قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل السادس والأربعون

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل السادس والأربعون

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل السادس والأربعون

نظر لها عمرو بصدمة، سقطت من يده علبة الدواء، ثم امسكها من ذراعيها،
عمرو بعدم فهم: ده، دوا قلب،؟
سمية بتأثر: عارفة، انا عندى القلب يا عمرو.
نظر لها عمر، باعين دامعة، متفحصة كانه يراها لاول مرة، نعم من يلاحظ وجهها يعلم علتها، ماذا حدث لهذه الزهرة.
عمرو بصدمة: من امتى،؟
سمية: سنتين تقريبا، المهم. يلا عشان نمشى. ولا رجعت في رأيك.

عمرو بعصبية: كل المدة دى، كل المدة دى يا سمية ومحدش يعرف. عشان كده فسختى خطوبتك مع محمد، عشان كده قبلتى بواحد زى آسر، ليه كده، ليه...
سمية ببكاء: انا مش مستحملة كلام، هحكيلك على كل حاجة في الطريق، بس ملك متعرفش حاجة.
عمرو: طيب. طيب. يلا، هتقدرى تيجى.؟
سمية: ايوة يلا...
خرجت سمية برفقة اخيها، عمرو. كاد ان يجن، حكت له عن مرضها. ولماذا فضلت عدم اخبار احد،
عمرو: وايه حكاية آسر؟

سمية باستعطاف: بلاش نتكلم في الموضوع ده دلوقتى ارجوك...
عمرو: حاضر...
بينما كان يجوب الشوارع، يسال عنها يبحث عنها بالمستشفيات، لا شئ، بالفنادق، وجد انها مكثت ليلة ثم غادرت وجاء رجل وسأل عنها بيومها، من هذا
الرجل، وصل عمرو الى منزله بالاسكندرية، صعدت معه، اوقفته قبل دخوله منزله،
سمية بصوت منخفض: زى ما اتفقنا...
عمرو: حاضر، ملك، انتى فين عندى ليكى مفاجأة. انتى فين...

اتت ملك وهي ترتدى مريول المطبخ بيدها ملعقة وبالاخرى، تحمل طفلها الباكى،
ملك: يووووه عايز ايه انت كمان. مين ده. سمية.؟
سمية: ههههه. ايه ده. جه عليكى اليوم اللى تكونى فيه ست بيت شاطرة ههههههههه
عمرو: شاطرة مين. دى كل ما تعمل اكلة يجيلى تلبك معوى، ومبترضاش تخللى الشغالة تطبخ...
ملك: يا شيخ امسك ابنك خلينى اسلم على اختى
احتضنت ملك سمية بشدة واخذت تقبلها. وتحتضنها،
ملك: وحشانى اوى، ايه مالك خاسة كداليه؟

سمية: مفيش مسبك هناك ولا مقلى ههههه
ملك: هدوقك النهاردة بأى بشاميل تمام اتعلمته من فتافيت
عمرو: اه يا قلبى. فتافيت. يبأى ميزانية الشهر هتخسع ههههههه
سمية همت لتحمل الطفل: هاتو حبيب خالتو ده. ماشاءالله ماشاء الله...
عمرو: عمتو وخالتوهههههه
احتضنت سمية الطفل بينما استكان بين احضانها ,,,واطمئن،
ملك: ايه ده الواد نام بسرعة كده ليه، قوم ياد
سمية: ايه يا بنتى ياد دى، لو ماما سمعتك هتقص لسانك.

ملك: اطلعى من دماغى انتى كمان خللى الواد يبأى روش كده مش كفاية اسمه ههههههه
سمية: هههههه يخرب عقلك يا ملك، ربنا يخليهلكم يارب...
ملك: اروح اتصل بماما هتفرح اوى، امال فين آسر. انتى جاية لوحدك.
عمرو بجدية: ملك، محدش يعرف ان سمية هنا خالص، خالص ولا حتى ماما ولا خالتو
ملك باستغراب: ليه؟
عمرو بجدية: ملك...

ملك: خلاص خلاص براحتك، احسن بردو لان ماما لو شافتهاكده هتموتها هههههه، المهم ادخلى غيرى، عشان ترتاحى...
سمية: عن اذنكم...
عمرو: انا دخلت الشنط جوه، ادخلى يا ملك رصيهم. وانا هخللى بالى من خلودةة حبيب بابا و الاكل وامرى لله
ملك تقبل وجنته: ربنا يخليك ليا يا حبيبى يارب...

انقضى اليوم، جلست سمية مع اختها وزوجها، كاان يوما جميلا هادئا شعرت بالحب يغلف حياتهم، بينما كانت نظرات عمرو؟ لا تخلو من الشفقة والحزن، قامت ملك لتنيم صغيرها،
سمية: مكنتش عايزة اقول لحد عشان كده...
عمرو: عشان ايه؟

سمية: عشان الشفقة اللى في عينك والحزن ده يا عمرو، انا راضية الحمد لله، دى نعمة من ربنا، ربنا بيحبنى عشان كده ابتلانى، انا الحمد لله كويسة، مجيش حاجة بالنسبة للاطفال اللى بيعانو من المرض ده. او حتى الناس المريضة بالسرطان يا عمرو، معنتش عايزة اشوف النظرة دى في عينيك ليا تانى، عشان خاطرى
نهض عمرو وقبل رأسها، ثم ترقرت دموعه.

عمرو: حاضر، هخدلك حقك منه، باباكى مش هيقف قصاده عشان ابن اخوه، لكن انا هاخد حقك، متحمليش هم اى حاجة...
سمية تربت على يده: بشرط دموعك مشوفهاش تانى، امسحها ملك جاية، اللى اعرفه ان الراجل مبيعيطش، وبعدين انت بتفول عليا ولا ايه...
عمرو: ربنا يخليكى ويشفيكى يارب
سمية: احسن حاجة عملتها، يارب، ملك يا ملك...
ملك: ثوانى جاية، خير عملك ايه. اقطعه على طول واحطه في اكياس. اؤمرى انتى بس...

عمرو: متجوز فتوة الفيومى، صبرنى يارب...
سمية: هههههه ربنا يخليكم لبعض، ايه رأيك ننزل نتمشى على الكورنيش شوية، الجو حلو اوى...
ملك بفرحة: اه بالله عليكى فكينى منه ومن ابنه
سمية: هههههه لا هما هييجوا معانا عشان منبقاش لوحدنا. ه
ملك: يا دى الهم طيب هقوم البس ولا عندك رأى تاننى يا دكترة.
عمرو: انا اقدر بردو. اتفضل يا معلم غير. والله انا حاسس ان انا على القهووة. هههه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة