قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

زينة حضنت وعد و وعد بتعيط...
و بعد شوية، لقت محمد داخل بمأذون...
وعد(برعب): ايه ده؟
محمد: المأذون هيكتب كتابنا...
وعد(بصوت عالي): انااااا متجوزة الله...
محمد: صوتك ميعلاش...
وعد: يا مأذون و الله العظيم متجوزة...
المأذون: محمد بيه مش هنقدر نجوزها و هي متجوزة...
محمد(بغضب): دي متجوزة عرفي يعني ميتحسبش...
وعد: و الله لا مش متجوزين عرفي...
زينة: في ايه بقي ما تسيبوا البنية في حالها...
محمد: زينة اخرسي..

وعد: و كمان انت تعرف اسمي حتى علشان تتجوزني، ها ايه الهبل ده؟انت مريض...
محمد: اتصرفوا هي هتبقي ملكي فاهمين...
المأذون: في حل واحد...
محمد: قول انجز...
المأذون: تعملوا قعدة عرب و الشيخ عزت يبقي موجود...
محمد: ازاي؟
المأذون: لو زي ما بتقول حضرتك انه زوجها راجل كبير في المجتمع يبقي هتعرفوا توصلوا ليه...
محمد: تمام...
-اما عند ادم...
ادم(بغضب): ازاي يعني مش لاقينها، انتوا مجانين..

حارس1: دورنا في كل مكان حتى في راجل اتصاب بسبب الذئاب...
و بعدين تليفون ادم رن...
الخط اتفتح..
ادم: مين؟
محمد: معايا حاجة تخصك يا شيطان...
ادم: مين معايا؟.
محمد: مش فاكر ايام الجبل و لا ايه؟
ادم: محمد...
محمد: عليك نور...
ادم(بعصبية): انجز مش فاضي ليك...
محمد: بدور على مراتك و لا ايه...
ادم(بعصبية و صوت عالي): قسما بربي لو عندك يبقي تقول على نفسك يا رحمن يا رحيم...

محمد: هششش اهدي دي هي اللي عايزاني اتجوزها و طالبة تطلق منك، تعالي مكان الجبل مستنيك...
و قفل الخط...
ادم اتعصب جدا لما قال هي عايزة تطلق و عايزاني...
ادم خرج بسرعة ركب عربيته و وراه جيش من الحراس...
و بعدين وصل للجبل بسرعة و نزل واخد مسدسه معاه...
محمد: قسما بربي تقولي كلمة غير اللي انا قولتها يبقي تنسي جوزك و هتبقي ارملة...
وعد(بدموع): بليز انا معملتش ليك حاجة...
محمد: سمعتي؟
وعد: حاضر حاضر...

ادم قبل ما يطلع الجبل خده منه مسدسه و مخلوش حد من الرجالة يطلع معاه...
ادم طلع زي قعدة عرب كدة...
ادم: فين مراتي؟
عزت: اقعد يا ادم يا ابني...
ادم: فين مراتي؟
محمد: هو مش الشيخ عزت قالك اقعد...
ادم(بغضب): و ربي لو مراتي حصلها حاجة يبقي هنسي اني كنت واحد منكوا في يوم...
عزت: اقعد يا ادم...
ادم قعد...
محمد: هي عايزة تعيش معايا و تجوزني...
عزت: حسب اللي هي هتقوله...
عزت: عبده خلي زينة تجيب البنية...

عبده: حاضر يا شيخنا...
عبده: زينة جيبي البنية و تعالوا...
وعد: ادم هنا؟.
عبده: يستحسن تسمعي كلام محمد يا بنتي...
زينة خدت وعد و خرجوا...
ادم(بلهفة): وعد، و لسة هيقوم ليها...
عزت: اقعد يا ادم...
عزت: تعالي يا بنتي...
وعد بصت لادم...
ادم: اسمعي الكلام يا وعد...
وعد راحت قعدت جمب الشيخ عزت...
عزت(بإبتسامة بشوشة): انتي زوجة ادم؟
وعد(بخوف): اه...
عزت: متخافيش...
وعد: مش خايفة...

عزت: تمام، ايه اللي جابك هنا و عمل فيكي كدة؟
وعد: ادم وداني في؟يلا هنا و راح يخلص شغل و كان هيرجع يخدني، بس انا خفت لما سمعت صوت الذئاب و خرجت و بعدين توهت و وقعت و خبطت رأسي و اغمي عليا...
عزت: الكدب مش هيفيد لانك لو كنتي خوفتي من صوت الذئاب كنتي هتقعدي في البيت لغاية ما جوزك يجي...
وعد بصت لادم، ادم بصلها بإطمئنان...
عزت: عموما محمد عملك حاجة؟
وعد بصت للشيخ عزت و بعدين بصت لمحمد و بعدين بصت لادم...

ادم: وعد عملك حاجة؟
وعد: معرفش...
عزت: دي مش إجابة...
وعد: انا مبحبش الاسئلة..
عزت: طيب اخر سؤال معلش استحمليني...
عزت: عايزة ادم و لا محمد؟
وعد: اكيد مش هختار محمد لانه معرفهوش، و طبعا هختار جوزي، و محمد هددني بإنه هيقتل ادم لو قولت اللي انا قولته...
محمد(بعصبية): يا بنت...
ادم(بغضب): و لا كلمة يا محمد، متنساش انها زوجة الشيطان...
وعد قامت وقفت و ادم وقف...
عزت: خلاص يا محمد، هي مراته...

ادم قرب من وعد، و وعد بصتله بعتاب...
ادم: وعد انا...
وعد حضنته جامد و قعدت تضربه على ضهره و تعيط...
وعد: بكرهك بكرهك يا ادم، فاهم مش هسامحك...
ادم: اسف...
وعد: لك بكرهك يا ادم...
كل اللي كان موجود كان مستغرب من ادم لانه اعتذر..
عزت: جت اللي تخليك تتغير يا ادم...
ادم بصله، و بعدين بص على وعد اللي حضناه جامد...
ادم: هشششش اهدي انا جمبك...
وعد: عايزة اروح...
ادم: تمام...
وعد(بهمس): احم سقعانة...

ادم قلع الجاكت بتاعه و لبسهولها...
وعد(بهمس): و رجلي...
ادم بص على رجلها، و رفع حاجبه...
ادم(و هو رافع حاجبه): اقلعلك البنطلون يعني...
وعد بصت في الارض و اتحرجت...
وعد: علفكرة مش قصدي انت علطول بتفهم غلط...
ادم نسي اللي حواليه...
ادم قربها منه اوي و حاصرها بإيده...
و ادم كان نسي محمد اللي قاعد بيولع ده، و عزت الشيخ الكبير و زينة البنت، و كل الرجالة...

و قرب من وعد جامد و(لخيالكوا)، و كانت وعد ساكنة بين إيديه...
و بعدين ادم بعد عنها و قال...
ادم(بهمس): دفيتي؟
وعد استدركت الموقف و رمشت بعنيها كتير، و بصت حواليها لقت الكل باصص عليهم...
وعد(بهمس): ينعل ابو شكلك يا ادم، منظري بقي زبالة، بكرهك...
ادم: زينة معندكيش اي فستان او عباية طويلة علشان وعد سقعانة...
عزت: انا شايف ان بعد اللي انت عملته ده انت محتاج تخش تريح انت و مراتك...

وعد اتكسفت جدا و خبت وشها في رقبة ادم...
ادم(بمكر): وجودي ممكن يسبب ازعاج لمحمد يعني بلاش...
محمد(بغضب): علفكرة اللي الراجل هو اللي بيخلي مراته تلبس محترم و تحتشم و ميعملش اللي انت عملته ده خالص...
ادم(بعصبية): و انت مالك يا روح اهلك انت؟واحد و مراته، و علفكرة انا راجل و راجل اوي...

وعد: علفكرة يا استاذ محمد مش معني انه سايبني البس براحتي يبقي هو مش راجل بالعكس ادم هو ارجل راجل قابلته في حياتي، ادم ممكن يعمل اي حاجة بس علشان يحميني، ادم اضرب رصاصة قبل كدة بسببي و اضرب بمطوة برضو بسببي، و اتحط في مشاكل برضو بسببي...
محمد(بعصبية): و يا تري عارفة انه شغال في المافيا..

وعد(بصوت عالي): اه عارفة و متقبلاه و هو كدة، و مش معني انه متغيرش او اتغير يبقي انا مش هفضل احبه، اللي بيحب حد بيحب عيوبه قبل مميزاته يا استاذ محمد...
ادم كان مدهوش من كلام وعد جدا، و الشيخ عزت و عبده و محمد اتصدموا لانهم عرفوا ان وعد عارفة و عادي...
ادم: يلا يا وعد...
وعد: تمام...
عزت: هتبيتوا الليلة الذئاب مش هتتركوا في حالكوا..

زينة: انا جبت لوعد عباية بيتي و عباية خروج و شوية زينة، زي ما الشيخ عزت طلب...
ادم: ايه لازمته؟
عزت: هتحضروا كتب كتاب في البلد بكرة...
ادم: بس...
عزت: محمد خش جيب لادم احسن عباية عندك...
محمد: معنديش...
عزت: محمد...
محمد: حاضر...
محد راح و جاب لادم عباية ينام بيها و عباية يحضر بيها الكتب كتاب...
وعد: انت موافق؟
ادم: مش عايزة؟
وعد: براحتك...
ادم: شوفي لو عايزة ترتاحي نروح...

وعد: ما بعرف، و كمان هنا في ملل و مفيش موبايل...
ادم: هوديكي موبايلي..
وعد(بصوت عالي نسبيا): واو حضرة الشيطان هيتنازل و يوديني تلفونه انه حدث تاريخي مش هيتكرر...
ادم: طب قدامي يا وعد، علشان مهزأكيش...
عزت: زينة خدي وعد الاوضة...
عزت: و انت يا محمد انت و ادم، تعالوا...
محمد: ليه يا شيخ...
عزت: كدة...
وعد بصت لادم برجاء...
ادم: بعد اذنك يا شيخ عزت هودي مراتي و اجي...
محمد: هي صغيرة مثلا ما زينة معاها...

ادم: ملكش فيه...
ادم قرب من وعد و بعدين لاحظ ان في جروح جمب شفايفها و خدودها عليها اثر ضرب...
ادم(بغضب): وعد مين عمل كدة؟
وعد: عمل ايه؟
ادم: مين ضربك يا وعد؟
وعد: محدش...
ادم: بس انا عرفته...
ادم قرب من محمد و ضربه، محمد ردله الضربة و قعدوا يضربوا بعض...
وعد: ادم لا...
عزت: سيبيهم...
وعد(بصريخ): ادم لا بلاش علشان خاطري...
محمد: ايه هي السنيوريتا خايفة عليك...
ادم: ملكش فيه...

و قعدوا يضربوا بعض لغاية ما وشهم اتخرشم...
عزت: طلعتوا غلكم في بعض، طلعتوا كبت السنين...
محمد: هو اللي مشي زمان و فضل عليا ناس تانية صح...
ادم: قولتلك تيجي معاايا انت اللي رفضت...
محمد: كنت عايزاني اسيب ايد اللي ساعدتني وقت حاجتي ليها، صح...
ادم: قولتلك انا دخلت في طريق و نهايته معروفة الموت...
محمد: قولتلك ابعد يا صاحبي، و انا هبعد بس نمشي في السليم...

ادم: ايه الفرق بين الجبل و بره، ما هنا و بره بنبيع سلاح و مخدرات و اعضاء ايه الفرق...
محمد: الصحوبية و الاخوة...
وعد(بهمس): مش فاهمة اي حاجة...
محمد: انت عارف ان مراتك هي اختي، اينعم بصيت ليها في الاول بطريقة تانية بس لما عرفت انها مراتك دماغي اتشقلبت...
ادم: مش عارف اقول ايه؟
عزت: تروحوا تحضنوا بعض بس...
ادم و محمد حضنوا بعض اوي...
محمد: وحشتني يا صاحبي...
ادم: و انت اكتر...

وعد(و هي تقعد): و ادي قعدة، حد يجيب فشار...
محمد: مراتك عسل...
ادم: احترم نفسك...
محمد: بعتذر يا مدام وعد، و مرات اخويا، خلوني ابقي عم بقي...
وعد مع كل كلمة محمد قالها كانت تفضل تكح و قعدت تكح جامد...
ادم: هو الراجل قال حاجة غلط؟
وعد وشها احمر من كتر الكحة...
وعد: اه يا سافل يا ادم، بكرهك...
ادم(بهمس): نفسي مرة واحدة تحبيني...
وعد: عند ام محمد، سوري يا محمد...
ادم: انا عايز انام...
محمد: طب ايه رأيك...

عزت: ايه هترجعوا للشقاوة...
محمد: نجرب...
زينة: هتعملوا تاني...
ادم: مفيش مانع...
وعد(بعدم فهم): قصده ايه؟
ادم: لما تكبري احسن...
وعد: و ربي عيال سافلة منك ليه، ادم انا تعبانة نيمني انجز...
ادم: هو انا المربية بتاعتك...
وعد: هو مش انت السبب..
ادم: مش انتي اللي غلطانة...
وعد: مش انت اللي عاقبتني...
ادم: ومش انتي إلى خرجتي من غير اذني...
وعد: انا خرجت انقذ شخص من تحت ايدك..
ادم: تقومي تدلعي على الزبالة مهاب...

وعد: ما هو الزبالة بيجوا بالطريقة دي...
ادم: برضو انتي اللي غلطانة...
وعد: طب يا شيخ كنت عاقبني في اي حتة مختار الصحراء تعاقبني فيها، غبي...
ادم: متشتميش...
وعد: جيت على الجرح مثلا...
عزت و محمد و زينة: بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس...
عزن: ايه خناق خناق...
محمد: مزهقتوش...
زينة: ايه ده كله؟
ادم: يلا يا بنتي قدامي...
وعد: تومام، قومني بقي..
ادم شالها علطول و راح لاوضة كانت مخصصة ليه زمان...

و رماها على السرير اللي في الارض...
وعد: انت غبي...
ادم: مش عاجبك...
وعد: اه...
ادم: قومي غيري لجوزك على الجرح...
وعد: طب ما تغيري انت على الجرح اللي في رأسي...
ادم: بتوجعك..
وعد: شوية...
ادم: طب قومي غيري هدومك..
وعد: طب اخرج...
ادم: في حمام هنا...
وعد: لا ممكن يكون في كاميرا او كدة...
ادم: طب ما هي هي يا حمارة هنا او في الحمام...
وعد: طب اعمل ايه؟
ادم قام و قومها...
ادم: هلف وشي و انتي البسي...
وعد: استحالة...

ادم: انجزي...
وعد: اوف ماشي..
ادم لف وشه، و وعد لبست العباية البيتي و كانت من النوع البدوي و كانت محددها كانت فوق الخيال عليها...
وعد: خلاص...
ادم(لف): ايه ده؟
وعد: ايه؟
ادم: ايه ده؟
وعد: ايه في ايه؟
ادم: زي القرف...
وعد: اه يا زبالة...
وعد: انجز البس و انا هلف...
ادم: لا انا عندي عادي لفي متلفيش...
وعد: علشان سافل بس...
ادم لبس عباية من بتوع الصعيد دول و كانت محددة عضلاته و ظاهرة جزء من صدره...

ادم: لفي، يلا تعالي ننام...
و بعدين نزل زي ستارة كدة على فتحة الجبل...
ادم: نامي...
وعد: هنام فين؟
ادم: فين يعني؟جمبي..
وعد: بس مينفعش...
ادم شد وعد وقعت على السرير...
ادم(بمكر): احنا مكملناش ليلتنا بتاع عشاء العريس فكراه...
وعد: لا و ابعد...
ادم ضحك، و بعد عنها شوية...
ادم: نامي نامي متخافيش...
وعد: مش خايفة...
ادم و وعد ناموا لغاية الصبح...
-في الصباح الباكر...
ادم قام من جمب وعد و خرج لبره...
محمد: انبسطوا؟

ادم: تمام، هو انت مش ناوي تحس بالانسة زينة البت خللت جمبك...
محمد: مش فاهم...
ادم: يا ابني البت بتحبك من و انتوا في الاعدادي...
محمد: مش عارف...
ادم: غبي...
زينة: اخباركوا...
ادم: حلوين اخبارك يا زينة البنات انتي...
زينة: مرتك تسمعك و تغير و هخرب بيتكم..
ادم: انا و وعد مش متجوزين...
محمد و زينة: ازاي انت اتجننت؟
ادم: لا متجوزين بس مش اي زوجين يعني، زواج على ورق بس...
محمد: ليه؟
ادم حكالهم الحكاية بإختصار...

محمد: يعني انت مش بتحبها و لا هي مراتك حقيقي و ضربتني ده كله إمبارح...
ادم: ده كل اللي همك...
زينة: اكتموا الشيخ عزت جه...
عزت: ازيكوا يا ولاد...
ادم: الحمد لله...
محمد: تمام...
زينة: تمام يا شيخنا...
عزت: اخبار مرتك؟
ادم: تمام...
عزت: مش صاحية ليه؟
ادم: وعد و تصحي بدري قبلي ليه اتجننت البت...
عزت: طب ادخل صحيها او خلي زينة تصحيها...
زينة: خليك يا خوي هصحيها...
زينة راحت حاولت تصحي وعد مصحيتش...

زينة: شكل مراتك ماتت...
ادم: وعد مبتصحاش كدة...
محمد: اومال...
ادم: كدة...
ادم مسك الرشاش بتاع محمد، و ضرب بيه...
وعد(بفزع): ادم، و طلعت جري على بره...
وعد: ادم ايه ده؟.
ادم بصلها جامد و بص حواليه، و قرب منها جامد، و ضربها قلم...

-ممكن الفصل يكون عن ادم و وعد بس، بس انا كنت اقصد اتكلم على اللي حصل بليل بمعني ان عائلة النجار هتكون نايمة بليل، و تميم و نور نايمن، و عز و مايا ناموا، فاهمين يعني، يعني ده اللي حصل بس بليل بالنسبة لاشخاص الرواية...
اتمني تكونوا فهمتوني؟..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة