قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثاني والسبعون

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثاني والسبعون

رواية قلب ليس من حقه الحب للكاتبة لؤلؤة حيرانة الفصل الثاني والسبعون

استيقظ آسر قبيل الفجر، نظر بجانبه وجدها على وضعها، ولكن وجهها عليه علامات الراحة والسعادة، قبل رأسها، صللى ركعتين، اخذ يدعو يدعوا لها ان ترافها معية الله ورعايته، ان يرافقها الامل، ان تراقها السلامة وتلد، ان ترى مولودهما، يدعو ان تظل بجانبه طوال حياته، استيقظت سمية وجدت زوجها على سجادة الصلاة وها قد اوشك اذان الفجر ان يرفع،
سمية بصوت نائم: يعنى متصحينيش اصللى، من اولها كده...

التفت لها آسر بابتسامته المعهودة، ولكن يصاحبها الم عينيه الدامعتين،
آسر: طيب قومى نصللى ركعتين قبل الفجر فاضل عشر دقايق بالضبط...
سمية بتثاؤب: يااه، حاضر...
اتجهت الى الحمام سريعا وتوضأت ثم ارتدت اسدال الصلاة،
آسر: هونا، فاضل سبع دقايق ههههه
سمية: طيب يلا صللى
صللا الركعتين واوجزهما آسر، انتهيا.
آسر: يلا ادعى...
سمية بشك: ايه ده هو انا اللى علياالدور النهاردة.
آسر: مشيها عليكى يلا الفجر هيدن...

سمية: حاضر...
اللهم اجعلني نورا بين عيني زوجي.
اللهم ارزقني حبه وارزقه حبي وارزقنا حب وجهك الكريم وطاعتك.
اللهم اجعلني نورا بين عينيه. اللهم اعصم قلبه عن المعاصي.
اللهم اجمع بيني وبين زوجي في جنانك، واجعلني زوجته ورفيقته
في هذه الدنيا الفانية والجنة الخالدة
اللهم أصلح بينى وبين زوجى وأجمعنا في خير وعلى خير
واللهم أهدنى لزوجى وأهدى زوجى لى واهد نا إليك يا أرحم الراحمين.

اللهم بارك لنا في ذريتنا. كما باركت لابراهيم عليه السلام في ذريته
وصبر زوجي علي، وصبرني عليه، واجعله بردا وسلاما على كما
جعلت النار بردا، وسلاما على ابراهيم عليه السلام وانزع الشيطان
مما بيننا.
يارب يا حي يا قيوم. أسألك بكل اسم سميت به نفسك. أو أنزلته في كتابك.
أو علمته أحداً من خلقك. أو استأثرت به في علم الغيب عندك.
أن تعطي زوجي من خيرك أكثر مما يرجو. وتسخر له ملائكةً من عندك.

وجنوداً في الأرض، اللهم عظمني في قلب زوجي. واجعلني ماء عينه
ودم قلبه ودفئ حياته. واسعدني ولا تشقيني معه. يا أرحم الراحمين
اللهم كما آمنت نبيك محمد في غار حراء. وطمست أعين أعدائه. آمن زوجي
في نهاره وليله. واطمس كل سوء عنه. اللهم انك تعلم ما في قلبي ونقاء
سريرتي. فنقي حياتي مع زوجي من كل كدر وسوء يا أرحم
الراحمين. واجمعني به في فردوسك الأعلى. يا ذا الجلال والإكرام
اللهم أرزق زوجي مع كل خفقة قلب وطرفة عين.

فرجاً. ومخرجاً. وعفواً. وأمناً. وإيماناً يا رب العالمين
اللهم اجعله لي كما احب واجعلني له كما يحب واجعلنالك كما تحب
ربنا وترضى
اللهم اجعلنا قرة عين لبعض يارب العالمين.
اللهم اصلح زوجي. اللهم. وثبته على الأيمان اللهم اجعله رجلاً مؤمن
صادقاً صدوقاً
جواد كريما، اللهم وزده حباً لي وصراحة معي تعلقاً بي، اللهم مد بعمره
علي زود عمل صالح.
اللهم الف ما بين قلبي وقلب زوجي على الايمان والتقوى.

اللهم اغفر لي ولكافة المسلمات هنا واعف عنا وارحمنا واكتبنا مع
الصالحين الاخيار
اللهم يا حنان يا منان يا ذا الجلال والاكرام يا بديع السماوات
والارض يا حي يا قيوم اللهم حنن قلبه علي
اللهم بحولك وقوتك تضع مودتي في قلبه انت ولي ذلك والقادر عليه برحمتك
يا ارحم الراحمين اللهم الف بين قلوبنا
واصلح ذات بيننا اللهم اني اشكوا اليك ضعف قوتي وقلت حيلتي اللهم اني لا
حول ولا قوة لي الا بك يا رب العالمين.

اللهم ارحم ضعفي يا خير الراحمين اللهم اعطني على الضعف قوه
وسخر لي من اقوى مني يارب العالمين
اللهم يا مؤلف القلوب الف بين قلبي وقلب زوجي على محبتك
وطاعتك برحمتك يا ارحم الراحمين
اللهم انت الحمد الحنان المنان بديع السموات والارض انت الله الواحد الاحد
الفرد الصمد اسألك باسمك الاعظم ان تهديني وتهدي زوجى وابنائي وتجعلنا
من عبادك الصالحين المتقين المفلحين وان تحسن خاتمتنا وتضلنا تحت ضل.

عرشك يوم لاضل الا ضلك اللهم لا تجعل لزوجي حضآ في النسا ء مع غيري
يا حي يا قيوم
اللهم ارزقني وده وحبه وارزقه ودي وحبي
اللهم اجعل زوجي حبيبا حليما كريما هيناً لينًا معي
اللهم اجعلني عونا لزوجي على طاعتك واجعله عونا لي
اللهم يا مؤلف القلوب الف بين قلبى وقلب زوجى برحمتك يا ارحم الراحمين
وانتههت سمية من دعائها على صوت الاذان، رددا سويا الاذان. نظر لها ثم ابتسم قائلا،.

آسر مشاكسا: ايه الدعاء ده، بتصالحينى بيه يعنى...
سمية ببرائة: لا، انا بدعيه كل يوم، ألنهاردة مدعيتوش...
آسر ينظر لها بحنان جارف: كل يوم بتفتكرينى بالدعاء ده، ده كتير عليا.
سمية بحنان: مش كتير خالص والله...
آسر: ايه ده اقاموا الصلاة...
سمية مشاكسة: بالذمة ينفع كده ابنك يقول علايك ايه بابا مبيصليش في المسجد، بقولك ايه عايزين كده تكون قدوة عسل من جميع الجهات...

آسر: هههههه قدوة ملزقة دى ولا ايه، المهم يلا نقوم نصللى.
صللا فرضهما وتلا وردهما، ثم ناما، اتى الصباح، استيقظت سمية ثم ايقظت زوجها، اغتسل آسر ثم خرج ليجد سمية ترتب الفراش وتبدل مفرشه، اتجه اليها مسرعا.
آسر: ايه اللى انتى بتعمليه ده،؟
سمية: بروق السرير، في ايه؟
آسر: ولا حاجة، ممكن تسيبيه، انا مبدفعش للشغالين اللى تحت عشان انتى تعملى يا هانم
سمية: ده سريرنا احنا، وانا مبحبش حد يروقه غيرى.

آسر: انتى حامل الوضع تغير كنت بعديهالك الاول بمزاجى، لكن دلوقتى لا. انتى خليتينى اوافق على حملك فاسمعى الكلام، سيبيه...
سمية بزعل طفولى: اوف...
آسر يمسكها من ذقنها: لما بتدايقى بيأثر على ابنك يا دكتورة، وبعدين جهزى نفسك لان فيه مفاجأة بعد الصلاة...
سمية بشك: انا بدأت اقلق من مفاجآتك على فكرة...
آسر: هههههه طيب يلا عشان ننزل نفطر
سمية: انا صايمة...
آسر: ليه؟
سمية: النهاردة 13.

آسر: مفيش صيام. انتى ناسية انك لازم تاخدى اذنى الاول...
سمية: يوووه يا آسر مال انت عارف.
آسر يمسك وجهها بحنان: مفيش صيام يا سمية، انتى بتاكلى لاتنين دلوقتى، اعملى حسابك حاجات كتير جدا هتتغير، افطرى احسنلك...
سمية باستسلام: حاضر يا آسر.
نزل آسر اولا، ثم اخبر سوزان بان ترتب البيت وتعد الطعام لاجل عزيمته، التي ستككون بعد العصر، واحبرها بان تصعد لترتب الغرفة.

آسر: ومباتش عايز اشوفها بتعمل حاجة في البيت يا سوزان. خالص...
سوزان: يا آسر بيه والله بنتحايل عليها بس هي مب ترضاش.
آسر: خلاص يا سوزان، اتفضلى.
هبطت ميرفت الى الاسفل القت التحية على ابنها، ثم جلست بجواره.
ميرفت: امال مراتك فين؟
آسر: اهى نزلت...
سمية بابتساامة: السلام عليكم.
ميرفت: وعليكم السلام. باين عليكى فرحانة فرحينا معاكى...
آسر يرد بسرعة: اصل ملك جت امبارح وسهرنا كلنا، طبعا حضرتك مكنتيش موجودة...

ميرفت: متفكرنيش، ثريا تعبت امبارح واضطريت اقعد معاها ونادين كانت منهارة جدا...
آسر: الف سلامة، خير؟
ميرفت: السكر انخفض عندها مرة احدة ودخلت في غيبوبة، مكناش عارفين نعمل ايه لححد ما جه الدكتور.
سمية: طيب كان حد يديها سكر او عسل اوى اى حاجة مسكرة
ميرفت: مكناش عارفين اذا كان منخفض ولا مرتفع.

سمية: حضرتك بتشوفى ريحة نفسها لو كانت ريحته زى الاسيتون ده بيكون عالى. ولو حضرتك مقدرتيش تفرقى دوبى معلقة سكر كبيرة في كوباية ماية واديهالها، دى هتاثر في المنخفض لكن العالى لا...
ميرفت: لما تروحوا لنادين النهاردة قوليلها، ولا انتوا مش هتروحوا،؟
آسر: لا مش فاضيين، وحضرتك كمان لازم تكونى موجودة ع الغدا النهاردة...
ميرفت باستغراب: ليه؟
آسر ينظر لسمية: مفاجأة...

اخفضت سمية ناريها بخجل. بينما تعجبت ميرفت بشدة، ذهب آسر للصلاة مبكرا، ذهب آسر للصلاة في المسجد القريب من بيت أحمد، قابل هناك عمرو ومالك وأحمد. اخبرهم بانه ينتظرهم على الغداء،
أحمد: خلاص تعالى معانا سلم عليهم. ونروح من هناك...
آسر: ا عفينى يا عمو، انا عندى مشوار تانى ان شاء الله بس متتاخروش.
عمرو: في ايه، انت من امبارح للنهاردة مش مطمنلك...
آسر: تعالو بس وانتوا هتعرفوا...

ذهب آسر الى منزل اخته، وجد يوسف لتوه عائدا من الصلاة، قابله على الباب،
يوسف: ايه ده انت حلمت بيا ولا ايه.؟
آسر: بطل ثقالة، المهم تعالى ع الغدا النهاردة عايزك انت ومراتك ولو جبت طنط وعمو ياريت ههههه
يوسف بشك: انت بتضحك؟، انت عندك شيزوفرينيا ولا ايه. امبارح لكمتنا كلنا بماا فيهم الغلبانة مراتك ودلوقتى رايق...
آسر بتنهيدة: ما بين طرفة عين وانتباهتها يبدل الله من حال الى حال، تعالى وانت هتعرف.

يوسف: طيب تعالى سلم على اختك...
آسر: مش فاضى. وكمان لسة هستناها لما تصحى من النوم، اشوفكم النهاردة بأى، سلام
يوسف: سلام يا هندسة...
اتصل آسر بخليل واخبره حيث انه بعيد عنهم،
خليل: عملتوا ايه في موضوع الحمل...
آسر: سمية عايزاه.
خليل: وانت.؟ ده رد فعلك سمية عايزاه، يعنى انت مستغنى عن حياتها عادى كده؟
آسر: لرجوك يا عمو افهمنى، لما حضرتك تيجى هنتكلم.
خليل: طيب يا آسر، بس فكر فيها، فكر في سمية...

آسر بصدق شديد: ده كله عشانها والله.
ذهب آسر الى منزله متاخرا قليلا عن موعده، استقبلته سمية.
سمية: ينفع كده تاخيرك ده؟
آسر: معلش والله بس كان في مشوار لازم اعمله.
سمية: طيب يلا، عشان نقرا سورة الكهف انا مقريتهاش مستنياك.
آسر يقرصها بخفة من وجنتها: يا ختى كميلة، يلا...

ذهبا لغرفة الصلاة، حيث ان آسر قد اعد حجرة صغية بآخر المنزل بعيدة عن الصخب، تتميز بالهدوء. لاعدادها كغرفة صلاة لسيدات اهل البيت، بها المصاحف وبعض الكتب الدينية، جلس آسر بجواره سمية.
سمية: آسرهو انت وديت تبرعات الشهر ده ولا لا؟
آسر: تبرعات ايه؟
سمية: الملجأ و مستشفى السرطان
آسر: اممم وديتهم متقلقيش، على فكرة في قافلة طبية رايحة غزة، لو حابة نشارك فيها.؟
سمية بسعادة: الله، هنروح غزة...

آسر ينظر لها من تحت نظارته الطبية: لا، انتى مش هتروحى. انا بقول نشارك في تجهيزها...
سمية بخيبة امل: ماشى احسن من مفيش، بس خليهم يجيبولى شال حماس وكتائب القسام...
آسر يرفع حاجبه: هتجاهدى مين هنا؟
سمية: ههههه انت
آسر: هههه طيب يلا نقرا العصر قرب يدن...

تلا سورة الكهف، لما فيها من فضائل كثيرة، ففضائلها كما ورد في الحديث الشريف (من قرأ سورة الكهف في يوم الجمعة أضاء له من النور ما بين الجمعتين) و (من قرأ العشر الأواخر من سورة الكهف عصم من فتنة الدجال)، (من قرأ سورة الكهف يوم الجمعة أضاء له النور ما بينه و بين البيت العتيق)، (من حفظ عشر آيات من أول سورة الكهف عصم من فتنة الدجال). ، اذن العصر ذهب آر للصلاة ثم اتى سريعا،
آسر: سمية. اطلعى غيرى.

سمية: ماله لبسى وحش ولا ريحته وحشة؟
آسر يقبل رأسها: ريحته مسك، بس اسمعى الكلام، فيه ناس جاية، ومينفعش تقابليهم ببنطلون جينز وديل حصان هههه
سمية بمفاجئة: مين؟ طب متقوليش قبل كده...
آسر: هتعرفى بس قومى بس، واحد صاحبى ومراته...
سمية: من امتى بتعزم صحابك في البيت غريبة.
آسر: يلا بس قومى لانهم على وصول...
سمية: حاضر يا آسر...
صعدت سمية الى اعلى وهي على عجلة من امرها، ارتدت ما وجدته جاهزا امامها.

. ثم نزلت لاآسر، كان يقرأ الجريدة اليومية.
سمية: ها كده كويس،؟
آسر: جدا، نفسى اعرف بتلفى الخمار بتاعك ده بسرعةة ازاى.
سمية: هههه سر المهنة...
ضرب احدهم الجرس ففتحت سوزان، نهض آسر ليستقبل من بالباب، مسك يد سمية ثم توجها خارجا. لتتفاجأ سمية،
سمية: بابا،؟
أحمد: ههههه نعم...
آسر يسلم عليه: اهلا اهلا ياعمو، شرفتوا.
دخل ورائه بقية العائلة، تعجبت سمية، ثم تداركت نفسها ناظرة لآسر بنصف عين،.

سمية: صاحبى ومراته هييجوا، صح...
آسر: هو عمرو مش صاحبى، وملك دى مراته هههههههه
الجميع: هههههههه
ركضت رهف باتجاه سمية، ثم احتضنتها،
آسر: بالراحة يا بنتى.
سمية مازحة: سيبها اختى ملكش دعوة...
رهف: وحشانى اوى اوى، متصلتيش امبارح بيا ليه. هه وكمان قافلة الموبايل. ينفع كده يا ابى آسر.
آسر: انا مليش دعوة انتوا اخوات اتصرفوا مع بعض.

رهف: ماهى طبعا مرات حضرتك ولازم تدافع عنها، امتى اتجوز بأى والاقى اللى يدافع عنى يا ناس.
مالك: انتى هنكتب عليكى حد يتجوزها ونديله المهر من عندنا وكل حاجة بس يخلصنا منك ههههههه
رهف: ايه يا بوب، متتصرف مع العيال اخواتى دول...
أحمد: بوب؟ ماشى يا رهف اخرتى بوب، خلاص خليهم ينفعوكى...
رهف تضرب كفا على كف: عليه العوض، ضعنا يا جدعان...
عمرو: احنا هنفضل واقفين ع الباب كده ولا ايه؟
آسر: معلش. اتفضلوا...

كانت سمية تسير بالقرب من آسر،
سمية بصوت منخفض: ماشى. يب كنت قوللى.
آسر: ده لسة التقيل جاى، اصبرى...
ضرب احدهم الجرس مرة اخرى،
آسر: روحى اقعدى وانا هشوف مين وآجى.
سمية بنصف عين: يا خوفى منك، مش مطمنة...
آسر يقبل رأسها: روحى بس...
ذهبت سمية اليهم، دنت منها رهف ثم همست اليها.
رهف: ايه يا ابلة سمية سيبانا قاعدين كده، وحضرتك وابى آسر نازلين في همسات ولمزات برة.

سمية بدهشة: عيب الكلام ده. يا خبر ابيض عليكى، ده انتى بأيتى فظيعة.
رهف: هههههههههه
دخل يوسف وزوجته وابنهما سلما على الجميع، ثم دقائق واتى خليل وعائلته، كانت نظراتت خليل لسمية كالسهام اللائمة، اتت اليهم سوزان تخبرهم بان الطعام جاهز، استئذن منهم آسر لدقائق، صعد آسر الى حجرة والدته التي رفضت سابقا ان تستقبلهم وتجلس معهم عندما ارسل لها سوزان، ضغط آسر على والددته،
ميرفت: خلاص مش هطول ومتقوليش اقعدى.

آسر: امرك يا ماما...
نزلت ميرفت، سلم عليها الجميع، جلسوا على المائدة، جميعا جمعا واحدا.
آسر: بداية كده، الحمد لله اننتا متجمعين كلنا مع بعض، ربنا يجمعنا على الخير دايما، فيه خبر كننا عايزيننكم تعرفوه. كلكم مع بعض...
يوسف /قاطعا: اخلص الديك الرومى هيضيع منى هههه
آسر: يخرب بيت طفاستك. هههههه. المهم. الخبر ده فرح سمية جدا وانا كمان، بس معفش رد فعلكم ايه...
مها: خير يا حبيبى...

آسر نظر لسمية ليجد وجنتاها قد اشتعلت خجلا. ضمها بيده ثم قبل رأسها، : سمية حامل...
سكت الجميع لم يتحدث احد واختلفت نظراتهم. م صدمة لمفاجأة لضيق شديد ووعيد، لفرحة،
ملك بسعادوة: واحيرا هههههههه مبروك يا سمسمة الف مبروك يارب يارب يتمم لك على خير تجيبى قرد صغنن ككده ههههههه
مى: ابن اخويا هيكون باشا مش قرد هههه يااااااااه الف مبروك يا آسر الف مبروك يا سمسمة، والله احسن خبر سمعته.

نغغم: مبروك يا ابلة سمية بس لو بنت سميها على اسمى
رهف: ليه ان شاء الله، انا اختها...
نغم بثقة: وانا اختها انا كمان هه...
آسر: هههههه هتتخانقوا من دلوقتى، افرض كان ولد...
أحمد تكلم أخيرا: انتوا فكرتوا كويس؟
سمية: ايوة يا بابا، انا هتابع مع عمو خليل ودكتورة امانى وان شاء الله خير فيه ناس كتير كانت بنفس ظروفى وقدرت تخلف الحمد لله وبأت كويسة
أميرة بقلق: يا حبيبتى بس احنا خايفين عليكى...

سمية: انا فرحانة اوى يا طننط عمرى ما حسيت بالفرحة والاحساس ده قبل كده، دى اكتر حاجة انا بتمناها دلوقتى، وهنا مسكت يد آسر ونظرت له آسر كان عايزنى انزله هو وعمو خليل لكن انا مقدرش، انا حبيته قبل ما اشوفه، لو قتلته بايدى هموت بعده، صدقونى
نظر آسر الى خليل بنظرة ذات معنى، هل فهمت الآن، زم خليل شفتيه وحرك رأسه بمعنى نعم.
عمرو: احنا كلنا يهمنا سعادتك وراحتكم بس ققلقانين على سمية يا آسر.

آسر: هي بس تسمع الكلام وممتقلقوش ولا ايه يا عمو خليل،؟
خليل بابتسامة باهتة: اكيد، متقلقوش ان شاء الله خير...
كان هناك من يراقب كلامهم بضيق شديد، وعصبية،
ميرفت متوجهة لسمية بغضب: عملتى اللى في دماغك، طبعا...
سمية: حضرتك تقصدى ايه؟
ميرفت بعصبية واندفاع شديدين: حملتى عشان تاخديه ليكى انتى بس صح، انانيتك وتفكيرك خدوكى لكده مش كده، ازاى حد تانى ياخده منك.

تفاجأ الجميع من رد فعل ميرفت ولكن آسر صدم، واعين سمية اغرورقت بالدموع،
آسر بنفاذ صبر: بس كفاية يا امى، ارجوكى.
ميرفت تقف بعصبية: كفاية ايه يا باشمهندس، ماهم خلاص خدوك تحت جناحاتهم، لكن خدى بالك يا دكتورة اللى انا عيزاه هيتم فاهمة. هيتم غصب عنك وعنه رمت الفوطة على السفرة. انا شبعت...

انصرفت ميرفت وسط ذهول الجميع، لكن آسركان في قمة احراجه، فقد انطشف للجميع معاملة امه لزوجته، ارادت مى ان تلطف الجو قليلا،
مى بحرج شديد: سمية انا اسفة بجد، ماما من وفاة بابا وهي عصبية ومبتتحكمش اوى في انفعالاتها...
ملك بضيق: مش للدرجة يا ملك، >ى حتى محترمتش بابا...
مى: والله انا آسفة بجد...

يوسف مقاطعا: بطلوا بأى انا عايز آكل. بسم الله يا جماعة. ولا انتى عينك في الديك الرومى يا سمية. قولى ليطلع للواد عرف احمر
سمية: هههههه لا بالهنا والشفا...
عمرو: ايه يا عم هو انت هتاكله لوك ولا ايه في قبائل موجودة، ههههههه
يوسف: الله اكبر هيبصلى في اكلتى...
استطاع يوسف ان يحرك الجو قليلا، للمرح اكثر والسعادة. كانت مها من وقت لاخر تتحدث مع سميةة وتتطمئن عليها وتعطيها التنبيهات. انقضى اليوم وغادر الجميع،.

آسر بصوت عالى: سوزان، سوزان...
سوزان مسرعة: نعم.
آسر: ماما فين؟
سوزان: خرجت من زمان...
آسر: طيب روحى...
سمية محاولة تهدئته: اهدى يا حبيبى، اهدى. متتعصبش...
آسر بعصبية / ازاى يعنى، انتى مش شايفة اللى هي عملته، ماشى انا هتصرف...
سمية: طيب هدى. يلا نطلع. خدلك دوش كده وروق
آسر بنظرة ذات معنى لسمية: وبعدين ماما ايه اللى هي عيزاه...
سمية: مش فاهة؟

آسر: قالتللك اللى انا عيزاه هيتم غصب عنك وعنه، وقلتلك انتى مش عايزة حد ياخده منك او حاجة زى كده، في ايه؟
سمية بارتباك: وولا. حاجة. معرفش...
آسر بغضب: انتى مبتعرفيش تكدبى، في ايه. انا العفاريت الزرق بيتنططوا قدامى...
سمية: طيب اهدى، عشان خاطرى.
آسر: ما تنطقى يا سمية. امى قالتلك ايه، وايه اللى هي عيزاه...
سمية تبلع ريقها بارتباك: طيب وعد مش هتتعصب او تزعلها
آسر بنفاذ صبر: وعد، قولى...

سمية: طنط، كانت طلبت منى من يوممين تلاتة. انى، انى...
آسر: متقولى.
سمية بدموع بسيطة: انى اقولك تتجوز نادين، عشان موضوع الاطفال ده، وانى مش هقدر اجبلك اطفال يكونوا سند ليك، وانت مش هتواافق غير لو قولتلك لانك خايف على مشاعرى...
آسر بصدمة: ماما قالتلك كده؟
سمية بدموع اكثر: ايوة. وحتى نادين جت هنا ومامتك قالتلها...
آسر بعصبية: وانا اطرش في الزفة، مقولتيليش ليه؟

سمية: مش عايزة اكون سبب في زعل بيكم ده حقها وانت ابنها...
آسر يحتضنها، ويتنهد بضيق: احنا مش اتفقنا اى حاجة تحصلتقوليهالى...
سمية ببكاء اكثر: مكنتش قادرة يا آسر، مجرد التفكير في الموضوع ده. بيقيد نار جوايا...
آسر يمسح دموعها: طيب بس. خلاص متعيطيش، يعنى بتغيرى عليا، اهه
سمية: امال اغير على مين يعنى...
آسر يقبل رأسها: ربنا ميحرمنيش منك، يلا اطلعى غيرى عشان ورانا مشوار...

سميةة باستتغراب: مشوار ايه انا عايزة انام
آسر: حاضر يلا بس
صعدا غرفتهما. توجه آسر الى خزانة الملابس اخرج حقائب الملابس. ثم بدأ في رص ملابسه، نظرت له سمية بتعجب
سمية: انت رايح فين
آسر وهو يرتب ملابسه: حطى هخدومك في الشنطة التانية، هدومكك كلها، يلا...
سمية: انا مش فاهمة
آسر: هنروح نعيش في بيتنا انا وانتى. على طول. معدش لينا قعاد هنا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة