قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثلاثون

رواية ماسة الرعد الجزء الأول للكاتبة أماني فهمي الفصل الثلاثون

توقفنا عندما علم رعد باختفاء منه
رعد: ماسة ارجوكى قوليلي يوسف فين
ماسة: معرفش
رعد: يا بنتى قوليلي
ماسة: عليا الطلاق بالتلاتة منك معرف
فهد: طلقتى الواد
ماسة: ههههههههههههه اه
رعد: جدى هو انت مش خايف عليها
فهد: لا علشان عارف انه هيحافظ عليها
ماسة: بقولك ايه يا فوفا متعزمنى على الأكل
فهد: ههه يالا يا حبيبتى عرفة انا بحبك ليه
ماسة: ليه فوفا
فهد: علشان انتى شبة واحدة كنت عارفها من زمان
ماسة: الحب الأول ولا ايه.

فهد: اه كانت اجمل بنت شفتها في حياتى نفس لون عيونك ونفس روحها الجميلة
ماسة: مش يمكن تكون انا
فهد: يا ريت تكونى انتى علشان كده انا واثق في اخواتك وفيكى
رعد: طيب وانا جعان هاجى معاكم
ماسة وفهد في نفس واحد: بس على حسابك
رعد: بسخرية تمام يالا ادامى
ماسة: يالا فوفا
نسبهم يروحو ياكلو.

تمر الأيام والليالي ولا احد يعلم مكان منه ويوسف
بعد مرور أسبوعين على اختفائهم
اتصلت ماسة على فهد
ماسة: جدو حبيبي ايه رايك في مكان تهدى فيها عصابك
فهد: تمام اوى بس فين
ماسة: تجهز انت بس وبلغ الكل عندك تمام
فهد: تمام هنسافر امتى
ماسة: ان شاء الله يوم الخميس يعنى بعد بكرة
فهد: تمام بس انا منه وحشتني اوى
ماسة: متخفش چو عمرة هيازيها
فهد: عارف بس هي كانت دلعتى الصغيرة
ماسة: طيب وانا.

فهد بضحكة: انتي وش السعد علينا انتي صغيرتى الجميلة
ماسة: تمام حبيبي اجهز وهعدى عليكم الصبح بدري
فهد: اجيب رعد معايا
ماسة: طبعا نارو طلباه بالاسم
فهد: مين نارو
ماسة: نارو ده البيك برص بتاعه العيلة كلها
فهد: شكلها مسيطرة اوى
ماسة: اوى اوى يالا جهز نفسك ماشي
فهد: تمام يا فندم سلام
ماسة: سلام.

مر اليومين وجاء صباح يوم الخميس ذهب أدهم وشمس في سيارة واتجهو نحو فيلا الشافعي واتجهت ماسة مع مازن في سيارة واتجهو الى قصر الحديدى
وصلت سيارة مازن الى القصر ونزلو منها
ماسة: يا اهل البيت اين انتم
فهد وهو ينزل من على السلم: انا هنا اهو وجاهز
ماسة: والنعمه انت الى فيهم والباقى سلطة
سيف: طيب نوع السلطة ايه
ماسة وهي تسلم عليه: سلطة ارنبيط
مروة: هو الارنبيط بيتعمل سلطة
مازن: طبعا عند ماسة كل الاكل عندها سلطة.

ماسة:
لميس: صباح الخير
مازن: صباح الهنا والدلع والفل على احلى عيون
ماسة: على فكرة نفس الكلام لسه قيلو لوحدة وحنا جيين
لميس: ملكيش دعوة هو حر
مازن: حد يا جماعة شامم ريحة شياط
فهد: ولد احترم طفلتي الجميلة
رعد: انا من راي تتزوج يا جدو وتريح
ماسة: وانا موفقا شبكة وكتب كتاب ودخلة في ليلة واحدة
رعد: هو انتى بتصدقى هو يجوز وحده من سنة
ماسة: اه قول بقه انك غيران
رعد: وانا اغير ليه انا حلو وكل البنات بتحبنى.

ماسة: شكلك مشفتش نفسك في المرايا
فهد: يالا
ماسة: عمو سيف وطنط مروة مع بعض
مازن و لميس مع بعض
وانا وجدو مع بعض
رعد: وانا ان شاء الله هركب مع مين
ماسة: لق ما انت هتبقه السواق بتاع عربيتى انا وفوفا
رعد: نعم يا روحى السواق ليه كنتى مين
ماسة: كنت ماسة أدهم محمد المنصوري
رعد: يالا يا ختى
توجه الجميع الى فيلا الشافعي وبعد ذلك انطلق الجميع الى الطريق السريع للتوجة الى نارو.

في سيارة رعد.

فهد: هو احنا هروح فين
ماسة: عزبة الأخوة
رعد: يعنى ايه
ماسة: بص بقه يا سيدى عزبة الأخوة ده كانت مجرد بيوت عادية فيها ثلاثة شباب وثلاثة بنات.

شافعى ومنصور والفى كانو اكتر من اخوات شافعي حب اخت منصور وادادم ليها واتجوزها والفى حب اخت شافعى واتجوزها ومنصور كان بيعشق انا الفى واتجوزها واصبحو الثلاثة اخوات وأهل ونسايب ومرت الأيام شافعى خلف بنتين ومنصور خلف ولدين والفى خلف ولد وبنت وحصل تبادل لغاية موصل لي أدهم أتجوز شمس الشافعي، فاروق أتجوز مرفت الألفي، و توفيق أتجوز مها المنصورى،
ومدحت أتجوز منى الالفى.

شمس ومنى ومها ومرفت خلفو 8 الشباب و 5 البنات بس هما دول كل العيلة
فهد: ماشاء الله ربنا يبارك فيكم
رعد: ومين اكتر واحد عاقل في العيلة
ماسة: لا يا عم احنا سبنه العقل واخترنا القلب
فهد: بس بصراحة عيلة مجنونة اوى
ماسة: هو أنت ليه شفت جنان اصبر بس
رعد: إنما قوليلى خطوبة مين الى هتحصل هناك
ماسة: اه ده خطوبة عمر على ميرا الدمنهورى
رعد: اخت ياسر الدمنهوري
ماسة: ايوة هي بنت عسل اوى.

فهد: هو كده فاضل كان واحد مش خاطب او متجوز
ماسة: اتنين انا وسليم
فهد: لا انتي خلاص ارطبتي كده ناقص سليم
ماسة: عارف انا خايفة اوى
رعد بسخرية: ماسة بتخاف
ماسة: نارو ممكن تحرمنى من الاكل
رعد: هههههههههههههه تحرمك من الاكل ليه
ماسة: علشان بقالى كتير مشفتهاش
فهد: هي محضرتش خطوبة مازن ويوسف
ماسة: لا كانت برة مصر
وصلت السيارات التي تحمل العائلة والسيارات التي تحمل الحرس الى عزبةالأخوة في الفيوم.

توجه إلى الداخل الجميع واخذو يسلمون على نارو
ماسة بصوت واطى: حد يخبينى اصل انا جعانة اوى
نارو: تعالى هنا يا طفسة
ماسة: هههههههههههه انا نارو حبيبتى
نارو: حبيبتي وحشتيني اوى يا جزمة
ماسة: بلاش شتيمة في ناس غرب
نارو: هتلقيكى حرقة دمهم
ماسة: انا دانا غلابانة
رعد وهو يقف بجوار ماسة: صباح الخير هي مش بس حلقة دمنا وتعبه قلبى اوى
نارو: ما شاء الله انت بقه رعد
رعد: ايوة انا اذى حضرتك جدتى.

نارو: ليه شايف سنانى وقعة ومشيه على عصاية
ماسة: اشطا عليكي يا نارو
رعد: اسف بس اقول ايه لحضرتك
نارو: الواد ده محترم اوى
مازن: اوى اوى يا نارو
نارو: بس غبي ومتهور ومتسرع
ماسة: مجيتش حاجة من عندي سبحان الله مكتوب على وشك
رعد: ملكيش دعوة
ماسة: دعوة فرح ولا دعوة حفلة
الكل: ههههههههههههه ههههههههههههه
نارو: بت اسكتى اهلا حبيبي قولى زى اخواتك نارو
ماسة: بصي بقي ده جدو فوفا
نارو: أصدق فهد محمود الحديدي.

لميس: هو حضرتك تعرفي جدو
نارو: طبعا اعرفه كانت احلى عشرة
فهد: نرمين الألفي
نارو: ايوة نرمين الألفي اذيك يا فهد
فهد: الحمد لله وحشتينا اوى
نارو: لو كنت وحشتك كنت سالت بس انت سافرت ومفكرتش تسال
فهد: والله كان غظب عنى ابويا هو الى أمر
نارو: شوف بقى سبحان الله احفادى واحفادك جمعونا تانى
ماسة وهي تكلم رعد بصوت واطى: ايهجو العشق الممنوع ده
رعد: شكله كده فيلم حبيبي دائما
مازن: لا شكلة كده من النظرة التانية.

يوسف: لا شكلة كده فيلم الخطايا
مراد: لا شكلة كده فيلم عودة الابن الضال
ماسة: عمو سيف شكلك كده هيبقة عندك مرات اب
نارو: لا يا جزم ده فيلم اصحاب ولا بزنس
ماسة: ههههههههه العب يا نارو
نارو: يالا يا حبيبى كل واحد يروح على غرفته علشان الفطار زمانة هيجهز
توجه الجميع الى غرفهم وكانت نارو تقسم
كالتالى
يوسف و مازن وسليم في غرفة
ملك ومراد في غرفة
اسر واروى في غرفة
عمر وعلاء في غرفة
ياسين ولما في غرفة
أدهم وشمس في غرفة.

توفيق ومها في غرفة
فاروق ومرفت في غرفة
لميس ومنه في غرفة
سيف ومروة في غرفة
ياسمين وسما في غرفة
رعد وفهد في غرفة
ماسة في غرفة لوحدها
الكل: اشمعنا ماسة غرفة لوحدها
نارو: علشان ده ماستى الحلوة
شخص: خلاص انا هقعد مع ماسة
التفت الكل لهذا الشخص وكانت ميرا الدمنهوري بحب بيها الجميع
نارو: يبقه كده
رعد و ياسر في غرفة واحده
ماسة: ههههههههههههه شكلها هتولع
ياسر: ههههه لا وانتى الصدقة الصداقة رجعت أقوى بفضلك.

ماسة: خلاص عد الجمايل ياعم
ياسر: يالا وكسه واحده نايمةوواحده قعده
مازن: بقولك ايه يا ياسر هو انت متجوز
ياسر وهو ينظر الى سما: قريب اوى اوى
ماسة: ارحم البت خلاص وحملت
ياسر: انتى ايه يا شيخة ملقاط
ماسة: مش دكتورة لازم ابقه على درايا بكل شئ
نارو: يالا الكل على غرفة
اتجه الجميع الى غرفة وبدلو ملابسهم ونزلو يفطرو وبعد الفطار
ماسة: مين هيركب خيل
الكل: انا انا انا انا انا انا انا
ماسة: بس يالا على الاسطبل.

اختار الجميع الخيل وابتدت المنافسة بين الجميع استمر في السباق رعد وماسة وانتهى السباق بفوز ماسة بجدارة على الجميع.

ماسة: وهي تنظر الى الجميع علشان تعرفو انى أقوى منكم
مازن: كده طب تعالى بقة وجري وراها
مازن: يالا يا شباب لازم البت ده تضرب
ياسين: عندك حق
اسر: اشطا
جريت ماسة واخذ الجميع في الجري وراها لغاية ممسكوها واخذو يزغزغوها وهي تضحك بشدة وكل هذا تحت عيون رعد الضاحكة.

ياسر: لو بتحبها اتستغل وجودك هنا
رعد: وانت هتستغل وجودك هنا وتافش سما
ياسر: وهو انا مفضوح اوى كده
رعد: اوى اوى يا بني
ياسر: طيب انا رايح اتمن على نتيجة تانية جامعة
رعد: روح يا خويا
ياسر: انا من راي تلحق ماسة علشان شكلها كده بتموت
رعد: ان شله انت
ياسر: هههههههههه
ماسة: رعد ونبي الحقني
رعد: خلاص يا جماعة يالا كل واحد ياخد خطبتو ولا مراتو ويسرح من هنا
الشباب: تمام سلام يا كبير
ماسة: رعد هات ميه بسرعة ونبي.

رعد: أهدى بس الأول وهجبلك تشربي
ماسة: تمام انا هديت هات ميه بقه
رعد: مجنونة خدي اشربي
ماسة: هات يا خويا
مر الوقت بسرعة وجاء الليل وتجمع الكل على الأكل
رعد: ايه ده يا نارو تسلم ايدك الاكل تحفة
نارو: بالف هنا وشفا يا حبيبي وهو انت خاطب
رعد: لا بحب من اول ما شفت العيون الزرقة وانا بقيت أسير ليها
يوسف: انت هتقولى على العيون الزرقة
مازن: ولا جمال العيون الزرقة
مراد: ولا رقه العيون الزرقة.

اسر: ولا دلع العيون الزرقة
سليم: ولا رشاقة العيون الزرقة
علاء: ولا قوة العيون الزرقة
عمر: ولا رموش العيون الزرقة
ياسين: ولا رزانة العيون الزرقة
ياسر: ولا سرعة العيون الزرقة
كانت ماسة بتاكل وشرقت وقام رعد جري يشربها ميه واخذ يمرر يده على ظهرها
قامت ماسة بسرعة واتوجهت الى الخارج
الكل: ههههههههههههه
نارو: ينفع كده البت كانت هتروح فيها
يوسف: يمكن تحس
رعد: بعد اذنكم انا هروح ليها.

ذهب رعد الى مكان ماسة ووجدها تجلس امام الشلال
رعد: ماسة انا بحبك
ماسة: عارفة يا رعد
رعد: طيب ايه رايك اروح اتقدم لعمي أدهم
ماسة: رعد انا مريت بتجربة حب فشلة جدا
رعد: حبيتي ادور
ماسة: تصدقني لو قولتلك لا
رعد: اذاي يعنى لا.

ماسة: كان مشعري برده اوى معاه معرفش ليه عمرى محبيتة وكنت دايما بحس انو فيه حاجة غريبة من ناحيتة لغاية ما اليأس اتصل بيه وقلي انه بيلعب في تجارة الاعضاء خفت على اسمي وسمعتى ولما وجهته حاول يعتدى عليا ضربتة وخرجت أجرى واول ما خرجت البيت ولع ومر شوية وقت ورجعت مصر والباقى انت عارفة
رعد: طيب ايه رايك تعالى نبقى اصحاب والايام كفيلة بتداوى الجراح قولتى ايه
ماسة: بس انا مش بصاحب وبثق بسرعة.

رعد: عارفة انا اتعلمت من شغلي الصبر وطولة البال وانا هصبر عليكى وهتبقى صحبتي غصب عنك
ماسة: ههههههه شكل اسم عيلتك من صفاتك
رعد: تقصدي الحديدى من صفاتي
ماسة: ايوة
رعد: بس قريب اوى هتشيلي صك الرعد
ماسة: يعنى ايه
رعد: الكل جوه عاوزك تشيلى الصك
ماسة: لونى مش فاهمة بس موفقة
رعد: ههههههه ههههه
ماسة: تعرف ان ضحكتك حلوة اوى
رعد: وايه كمان
ماسة بتوهان: عيونك زى عيون الصقر
رعد وهو يقرب منها: وايه كمان
ماسة: ه مش عارفة.

اصبح رعد امامها مباشرة ومرر ايده على وشها وقرب من شفيفها وبسها بوسه طويلة اوى وبعد كده بعد عنها وابتسم وقرب من ودنها وقالها شكلك قريب اوى هتشيلي صك الرعد وسبها ومشي
جلست ماسة بشرود تفكر في الاتى وأخذت تمرر يديها على شفيفها وكل هذا تحت أنظار رعد.

مر باقى اليوم وذهب الجميع الى غرفهم حتى ينامو حتى يجهزو لخطوبة عمر و ميرا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة