قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

-وقفنا في الفصل اللي فات ان تم تحويل سلوي للمستشفي، و الكل راح معاها ما عدا فرح و هدي و سيرين و رحيم...
دخلوها العناية المركزة...
مصطفي: يا رب يا رب استر...
محمود: يا رب مش بنتي و امي في يوم واحد، ارجوك...
ناصر: احنا السبب مرعناش انها كبيرة في السن..
ريان: بس هي زودتها اوي...
الدكتور: للاسف المريضة دخلت في غيبوبة..
منال(بدموع): هو ده اللي كان ناقص بنتي و حماتي...
سعاد: مش مكتوب لينا الفرح ابدا...

نانسي: اهدي يا طنط متقلقيش خير...
سيلين: ربنا هيعديها على خير...
بدر: ان شاء الله خير، و هنلاقي وعد و نور متقلقوش...
ريان و حمزة: يا رب...
ناصر: مين هيبات هنا؟
الدكتور: يستحسن محدش يبات مش هتستفيدوا حاجة...
الكل مشي، و رجع بيتهم و حزنهم زايد الف مرة...
-في قصر الشيطان...
وعد راحة جاية في الاوضة...
وعد: يا رب يا رب ارجوك عايزة امشي...
و بعدين لقت الباب بيتفتح، و لقت ادم بيدخل منه...

وعد جاية تتكلم لقته دخل الحمام و قفل الباب...
وعد(لنفسها): الحيوان...
وعد شوية تقعد و شوية تقوم، لحد ما لقت ادم خرج من الحمام...
وعد شهقت و خبت عنيها بسرعة...
وعد: انت ازاي تخرج كدة انت غبي؟
ادم سابها و دخل غرفة الملابس، (كان لابسة فوطة حوالين خصرة)...
و بعدين ادم خرج لابس بنطلون و تي شيرت بيتي...
وعد: انا عايزة اتكلم معاك...
ادم اتجاهلها و راح نام على السرير...
وعد: ايه ده! انت ناوي تنام هنا؟

ادم(ببرود): اوضتي...
وعد: خلاص يبقي خليني امشي...
ادم(ببرود): بعد ما شوفتي الفلاشة بسبب فضولك، معتقدش انك هتشوفي بيتك تاني...
وعد(بصوت عالي): انت غبي بقي و متربتش و كمان حيوان، و هبلغ عنك و هتخش السجن..
ادم بقي غضبان جدا...
ادم(بغضب): مش قولتلك محدش بيعلي صوته غيري..
وعد(بخوف): انا انا مقولتش حاجة...
ادم: ده كله و مقولتيش، طيب...
ادم حط ايديه على عينيه و نام...

وعد كانت فاكراه شوية و هيقوم، عدي نص ساعة و وعد راحة جاية في الاوضة...
وعد: ادم قوم عايزة انام...
وعد: ادم قوم بقي...
وعد قربت منه لقته بيتنفس بانتظام و نايم مرتاح...
وعد(لنفسها): يا رب اعمل ايه بقي...
راحت جابت مخدة و حطتها على الارض، و طفئت الانوار ما عدا نور اباجورة كإضاءة و نامت...

-عند تميم و نور...
تميم: نور لاخر مرة هسألك فين الفلاشة؟
نور: مش معايا...
تميم: و ربي لولا ان ادم امر اني مفتشكيش لولا اني كنت طلعتها من هدومك دلوقتي...
نور: و مين قالك انها معايا في هدومي؟
تميم: المصادر جاية كدة، عندك مانع؟!
نور: انا عايزة انام يا اخ انت الله...
تميم: مش هسيبك تنامي الا لما تجيبي الفلاشة...
نور: مش معايا...
تميم: تمام...
تميم سابها و راح قعد عند التلفزيون و شغله على الاخر...

نور: وطي الصوت الصوت مزعج...
نور سابته و طلعت الاوضة و نامت حتى وسط الدوشة...
تميم استغرب انها مجتش اشتكت انها مش عارفة تنام...
تميم طلع لقاها نايمة، نام هو كمان على الكنبة...
-في الصباح الباكر...
-عند عائلة النجار...
مصطفي: هتروح الشغل؟
ريان(بحزن): اه يا بابا...
منال(بدموع): طب و وعد؟قلبي معرفش اذا كانت كلت و لا لا، عملت ايه معرفش...

مصطفي(بتعب): وعد قوية و هترجع سليمة متقلقيش، و نور برضو هترجع، ربنا مش هيسبنا...
ريان نزل و قابل حمزة في طريقه...
حمزة: مش قادر اقعد في البيت و نور و وعد مش فيه..
ريان: انا خايف عليهم اوي يا حمزة...
بدر: ان شاء الله هتعدي، كله هيعدي على خير ان شاء الله...
ريان: يا رب...
ريان: انا رايح الشغل، تعالي اخدك في طريقي للجامعة...
حمزة: تمام، هتعوز حاجة يا بدر؟
بدر: لا في رعاية الله...

سيلين كانت بتمشي بسرعة و خبطت في بدر و بدر مسكها...
سيلين: بعتذر جدا...
بدر: و لا يهمك عادي، بتمدي ليه؟
سيلين: في طلب عايزة اجيبه...
بدر: خليكي هجيبه انا...
سيلين: لا شكرا هتعبك..
بدر: انتي برضو بنت عمي و زي نانسي...
سيلين(بحزن): اه طبعا...
بدر راح جاب الطلب لسيلين و مشي و سيلين طلعت على شقتها...
نانسي راحت المستشفي مواصلات...
نانسي و هي داخلة المستشفي لقت الكل متجمع...
نانسي: هو في ايه؟

ممرض: عز بيه بينقذ حالة صعبة لسة جاية، و من النادر انه يعمل عملية او ينقذ مريض اساسا...
نانسي: اه تمام...
و نانسي راحت شغلها و الكل اشتغل...
عز: انسة نانسي...
نانسي: ها اهلا دكتور عز..
عز: اهلا، اخبارك و وعد و نور...
نانسي(بدموع): لسة مجوش..
عز: في ايه يا بنتي هو انتي عيوطة العائلة و لا ايه؟
نانسي: لا انا مش عيوطة...
عز: خلاص انا اللي عيوط، ارتاحتي...
نانسي: انا راحة اشتغل بقي...
مهاب: نانسي...

نانسي: اهلا دكتور مهاب...
مهاب: ازيك كنت عايز بس اخد رأيك في حاجة...
نانسي: اه طبعا...
عز: مهاااااااااب..
مهاب: نعم يا عز بيه...
عز: احنا هنا مستشفي، و مفيش وقت للكلام على شغلك...
مهاب: بس...
عز: سمعت...
مهاب مشي...
عز: قسما بربي اشوفك واقفة مع شخص تاني متعرفيش هعمل ايه...
عز مشي...
نانسي: ايه ده؟هو ماله اصلا بيا...
-عند حمزة في الجامعة...
كان قاعد لوحده و مش بيتكلم من حد حتى طلب من صحابه يسبوه...

لقي حد بيحط ايده على كتفه...
حمزة: مرام...
مرام( و هي بتقعد جمبه): ها يا سيدي مالك؟
حمزة: مفيش انا بخير...
مرام: هتكدب عليا برضو...
حمزة بصلها كتير لدرجة انها اتكسفت...
مرام: ايه؟
حمزة: فكرتي؟
مرام: مش هرد الا لما تقول فيك ايه؟
حمزة: و الله يا بنتي مش حمل حاجة...
مرام: طب اهدي و احكيلي..
حمزة: اخواتي مختفين من امبارح، و تيتة دخلت العناية...
مرام: متقلقش هتبقي بخير، انا جمبك...
حمزة: شكرا...

مرام: مفيش شكر ما بينا...
يوسف: خلاص روقت يا عم الحبيب...
امير: سيبوني مع نفسي، هي الانسة مرام نفسك و لا ايه؟
حمزة: بتنقطوا سكر ياض منك ليه..
امير: طب يلا علشان المحاضرة...
مرام: يلا...
و راحوا للمحاضرة...
-عند ريان في الشركة...
مايا لاحظت شرود ريان كل شوية و عدم تركيزه في الشغل...
مايا: ريان تيجي تشرب فنجان قهوة...
ريان: تمام، انا دماغي مش متظبطة...
راحوا في الكافتيريا...
مايا: ها يا سيدي مالك؟

ريان: مفيش انا تمام...
مايا: انت بتردهالي مثلا...
ريان(بابتسامة بسيطة): لا يا بنتي...
مايا: طب والدك عامل ايه؟
ريان: تمام الحمد لله...
مايا: ريان عايزة اقولك حاجة..
ريان: قولي..
مايا: انا بعتبرك صديقي و زميلي، و محدش يعرف اللي انا هقوله ليك...
ريان: قولي قلقتيني...
مايا: انا بنت صاحب الشركة انا اسمي مايا مؤمن...
ريان: لا و النبي...
مايا: اه و الله...
ريان: اومال بتشتغلي ليه؟

مايا: انا مبحبش اعتمد على فلوس والدي بحب اعتمد على نفسي...
ريان: بجد كبرتي في نظري، بس اشمعنا قولتيلي انا بس...
مايا: معرفش ممكن لانك اكتر حد اعرفه هنا، و شخص امين و مش هيطلع السر لحد صح...
ريان: صح، انا بقي مضايق علشان اخواتي مختفين و تيتة في العناية...
مايا: اوف، الف سلامة، و عد و نور صح...
ريان: اه، الله يسلمك...
مايا: متخافش ان شاء الله خير، كله هيعدي و هيبقي تمام...
ريان: ان شاء الله شكرا...

مايا: على ايه بس؟
معتز: انا شايف انكوا مش بتشتغلوا...
مايا: عادي واخدين بريك، عندك مانع..
ريان: في ايه يا معتز؟
معتز(بسخرية): مفيش حاجة يا صاحبي...
معتز مشي، و ريان و مايا كملوا شغل...
-في مكان تاني...
عند نور و تميم...
نور صحيت قبل تميم، و بعدين لقته نايم على الكنبه و نايم نوم...
و بعدين بدأت تتسحب و خدت شنتطتها و نزلت السلالم، و لسة هتفتح باب ال؟يلا...
تميم: مش عيب الحركات دي؟..

نور(لنفسها): يا رب هو انا مش هخلص اه يا قلبي، منك لله يا وعد، مش مسمحاكي...
تميم: بصيلي...
نور ملفتش ليه...
تميم قرب منها و قرب من ودنها...
تميم(بهمس): مش قولتلك بصيلي...
نور لفت ليه و لقت انهم قريبين اوي من بعض...
نور: انا عايزة امشي...
تميم: سؤالين لو جاوبتي عليهم هتمشي..
نور: ايا كانت الاجابة؟
تميم(بخبث): طبعا...
نور: اسأل...
تميم: الفلاشة فين؟اتفرجتي عليها و لا لا...

نور بكل غباء طلعت الفلاشة من جيب بنطلونها...
نور: اهي، و اه اتفرجت عليها، سبني امشي بقي...
تميم: مكنتش اعرف انك غبية اوي كدة...
نور: ليه؟
تميم: الفلاشة انا خدتها، بس انتي اتفرجتي على اللي فيها، يبقي مينفعش ليكي انك ترجعي لاهلك ولا لاي حد...
نور(بخوف): و المفروض ايه اللي هيحصل؟..
تميم: القتل..
نور قعدت تكح تكح جامد لغاية ما كانت بتموت، تميم جري جاب ليها ماية و قعد يطبطب على ضهرها..
تميم: احسن؟

نور(بخفوت): اه...
تميم: هروح اجهز الفطار خليكي هنا...
نور: انت بتعرف تطبخ؟..
تميم: تافهة اوي..
نور: ده مجرد سؤال...
تميم: تعالي معايا...
نور راحت معاه المطبخ و شافته و هو بيحضر الفطار بمهارة، و عمل الفطار و كلوا...

-في قصر الشيطان...
ادم صحي قبل وعد، و لقاها نايمة على الارض، شالها و نيمها على السرير، و دخل خد دش و خرج لبس هدوم الخروج بتاعته، و خرج لقاها لسة نايمة...
ادم: وعد وعد...
وعد لا رد...
ادم هزها برضو مصحيتش...
عمل اتصال و قفل الفون، و بعديها بدقيقة، وعد صحيت على ضرب نار فظيع...
وعد(بخوف): ايه ده؟..
ادم(بابتسامة سخرية): لا اصلك يا هانم مكنتش عايزة تصحي اصل حضرتك في فندق 7 نجوم...

وعد: لك انت حيوان و الله، حد يصحي حد على ضرب النار...
ادم(بهدوء): ده احلي حاجة انك تصحي على ضرب نار...
وعد: لا ده بالنسبة ليك انك تصحي على ضرب نار لانك متعود على كدة انا متعودة اصحي على حنان والدتي و اختي نور او بابا او اخويا ريان، مش زيك، اومال فين نور؟
وعد ملاحظتش انها جرحت ادم بكلامها...
ادم: نور مع تميم، و انتي اجهزي علشان مسافرين...
وعد: انا و هسافر معاك انت مستحيل...

ادم: لو عايزة تفضلي عايشة انتي و بنت عمك قومي البسي فورا...
وعد: و يا تري هلبس ايه؟
ادم مسك ايديها و دخلها اوضة الملابس...
ادم و داها ركن الفساتين...
وعد: ايه ده مفيش حاجة واحدة محترمة...
ادم: اختاري اي حاجة قدامك الاوضة كلها...
ادم خرج من اوضة الملابس و استناها...

وعد اختارت فستان لونه اخضر غامق و مفتوح من الضهر اوي، و شفاف من قدام و قصير لغاية قبل الركبة بكام سنتيميتر، و لبست جذمة بكعب لونها اسود و سيبت شعرها، و خرجت من غير اي نقطة مكياج...
وعد خرجت لقت ادم قدامها...
وعد: انا جاهزة...
اول ما ادم شافها مقدرش يتكلم وفضل باصص ليها...
وعد: ادم...
ادم: ها...
وعد: ها ايه؟انا جاهزة...
ادم تمالك نفسه...
ادم: يلا قدامي...

وعد: هو مفيش بالطو او اي حاجة البسها علشان ضهري كله باين و البتاع قصير...
ادم: مختارتيش واحد تاني ليه؟
وعد: ده اكتر حاجة عندك محترمة...
ادم: للدرجة دي...
وعد: اه و الله...
وعد(بهمس): انت يعني محترم فهتجيب لبس محترم...
ادم: عليكي نور، يلا بقي...
وعد: انت سمعتني؟!
ادم: للاسف بتفكري بصوت عالي يا وعد...
وعد: اه يا رب...
ادم: قدامي...
و بعدين ادم و وعد جايين يخرجوا ادم فتح الباب بالبصمة..

وعد: ايه يا ابني قافل كل حاجة بالبصمة؟
ادم: ملكيش فيه...
وعد و ادم خرجوا لبره القصر، و وعد لقت طيارة قدامها...
وعد(بفرحة): هنسافر بالطيارة صح...
ادم: اه...
وعد(بفرحة): تمام...
ادم: اول مرة اشوف حد يكون مخطوف و فرحان..
وعد: لا لحظة حضرتك، انا حلم حياتي اني اسافر و اغامر و اتجنن، و كدة فانا اهو هسافر...
ادم: طب يلا...
ادم طلع الاول و بعدين مد ايده لوعد علشان تطلع...

وعد ترددت و بصت ليه و لايده و بعدين مسكت ايده و طلعت...
ادم: انتي اقعدي هناك، و انا هخلص شغل على الاب توب...
وعد: تمام، بس انا مش مطمنة...
ادم: مش مطمنة من ايه؟
وعد: اكيد رايح تشتغل في المافيا...
ادم: وعد متفكريش كتير و روحي اقعدي، و اسمعي Music لو عايزة...
وعد: تمام...

وعد راحت قعدت بس لاحظت نظرة مضيفة الطيران ليها و حسدها و كرهها الشديد ليها، و برضو لاحظت دلعها على ادم و مايصتها و قلة ادبها، و ادم طبعا ما فوتش الفرصة، مسك ايد المضيفة...
ادم: وعد انا هريح شوية...
وعد: و النبي، اه ابقي خد راحتك و متنساش ان في مطبات هوائية...
مضيفة: مش هننسي يا مدام...
وعد اتعصبت جدا من الكلام ده..

وعد(بزعيق): انا مش مدام يا روح اهلك انتي، و انتي اساسا واحدة متستاهلش و متربتش في بيت ابوها ازاي موافقة يبقي جسمك رخيص كدة ازاي موافقة انه يبيع و يشتري فيكي، انتي قابلة على نفسك تكوني رخيصة اوي كدة...
المضيفة مشيت، و ادم بص لوعد...
وعد: ايه قولت حاجة غلط؟.
ادم سابها و كمل شغل...
و بعد نص ساعة...
الطيارة نزلت...
و ادم نزل هو و وعد، وعد لقت عربيات كتيرة واقفة و حراس موجودة...
و جه واحد اتكلم...

انس(مساعد ال Boss): اهلا بالشيطان، العربيات جاهزة...
ادم: تمام هي هتروح على البيت و انا هقابل ال Boss...
انس بص لوعد من تحت لفوق و اعجب جدا بجمالها، و وعد خافت من نظراته و قربت من ادم شوية...
ادم: اعتقد اننا لازم نمشي و لا ايه يا انس...
انس: طبعا بس ال Boss عايزك و عايزها...
ادم: و ده ليه ان شاء الله؟
انس: اوامر ال Boss هتعترض...
ادم(بغضب مكتوم): يلا بينا...
ادم مسك ايد وعد و ركب العربية...

وعد(بهمس): هو كان بيبصلي كدة ليه؟
ادم(بهمس): متخافيش انا معاكي...
وعد بصت ليه و افتكرت انه طلع قد الوعد المرة اللي فاتت...
وعد: توعدني...
ادم بص ليها...
ادم: اوعدك...
و بعدين وصلوا لباب قصر كبير اوي اوي يعني...
وعد: ايه ده كله؟
و بعدين ادم في حد فتح ليه الباب، راح هو و فتح لوعد اللي استغربت من تصرفه...
و بعدين ادم لبس وعد شال...
ادم: اياكي تقلعيه يا وعد...
وعد: تمام...
ادم و وعد دخلوا القصر...

الخادمة:؟Can you give me shawlk(هل يمكن ان تعطيني شالك؟)...
ادم: No thanks...
و بعدين كملوا طريقهم، و انس ده وصلهم لمكتب، و دخل معاهم...
ادم و وعد دخلوا، وعد لقت شخص قاعد على كنبة، و شخص قاعد على كرسي المكتب و مديهم ضهره، و بعدين لف وشه...
شخص: اهلا بالشيطان...
وعد اتصدمت جدا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة