قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

ادم مسك ايد وعد و حطها مكان الجرح و في اقل من لحظة كانت في حضنه...
وعد(بشهقة): انت مجنون!
ادم: ليه بس يا وعودة؟
منال: وعد انتي فين؟
وعد(بهمس): ماما ماما، ماما لا لا، ادم..
ادم(بهمس): هشششش. اهدي..
و في اقل من لحظة و بكل رشاقة طلع على البلكونة اللي فوق...
منال دخلت البلكونة...
منال: ايه يا حبيبتي مش نايمة ليه؟
وعد(بإرتباك): ها لا مفيش، مجليش نوم فقولت اقوم اقف في البلكونة شوية...

منال: ماشي يا حبيبتي، احنا جهزنا هدومنا الا انتي و نور و نانسي، تمام..
وعد: اه ماشي يا ماما..
منال: تصبحي على خير...
وعد: و انتي من اهله...
منال خرجت، و وعد اتنفست بحرية...
وعد: اه يا زبالة يا ادم...
و بعدين تليفونها رن...
وعد: مين اللي بيتصل دلوقتي؟
الخط اتفتح...
وعد: الو...
ادم: الو..
وعد: اه انت خذت الفون..
ادم: اكيد هسيبه ليكي مثلا...
وعد: بس انت ازاي فتحت الخط من غير ما افتحه انا..
ادم: هكرت التليفون..

وعد: اه يا زبالة...
ادم: وعد خشي نامي انجزي..
وعد: لا..
ادم: هنزلك...
وعد: خلاص ماشي اوف...
قفلت الخط، و مدخلتش من البلكونة...
ادم: مش قولنا نخش ننام...
وعد بصت على التليفون لقته مقفول فبصت لفوق لقته واقف في البلكونة بتاعته...
وعد: ايه بقي خش انت نام...
ادم: شكلك عايزاني انزل...
و لسة هينزل...
وعد: لا لا خلاص هخش انام...
و دخلت بسرعة و نامت...
-في الصباح الباكر...
مايا: وعد وعد قومي...
وعد: ايه؟..

مايا: يلا انتي مجهزتيش شنطتك...
وعد: اوف ماشي...
وعد جهزت كل حاجة و لبست فستان قصير بحمالة عريضة و مفتوح من الضهر...
وعد: انا جاهزة...
محمود: تعالي افطري...
وعد قعدت جمب ادم...
ادم(بهمس): غيري الفستان ده...
وعد(بهمس و استغراب): ليه؟
ادم مكنش عارف يفسر ليه...
ريان: شكلكوا حبيتوا الهمس اوي...
وعد(باحراج): لا خالص...
و كلوا كلهم...
تميم: شكرا لحضراتكوا جدا..
ادم: بجد اتشرفت بيكوا...
عز: عقبال ما نيجي تاني...

ادم: سلوي هانم ممكن اتكلم مع حضرتك على انفراد..
سلوي: تمام، اتفضل..
سلوي و ادم قعدوا يتكلموا...
و وعد و نور متوترين اوي...
حمزة: في ايه يا بنتي محسسني انكم لسة في ثانوية عامة و انتوا مستنين الشهادة...
وعد: ها لا مفيش..
ادم خرج هو سلوي...
ادم: يلا يا عز يلا يا تميم...
عز: باي وعد باي نور باي يا حياتي...
الكل بصوا ليه باستغراب...
وعد: امشي يا عز...
سلوي: يلا علشان نروح على ال؟يلا الجديدة...

وعد: هو وليد بيشرب مخدرات و لا ايه؟
سلوي: الواد ده طالع ضايع اوي...
مصطفي: يلا يا بنات...
و الكل ركب العربيات و نزلوا الشنط و مشيوا بالعربية، لغاية ما وعد لاحظت انهم عدوا من جمب قصر الشيطان...
وعد(بخوف): اوعوا تقولوا اننا هنعيش هنا...
نور: للاسف..
سلوي: في حاجة؟
وعد: لا طبعا، بس هي فين ال؟يلا؟
محمود: اهي جمب القصر بالظبط...
وعد كانت مش قادرة تقاوم، و نور كانت مش عايزة تعيش هنا..

وعد(بهمس): يا كلب البحر مقولتيش ليا ليه؟
نور: نسيت..
الكل نزل و كل واحد خد شنطه و طلع على اوضة ليه، و لسؤء الحظ اوضة البنات كلهم كانوا مواجهة للقصر...
وعد: ملقوش غير الحتة دي و يختاروها اه يا قلبي..
نور: انا مستحيل اقعد هنا انا ارجع شقتي احسن..
نانسي: يا رب خليه مكان جميل لينا كلنا...
سيلين: يا رب حقق احلامي...
سيرين: لازم اوقع الشيطان يعني لازم اوقعه...
الكل نام من التعب...
-اما في قصر الشيطان...

تميم: لسة جايين من ساعة...
ادم: تمام...
عز: انت كنت بتقول ايه لسلوي هانم...
ادم: كنت بخطبلك...
عز(بفرحة): و النبي، حبيبي و ربي...
و قام حضنه و باسه و من كتر الفرحة راح حضن تميم و تميم بادله الحضن...
ادم: دلوقتي مايا عايز اعرف ايه اللي خلاها تقعد في بيت وعد، تمام..
تميم: تمام المعلومات هتبقي عندك كمان ساعتين..
عز: هنروح نخطب امتي؟
ادم: لما اهلها يرجعوا بكرة...
عز: و ربنا بحبكوا...
-في مكان تاني...

وليد كان قاعد مع شخص...
الشخص: انا كنت علطول معاه، بس هو قدر يعديني رغم ان سنه صغير..
وليد: تمام، انا عايز ادخل المجال..
الشخص: لازم تثبت جدارتك...
وليد: متخافش...
الشخص: في صفقة جديدة جاك عايز وجه جديد..
وليد: تمام...
الشخص: بس الشئ الاهم و الاقوي نفرقهم عن بعض..
وليد: هيحصل...
الشخص: هبقي اكلمك...
-في ال؟يلا الجديدة...

وعد قامت خدت دوش لبست تي شيرت طويل لغاية بعد الركبة بشوية صغننين بلون الجملي و لبست سلسلة شيك و لبست كوتشي ابيض شيك و نزلت لتحت...
محمود: رايحة فين يا وعد؟
وعد: هخرج اكتشف المكان يا عمو...
محمود: طب تعالي ثانية...
وعد: نعم يا حبيبي...
محمود: وعد انتي في حاجة مخبياها و مش عايزة حد يعرفها...
وعد ارتبكت و اتوترت و خافت...
وعد: احم ليه بس يا عمو بتقول كدة، هخبي ايه مثلا؟

محمود: مش عارف يا وعد، بس اللي انا متأكد منه انك مخبية حاجة و حاجة كبيرة، بس عموما انا موجود في اي وقت علشان اسمعك...
وعد: شكرا يا عمو...
وعد خرجت و فتحت باب ال؟يلا...
وليد: اوبا، ايه رايحة فين؟
وعد: ملكش فيه..
وليد(بهمس): راحة لعشيقك و لا ايه؟
وعد(و هي بتحاول تكون هادية): ملكش دعوة بيا يا وليد تمام، و احسنلك ابعد عني، تمام..
وليد: بس انا اكتشفت السر...
وعد: سر ايه و قرف ايه وسع كدة الله..

وعد سابته و مشيت، و قعدت تتمشي...
و هي بتتمشي اذا بها تلاقي كلب ادم قدامها..
وعد: اانا بقول ابقي اكتشف المكان بعدين...
الكلب ده جري ناحيتها و وعد قعدت تجري تجري لغاية ما دخلت قصر ادم...
-(الحراس عارفينها و ادم عرفهم انها ينفع تدخل القصر عادي)...
وعد(بصريخ): ادم...
ادم اول ما سمع صوتها جري على بره...
ادم: في ايه؟..
وعد(و هي بتستخبي وراه): خلي كلبك ده يمشي من هنا...
ادم: وعد انتي غبية؟!

وعد: ده خلاني اجري كتير و انا اساسا قلبي بيوجعني لما بجري كتير...
ادم: نار...
الكلب ده جه عند رجل ادم..
وعد: طب استأذن انا بقي...
وعد لسة هتمشي ادم مسكها...
ادم: تعالي العبي معاه، طول ما انتي محسساه بالكره مش هيحبك...
وعد: يا عم انا مبحبش الكلاب و بخاف منهم الله...
ادم خلاها تقعد و مسك ايديها و حطها على الكلب..
وعد بصتله برجاء انه يسبها هو ردلها البصة بإطمئنان..

-وعد و ادم ملاحظوش العنين اللي بتبص عليهم و لا الكاميرا اللي بتصورهم...
وعد: بص هو لطيف، بس انا برضو بخاف..
ادم: ماشي يا ستي، عموما لما تشوفيه متخافيش هو اتعود عليكي، و كمان انا بخليه يطلع يتفسح كل شوية...
وعد: يارتني كنت انا..
ادم(بخبث): انك تبقي الكلبة بتاعتي...
وعد: زبالة و حقير يا ادم، اقصد اني الاقي حد كل شوية يخرجني و يفسحني انا عايزة ادلع...
ادم: انتي كدة متناقضة..
وعد: ليه؟

ادم: امبارح بتقولي عايز واحد يغير عليا و ميخلنيش اتكلم مع رجالة و دلوقتي عايزة اخرج و اتفسح...
وعد: ايه التناقص بقي؟
ادم: ان اللي بيغير و مش هيخلي مراته تكلم رجالة غيره هيغير عليها برضو و مش هيخلي حد يبص عليها...
وعد(بتفكير): وجهة نظر...
وعد: بقي اروح علشان اتأخرت...
ادم: تمام...
وعد لسة هتمشي...
وعد: ادم...
ادم: خير...
وعد: ازاي ان ده قصر كبير و الحراسة ملياه و دخلوني؟

ادم: لما شافوكي معايا كذا مرة حفظوكي، فسابوكي تدخلي عادي...
وعد: اه تمام...
ادم: وعد..
وعد: ايه؟..
ادم: متقلقيش من البنت بتاعت امبارح...
وعد: تومام، باي..
وعد مشيت و ادم دخل اوضة مكتبه لقي عز في المكتب...
ادم: مين؟
عز: جاسيكا، قدرت تنفض بجلدها من الانفجار و الحريق، و لقبوها بالثعلب لانها قدرت تخدع الرجالة علشان توصل للمافيا، و هي راجعة تنتقم من موت الجوكر..
ادم: تمام..
عز: في حاجة جديدة...
ادم: انطق..

عز: في شخص بيلعب من ورانا، لسة مش معروف بس هنعرفه...
ادم: تمام...
الباب خبط..
ادم: ادخل...
تميم: المعلومات جهزت...
ادم: قول...

تميم: في عداوة بينها و بين شخص اسمه معتز صديق ريان اخو وعد، معتز كرهه زاد لريان اضعاف لان مايا صدت معتز من اول مرة، و بعدين مؤمن بيه سافر هو و المدام لاسكندرية لتغير الجو، و ريان مسك الفرع، و في يوم ريان لاحظ غياب مايا و راح ليها البيت لقي ان معتز اتهجم على مايا بالضرب و ريان لحقها في اخر لحظة و خدها معاه البيت...
ادم(بغضب): معتز الكلب ده يكون قدامي في اقل من ساعة...
تميم: مختفي..

ادم(بغضب): قدامك ساعة يا تميم...
عز: استني خليك...
عز: هات الرقم..
تميم: هتعمل ايه؟
عز: نسيت اني تخصص برمجة و كمبيوتر و لا ايه؟
تميم: الرقم(، )...
عز بعد بحث دام لمدة عشر دقايق...
عز: في منطقة ال (، )حي ال (، )...
ادم: خد معاك رجالة كتير و عايزه قدامي يا تميم فاهم..
تميم: تمام..
تميم مشي و عز و ادم فضلوا في المكتب...
عز: ناوي تعمل ايه ما وعد؟..
ادم(بعصبية): ما تولع وعد، المهم مايا..

عز: ايه يا ابني قلبت كدة ليه؟
ادم: اشتغل يا عز اشتغل...
-في بيت عائلة النجار...
الكل قاعد متجمع...
وليد(بخبث): اخبار ادم ايه يا وعد؟
وعد: و انا هعرف ادم عامل ايه ازاي؟
وليد(بخبث): حسيتك بتكلميه او كدة بما انه المدير..
نور: قصر و جيب من الاخر يا وليد...
سيرين: في ايه يا نور؟ده بيستفسر بس..
وعد: انا راحة انام...
مصطفي: انتي كله نوم نوم؟
وعد: بابا انا بصدق اخد اجازة تومام...
نور: خديني معاكي...

سيلين: وعد عايزاكي...
وعد: بنات ورايا...
كل البنات طلعت مع وعد ما عدا سيرين...
وعد: ها يا ست الكل في ايه؟
سيلين حكت كل اللي حصل..
نور: متوافقيش طبعا...
وعد: وافقي طبعا...
نانسي: وافقي..
نور: لا متوافقيش...
مايا: متوافقيش...
وعد: انتي مجنونة منك ليها؟طبعا توافق..
نور: كرامتها رقم واحد...

وعد: مبدأيا الراجل مكنش يعرف انها بتحبه، يا ستي الراجل غشيم مفهمش انها بتحبه و لما فهم و عرف قرر يودي للعلاقة فرصة ممكن تنجح...
سيلين: تفتكري...
مايا: لا هو هانك و ساب البنت تضربك بالقلم لا..
نانسي: انا مش معني انه اخويا فهدافع عنه هو بس مكنش يعرف...
وعد: طيب تمام نلعب بيه...
مايا: ازاي؟
وعد: انتي بتحبيه، و بما انه قرر يودي علاقتكم فرصة يعني يبقي بقي معجب احنا بقي نلعب عليه...
سيلين: الله فكرة حلوة...

نور: احنا هنخليه يغير عليها حد الجنون...
نانسي: هيتجنن اخويا و انا عارفاه...
البنات ضحكوا، و كل واحدة راحت على اوضتها...
وعد لقت ادم واقف في بلكونته عاري الصدر و بيشرب خمرة...
وعد: ده واحد حقير و سافل و سكرانجي...
وعد: لحظة لحظة هو اسمها سكرانجي..
وعد: مش عارفة...
وعد: ايه الهبل اللي انا بقوله ده؟.
وبعدين وعد لاحظت ان تميم داخل بشوال هو كام راجل، لقت عز مع ادم في البلكونة...
عز: ادم جبناه...

ادم: هلبس و اجي، ظبط انت العزومة...
عز: تمام يا صاحبي...
وعد: ايه ده؟ايه اللي تميم جايبه معاه ده؟و لقته دخله في مكان كدة ورا القصر..
الباب خبط...
وعد: ادخل...
خدامة: وعد هانم مصطفي بيه عايز حضرتك...
وعد: تمام انا مسميش وعد هانم اسمي وعد بس اتفقنا...
خدامة: ماشي...
وعد: اسمك ايه بقي؟
خدامة: بسمة...
وعد: اسمك جميل يا بسمة...
بسمة: شكرا...
وعد نزلت لقت الكل متجمع...
وعد: متجمعين على خير ان شاء الله...

سلوي: وعد احنا معزومين في قصر الشيطان...
وعد وقعت على الكرسي جمب نور...
محمود: في حاجة؟
نور: ها لا بس هو يعني ليه؟
منال: اصله الشاب صاحب المستشفي بتاعتك يا وعد هو صاحب القصر ده و عزمنا عنده بمعني اننا جيران و كدة يعني...
سلوي: الكل موافق...
وعد: انا عايزة ادخل الحمام..
وعد قامت جريت على فوق...
و نور وراها...
نور: بصي بقي اختلقي اي اعذار علشان منروحش...
وعد: هشوف، روحي البسي، بس احتياطي...

وعد لبست فستان لونه اسود في دهبي طويل عبارة عن قطعتين جيبة طويل و منفوشة بسيط و باللون الدهبي في اسود و حاجة عبارة عن حاجة شبه التي الشيرت لونها اسود بكم مبينة جزء بسيط من بطنها و موصولة مع الجيبة من ورا، و لبست صندل اسود...
و وعد جهزت...
مصطفي: بسم الله ما شاء الله...
ريان: اختي قمرررررر...
مايا: بجد احلي واحدة...
وعد: متبالغيش...
سيرين: انا احلي طبعا...
سيلين: اكيد يا حبيبتي كلنا حلوين...

نور: انا جهزت...
نور لبست فستان وردي بحمالة عريضة و قصير و منفوش من تحت و لبست صندل ابيض..
سلوي: فاضل ربع ساعة و نتحرك...
-اما عند ادم...
ادم لبس بدلة شيك باللون الكحلي، و نزل للمكان اللي فيه تميم و فتح باب ببصمة و دخل...
المكان اللي دخله زي مكان تحت الارض و في زي ما يكون سجون مشي علطول في ممر لغاية ما وصل لاخر الممر، و حارس فتح الباب، و ادم دخل...
ادم: طبعا انت متعرفش انا مين صح؟.
معتز: مين؟

ادم: انا النار اللي هتحرقك، لانك بس اتجرأت و قربت من مايا...
معتز: هي طلعت حبيبتك انت كمان...
ادم: اغلي و اغلي...
عز: تميم ادم فاضل خمس دقايق...
ادم: راجعلك يا معتز، بس هتندم هتندم اوي..
ادم و تميم و عز خرجوا و انتظروا عائلة النجار...
الباب خبط...
الخدامة راحت فتحت..
سلوي: احم ادم بيه هنا..
الخدامة: اه هو بإنتظار حضراتكوا...
سلوى: تمام شكرا...
سلوي و الكل دخلوا و راحوا قعدوا في صالون كبير..

نور(بهمس): كنتي قاعدة في القصر ده كله؟
وعد(بهمس): للاسف، مكنتش اساسا عايزة افتكر بس بقي العائلة كانت هتقول ايه...
ادم: اهلا اهلا بسلوي هانم و مصطفي و محمود بيه، نورتوا...
تميم: اهلا منال هانم و سعاد هانم...
عز: نورتوا يا جماعة...
منال: بجد تشكر يا ابني على العزومة انت بجد ابن اصل..
وعد(بسخريةو همس): اوي..
و قعدوا اتكلموا كتير...
وعد: لو سمحت فين الحمام؟
ادم: مي...
مي: نعم يا حضرة الشيطان...

ادم: خدي الانسة وعد للحمام...
مي: تمام اتفضلي يا هانم...
وعد مشيت معاها و اول ما بعدت عن العائلة...
وعد: وحشتيني اوي...
مي: و انتي اكتر..
وعد حضنت مي...
وعد: روحي انا هرجع لوحدي...
مي: تمام...
وعد دخلت الحمام و هي خارجة لقت حاجة زي ما تكون بتلمع كدة واضحة من الباب من تحت...
وعد فتحت الباب و دخلت و قفلت الباب وراها...
وعد دخلت لقت شاشة كبيرة جهاز بروجتكور
-(على ما اعتقد ده اسمه؟)...

و لقت معروض عليه اكتر من صورة و الصور بتتغير و مكتوب السن و المهنة و ميعاد القتل...
وعد كانت مصدومة انه هيقتل الناس دي و كانت بتسأل نفسها هما عملوا ايه يعني...
و بعدين راحت على المكتب بتاعه و لقت على سطح المكتب ورق، و اول ما مسكته و قرأته كانت مصدومة و بعدين انهارت جدا، و قعدت تعيط...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة