قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل السادس عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل السادس عشر

رواية لعنتي وعذابي الجزء الأول للكاتبة منى الأسيوطي الفصل السادس عشر

منزل الديب...
يجتمع الكل بغرفة إلياس ويعلو صوت نحيب سناء من الداخل وهي تجلس بجوار فلذة كبدها وهي تمسك يدة وتبكى بشدة ليقول إلياس...
إلياس. بطلى عياط يا ماما ما انا زى القرد اهو
سناء. زى القرد اى. انا تعبت من الهم دا. مفيش شغل في الزفت دا تانى. انا كبرت يابنى ومبقتش استحمل اى حاجة. عشان خاطرى يا إلياس كفاية اللى راحو منى زمان. أنت لو جرالك حاجة انا هموت فيها
أريج، بعد الشر عليكى يا طنط متقوليش كده.

إلياس بجمود. خلاص كفاية كلام في الموضوع دا
عبيدة. خلاص يلا تعالو برة وسيبوة يرتاح
اسيل. ايسو
إلياس ببسمة، نعم يا قلبى
اسيل. متسافرش تانى
إلياس. ربك بيسترها. يلا انا عاوز انام
لينصاع الجميع لرغبه إلياس ويخرجو جميعا ل تبقى اريج فقط معه...
أريج. أنت كويس دلوقت
إلياس. هبقى كويس لو نمت في حضنك
لتقترب منة وتحتضنة بقوة قائله.
أريج. انا آسفة كل دا بسببى.

إلياس. أريج الديب متعتذرش لحد حتى لو كان انا فاهمة اريج بمشاكسة. مغرور
إلياس بضحك. عارف.

منزل الزينى، غرفة حربى
منذ أن علم حربى بخبر حمل محبوبتة بثلاثة أطفال وهو يدللها كثيرا. أصبحت لاتغادر غرفتها. يطعمها بنفسة ويشرف على ادويتها ويتابع عملة من المنزل ولا يخرج إلا إذا تطلب الأمر. وحين يخرج ويتركها يطلب من رشا ووفاء ان يجلسوا برفقتها...
يتقدم لداخل الغرفة وهو يحمل صينية الطعام ليقول مبتسما.
حربى. يلا يا ست البنات الوكل جاهز
حورية، تسلم يدك يا غالى
حربى. يلا افتحى بوقك.

حورية بضحك. ههههههههههه هو انا عيلة
حربى، احلى وأجمل عيلة في الدنيا
حورية. ربنا يخليك ليا
حربى. ويخليكى ليا يا غالية.

منزل الديب، غرفة المكتب.
يجتمع منير باحفادة الثلاثة ويتحدثون بشئون العمل ليقول عبيدة...
عبيدة، تمام كده اتفقنا. طب هنكلم فرع لبنان ونبلغ مايا
إلياس. كده كده انا حجزتلها وهي جاية بعد شهرين
سراج، طيب انا هرتب كل حاجة وهكلمكم
إلياس. حاول متعكش الدنيا
سراج ببرائة. انا. لا عيب عليك
منير. طيب ربنا يوفقكم. ولو في حاجة كلمونى. وانت يا إلياس. ارتاح يابنى لحد ماجرحك يلم
إلياس. متقلقش ياجدو انا تمام.

عبيدة. طيب انا ماشى وهتابعكم بالفون
إلياس. ماشى.

أما بغرفة سما، تجلس تفكر في كيفية إصلاح الأمور بينها وبين سراج ليقطع تفكيرها دلوف سراج للداخل ولكنة لم ينظر لها واتجة لغرفة تبديل الثياب لتتنهد بقوة وتذهب خلفة لتشهق بخجل حين رأتة عارى الصدر ليقول بتهكم.
سراج. دا على اساس اول مرة تشوفني عريان
سما بتردد. لا لا بس. أصل، اتخضيت
سراج، اجيبلك طاسة الخضة
سما. آسفة
سراج. على اى
سما. احم. على اسلوبى معاك. بس بصراحة انت مستفز.

ليلتفت لها ويقترب منها بهدوء شديد حتى وقف أمامها قائلا.
سراج. انتى بتكحليها ولا بتعميها
سما. خلاص آسفة
سراج. امممممم وبعد كده
سما. مش فاهمة تقصد اى
سراج، افهمك. دلوقتى آسفة وكمان شوية تقلى ادبك عليا وتطولى لسانك اللى عايز قطعو دا صح
سما بصدمة. انا قليلة الأدب ولسانى عايز قطعو
سراج. انتى شايفة اى
سما بدموع، انا شايفة انى متكلمش معاك اصلا. بعد إذنك
لتنهى كلماتها وتلتفت لكى تخرج ليمسك بيدها سريعا قائلا.

سراج. استنى. متزعليش
سما. خلاص يا سراج أن...
سراج مقاطعا، قوليها تانى
سما. أقول اى
سراج. قولى اسمى تانى
سما بخجل. ليه
ليحاوط خصرها بيدية ويقربها منه قائلا...
سراج. عشان دى اول مرة اعرف ان اسمى حلو كدا
سما بتوتر. احم. ط طب أبعد
سراج. ليه
سما. مش ا انت عندك شغل
سراج. الحقيقة اه ومش فاضى وممكن إلياس يعلقنى بس مش مشكلة كلة يهون عشان القمر بتاعى
سما. بجد
سراج. بجد اى
سما. انا غالية عليك اووى كدا.

سراج بتنهيدة. غالية بس. دا انتى كل حياتى، اقولك على سر
سما. قول
سراج. انا كنت بتعمد انى استفزك. بحب عصبيتك ولسانك الطويل
سما بصدمة. طب ليه
سراج. بصراحة شكلك بيبقى قمر وانتى متعصبة. ما تيجى اقولك على حوار
لينهى حديثة وهو يغمز لها بأحداى عينية لتفهم مقصدة لتقول بتوتر...
سما. ط ط طب والياس. أنت مش لسة قايل أن عندك ش...
لتبتر حديثها حين صدع هاتف سراج بالرنين ليمسكه ويجيب سريعا حين رأى اسم الياس يزين شاشتة.

سراج. ايوا يا كبير
إلياس. أنت فين يا زفت
سراج. نازل اهو كنت بغير هدومى
إلياس. اخلص يا جزمة
لينهى إلياس المكالمة لينظر سراج للهاتف قائلا.
سراج. مش هيبطل يقفل التليفون في وشى ياساتر
سما. طيب كمل لبس وانزلة
سراج. ماشى بس لما ارجع هنكمل كلامنا
لينهى حديثة وهو يطبع قبلة صغيرة على وجنتها وتركها ورحل وهو يكمل ارتداء ملابسة.

بعد مرور شهرين...
تهبط الطائرة اللبنانية على الأراضى المصرية لتعلن عن وصول تلك الضيفة التي ينتظرها إلياس الديب وهي مايا رؤوف تلك الفتاة صاحبة الشعر الأشقر والعيون الزرقاء بأواخر عقدها الثانى لتنهى أوراقها وتتجة للخارج لتجد سراج في انتظارها لتتقدم منة قائلة.
مايا. اهلين سراج كيفك
سراج ببسمة. الحمد لله. انتى عاملة اى
مايا. انا كتير منيحة. وينو ايسو
سراج. مستنيكى في الشركة بعد ساعة.

مايا. لا بدى شوفو هلا. بليز سراج خدنى لعندو
سراج. ايوا بس...
يقطع كلماتة اتصال هاتفى من اريج ليجيب قائلا...
سراج. ألو
أريج. سراج إلياس فين
سراج. في الشركة
أريج. اديهونى
سراج. بس انا في المطار
أريج. مطار ليه
سراج بخبث. مايا وصلت وانا رايح بيها على الشركة أصلها مصممة تشوف الياس اول ما أوصل هخليكى تكلمية
أريج. اممممممم لا خلاص ملوش لزوم. قولة بس يفتح الفون بتاعة
سراج، اوك سلام
أريج. سلام.

منزل الزينى...
يجتمعون في غرفة الجلوس ليدلف حربى ويتفاجأ بوجود حورية معهم بالأسفل ليقول بغضب مكتوم
حربى. حورية
حورية ببسمة. نعم
حربى. كيف نزلتى اهنة
حورية، رشا ووفاء ساعدونى
سلام. مالك ياخوى
حربى. ماليش
لينهى حديثة وهو يتقدم منها ليحملها بين يدية لتحمر وجنتيها أثر فعلتة تلك ليقول عثمان.
عثمان. رايح فين ياولدى
حربى. هطلعها ترتاح
لينهى حديثة وهو يتجة للخارج...
شبل. هو أخوك اتجنن
سلام. ربنا يهدية.

منزل الديب...
تقف الفتيات يحاولون منع اريج من الخروج وهي في قمة غضبها.
سما. يا بنتى استهدى بالله
اسيل. ايسو مش بتاع الكلام الفاضى دا
أريج. اوعو من وشى البية قافل تليفونة عشان يعرف يقعد معاها براحتة، والله لطربقها على دماغهم
لتنهى حديثها وهي تتركهم وتتجة للخارج لتقول اسيل.
اسيل. ربنا يستر.

شركة الديب...
يجلس إلياس برفقة مايا يتحدثون في أمور العمل لتقول مايا.
مايا. كتير اشتقتلك ايسو. ليش ما عم تسأل عنى
إلياس. معلش يا مايا انا مشغول
مايا. من وقت ما اتجوزت وانت بعدت عنى واتغيرت
إلياس. الجواز برة الشغل. حياتى الخاصة خط أحمر وخصوصا لو كان الكلام على مراتى يا مايا
مايا ببسمة حزينة. أنت كتير بتحبها لمرتك
إلياس بهيام، بحبها بس. دا انا بموت فيها و...

لتقطع حديثهم وهي تفتح الباب دون استئذان وتدلف وهي ترسم ملامح الهدوء على وجهها عكس تلك النيران المشتعلة بداخلها لينتفض من على كرسية فور رؤيتها ويهرول إليها والقلق حليفة قائلا...
إلياس. أريج. انتى كويسة. مالك. اى اللى جابك هنا. في حاجة بتوج...
لتضع يدها على فمة سريعا لتوقفة عن الحديث لتقول بدلال فور ملاحظتها أن الأعين تراقبها باندهاش لما يحدث...
أريج. هششششش انا كويسة متخافش.

إلياس بتنهيدة. الحمد لله. امال اى اللى جابك هنا
أريج. أصلك وحشتنى وطلعت في دماغى اجيلك اى انت زعلت
إلياس بغمزة. انا ازعل منك اكيد لاء. بس مش غريبة أصل امبارح كنتى قرفانة من ريحتى
أريج بتوتر. ل لاء ا ا
إلياس. ههههههههههههه خلاص خلاص، تعالى ارتاحى وهخلص شغلى ونروح
أريج. شغل اى ا...
لتقاطعها مايا قائله.
مايا. ايسووو. شو ما راح ننهى الشغل
أريج بحدة. ايسووووو. ايسو مين ياختى.

إلياس. أريج مالك. دى مايا رؤوف من شركة...
أريج مقاطعة. وأنا مالى بيها وبشركتها. تقولك ايسو بتاع اى. دا انا مش بقولهالك
مايا. شو في ايسو مين هى
أريج. انا مراتة ياختى
مايا. يا الله هي زوجتك. العالم كلو بيحكي عن زوجتك وجمالها
أريج. وانتى شايفانى وحشة
مايا. ما بقصد هيك. بس بعتقد انك سمنانه شوى
أريج. دى عايزة تضرب
ليمسك إلياس يدها سريعا وهو يقول.

إلياس. لالا تعالى نروح. مايا هنحدد معاد تانى للاجتماع. يلا يا روحى تعالى
أريج. اوعى والله لاضربها
إلياس. خلاص عشان خاطرى
أريج. أنت مسمعتش وش الغراب دى بتقول عليا تخينة
إلياس بغمزة. تخينة بس قمر، يلا بينا
لينهى حديثة وهو يتجة للخارج وممسك بيدها حتى هبطو للأسفل وصعدو للسيارة ليقول إلياس بهدوء
إلياس. انتى جيتى ليه
أريج. والله ومكنتش عايزنى اجى ليه عشان تخونى براحتك
إلياس بصدمة. اخونك. اى الكلام الاهبل دا.

أريج بغضب. ايوا يا بية تخونى. قافل تليفونك وباعت سراج مخصوص يجيبلك السلعوة اللى فوق دى
إلياس. سراااااج. قولتيلى فيها سراج الكلب. والله لاورية
لينهى حديثة وهو يقود السيارة مسرعا متجها للمنزل.

منزل الزينى. غرفة حربى...
منذ ان صعد بها للأعلى ووضعها على الفراش وهو يجلس على احداى الكراسى الموجودة بالغرفة ويضع رأسة بين يدية ولا يتحدث لتقطع حورية لحظات الهدوء قائلا.
حورية. سى حربى. أنت كويس
حربى بغضب مكتوم. احسن لك اسكتى
حورية بتوتر. ف في اى. هو انا عملت حاجة و. اعااااااا.

لتقطع كلماتها وتصرخ عاليا حين نهض وركل تلك الطاولة الزجاجية التي تتوسط الغرفة لتتناثر قطعها في أرجاء المكان ليصرخ بها قائلا...
حربى. انتى عايزة تجننينى. انا مش قايلك متنزليش من السرير. تقومى تنزلى تحت. عايزة تشلينى مش خايفة على نفسك
حورية بخوف. ا انا زهقت م من القاعدة و و.
حربى، اسكتى يا حورية احسن
اللهم أرفع عنا البلاء والغلاء...

منزل الديب. صراخ سراج والياس بالداخل يصم الآذان لتقول سناء. في اى يا بنى بس
إلياس. والله لوريك بتولعها يا حيوان
سراج. والله ما قصدت كده. ما تتكلمى يا أريج
أريج. اكلم اقول اى البية زعلان عشان قفشتة متلبس مع السلعوة اللى كان قاعد معاها
إلياس. عاجبك كدة، والله لربيك يا حيوان
سراج بخوف. والله هفهمك
إلياس بغضب. تفهم مين دا انا هفرمك
عبيدة بضحك. اديلو مترحموش
سراج. أنت بتولعها أهدى يا نجم هفهمك.

إلياس. نجم هي وصلت لنجم والله لقتلك
سراج بصياح، يا نااااس الحقووونى.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة