قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع عشر

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع عشر

رواية معشوقتي المجنونة ج2 للكاتبة ابتسام محمود الصيري الفصل التاسع عشر

عند مهيمن
مهيمن كان بيصلح حاجه في الكهربا جاله فون
مهيمن بجديه: نايا خلي بالك الكهربا مكشوفه متخليش توتا تيجي هنا
ديرو و نايا في المطبخ
نايا بدلع: حاضر يا حياتي و تطلع لسانها ل ديرو
مهيمن دخل البلكونه يتكلم
في المطبخ
نايا لمحت ديرو حطتلها حاجه في النسكافيه بتاعها مرضتش تبص و فضلت مراقباها بنص عين و لسه ديرو هتشيل الحاجه نايا مدت ايدها بسرعه واخدت منها البرشام.

نايا: ايه ده يا كائن الحلزون اللزج و الله كان عندي حق اسميكي كده يا حيزبونه
ديرو زقتها: اوعي اديك من عليا انتي هتلبسيني تهمه
نايا قفلت شباك المطبخ اللى باصص ع الصاله و قلعت فردة شبشب: هتعمليهم عليا يا سلطع ملطع طيب و ربنا لعلم عليكي بشبشبي
ديرو تطلع جري: الحقني يا مهيمن اللوكل بتاعتك اتجننت
نايا مسكتها من شعرها قبل ما تطلع: انتي لسه شوفتي جنان، وبصت ع البرشام لقته منع حمل و نوع مخدرات.

نايا بعصبيه: يا رمة يابنت الكلاب عايزه تمنعي عنه الخلف وكمان تخليني مدمنه والله ما هسيبك و ضربتها بالشبشب
توتا نزلت من ع الكرسي و طلعت في الصاله
ديرو ببرود: اخس عليكي يا نايا انا برده وش ذلك
نايا بعصبيه و تشدلها شعرها جامد: انتي ذلك نفسه
ديرو تزقها: والله لأخلي مهيمن يطلقك
نايا تتخبط في الرخامه و تقول بغيظ: يطلق مين يا رمة يا زباله يا خرابة البيوت العمرانه
ديرو ببرود: هيطلقك و هموتك بحسرتك يا لوكل.

نايا جريت عليها بغيظ: انا يا سخان مولع هيحرق البيت كله، يا ناشفه يا معفنه
ديرو جريت: انا ناشفه يا للي مش عندك اي شي يخص الانوثه
في نفس الوقت توتا راحت عند الكهربا عشان تصلحها زي مهيمن مسكت السلك العريان و اتكهربت.

نايا: وربي في سماه هنسيكي اسمك ياللي عمله نفسك بريئه، ده انا هدشملك النهارده.

في البلكونه
مهيمن بيركز سامع صوت انين بص وراه و دخل بسرعه لقه توتا بتتكهرب مسك بسرعه تربيزه خشب صغيره و بعدها عن الكهربا و لسه بيلف الكهربا مسكت فيه هو كمان عشان كان حافي.

ديرو بريئه لما تجننك يا لوكل يا تلقيحه و لسه هتكمل نايا كتمت بقها و سمعت مهيمن بينادي بصوت مهزوز طلعت جري لقته بيتكهرب و توتا نايمه ع الارض جريت بسرعه فصلت كل الكهربا من المفتاح الرئيسي
مهيمن اتمالك نفسه و قام
شال توتا حطها ع الكنبه و فضل يفحصها سمع قلبها و قاس نبضها و حس نفاسها اطمن عليها شاف ايدها فيها حرق كلم صاحبه و قاله يعمل ايه و فوقها و شالها دخلها اوضتها.

نايا بقت واقفه متوتره و مش عارفه تعمل ايه و في نفس الوقت خايفه من مهيمن
ديرو تقعد ببرود ع الكنبه.

في اوضة توتا
مهيمن: توتا عامله ايه
توتا هزت راسها
مهيمن: اجبلك عصير
توتا هزت راسها ب لأ
مهيمن عايزها تتكلم مسك عروستها: انتي قولتيلي دي اسمها ايه
توتا بصوت مهزوز: ثاره
مهيمن حضنها و حطلها كريم حرق و لف ايدها فضل معاها لحد ما نامت
طلع من الاوضه و بص ل ديرو و بحده: ع اوضتك
ديرو قامت من سكات
نايا لسه بتتحرك: رايحه فين يا هانم
نايا بخوف تشاور ع اوضتها: ع اوضتي
مهيمن: تعالي هنا.

نايا بخوف: استعيذ بالله من الشيطان الرجيم يا مهيمن
مهيمن بحده: تعالي هنا
نايا: سبني دلوقتي و نتكلم الصبح
مهيمن شدها من شعرها: لما اقولك كلمه تسمعيها تمام
نايا دموعها نزلت و هزت دماغها: حاضر و بصتله مهيمن شعري هيطلع في ايدك
مهيمن سابها بعصبيه و قام دخل اوضة توتا
نايا قامت تمسح دموعها و خبطت عليه و دخلت: مهيمن انا اسفه
مهيمن بنرفزه: روحي نامي يا نايا
نايا: هي عامله ايه
مهيمن بإيجاز: كويسه.

نايا طلعت و قفلت الباب و دخلت اوضتها
^^
يوم جديد
مهيمن طلع ماكلمش نايا و دخل المطبخ حضر فطار ل توتا و دخلها اكلها
توتا: بابا فين ماما
مهيمن: بره
توتا نزلت من ع السرير: هي زعلانه مني؟
مهيمن: لأ
توتا بزعل: انا عايزه ماما، افتحلي الباب ايدي بتوجعني
مهيمن: تعالي كملي اكلك الاول
توتا بتصميم: لأ انا عايزه ماما
مهيمن قام فتحلها الباب طلعت جريت ع نايا، نايا حضنتها: عامله ايه
توتا: انتي زعلانه مني.

نايا حضنتها: انا اقدر بردو ازعل منك
توتا اخدت الاكل من مهيمن: ماما تأكلني
نايا بصت ل مهيمن و رفعت ايدها الاتنين و ضمتهم ع بعض و حطتها تحت دقنها و بصت ل مهيمن بتعتذر ليه بطريقه هنديه
مهيمن ابتسم ليها و قعد جنبها، نايا فرحت لما قعد جنبها و قالت: المعلقه دي رايحه فين فين فين
توتا فتحت بقها
نايا قربت المعلقه عند بق مهيمن: لا هتدخل بق الجمل
ديرو طلعت من اوضتها بصتلهم بقرف: انا هروح ل ماما.

مهيمن بلامباله: اتفضلي
ديرو نزلت
نايا لسه هتقول ع اللي ديرو عملته امبارح: مهيمن امبارح دي
مهيمن بعصبيه: لو سمحتي مش عايز اسمع حاجه عن امبارح
نايا: بس للزم اقولك د
مهيمن قام بعصبيه قاطعها و نزل شغله.

عند عمرو
بقى يعرف كل حاجه عنهم و بقو يتكلمو عادي جدا قدامه ده غير انهم بيخلوه يمضي ع ورق شحنات داخله
و سوزي بقت بتقوله عن كل الصفقات
عمرو كان عايز ينزل: بوص هروح مشوار
ابراهيم: براحتك النهارده خالص.

في مكتب اللوا
مهيمن: فيه حاجه غلط بس هي ايه انا مش عارف
اللوا: حصل ايه
مهيمن: بعد ما كان هيدخل المره الجايه شحنة السلاح دلوقتي سمعت في الجهاز بيقول هندخل شحنة عاديه، اختبار تاني مع ان هو واثق فيا، ولا ايه، انا بقيت متلخبط
اللوا: عادي بيتطمن اكتر، بطل القلق اللي عندك
مهيمن: ياريت يكون احساس مش اكتر.

عند عمرو
دخل الخط جديد في الفون و شغله و بعت رساله واتس ل رنا
القمر عامل ايه
رنا فتحت المسدج حضرتك مين
عمرو: مش فاكر او مش فاكره
رنا اتضايقت: طيب لما تعرف أو تعرفي نفسك تبقى تكلم الناس و عملت بلوك
عمرو ابتسم و طلع مكتب باباها
في مكتب فوزي
عمرو: انا عمرو الدالي
فوزي: صاحب نضال عارفك طبعا
عمرو: انا عارف ان المكان مش مناسب ل كلامي بس انا فضلت اتكلم مع حضرتك بعيد عن البيت
فوزي: اتفضل يابني.

عمرو بإحراج: انا جاي اتقدم ل الاستاذه رنا
فوزي اتفاجئ: والله يابني القرار قرار رنا
عمرو: ممكن اتكلم معاها قبل ما تقولها حاجه ده بعد اذنك
فوزي احترم عمرو انه دخل من الباب: اتفضل هبعت معاك عامل يعرفك مكتبها
عمرو قام و مشي مع العامل خبط ع باب مكتب رنا
رنا: ادخل
عمرو دخل، رنا بصتله و اتوترت عمرو قعد ع الكرسي اللي قدامها
عمرو: صباح الخير
رنا بتوتر: صباح النور.

عمرو: انا جاي اعتذرلك انا معرفش ازاي اتكلمت معاكى كده
رنا تحاول تسيطر ع دموعها: اعتذارك مقبول
عمرو بصوت هادي: رنا انا بحبك، من أول يوم غيرتي كياني كله اتمنى انك توافقي اكمل حياتي معاكي
رنا تبلع ريقها بصعوبه و تحاول تطلع الحروف من شفايفها و فضلت تحرك ايدها بتوتر: عمرو، انت طبعا انسان كويس و اي بنت تتمناك بس، ااا. انا، و انت، يعني صعب نكون متفقين مع بعض احنا بنا مسافه كبير مستحيل الحاجز ينكسر.

عمرو بصلها بحزن: رنا انا عارف اني وجعتك بس يا ريت تنسي و نكمل حياتنا مع بعض
رنا بجمود: انا ممكن انسى، بس مفتكرش يا عمرو انك تقدر تنسى
عمرو: اديني فرصه يا رنا
رنا حاربت نفسها عشان تاخد قرار و جمدت نفسها و قامت: بعتذر ل حضرتك ورايا شغل
عمرو حس ب اهانه لكرامته و غروره و قام: بعتذرلك مره تانيه و مشى.

عند مهيمن
راح ل ابو توتا و كان ساكن في مكان شعبي
اول ما وصل خبط عليه فتحتله واحده: ممكن اقابل استاذ علي نصر
مديحه تمسح ايدها من اثار الصبون في حلبيتها البيتي و تقول بخوف: انا مراته خير يا بيه
مهيمن: هو موجود
مديحه: اتفضل يا استاذ هتصل عليه هيجي ع طول هو قاعد ع القهوه
مهيمن: خلاص هاروحله، بس فين المكان بالظبط
مديحه: اول الشارع شمال
مهيمن: شكرا و اتحرك راحله و سأل عليه القهوجي شاورله عليه.

مهيمن رحله: استاذ علي نصر
علي: ايوه انا
مهيمن قعد: كنت عايز اسألك ع حاجه حصلت من اربع سنين
علي: خير يا بيه
مهيمن: انت ضاع منك بنت لسه مولوده؟
علي بتذكر: تقصد توتا هي ماضاعتش دي واحده قالتلي هتاخدها تربيها و انا ع قد حالي و بصراحة العيله دي من مراتي التانيه و مراتي الاولى ماكنتش تعرف اني متجوز صدقت لما الست اخدتها، خفت معرفش اتصرف مع البنت ولا اعمل فيها ايه
مهيمن بضيق: تمام بنتك معايا
علي: خلي بالك منها.

مهيمن بضيق: اكيد معايا هتكون في امان اكتر ماتكون مع واحد عديم المشاعر و مشى و سابه.

عند دانيه
دانيه: فادي انا نفسي فعنب
فادي يبصلها: عنب و في الشتا
دانيه: اعمل ايه في ابنك هو اللي نفسه فيها
فادي بغيظ: ابني اه هو المشكله كلها في الاستاذ ابني، تمام
دانيه: انجز
فادي بصلها و بغيظ: ما انا نازل اهو
دانيه: انجز بسرعه
فادي نزل و فضل يدور لحد ما لقى عنب كنبوت اشترهولها و طلع
فادي: اتفضلي يا عيوني
دانيه تخبي وشها: فادي انا نفسي في بطيخ مش عنب.

فادي يحط الكيس ع الترابيزه و خبط ايده: بس كده يا سلام اوامرك و نزل تاني
فضل يدور ساعتين ع البطيخ
لحد ما لقاه و جبلها بطختين و راحلها
فادي يدخل و يقفل الباب: عيوني البطيخ
دانيه ماسكه طبق عسل و بتاكل معاه بصل: لا خلاص انا اتصرفت
فادي يحط الحاجه بضيق: يعني كده تمام فيه حاجه تاني
دانيه: هتضرب
فادي يحط ايد ع ايد و يحركهم بعصبيه: هاتي اللي عندك يا عيوني
دانيه: بطني بتوجعني ممكن اروح للدكتوره.

فادي قام: هو فيه حد عاقل ياكل بصل مع عسل يا مفتريه
دانيه تمسك بطنها بتعب: بطني بطني يا فادي هموووت
فادي يسندها و بقلق: دانيه مالك في ايه
دانيه بتعب: بطني بطني و ميلت ع الارض
فادي شالها حطها ع السرير: دانيه حبيبتي مالك، بصي خدي نفسك بشويش اهدي
دانيه بقت تصوت: لاء لاء لاء هموووت.

شادي لبسها الاسدال و شالها و نزل بيها ركبها العربيه لقاها تعبانه خالص و مش قادره توازن نفسها شالها نزلها و وقف تاكسي ركبو ورا و فضل ساندها و حط ايده ع بطنها و قال بخوف عليها و قلق: حبيبتي خدي نفس ماينفعش كده
دانيه بدموع: مش قادره يا فادي
حضنها لحد ما وصلو المستشفى دخل طوارئ الدكتوره كشفت عليها ادتها مسكن و طلعت
فادي ظبط لدانيه هدومها و سندها و طلع لدكتوره
فادي: هي مالها.

الدكتوره بعمليه: البيبي لسه بيتكون ساعات بيكون فيه مغص الحقنه اللي اديتهالها هتهدي الألم معاها ان شاء الله
دانيه كانت بتعيط فادي قام و ميل عليها: حبيبتي لسه تعبانه
دانيه: لا مخنوقه اووي
الدكتوره: ده اكتئاب حمل و كتبتلها ع برشام يهديها
فادي كان زعلان عليها اخدها و نزلو قعدو في كافيه ع البحر
فادي: عيوني عامله ايه دلوقتي
دانيه: الحمدلله
فادي: كده تقلقيني عليكي
دانيه: معلش يا حبيبي والله حاولت استحمل.

فادي: عيوني اوعي تيجي ع نفسك ابدا في اي حاجه انا مخلوق عشانك
دانيه: حبيبي ربنا يخليك ليا حطت راسها ع صدره
فادي حط ايده ع كتفها: اجيبلك بقى كوكتيل بطيخ ع عنب
دانيه ضحكت: لا انا عايزه خوخ
فادي ضحك: عيوني حد قالك احنا في الصيف
دانيه: و انا مالي ابنك هو اللي بيطلب، بص اقولك ع حاجه احسن عايزه مانجه
فادي: بس كده، قام مسك ايدها و دخل مطبخ الكافيه
دانيه: يا مجنون هنعمل ايه في المطبخ.

فادي: متقلقيش ده زي كافيهي و قال لشيف: لوسمحت عايز مانجه و الخلاط انا هعمله ب نفسي
الشيف حضر كل حاجه ل فادي
وفادي بقى يعمل العصير.

عند شادي في المستشفى
حسام دخل اوضة جهاد و كان بيتخانق معاها: انا تضحكي عليه يا بت السايس
جهاد بوجع: حرام عليك سيبني
الممرضه دخلت ع شادي في مكتبه كان بيكلم فريده نزل الفون و بص للمرضه: فيه ايه
الممرضه بخضه: الحاله اللي انت قلت لو حصلها اي حاجه ابلغك
شادي: مالها
الممرضه: دخلها راجل و بيتخانق معاها
شادي بجديه: فافا هكلمك بعدين ( قفل الفون و راح اوضة جهاد بعده عنها ) ايه الهمجيه اللي انت فيها دي.

حسام: السافله دي تلبسني بنت مش بنتي ده انا هموتها بنت السايس
شادي: بقولك اهدا و ابعد عنها و بص ل الممرضه اتصلي بالبوليس
الممرضه اتحركت و اتصلت بالبوليس و بعد معافره من شادي بعد حسام و دخله اوضه
عند فادي
خلص العصير و حطه في الكوبايه و طلعو قعدو بره
فادي: عايزك تدوقي و تقولي رأيك
دانيه تشرب: واااو طعمه حلو اووي تسلم ايدك و قطع المانجه اللي فيه طعمها يجنن
فادي: بالف هنا يا عيوني.

دانيه: انا مبسوطه اووي فاكر ايام الخطوبه
فادي: هي دي ايام تتنسي
دانيه: بحبك اووي يا فادي
فادي: و انا بعشق اهلك يا دانيتي
دانيه سقعت و اترعشت
فادي: يالا نروح انتي سقعتي
و روحو بيتهم قضو باقي اليوم في حب.

عند شادي
اول ما جه البوليس استجوبو حسام
شادي اتصل ب مهيمن و قاله
مهيمن بعصبيه: ليه يا شادي بلغت البوليس ما انا قولتلك اي حاجه بلغني انا الاول
شادي: والله يا مهيمن مكنتش قادر اسيطر ع جوزها و اول ما البوليس استلمه كلمتك
مهيمن: انا جايلك
اول ما وصل مهيمن خبط ع الاوضه اللي فيها التحقيق وراهم الكارنيه و دخل
مهيمن: ممكن احضر التحقيق
الظابط اتفضل يا كابتن و بص ل حسام: هي فين البنت دلوقتي حسام شاور ع مهيمن.

مهيمن: البنت معايا و هتفضل معايا
الظابط: لازم تجيبها و نتحفظ عليها
مهيمن: بقولك هتفضل معايا
الظابط: و انت عارف القانون، البنت لازم نتحفظ عليها و نعرف كل حاجه عنها
مهيمن: انا عرفت كل حاجه عنها
الظابط: لازم البنت تفضل في حوزتنا
مهيمن قام: شكلك ماتعرفش بتتكلم مع مين و طلع من المكتب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة