مراتي، هتقولي اي؟
-هو مفيش حاجه اقولها؟
-لا في...
اقترب منها لتشعر بأنفاسه المشتعلة و همس لها ببعض الكلمات جعلت وجهها يحمر و كأنها تحترق، و ابتعدت عنه بخطوة واحدة و لكنها شقهت بصدمة عندما حملها من الخلف و قالت:
-يا جاسر...

انزلها على الفراش برفق، فحدقت بعيناه و هي تشعر بحرارة جسدها تزداد فهي تبدو قريبة منه لأول مرة، بدأت نبضات قلبها تدق بشدة و قالت بخفوت:
-جاسر في حد بينادي عليك برا.
-لا لان هما زمانهم ناموا و بعدين تفتكري مين هينادي على واحد لسه متجوز بقاله شهر
-مش هعرف اهرب منك؟
-ما انا معرفتش اهرب منك.

رفعت يدها لتلمس وجه و اقتربت منه لتقبل شفتيه بحب و بعد ذلك اراحت ظهرها لتمدد على الفراش و مال هو عليها و بدأت يده تسحب تلك المنشفة عن جسدها، ابتلعت ميرال ريقها و نظرت بتوتر فتلك اول مرة تكون عارية أمامه، شعر بتوترها و قام بتقبيل شفتيها برقه و نعومة و بعد ذلك انحني قليل ليضع قبلات متفارقه على عنقها المرمري و ترك يده تحسس جسدها برغبة و قام بامتصاص نديها بين أسنانه و لكنه ابتعد عنها عندما شعر بأنها لا تريد ذلك و قال:.

-هو انتي مش عايزاني
نظرت له ميرال و قالت بتوتر:
-تعبانة يا جاسر و قلبي بدا يوجعني
ابتعد جاسر عنها و تمدد بجانبها و قال:
-براحتك يا ميرال خليكي على كدا
اعطي لها ظهره و نام على جانبه الأيمن، نظرت ميرال عليه و ادمعت عيناها بحزن، اقتربت ميرال منه و حاوطت خصره من الخلف و بعد ذلك ذهبت في النوم.

استيقظت في الصباح و لم تجده بجوارها فعلمت بأنه ذهب، قامت و ارتديت ملابسها و بعد ذلك خرجت من غرفتها و كانت وداد جالسة تستحي كوب الشاي بحليب و قالت:
-تعالي يا ميرال؟
-خير يا طنط في حاجه و لا؟
-لا مفيش يا نور عيني بس عايزة اقولك كلمتين، سيبك من اللي انتم بتعملوا قدامنا انتي و جاسر في حاجه غريبة بينكم و انا مش فاهمها، مش عايزة أتدخل بس انا ابني عندي بالدنيا و ما فيها و مش عايزاها يكون مضايق.

ارتبكت ميرال و قالت:
-مفيش حاجه من دي يا طنط و...
قطعتها وداد و قالت:
-انا زي امك يا بنتي و لو في حاجه قوليلي بس انا متأكدة ان في حاجه غلط
نظرت لها ميرال و شعرت بالتوتر و قالت بتبرجل:
-مفيش حاجه يا طنط
-طب روحتي للدكتور تطمني على نفسك و لا؟
-اروح للدكتور ليه؟
نظرت لها وداد باستغراب و قالت:
-مش عايزة تخلفي و لا اي؟ و بعدين انا شايفه انك متأخرة
كانت ميرال تشعر بأنها ستنفجر في البكاء أمامها و قالت:.

-انا هنزل اجيب حاجات من تحت و هطلع على طول، حضرتك محتاجة حاجه...
خرجت ميرال من الشقة و نفخت بضيق و بعد ذلك نزلت عند دلال و عندما راتها دلال قالت:
-شغل الحموات اشتغل و لا اي؟
زفرت ميرال بحنق و قالت:
-أيوه انا زهقت، هي كويسه بس ليها كلام رخم، خلفة اي اللي بتتكلم عنها
ابتسمت دلال و قالت:
-ما انتي قولتي جاسر دا ابنها الوحيد على البنتين و بعدين انا نفسي افهم انتي بتعملي كدا ليه؟
-بعمل اي؟

-اللي يشوفك دلوقتي يستغرب و بعدين طالما مش مرتاحة كدا اطلقي منه و خلاص
نظرت لها ميرال و قالت:
-اها دا اللي هيحصل بس بعدين مش دلوقتي
ضربت دلال كف على اخر و قالت:
-طيب، انا عاملة شوية اكل يستاهلوا بوقك
-دا صاحية متأخر اوي بقا
غمزت لها دلال و قالت:
-واضح انك كنتي سهرانة
خفق قلبها بشدة و احمر وجهها و قالت بتوتر:
-لا، انا هدخل اشوفك عاملة اي بقا؟

عندما عاد من العمل لم يتحدث معها و تجنبها و نهائي، و بعدين جلست هي و ملك ليشاهدوا فيلم
كانت ميرال مندمجة هي و ملك في مشاهدة الفيلم و لم يشعر جاسر بنفسه فهو كان يحدق بها و بملامحها التي تتغير مع المشاهد المختلفة.
لاحظت وداد و قالت:
-يا ابني انت مش مركز مع الفيلم خالص؟
لم يرد عليها فكررت ندائها و لفتت انتباهم له
جاسر باستغراب:
-بتقولي حاجة.

-كل خير يا حبيبي، يا ابني دا بقالك ساعه مش بتعمل حاجه غير انك باصص عليها، دي مراتك يعني؟
ضحكت ملك و كذلك ميرال فقال جاسر و مازال ينظر إليها اعمل اي مش عارف اشوف غيرها
نظرت له ميرال و كأنها لا تصدق ما سمعته و بعد ذلك عادت بنظرها إلى الفيلم، ضحكت وداد و قالت:
-طيب يا عين امك عايزين نفرح بعيالكم و لا هتقضيها نحنحة و محن
-خير يا أمي؟ انتي هتسلي عليا بدل الفيلم و لا اي؟

-اصلي كان شوية و ابوس ايدك عشان تتجوز و كنت عاملي فيها رهاب و اديك اهو واقع
ابتسمت ملك و قالت:
-خلاص بقا يا ماما، صحيح جاسر انا هنمشي بكرا
جاسر بصدمة:
-ليه؟ ما تخليكم
نظرت له وداد باستغراب و قالت:
-عايزين نسيبكم على راحتكم انتم لسه عرسان جداد
-ما انتم لو مشيتوا هنرجع لترنجات الألعاب تاني
-بتقول إي؟
تنهد جاسر بيأس و قال:
-و لا حاجه يا أمي ترجعوا بالسلامة، اجي اوصلكم.

-لا خليك انت هنا مع مراتك و بعدين يا ابني ما تقضوا يومين حلوين في أي مكان
نظر جاسر إلى ميرال و قال:
-انا معنديش مانع بس ميرال مش عايزة خايفه اخطفها باين
نظرت لها وداد و قالت:
-امرك عجيب، مش عايزة ليه يا بنتي؟
نظرت له ميرال بغيظ و قالت:
-مش عايزة اضغط عليه اصل جاسر على طول عنده شغل تخيلي يا طنط تاني يوم فرحنا مشي
-يعني هو كان في ميزة اقعد عشانها
نظرت لهم وداد باستغراب و قالت:.

-لا شوفوا مكان و روحوا و بعدين جوزك كان مقضيها سرمحة اصلا
رد جاسر بضيق:
-ادخلي نامي يا أمي الله يرضى عنك، هتتاخري كدا
ضحكت ملك و قالت:
-عايزين نتفرج يا جاسر
راجعوا للهدوء ليشاهدوا الفيلم و بعد ذلك تركتهم وداد لتدلف إلى غرفتها و لحقت بها ملك، كانت ميرال جالسه تشاهد باقي الفيلم و التفتت مرة واحدة و قالت:
-هتفضل كدا كتير
-حرام و لا اي؟
-لا براحتك
اقترب جاسر منها، ارتبكت ميرال و قالت:.

-مش انت مش بتكلمني عايز اي بقا؟
نظر لها و قال:
-عادي يعني؟
-لا مش عادي بس براحتك
-سيبني انتي براحتي و مش هتندمي
ابتسمت ميرال و قالت:
-بعينك يا جاسر و ابقى وريني اخرك
جاسر بدهشة:
-هي وصلت لكدا؟ على فكرة الشرع محلل أربعة
-مش لما تعرف تتجوز الأولى الأول
تنهد جاسر و قال:
-ماشي يا ميرال متجيش تعيطي بعد كدا
نظرت له و قالت:.

-طب قولي حاجه واحدة تخليني ابقى عادي معاك بس اللي بعرفه عنك دا، انا لحد دلوقتي مش قادرة استوعب انك كنت مرتبط بأختي اصلا و المصيبة في انك مخبي اي تاني؟ يا جاسر انا حاسه انك شخص تاني غير اللي انا قابلته.

-ميرال اللي طلب اننا نتجوز انتي و لو عليا فأنا مكنتش عايز و بعدين حوار اختك دا كان حاجه قديمة ملهاش لأزمة و انا كنت عايزة اقولك بس انتي مدتنيش فرصة و عايزة تصدقي صدقي مش عايزة براحتك بقا، خليني نقضي وقتنا مع بعض لحد ما يخلص
نظرت ميرال له و قامت لتدلف إلى الغرفة.
زفر جاسر بحنق و بعد ذلك رد على هاتفه و قال:
-اي يا فارس في حاجه و لا اي؟
-و لا حاجه يا عم بس مال صوتك؟
-مخنوق و على أخرى حرفيا.

-طب سيبك من الهم دا و تعالى محضر سهرة جامدة
حك جاسر ذقنه و قال:
-والله يا فارس، انت بتكمل مسيرة الشيطان
-اتعلمت منك، هتيجي و لا؟
-جاي يا عم، الواحد عايز يغير برضو
-طب يلا، البس و تعالى و كمان هيكون في جلسة مساج عشان تسترخي.
-نص ساعه و هبقي عندك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة