قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع والعشرون

رواية فتاة القاضي للكاتبة رهف سيد الفصل التاسع والعشرون

انتهت الاختبارات سريعة على البعض بطيئة للاخر كان اليوم هو زفاف تالين وجودي كانت الفتيات في ابهى صورهم كانت تالين ترتدي فستان باللون الاوف وايت بدون حمالات ضيق إلى الخصر ثم واسع اما جودي كانت ترتدي فستان باللون الابيض اللامع بدون حمالات مرصع من الصدر بالفصوص بطرحة طويلة سبحان الخالق كانت الفتيات في غرفتهم في الاعلى
خرج هشام من الحمام وهو يحاول ان يعقد ربطة عنقة.

هشام، ي تالا تعالي اعمليلي الكرفاته مش عارف اعملها
تقدمت تالا وبدات في عقدها حتى نجحت
هشام، شكرا ي قلبي
رفع هشام وجهه ليجدها مرتدي فستان بحمالات رفيعة باللون البنفسجي ومن الاسفل مزيج بين الابيض والبنفسج
هشام، يالهوووي على الجمال ي تالا انتي حلوة كده
تالا، بس بقى ي اتش
هشام، يانهاري على اللي بيكسفو ي قلبي بحبك
تالا، وانا كمان يلا خلينا نكمل لبس علشان ننزل
هشام، اخاف عليكي وانتي حلوة كده الناس تسرقك مني.

تالا، انا ملك شخص واحد هشام القاضي
هشام، ي قلب هشام تعالي اقولك كلمة سر
تالا، هشام بس عيب بقى
هشام. مين اللي عيب ها ها قولي مين اللي عيب الله يرحم القميص الفيروزي
تالا. بس ي هشام بقى
هشام، ماشي ماشي بس انهرده مش هسيبك
تالا، وانتا من امتى بتسبني اصلا رد عليا انتا عامل زي خيالي انا بقيت لما اروح الشغل خايفة القيك في وشي
هشام، يعني لو اهتميت بتزعلي ولو مهتمتش بتقولو اكل ومرعى وقلة صنعه ردي انتي اعمل إيه.

تالا، لا اهتم ي قلب امك اهتم
هشام، طب بحبك اعسل
تالا. وانا كمان
هشام، يلا نمشي علشان لو فضلت شوية هعمل حاجات مقولكيش
مد يده لتضع ذراعها في ذراعة مالت قليلا لتحمل الفستان ونزل الاثنان
جودي. انا خايفة
تالين، وانا كمان وربنا شوية وهعيط
جودي. انا بقول نلغي الفرح
تالين، ايوووه علشان اخوكي يقتلني
جودي، طب والحل
تالين، بصي خليكي البت الجامدة كده زي
جودي، زي مين ي قلبي ده انتي شوية وهتعيطي
تالين، احم احم يعني.

جودي، اسكتي انتي مش عارفة
تالين، مش عارفة إيه ها ها
جودي، يخربيت لسانك ي رب ياخدك وارتاح من لسانك
فتحت تالا الباب ودخلت
تالا، فتيات عائلة القاضي
دخلت ريماس ومعها دفتر التوقيع، يلا بسرعة سرعة سرعة وقعو
تالين، بس
تالا، ايوة بس واخلي يزيد يطلع يموتك
جودي، انا وقعت
امسكت تالين القلم ووقعت، وانا كمان
تالا، زغرطي ي ريمو
ريماس، لولولولي
تالين، ايوة ايوة انتي كلها شوية وكتب كتابك انتي كمان.

ريماس، صح صح فكرتيني ليه ي نهاار وانا عمالة اضحك واجري زي الهبله وناسية
تالا، هاتي الدفتر انزل اودية إيه البنات ديه البت فريدة فين
ريماس، كانت مع رامي من شوية
تالين، هما كتبو الكتاب
تالا، اول ناس رامي كتب كتابو اول شخص مستعجل اووي
اخذت الدفتر إلى الاسفل وعقد قرن مازن وريماس ما ان انتهي عقد القرون الاربع حتى ارتفعت الزغاريد بفرح بمنزل العائلة منذ زمن
كان العروسان يرقصان على المسرح بخجل.

يزيد، انا فرحان اووي ي تالين اخيرا بقيتي مراتي وانهردة فرحي انا عايز ازغرط من كتر الفرحة
تالين، هههههه انتا فرحان كده ليه
يزيد، واحد القمر بين ايدية عايزاه يبقى إيه
تالين، خلاص بقى ي يزيد
يزيد، انتي بتتكسفي ي قلبي اومال لما نطلع هتعملي إيه
تالين. وربنا ي يزيد هسيبك لوحدك واروح اقف جمب بابا
يزيد، ده بعينك انتي دلوقتي مراتي ي شعنونة
تالين، انا شعنونة اصتبر انا هوريك الشعنونة هتعمل فيك إيه.

اما في الجانب الاخر كانت جودي متوترة جدا بسبب قرب اسلام
اسلام، هتفضلي متوترة كده كتير
جودي، بس يعني مكسوفة شوية
اسلام، يالهوي على اللي بيكسفو يقلبو طماطم بحبك
جودي، بس بقى
اسلام، لا ي حبي ده كان زمان دلوقتي انتي مراتي يعني ابطل زي ما انا عايز
جودي، ي شيخ طب اسكت بقى
اسلام، وربنا مجنونة بس بحبك
فريدة، بص ي رامي فرحانين ازاي
رامي، ياااه كلها سنة وهتبقي في بيتي.

فريدة، هههههههه سنة يديني ويديك طولة العمر ي قلبي
نظر لها رامي وسحبها إلى خلف الفلة
فريدة، رامي في إيه حد يشوفنا
رامي، مراتي ي جدع الله
فريدة. رامي حد يشوفنا
رامي، يوووه مراتي ي حجة انتي بحبك بقى
فريدة. والله لو قربت مني ي رامي لانده لتالا
رامي، اهون عليكي تالا ديه تموتني
فريدة، متهونش بس
رامي، بحبك بقى
فريدة، وانا كمان بقى
رامي، طب يلا نرجع قبل ما حد يطب علينا
فريدة. انا بقول كده برضة.

جاء رامي ليذهب ولكنه لف وجهه وطبع قبلة سريعة على شفتيها
رامي. بحبك
امالت فريدة وجهها بخجل خلخل اصابعة في يدها وخرج الاثنان وهم يضحكون
رامي، طب عن اذنك. ي فري شوية
اومات له فريدة توجه رامي إلى والدته التي تجلس في اخر الحفلة
رامي، إيه ي ماما مش هتروح تباركي ليزيد وجودي
فاتن، مش كفاية اتجوزو من غير رضايا
رامي، ي ماما الاتنين بيحبو بعض.

فاتن، طب يزيد على الاقل اتجوز واحدة من العيلة الدور والباقي على الهبله اختك
رامي، ي ماما جودي متجوزة ضابط شرطة وغير كده راجل كفاية اعتراضو ان يقعد معانا في الفلة وتالا وعمو حسن هما اللي اقنعوه
فاتن، وانتا بقى رايح تحب في اختو
رامي. ماما فريدة مراتي وحبيبتي ومفيهاش حاجة وحشة ومحترمة وكل حاجة انا مش عارف انتي معترضة عليهم ليه
فاتن، علشان مش من مستوانا.

رامي، حتى لو براحتك بقى بس روحي باركي ليهم علشان شكلهم بقى وحش اووي
عاد رامي إلى فريدة امسكت فريدة بيدة
فريدة، مامتك مش قبلاني صح
رفع رامي يدها وطبع قبلة عليها، لا ي حبيبتي وحتى لو مش قبلاكي كفاية ان قلبي قبلك
فريدة. انا خايفة منها اووي
رامي، متخافيش طول ما انا معاكي
اما على الجانب الاخر كانت ريماس في المطبخ تنظر لاصناف الطعام والحلوى
ريماس، كده كل حاجة جاهزة.

تقدم مازن واحتضنها من الخلف واقترب من اذنها بنبرة جعلت القشعريرة تسري في جسدها
مازن، مبروك ي مدام مازن علي
لفت ريماس وجهها بسرعة لتجد وجهه القريب من وجهها بشدة لم تفق من صدمتها الا عندما قبلها على شفتيها بحب انصدمت من قبلته وضع يده على رقبتها مقربها اليه رفعت يديها لتحيط عنقة ابتعدو عن بعض بعد فترة الصق مازن جبهته على راسها واصبح الاثنان يتنفسان بقوة
مازن، بحبك ي ريمو
ريماس بخجل، وانا كمان.

احتضنها مازن وضمها الية بقوة
ريماس، حد يدخل ي مازن
ابعدها مازن وهو ينظر إلى وجهها الذي اصتبغ باللون الاحمر
مازن، ماشي ي قلبي
خرج الاثنان وهم ممسكين بايدي بعض بحب انقضت الحفلة
حسن. خلاص نشوفكم بعد اسبوع بقى
تالين، ليه ي بابتي
حسن، اسبوع عسل ي روحي
تالين، يعني انا كده هرجع مش هيبقى على الجامعة غير يومين
يزيد، نشوف ده بعدين يلا تصبحو على خير اجدعان.

ودعهم الجميع وهم يتمنون لهم حياة زوجية سعيدة عدا فاتن التي كانت متذمرة لم يعيرها حسن انتباه وصعد الجميع إلى غرفته
هشام، بقولك ي توتا
تالا، نعم
هشام، تتوقعي دلوقتي هما عاملين إيه
تالا، مبسوطين وفرحانين ربنا يهنيهم
هشام، انهرده ليلة فرحهم اكيد هيكونو مبسوطين متيجي نعمل زيهم
تالا، ازاي ده يعني
هشام. احم ده بقى محتاج شرح ودرس طويل تعالي اقولك
وسحبها هشام إلى قلبة قبل عقلة.

دخلت تالين الجناح وهي متوترة للغاية لاحظها يزيد اراد ان يلعب باعصابها قليلا
يزيد، مبروك ي مراتي ي حبيبتي
تالين، الله الله يبارك فيك
يزيد، بس
تالين. ازاي يعني
يزيد. يعني من غير حبيبي جوزي قلبي ملكيش في الرومانسية ي بت انتي انا شكلي اتخميت فيكي
تالين، مين ديه ي بابا اللي ملهاش في الرومانسية
يزيد، انتي
تالين، متهيالك انا رومانسية جدا على فكرة
يزيد، طب وريني بقى ي رومانسي
ركض لها لتقفز هي على الفراش.

تالين، والله ي يزيد لو قربت لاصوت واخلي الاوتيل كلو يجي
يزيد، انتي مجنونة ي ولية انتي انا استحملتك كتير قبل ما نتجوز لكن دلوقتي محدش هيحوشك مني اعسل انتا
تالين، ده بعينك ي سافل ي قليل الادب
يزيد، بقى كده طيب
قفز يزيد عليها ليقيد حركتها بيدة
تالين، ابعد ي يزيد بقولك
نزل انفة ليسير على عنقها بحب وطبع قبلاتة على رقبتها
تالين بانفاس متقطعة، يزيد.

رفع يزيد وجهه ليقترب من شفتيها مقبلا اياه بحب وشغف ذاهبين معا لعالمهم الخاص ويحلقو مع عصافير العشق.

اما في الغرفة الاخرى دخل اسلام وهو يحمل جودي بين يدية
اسلام، مبروك ي مزتي
جودي، مزتي نزلني ي اسلام
انزلها اسلام توجهت إلى المرأة لتفك طرحتها اقترب اسلام وقف خلفها بالضبط وبدا في مساعدتها كانت تشعر بالخجل والفرح بنفس الوقت
جودي، اسلام الطرحة.

ازاح اسلام الطرحة لتسقط ارضا لفها اليه ليقبل شفتيه بعشق ورغبة مد يده للخلف ليفك سحاب الفستان ابعدته جودي عنها قبل ان تنطق حملها ووضعها على الفراش ليذهبا معا في عالم لم يزوراه من قبل ويطبع ملكيته على قلبها وتصبح زوجتة
(وانتو عاملين إيه دلوقتي).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة