قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع

ماسة جلست مكانها حتى حست بايد تسير علي جسمها صرخت ماسة بشدة ونظرت وراها بخوف
دارت ماسة ووجدت أسر الشافعي امامها وضعت ماسةايديها هل قلبها وخدت نفس طويل وقالت
ماسة: يا حيوان يا جذمة انت بتعمل ايه هنا
اسر: دانتي وحشتيني يا كلبةالبحر
ماسة: بصويت انا كلية البحر يا حيوان
دخل يوسف بالعربية وجودهم بيشتمو بعض
يوسف: انا نفسي اعرف ايه بتحب تتهزق منها
مازن: جسمه نحس يا بني وسائر لماسة تيجي لحضنة.

اسر: خلصت انا وهو وهي يالا انا جعان وهبات هنا
ماسة: ليه يا عم
اسر: أروى ترداني عادي
ماسة: هههههههههههههههههه يا خسارة الرجولة يالا ناكل
( اسر الشافعى رجل المهمات الصعبة يبلغ من العمر 35 سنة مقدم في جهاز أمن الدولة متزوج يكون ابن خال ماسة ومازن ويوسف ).

بعد انتهاء الأكل
أسر: امال فين خالتو شمس
ماسة: في تركيا بيقضو شهر العسل
اسر: اوبه يخوفى شمس ترجع حامل والحيوانات ده تدخل الجيش أو تجيب بنت وتبقه موزة وتقطع عليكي وتاخد كل الدلع هههههههههه
ماسة: أولا يا حيوان هما مش هيخوشو الجيش
ثانيا مفيش غير ماسة واحده حبيبة الكل
وأثناء ذلك سمعو اذان الفجر توجه الجميع للوضوء وامهم اسر بعد كده كل واحد راح غرفته.

في الصباح استيقظت ماسة على صوت التليفون ووجدت رقم فهد الحديدي ردت عليه وقامت من على السرير وأخذت دش ولبست.

وصلت الظهر ونزلت ملقدش حد سألت عليهم الخادمة قالتلها ان هنا خرجو من بدرى جدا حاولت ماسة الاتصال عليهم معرفتش راحت على العربية وذهبت لقصر الحديدى وصلت القصر استقبلتها الخادمة وطلبت الكلام معاها.

الخادمة ( سناء ): د/ ماسة ممكن طلب
ماسة: طبعا يا طنط امريني
سناء: حفيدي مريض جدا
ماسة: نوع مرضة ايه
سناء ببكاء: ورم في المخ
ماسة وهي تمسح دموعها: متعيطيش ربنا بعتني هنا علشان اشوفك واتكلم معاكى فين الأشعة والتحاليل بتعتة
سناء: مش معايا مع بنتي
ماسة: خلاص كلمى بنتك وخليها تيجي الفيلا بكرة في اي وقت وتجيب معاها الأشعة والتحاليل تمام
سناء: بس الدكتور قال تمن العملية غالى اوى.

ماسة وعلى وجهها ابتسامة: متحمليش هم هستناها بكرة
سناء: شكرا يا دكتورة
ماسة: تعالى بقه نشوف عمار
رعد من على السلم روحي انتي يا سناء اتفضلي دكتورة
خرج فهد من غرفتة وقال
فهد: طفلتي الجميلة عمله ايه
ماسة: بخير أيها الوسيم
فهد: بضحكة طيب تعالى نروح لعمار
ماسة: احسن بردو هنا مفيش اكسجين
في غرفة عمار كانت ميار تجلس معه وتطعمه بيديها ويتغزل فيها وهي أصبحت كلون الطماطم من شدة خجلها كل هذا تحت أنظار الجد و ماسة.

قالت ماسة بصوت علي حسنا ايها العاشق ارحم معشوقتك فقد تذوب من شده الخجل واتغزل فيا انا.

عمار: انسة دانا انتى بتعملي ايه هم
ماسة: جيت اطمان عليك عزيزي فانا أحبك بشدة
شكلك مستمتعتش بالبرش
عمار: انتي مجنونة اكيد حبيبة مين وبرش ايه
ماسة: وهي تمثل البكاء يهون عليك ابنك عمارى
عمار: والله العظيم يا ميار مفيش حاجةصح انا بحبك انتى وبس
ماسة: عماري متخفش منهم حبي حبي لك كحلي للبن
ميار وفهد بن يستطيعو امساك ضحكتهم
عمار: انتو بتضحكو على ايه انا مش بحبها وكمان مشفتهاش في مرتين.

ماسة: اهد يا شقي فأنا د / ماسة المنصوري وانت مريض وانا مش بحب اللبن
ميار: يلا حبيبي خد الدواء
ماسة: من اشوف الدوا ميار
ميار: اتفضلي شوفيه
ماسة: هو انتى اخت المغرور
ميار: ايوة اختوة وهو مش مغرور متكبر بس
ماسة: ههههههه تمام قولى عمار مين كتبلك الدوا ده
عمار: دكتور في المستشفى
ماسة: انت بتخدو من امتي
عمار: من حوالى شهر
ماسة: اتصل بيه وقوله انك رايح ليه لوحدك تمام
عمار: انا مش فاهم حاجة.

ماسة: ميار سعدي عمار علشان يلبس
الجد: فيه اية يا بنتي
ماسة: بغموض لسه هيحصل نحمد ربنا انه تعب امبارح
توجة الجد و ماسة الى الصالون في انتظار عمار دخلو لقو بعد قاعد بيغلي جائت سناء وسالتهم عن نوع المشروب وذهبت
تليفون ماسة رن ولقت رقم ياسر الدمنهوري
ياسر: صباح الخيرر د/ ماسة
ماسة: صباح النور استاذ ياسر
ياسر: انا باكد على حضرتك المعاد
ماسة: انا اسفة بأس بيه هنخلى الميعاد بليل ممكن.

ياسر: تمام ولا يهمك علي الساعة 9 مناسب
ماسة: مناسب جدا أستاذ ياسر
ياسر: هبعت لحضرتك العنوان
ماسة: تمام مع السلامة
ياسر: مع السلامة
كان عمار نزل وقال ليها ان الدكتورفى المستشفى حاليلا
ذهبت ماسة الى عربيتها توجه إليها رعد وكسر ازاز العربية
الجد: رعد ايه ده
ماسة: ببرود عادى يا جدو ليس على المريض حرج
طلبت ماسة سيارة فراري زرقاء اليها وعندما جاء السائق أخذ السيارة المكسورة وطلبت منه ماسة ان يصلحها.

ذهب الجميع إلى المستشفي وقالت ماسة لعمار ان ينفذ ما طلبته منه
فلاش باك
عندما كانت ماسة في انتظار السيارة طلبت من عمار أن يذهب إلى الطبيب ويجعل تليفونة مفتوح علشان تسمع كل شي
باك
وصل الجميع الى المستشفى توجه عمار الى غرفة الطبيب واخذ يتحدث معه في كل شئ
ماسة: بس بس لعد ممكن طلب
رعد: مالو لسانك مهو ماشاء الله طوله مترين وسليم
ماسة: الله اكبر انت هتحسدني
رعد: عوزة ايه.

ماسة: عوزة للضرف ده ( تقصد البودى جارد )
رعد: ليه
ماسة: هنرقص بالية
الجد: هو انتى متأكده انك دكتورة
ماسة: انت ادري يا كوتش
الجد وميار: ههههههههههه يابخت الى هيتجوزك هيجوز طفلة
ماسة: احلى حاجة في الست طفلتها يالا نخش
الدكتور: انتم مين
ماسة: انا الدكتورة ماسة المنصوري
الدكتور: مين اذاي يعنى
ماسة: ذى الناس شورت لرعد بمعنى خده
رعد: أدى أوامر لرجالته بأخذ الطبيب
ماسة: فين د / أياد
اياد: انا هنا.

ماسة: عوزاك تعمل تحاليل واشعة وتبعتهملى تمام
اياد: تمام اى أوامر تانى
ماسة: لا شكرا
رعد: طيب متستني شوية
ماسة: كان على عيني بس عندى ميعاد مهم اوى سلام.

ذهبت ماسة إلى فيلا عليها حرس شديد توجه إليها إحدى الحرس عندما علم بهويتها فتح الباب على مسرعية.

ماسة وهي دخله الفيلا: يا اهل البيت انتم فين
تنزل سيدة جميلة من على السلم
السيدة: ماستي حبيبتى البيت نور
ماسة: كنك مرفت وحشتيني اوي عملة اكل ايه
مرفت: طول عمرك همك على بطنك انتي والحيوان أسر
ماسة: فين خالو
مرفت: في المكتب خشبلو وهبعتلك عصير
ماسة: استعجلى الاكل يا فوفا
مرفت: حاضر يا طفسه
( مرفت الشافعى سيده تبلغ من العمر 50 عام والده اسر ).

ذهبت ماسة الى المكتب وخبتط ودخلت
ماسة: حالة حبيبي وحشتني اوى يا قوة ماسة
فاروق: حبيبة عقل خالو وحشتينى اوى يا قلبي
ماسة: وهي تجلس أمامه انا تمام
فاروق: عوزة ايه
ماسة بضحكة: دايما افشنى
فاروق: افشك ده لغة دكتورة محترمة
ماسة: ياعنى عوزنى اتكلم اذاى وانا معايه يوسف ومازن واسر وياسين
فاروق: المهم عوزة ايه
ماسة: معلومات عن رجل اعمال اسمه اسر الدمنهوري.

فاروق: تمام جدا تعالي ناكل وبعد كده هجبلك المعلومات كلها
( فاروق الشافعي رجل في 55 من عمرة وزير الداخلية ).

بعد انتهاء الاكل ذهبت ماسة الى غرفة اروي.

وأخذت في التحدث معها حتى الساعة السابعة مساء وتوجهت ماسة الى غرفتها في فيلا خالها ارتدت ماسة فستان أزرق.

وجاكت ابيض وفي تمام الساعة الثامنة توجهت الى الاسفل حيثو الجميع تحدثت مع خالها شوية وغادرت.

في مطعم خمس نجوم كان يجلس ياسر وصديقة في انتظار وصول ماسة بعد حوالى ربع ساعة وصلت ماسة الى المطعم وتوجه اليها كافة الأنظار ولما لا وهي ملكة جمال سالت الجرسون عن مكان ياسر وتوجهت اليه
ماسة بيسمة ثقة: استاذ ياسر
ياسر وهو مزبهل من تلك الحرية: نعم انا ياسر انتي مين
ماسة: انا جدتك ايها الشاب
ياسر: نعم ماسة المنصوري
ماسة: نعم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة