قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الحادي عشر

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الحادي عشر

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل الحادي عشر

خرجت تالا من البالكون وتوجهت نحو احد الغرف وبدات في ترتيب ثيابها حتى سمعت طرق الباب اذنت بالدخول لتدخل والدتها ومعها اختها
تالا، طالما جايين انتو الاتنين يبقى في كارثة
فاطمة، هي البت ديه بتعاملنا كده ليه
تالين، انا عارفة ي اوختشي جيل مطين
رفعت تالا حاجبها باستغراب
تالا، سر الزيارة المفاجئة
تالين، عايزة اخرج
تالا، بكرة
تالين، ي تا.
تالا، . قولت بكرة. وخلاص
فاطمة، ما قالت بكرة اسكتي تالا مفيش اكل.

تالا، حاضر حاضر ممكن تفضلو ساعتين هنا من غير ما تبوظو حاجة
فاطمة، ي بنتي والله انا امك
اقتربت تالا وطبعت قبلة على يدها وراسها
تالا، واحسن ام في الدنيا ي حبيبتي ي عيوني
فاطمة، ربنا يخليكي ليا ي رب
تالين، على فكرة امك بتتسبت بسرعة اوكسم بالله
فاطمة، بس ي بنت الجذمة
تالين، مش هرد عليكي علشان انا محترمة
فاطمة، ماشي ي محترمة
اعتدلت تالا في وقفتها ومدت يدها خلف ظهرها واخرجت سلاحها.

فاطمة بفزع، يالهووي ي تالا ابعدية عني
تالا، في إيه ي ماما ده مسدس
فاطمة، مسدس تالا ابعدية بدل ما ارميكي من الشباك وارمية وراكي
تالا، طب ارميني انا لو رميتي هو انتي عارفة لو ضاع الغرامة كام
تالين، كام كام ها
تالا، 10 الالف جنية
فاطمة، البتاع ده
تالا، ايوة البتاع ده وانا مرتبي اصلا يجي تلات ترباع
تالين، لا استني انتي بسم الله ما شاء الله بتقبضي سبعة وامك المرتب بتاعها تلاتة يعني عشرة يعني فداية.

تالا، طب تصدقي المسدس ده اغلى منك انا ماشية
تالين، رايحة فين
تالا، هشتمك ملكيش فيه كلمة زيادة ها انتي عارفة هيحصل فيكي إيه
تالين، خلاص ي سيادة الرائد
تالا، ومقدم ان شاء الله بعد كام اسبوع
فاطمة، بجد
تالا، ايوة انا والواد اسلام هنترقى ونبقى مقدم
تالين، وياترى بقى مقدمين على عمرة ولا حج هههههه ااااااااه
تفاجات تالين بضربة قوية على قفاها (بالبلدي كده اقفى اخوي معتبر)
تالين، إيه الغباوة ديه.

تالا، انا ماشية سلام
نزلت تالا واصبحت تلف في شوارع القاهره ثم وصلت إلى احد الماركات واشترت الخضروات والفواكه واللحوم البيضاء او الحمراء ثم عادت مرة اخرى إلى منزلها وجدت والدتها تجلس هي وتالين ينظرون إلى التلفاز
تالين، إيه الحاجات ديه كلها
فاطمة، هنعمل اكل دلوقتي
تالا، لا انا باعتة اجيب اكل وعاملة اوردر من زمان خمسة كده وتلاقيه جة يلا ديه شوية حاجات
تالين، والسناكس.

تالا وهي تقلدها بسخرية، والسناكس الله يرحم جبتلك ياختي السناكس سلام
فاطمة، رايحة فين
تالا، عندي كام مشوار كده
تالين، مشوار إيه ده اول يوم
تالا، هروح القسم تيجي معايا
تالين، قسم إيه بالبس ده
كانت تالا ترتدي بنطال اسود وعليه قميص اخضر وازرق بنصف كم وتعقدة من الامام
تالا، اولا انا رايحة للواء الجديد مش رايحة اشتغل رايحة اشوف المكان تمام وخليكي في نفس اهلك شوية إيه المصايب اللي بتتحدف عليا ديه.

فاطمة، طب والاكل والدوا بتاعك
تالا، هاكل متخافيش سلام
فتحت تالا الباب لتجد موصل طلبات إلى المنازل اخذت الاشياء واعطتة الفلوس ثم اعطتة لوالدتها ونزلت هي كانت ترتدي نظارتها الشمسية وشعرها تجمعه على شكل كعكة مبعثرة التي دائما تفعلها
ركبت سيارتها وانطلقت مسرعة اولا ذهبت إلى جامعة تالين لتاكد كل شئ بالنسبة لها ثم ذهبت إلى عملها دخلت إلى قسم الشرطة بخطواتها الواثقة من نفسها
تالا، مكتب اللواء محمد رفعت فين.

العسكري، اخر الطرجة (الطرقة) شمال
تالا، ماشي شكرا
وقفت تالا امام المكتب وطرقت الباب حتى سمعت اذن الدخول عندما دخلت ادت التحية العسكرية
محمد، انتي مين
تالا برسمية، معاك سيادة المقدم تالا القاضي
محمد، اااه تعالي ي تالا اقعدي
جلست تالا امامه
محمد، سمعت عنك كتير اووي ي تالا وعن ذكائك وتصرفك السريع والمناسب والترقيتين اللي خدتيهم ورا بعض وحاجات كتير والداخلية الصراحة تفتخر ان عندها شرطية زيك.

تالا بابتسامة ثقة، شكرا ي فندم
محمد، تمام انا عارف انك المسوؤلة عن قضية بلال الرشيد
تالا، بالضبط
محمد، وعارفة مين اللي هيشاركك
تالا، والله ي فندم انا اعترضت كتير على موضوع الشراكة علشان مش بحبو بس امري لله
محمد، اللي هيشارك معاكي ابني حسام محمد رفعت
تالا، ماشي
محمد، انا هنده علية تتعرفو على بعض
تالا، بس هيبقى تعارف سريع لان انا لسة جاية من السفر انهرده ومحبتش اجل وقت
محمد، حاضر ي عسكري
العسكري، تمام ي فندم.

محمد، انده للرائد حسام
العسكري، تمام ي فندم
وبعد مدة دخل الضابط حسام فكان وسيم جدا مبهر ولكن هل ياثر بتالا حقا لم يهتز لها شعرة واحدة ادى حسام التحية العسكرية
حسام، تمام ي فندم
محمد، اقعد ي حسام ديه الرائد تالا القاضي المسوؤلة معاك عن القبض على بلال الرشيد
حسام، تمام ي فندم اهلا ي سيادة الرائد شرف ليا اني اشتغل معاكي بسمع كتير عنك
تالا بعدم اهتمام، شكرا عن اذنك بقى ي فندم انا اتاخرت
محمد، اتفضلي.

خرجت تالا حتى دون ان تلقي سلاما على حسام
حسام، عديمة الزوق
محمد، بتقول حاجة
حسام، مين ديه ي بابا اللي هتشغلها معايا
محمد، الرائد تالا وبعد كام يوم نقيب
حسام، ديه
محمد، ابقى نص ديه وبعدين اتكلم ديه ودوها كل حاجة مكافحة المخدرات والسرقة والاداب وكل حاجة واموال وادي اخر حاجة ادارة المخدرات ومكافحة التهريب خدت ترقيتين ورا بعض ونازلة تدريبات شرطية من وهي عندها 15 سنة
حسام، غريبة.

اما في الخارج خرجت تالا كعادته ببرودها القاتل كانت لا تنتبه إلى شخص ركبت سيارتها وانطلقت ووقفت امام احد المولات الفخمة نزلت واشترت شئ ثم عادت مرة اخرى إلى سيارتها فتحت الكيس لتمسك الشوكولاتة التي تحبها التي كان يحضرها حسن اليها واكلتها بشغف وحب كبير تجمعت الدموع بعينيها ولكن هناك حاجز يمنعها من النزول عادت إلى منزلها وجدت عائلتها قد نامت توجهت إلى غرفتها هي الاخرة كي تنام.

هشام، بابا بابا بابا
حسن، في إيه
يزيد، احنا عرفنا ان طنط فاطمة هنا في القاهره
امل، بجد
فاتن، انتو لسة بتدورو عليهم
ريماس، عرفتو منين
هشام، المرور عرفت ان في عربية متسجلة باسم تالا حسن القاضي جاية من الاسكندرية للقاهره
جودي، يعني كانو في الاسكندرية
يزيد، بس في حاجة غريبة كده حصلت
حسن، إيه
هشام. كان في شخص زيادة معاهم باسم تالين حسن القاضي
امل، اييية يعني فاطمة كانت حامل
فاتن، مش يمكن مش بنتو.

حسن، فااااااتن احترمي نفسك شكلك ناسية انتي بتتكلمي مع مين وعلى مين و فاطمة و تالا وتالين هيجو يعيشو معايا هنا برضاكي او غصب عنك
نهضت فاتن بتذمر
رامي، طب قعدو فين
هشام، عن قريب هنعرف
حسن، الله يطمنكم تالا اكتر واحدة وحشتني نفسي اشوفها اووي بس خايف من ردة فعلها
خالد، حد يخاف واحنا وراك اخص عليك ي ابو علي مكنش العشم.

اما عند تالا استيقظت واخذت اختها لتعرفها قليلا على الاماكن التي في القاهره وعادو ثاني يوم وصلت تالا تالين إلى جامعتها وذهبت هي إلى عملها
دخلت تالين كانت فرحة للغاية
تغريد، انتي جديدة هنا
تالين، اه
تغريد، اهلا وسهلا انا تغريد
تالين، اهلا ي تغريد انا تالين
تغريد، تالين اسمك حلو
تالين، اختي اللي مسمياني
تغريد، ذوقها حلو
وذهبت الفتاتان ليتعرفو على بعض
رامي، عمو انا عربيتي بايزة.

حسن، . خلاص روح بتاكسي ولما تخلص اتصل على يزيد وهشام يجيبوك
هشام، بس ي با.
حسن، انا قولت إيه
يزيد، حاضر ي عمو عمتو فين القهوة
امل، مش عارفة البنات فين ريماااس جووودي
ريماس، جاية ي مامت جايين
اقتربت الفتاتان ووضعو القهوة
ريماس، سلام بقى علشان اتاخرت على السكشن
جودي، عقبال ما تخلصي
رامي، خديني معاكي
ذهب الاثنان إلى جامعتهم
رامي، اهلا ي شباب
احمد، فاتك ي ابني حتة اسكندراني جديدة إيه مززززة
رامي، فين ديه.

احمد، اهي هناك
رامي، ي الهوي على الجمال إيه الحلاوة ديه
احمد، الواد عز راح يتكلم معاها بهدلت بكرامة اهلو الارض
رامي. انا هشوف حظي
احمد، قلبي معاك ي دونجوان
اقترب رامي اليهم
تغريد، بصي مين جاي
تالين، مين
تغريد، رامي عزيز دونجوان الجامعة
تالين، اه هو يوم باين من اولو
رامي، صباح الخير على احلى بنات
تالين، ي نعم
رامي، إيه ي حجة براحة اما عرفت انك جديدة قولت نتعرف
تالين، شكرا مش عايزة
وجائت لتنهض امسك يدها.

رامي، انا لسة مخلصتش كلامي
سحبت تالين يدها بعنف، وانا مش عايزة اقف معاك
وجائت لتغادر امسك يدها لفت وجهها لتجد تالا امامها
فلاش باك
بعد ان انزلت تالين وجدت انها نسيت ان تعطيها بعض الاموال رجعت مرة اخرى دخلت عندما وجدتها تبعد يدها بعنف
عودة
تالين بصدمة، تالا
رامي، إيه ي ماما
قرصت تالا على يده ليترك تالين وبالفعل تركها امسكت تالا يدة ولفتها للخلف ولفت وجهه ليصبح مقابل وجهها.

تالا، لما تمسك ايد بنت وتقولك سيبها يبقى انتا مش راجل
واعطتة بوكس براسها في راسها ليرتد إلى الخلف اعادته تالا مرة اخرى
تالا، ولما تقولك سيب ايدي ومتكلمنيش تاني وانتا تعمل كده تبقى إيه تبقى مش راجل
واعطتة نفس الخبطة واعادته اليها
تالا، ودلوقتي انتا إيه مش راجل لو عرفت انك عملت كده تاني هتقضي طول عمرك في السجن ي روح ماما.

واعطتة بوكس اخر ولكن هذه المرة افلتته ليقع ارضا اقتربت تالا واحتضنت تالين التي كانت تقف خائفة ومفزوعة
تالا، بس ي حبيبتي محصلش حاجة
رامي وهو يستند على احد اصدقائة، انتي هبلة ولا شكلك كده
تالا، شكلك هتخرج من تحت ايدي على المستشفى
الامن، ممكن تتفضلو انتو الاتنين عند العميد.

امسك تالا تالين وذهب رامي وهو ممسك براسه بقوة بسبب ضربات تالا القوية استاذن واجرى مكالمة مع هشام ويزيد يستدعي حضورهم الطارق وبالفعل لبو طلبه سريعا دخلو على مكتب العميد
يزيد، في إيه
هشام بخضة، إيه اللي خلى راسك حمرا كده
يزيد. نهارو اسود
رامي، قصدك نهرها
هشام بصدمة، هي بنت
اشار رامي ليلف الاثنان وجههم يلتقون بتالا التي تجلس ببرود وتنظر لهم
يزيد، هي ديه اللي عملت كده
رامي، ديه ولد اصلا.

هشام، انتي ازاي تتجراي وتعملي كده
تالا متجاهله اياه تماما، لو سمحت ي سيادة العميد ي ريت المحضر يخلص علشان لو عمل كده تاني ساعتها ينور السجن
هشام، كلميني انا
تقدم يزيد ووقف امامها، ازاي تتجراي وتعملي في اخويا كده انتي مش عارفة انتي بتكلمي مين
وقفت تالا امامه بالضبط وحكت جبهتها بقوة قم اعطتة بالروسية كاد ان يقع ولكن امسكته.

تالا، لما يبقى اخوك يمسك ايد اختي غصبن عنها واعمل كده يبقى ده كويس ليه لاني شوبة وكنت هدفنو مكانو
ودفعت يزيد ليقع على هشام اعدله هشام
العميد. ي استاذ يزيد اخو حضرتك مسك ايد الطالبة غصبن عنها وهو اللي غلطان
نظر يزيد إلى هذه الفتاه التي تقف في زاوية الغرفة ودموعها تنزل بصمت
العميد، ممكن حضرتك تديني اسمك وعنوانك وتاخدي اختك ومن بكرة محدش يجي جمبها
تالا، اتمني انتا متعرفش انا مين
العميد، الاسم.

تالا، تالا حسن القاضي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة