قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية مجنونة في عالمي للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

نور نزلت الشارع و جابت الطلبات و هي ماشية لقت اللي بيشلها و حاطط ايده على بوقها...
و بعدين الشخص ده خدها في مدخل بيت...
نور(بصدمة): تميم...
تميم: اه تميم...
نور: عايز ايه؟
تميم: عايزك...
نور: نعم!
تميم(ببرود): اسمعي بقي انتي هتبقي ليا بإرادتك غصب عنك ميهمنيش، فهمتي...
نور واقفة مصدومة من اللي بتسمعه...
تميم(بحدة): فهمتي؟
نور(بخضة): فاهمة...
تميم ابتسم و ضحكته سحرت نور، و بعدين هي استدركت اللي حصل...

نور(بكسوف): لا طبعا مش فاهمة انت غبي..
تميم: متخلنيش افهمك بطريقة تانية مش هتعجبك..
نور: يا سافل يا منحط..
تميم: تمام انا خلصت كلامي قبل ما تمشي تستأذني قبل ما تعملي اي حاجة تستأذني..
نور: و يا تري و انا داخلة الحمام ايه النظام؟
تميم(ببرود): تستأذني برضو..
نور: انت مجنون ياض..
تميم: متخلنيش اقصلك لسانك تمام، امشي قدامي..
نور ده كله مصدومة منه و من كلامه...
تميم: مبحبش اعيد كلامي مرتين، قدامي..

نور مشيت و تميم جاب ليها الطلبات اللي كانت عايزاها و وصلها لحد البيت...
تميم: قبل ما تروحي تخطبي لاخوكي استأذني...
و سابها و مشي في وسط دهشتها..
بدر: نور نور...
نور: ها في ايه؟
بدر: مالك مش مركزة ليه؟
نور: لا مفيش...
بدر: هاتي عنك...
نور: شكرا...
و بدر و نور طلعوا...
منال: وعد قافلة الباب عليها...
سعاد: و الصايعة نور اتأخرت...
في اوضة وعد...

ادم صحي قبل وعد و لقاها ماسكة فيه جامد خايفة ليمشي، و فضل يلعب في شعرها و يملس على وشها...
وعد كانت بتبدأ تفتح عنيها و اول ما شافته ابتسمت..
ادم(بابتسامة): صباح الورد...
وعد(بابتسامة): صباح النور...
وعد(بصوت عالي نسبيا): يا لهوووووووي..
ادم(بخضة): في ايه؟
وعد: انت انت هنا امشي بسرعة..
ادم: لا..
وعد: بليز يا ادم ارجوك...
ادم: علشان عيونك يا وعدي...
وعد: شكرا...
الباب خبط...
ريان: انتي يا زفتة انجزي قومي..

وعد: تمام جاية...
ادم(بهمس): هو ازاي يقول كدة؟
وعد: معلش يا ادم هو برضو اخويا..
ادم: تمام يا وعد...
و قام لبس ساعه و بدأ يلبس جذمته...
وعد(بدموع): ادم انت هطلقني صح؟
ادم ساب الجذمة و قرب منها و مسك وشها بين ايده..
ادم: وعدي انتي روحي و مفيش انسان يقدر يعيش من غير روحه صح، علشان كدة انا مستحيل اسيبك هي مجرد فترة و هتبقي في بيتي و ملكي قدام الكل، متقلقيش طول ما انا جمبك..
وعد حضنته و فضلت ماسكة فيه...

وعد: شكرا يا ادم..
ادم(بخبث): مفيش اي حفنة يعني..
وعد بعدت عنه بسرعة و زقته...
وعد: لا مفيش و امشي..
ادم: ليكي يوم يا جميل..
و بدأ يلبس الجذمة و يظبط هدومه..
ادم: قوليلي بقي عايزة تسمي ولادنا ايه؟
وعد: هو احنا هنخلف!
ادم(بدهشة): نعم يا اختي!
وعد: هههههههههههه بهزر، ان شاء الله يعني الولد آسر و البنت نور...
ادم: على اسم نور بنت عمك...
وعد: اه و هي لما تخلف هتسمي وعد و ياسر...
ادم: ايه الاسامي دي؟

وعد: مش عجبك...
ادم لسة هيتكلم لقوا حد بيحاول يفتح الباب...
نور: وعد وعد افتحي بسرعة...
وعد فتحت بدون وعي و نور دخلت، و قفلت الباب..
نور(بشهقة): ادم...
ادم بص لوعد بغضب، و وعد بصتله بندم...
وعد: نور اهدي ها اهدي...
نور: تمام..
ادم: انا همشي، باي...
و بعدين قرب من وعد باسها جمب شفايفها و راح ناحية البلكونة، نط و مشي...
نور: اه يا واطية كان معاكي طول الليل..
وعد(بصدمة): هو ازاي يعمل كدة قدامك؟

نور: نعم يا اختي ما هو باسك كتير...
منال: مين ده؟
وعد(بهمس): الله يخرب بيتك...
نور(بهمس): لسة مدخلتش دنيا...
وعد(بهمس): ابقي قابليني لو فضلتي عايشة...
منال: بتتهامسوا على ايه؟و مين دي اللي اتباست كتير..
ريان(بسخرية): هيكون مين؟
وعد: ماما سيبيني شوية مع ريان و نور...
منال: ماشي بس الحقوا اجهزوا...
وعد: في ايه الله هو انا كنت بعمل حاجة حرام ده جوزي و الكل عارف، حتى انتو كنتوا عارفين...

ريان: اه هو متجوزك علشان يحميكي من الناس لكن معرفش يحميكي منه...

وعد: ريان ادم مقربش مني علفكرة و انا زي ما انا، و ادم اكتر واحد حماني، كنت موجود لما جاك حاول يعتدي عليا، ادم كان بيضرب لكنه في الاخر انقذني، خدت رصاصة مكاني ادم خدها، اضربت بالمطوة علشاني، ادم اضرب علشاني، ادم انقذني من ابن عمي اللي المفروض اخويا وليد و انتوا مكنتوش موجودين، ادم عمل حاجات كتير ليا و انقذني اكتر، و انا بحبه و هكمل حياتي معاه و انا همشي ورا قلبي تمام...

و بعدين وعد سابت الاوضة و دخلت الحمام...
نور: عندها حق...
ريان: ده شغال في المافيا...
نور: بس قرر يتوب، نساعده و لا لا...
ريان سابها و مشي، و وعد خرجت لبست و خرجت ليهم...
حمزة: و النبي انتوا ملبستوش ليه؟
وعد: يا ابني لسة بدري اوي، انت اللي مستعجل..
حمزة: بالعكس احنا متأخرين...
نور: انتوا لابسين من دلوقتي...
سيلين: البيه طلب مننا كدة..
سيرين: قال ايه متأخرين...
نانسي: حد يعقله...

بدر: يا ابني احنا رايحين نقرأ فاتحة مش دخلة..
حمزة: محدش ليه دعوة تمام، و قومي منك ليها البسي..
وعد: خلاص متزقش...
وعد: البس ايه البس ايه؟
نور: وعد اختاريلي فستان...
وعد: مش لما اختار ليا...
و بعدين تليفون وعد رن..
الخط اتفتح..
وعد: انجز مش فاضية..
ادم: الفستان الخامس ناحية ايدك الشمال على ما اعتقد شيك...
وعد بصت على الفستان اللي هو يقصده...
وعد: ده فستان جديد..

ادم: طبعا زوجة الشيطان لازم تلبس احلي و احدث حاجة...
وعد: تمام شكرا..
نور: ناس يجيلها فستان و ناس قاعدة مش عارفة تلبس ايه...
و بعدين تليفون نور رن...
الخط اتفتح...
تميم: انتي مش اقل من حد، انزل اوضتك هتلاقي فستان نفس بتاع وعد بس بلون تاني، مستني اشوفك بيه، باي..
نور(بدهشة): ايه ده؟
وعد: مين و ايه؟
نور: نسيت احكيلك...
وعد: احكي يا شهرزاد...
نور حكت لوعد كل حاجة حصلت النهاردة..
وعد: ادلعي عليه شوية..

نور: متأكدة؟!
وعد: طبعا..
نور: طب ما هو ممكن ميكونش بيحبني...
وعد: لا متخافيش انتي توقعي بلد...
نور: هنزل اشوف الفستان بسرعة...
وعد: اجري روحي...
نور نزلت جريت و طلعت فستانها و عجبها اوي...
اما وعد خدت شاور و طلعت خدت الفستان...

(كان عبارة عن فستان شيك قصير لغاية الركبة بحمالات عريضة و مايلة على الكتف و لونه اسود و مفتوح من الضهر و لقت جذمة سوداء شيك بفيونكة و لقت سلسلة شيك اوي و رقيقة قصيرة و لقت حلقين جمال بيلمعوا و لقت حاجة دهب بتلمع و جمبها ورقة مضمونها انتي مش اقل من اي واحدة متجوزة و كمان انتي متجوزة الشيطان اكيد هيجيلك احلي دبلة و لبستها في ايديها الشمال و كانت فرحانة اوي، و سيبت شعرها و حطت مكياج خفيف اوي و روچ جميل باللون النبيتي، )...

و نور زي وعد بالظبط بس لون الفستان احمر...
و وعد خرجت للي بره...
منال: بسم الله ما شاء الله، قمر يا قلبي...
مصطفي: ربنا يحفظك يا قلبي...
سلوي: حفيدتي قمر اوي..
وعد كانت مستنية ريان يتكلم كعادته يبوخ عليها..
وعد: شكرا ليكوا كلكوا...
سلوي: يلا علشان حمزة مستوي..
و بعدين نزلوا لقوا الكل تحت و نور زي وعد...
سعاد: شوفتوا جمال كدة...
منال: ربنا يحرسهم كلهم...
سيرين: بجد انتي روعة يا وعد انتي و نور..

وعد: تسلمي و انتي حلوة اوي..
نور: شكلكوا حلو اوي..
ريان مسك وعد من ناحية و نور من ناحية..
ريان: هاخدهم مشوار و جاي في ثواني...
وعد: في ايه؟
محمود: تمام ماشي...
نور: شكلك حلو يا حمزة...
حمزة: طول عمري...
وعد: مغرور...
وعد و نور ركبوا مع ريان، و الكبار في عربية، و بدر و سيرين و سيلين و نانسي في عربية، حمزة لوحده..
في عربية ريان...
ريان: بتحبيه يا وعد؟
وعد(بكسوف): مين؟
ريان: اللي جه في بالك..

وعد(بكسوف و خفوت): اه...
ريان: بتحبيه يا نور؟
نور: هو مين؟
ريان: في غيره..
نور(باحراج): احم لا يعني...
ريان: انطقي..
نور(بسرعة): اه...
و بعدين البنات لاحظوا انهم وصلوا للمستشفي...
ريان: انزلوا...
نور(بهمس): اخوكي عايز ايه؟
وعد(بهمس): و ربي ما اعرف...
ريان مسك البنات و راح ناحية اوضة المكتب و فتح الباب...
ادم و تميم قاموا..
ريان: بتحبها يا ادم؟
ادم: طبعا..
ريان: بتحبها يا تميم؟
تميم: ايه لازمة السؤال؟

ريان: كلمتك هيبقي ليها رد فعل...
تميم: اه...
و وعد و نور مستغربين من كلام ريان..
و في اقل من لحظة ريان زق وعد على ادم و ادم مسكها جامد...
و زق نور ناحية تميم و تميم مسكها بسرعة...
ريان: قسما بربي اعرف بس انهم زعلانين بسببكوا ساعتها هتندموا فاهمين؟
ادم بص لوعد بابتسامة، و تميم بص لنور...
ريان: فاهمين؟
ادم: مفيش حد بيزعل روحه...
تميم: مش هتقدر تزعل اساسا...
وعد ونور بصوا لبعض و جريوا على ريان حضنوه..

وعد: شكرا يا احلي اخ...
نور: بحبك و ربي..
ريان باسهم من رأسهم...
ريان: يلا علشان الخطوبة...
وعد: تمام...
ريان: اه بمناسبة انك اخو مايا يعني احم انا بتقدم ليك يعني...
وعد: قلبت كتكوت كدة ليه؟
ريان: بت احترمي نفسك..
نور: هي قالت حاجة غلط...
ادم: مش هلاقي لاختي اجدع منك...
ريان: حبيبي...
و ريان و ادم حضنوا بعض و ادم بص لوعد و غمز ليها، و وعد اتحرجت...
نور: طب يلا بينا...
تميم: اتكل بقي يا ريان جايين وراك...

وعد: عايزين ايه؟
ريان: تمام باي...
ادم: ايه الزفت اللي انتي لابساه ده؟
وعد(بصدمة): نعم! هو مش انت اللي مختاره؟
ادم: مكنتش اعرف انه هيطلع حلو اوي كدة...
تميم: قدامي يا اخرة صبري..
نور: مفيش اي غيرة...
تميم: يا شيخة اتلهي...
ادم لبس الماسك بتاعه و راح على وعد و مسكها و مشي، و تميم مسك نور وخرج ورا ادم...
و كلهم ركبوا عربية واحدة ادم و وعد قدام و نور و تميم ورا...
وعد: النهاردة يوم حلو انا فرحانة...

ادم: دايما...
نور: شكرا ليكوا...
تميم: عادي...
و فجأة نزل عليهم رصاص من كل ناحية، و عربيات محاوطاهم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة