قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الحادي عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الحادي عشر

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الحادي عشر

نعود إلى الحفلة مرة اخرى لنجد ابطالنا مازالو يرقصون مازال اسر ممسك برهف خوفا من ضياعها اما رهف كانت متوترة وخجلة كثيرا من نظراته ولكن استغربت لماذا قلبها يدق بهذا الشكل لماذا انا لا اريده ان يتركني انتهت الرقصة
رهف: اسر لو سمحت عايزاك في كلمة
اسر: ماشي بس بعد الحفلة
رهف: اوك
منه: خلاص بقة يا روفة انا ماشية علشان سايبة ماما لوحدها
رهف: ماشي يا روحي چو
يوسف: نعم
رهف: خد منة وصلها
يوسف: ياريت.

رهف بهمس ليوسف: اتهد شكلك طبيت
يوسف بهمس: شكلي ده انا خلاص طبيت في العيون الخضرا ديه
رهف؛خلص وكون نفسك ونروح نتقدم
يوسف بفرحة: بجد
انتبه الجميع له
سيف: مالك يا يوسف
يوسف: ها لالاا مفيش حاجة
ذهب يوسف واوصل منة
منة: شكرا جدا يا يوسف انا عارفة اني تعبتك انهرده
يوسف: يا بنتي فداكي بكرة الساعة 8هتلاقيني عندك بالعربية علشان اخدك انتي ومامتك
منه: ماما اشمعنا
يوسف: علشان نشوفها ونحدد موعد للعملية
منه ؛بجد شكرا شكرا.

يوسف: واللهي متشكرنيش اشكري رهف
منة: رهف ديه بجد
يوسف: بصي مش هتعرفي توصفيها اذا كنت انا اخوها ومش عارف اوصفها
منة: طب اطلع قعد شوية
يوسف: لا ده انا لسة هروح البيت وبعدين اطلع لرهف
منة: طيب سلام
يوسف: سلام
دخلت منة المنزل وجدت والدتها تقرا في القران الكريم
منه: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا ماما يا اجمل توحة
تحية: ازيك يا بنتي
منه: انا تمام اوي يا امي
تحية: جيتي مع مين وعملتي إيه احكيلي.

منة: حصل حاجات كتير اهمها اني بكرة هبدا اشتغل وانتي بكرة هتروحي المستشفى
تحية: بجد
منه: ايوة يا ماما بجد
تحية: ربنا يخلي البنت ديه ويرزقها
منه: اسمها رهف يا ماما
اما عند ابطالنا الاخرين بعدما رجعو للبيت استأذن اسر ورهف وذهبو إلى الحديقة
اسر: أيوة يا رهف
رهف: احنا هنعمل ايه
اسر؛في إيه
رهف: في الفرح
اسر: برضو مش فاهم
رهف؛ اسر انت مش بتحبني ولا انا بحبك ف انا هعمل اتفاق معاك
اسر: اتفاق إيه
رهف: نفضل زي ما احنا.

اسر: ازاي
رهف بخجل: جوازنا يبقى على ورق
اسر: ايوة
رهف: ونكمل حياتنا عادي لغية ما المده تخلص وهي كلها سنة ونص
اسر: ماشي
رهف: يعني موافق
اسر: ايوة
رهف: شكرا عن اذنك
ذهبت رهف إلى الداخل وجد زياد اسر يقف شاردا في الحديقة
زياد: مالك يا اسور
اسر: انا بحب رهف
زياد: كويس متروح تقولها
اسر: مش هينفع
زياد: ليه
اسر: اصل، وروى له ما حدث
زياد: اه علشان كده
اسر: ايوة
زياد ؛خلاص بص انت لازم تخليها تحبك
اسر: ازاي يا اذكي اخواتك.

زياد: مش عارف
اسر: زياد امشي من وشي
زياد: استنى بس خليني أفكر طب بص انا هفكر في خطة وبعدين هقولك بس نمسك اهم الخطوط
اسر: اللي هي إيه
زياد: هو مش في مثل بيقولو في كلو بالحنية بيفك
اسر: أيوة
زياد: خلاص اهتم بيها وبين ليها كده وغير عليها وبين كده والكلام ده
اسر: تصدق فكرة
زياد: بص انت امسك الخطوط ديه لغية ما الاقي خطة
اسر: مش مطمن بس يلا
مرت الايام حزينا على البعض وفرحا على البعض في الشركة.

اسر: رهف في صفقة حلوة لمستثمرين فرنسيين
رهف: طيب حلو
اسر: جدا جدا المهم في اجتماع لينا معاهم بعد نص ساعه واللي هيمسك المشروع احنا ومحمد والمهندسين زياد وفرح وعلى وعبير
رهف: تمام دول من اشطر المهندسين المفروض يبقو حاضرين الاجتماع ده
اسر: ايوة اديني بقى اسماء الناس اللي هتحضر علشان ابلغهم
رهف: بص يا سيدي دانه ومحمد وزياد وفرح وعلى وعبير
اسر؛خلاص بس يلا نروح نجهز اوضة الاجتماعات وبعدين نطلع نستقبلهم.

رهف: ماشي وخلي اللي هيحضرو يجو معانا والموظفين على مكاتبهم
اسر: ماشي
وانتهو من تعديل كل شئ وذهب المهندسين لاستقبال المستثمرين الفرنسيين وكانت رهف هي من في المقدمة
رهف: Bonjour à vous tous en Egypte(مرحبا بكم جميعا في مصر)
احد المستثمرين ويسمى كلير: Merci Madame Mon nom est Claire(شكرا لك سيدتي انا اسمي كلير).

رهف: J ai eu l honneur de vous rencontrer mon nom Rahaf(تشرفت بمعرفت انا اسمي رهف).

اسر: Bonjour mon nom est maître Claire Aser(مرحبا سيد كلير انا اسمي اسر)
كلير: Merci mon cher(شكرا لك عزيزي)
رهف: Estce que nous devons commencer à travailler(هل لنا ان نبدأ في العمل)
وبعد وقت يشرح له كل من رهف واسر العمل ويتدخل بعض من المهندسين
كلير: Il est vraiment merveilleux et beau(حقا رائع وجميل )
اسر: Merci M. Clare(نشكرك سيد كلير).

كلير: Si le contrat est d aller(اذا هي نمضي العقد)
رهف: Mais nous ne sommes pas d accord sur tout (لكن لم نتفق على كل شئ)
كلير: Je vous ai compris، Madame Que pensezvous de 20 millions $(لقد فهمتك سيدتي ما رايك في 20مليون دولار)
كاد اسر ان يتكلم بموافقة قاطعته رهف.

رهف: M. Clare Désolé، mais avant d entrer dans une autre société française est venu a offert 40 millions $( السيد كلير عذرا، ولكن قبل الدخول جاءت شركة فرنسية أخرى عرضت 40 مليون $).

صدم كل من كان موجود فلم تاتي اي شركة
كلير: Puisje savoir son nom(هل بإمكاني معرفة إسمها)
رهف: Monsieur a présenté ses excuses، mais pas(اعتذر سيدي ولكن لا)
كلير: Il doit être leurs concurrents(لابد انهم المنافسون)
رهف: Je pense que oui، mais je ne me soucie pas(اعتقد ذلك ولكن لا يهمني )
كلير: Puisje faire un appel(هل بإمكاني اجراء مكالمة)
رهف: Certainement oui(نعم بالتأكيد).

بعد ذهاب كلير
اسر: اه اللي انت عملتية ده
رهف: عملت إيه
علي: اسف يا فندم بس مفيش اي شركة جت
رهف: عارفة
اسر: طالما عارفة بتقولي كده ليه
رهف: دلوقتي اصلا تكلفة المشروع والادوات تقريبا هتاخد عشرة مليون
زياد: فعلا
رهف: وهيبقى مكسب الشركة 10 مليون
اسر: بالضبط كده
رهف: خلاص انا هخلي المشروع يتكلف 15مليون ومكسبنا يبقى 35 مليون
اسر: طيب ليه منخليش المشروع ب10مليون وناخد احنا الباقي.

رهف: لان انت لو اشتريت ساعة بعشرين جنية مش زي اللي بمية جنية
عبير: فكرة حلوة يا فندم وكمان ممكن نضبط القرية اللي عايزين يعملوها بالفلوس
رهف: منا بقول كده من الصبح اهم حاجة نهدي ومنخفش
كلير: Eh bien Madame، je fait un appel téléphonique avec la société et affiche 50 millions Que pensezvous(حسنا سيدتي لقد اجريت مكالمة هاتفية مع الشركة وقدمت عرض بقيمة 50مليون ما رايك).

رهف: شوفتو مش قولتلكو
كلير: pardon Madame(عفوا سيدتي)
رهف: Rien ne peut nous obtenir le contrat(لا شئ هل نحضر العقد)
كلير: Bien sûr، Madame(بالطبع سيدتي)
بعد إمضاء العقد
كلير: Eh bien dame et j espère que la fin du village à temps(حسنا سيدتي واتمني نهاية القرية في الوقت المحدد).

رهف: Bien sûr، monsieur، ne vous inquiétez pas(بالتأكيد سيدي لا تقلق)
كلير: Je souhaite(اتمنى ذلك)
اسر: Ne vous inquiétez pas، monsieur، j ai une meilleure société de traité(لا تقلق سيدي لقد تعاملت مع افضل شركة).

وبعد ذهاب كلير
اسر: يا بنت الذينة
على: فكرة حلوة اوي يا بشمهندسة
عبير؛عن اذنك بقي يا بشمهندسة يلا يا علي
اسر: اتفضلو
رهف: بس اهم حاجة القرية تخلص قبل المده علشان لو في اي تعديلات او كده
على: متخافيش يا فندم
زياد: ها يا روفة
رهف: ايو يا زيزو الصراحة بعد روفة ديه ببقى مش مطمنة
فرح: اخض عليكي يا فوفا
رهف: الله انتي انضمتي ليهم ما علينا عايزين إيه
زياد: عزومة موزة حلوة كده في النادي بكرى
رهف: طول عمرك مفجوع.

اسر: يلا يا رهف بقالنا فترة مخرجناش
محمد؛يلا يا روفة بقى
رهف: خلاص موافقة فرح كلمي منة وانت يا زياد كلم يوسف وانكل مدحت ومحمد كلم سلمى
فرح: اعتبرية تم يا بوص
ومر اليوم عادي وذهب كل منهم إلى البيت وجاء اليوم التالي وكان الجميع مجتمع في الصالة معادا رهف
يوسف: رهف فين يا جماعة
احمد: خلاص احنا نروح وهي تيجي ورانا
سيف: خلاص اسر جيبها وتعالا
زياد: طيب هنتوزع ازاي.

سيف: بص انا واحمد ودينا ودنيا مع بعض وانت ويوسف وفرح ومنة مع بعض ومحمد وسلمى وانكل مدحت مع بعض واسر ورهف ورانا
الجميع: تمام بعد ذهابهم دخل اسر لغرفة رهف كي يراها وجدها ما زالت نائمة استغرب بشدة فعادة رهف اول المستيقظين اقترب منها ليصدم ممن نظرة.

وجد رهف على وجها حبات عرق وتخطرف في الكلام اقترب منها اسر ليتحسس وجهها ليجد حرارتها عالية جدا لم يعرف كيق يتصرف فاجرى اتصال بسيف لكي يعلم ما يفعل
اسر؛رد رد يا سيف، الو سيف
سيف: ايوة يا اسر فينكم احنا كلنا في النادي حتى انكل مدحت جة
اسر: مش وقت كلام كتير رهف
ليهب سيف واقفا في مكانه سيف بقلق واضح: رهف مالها حصلها حاجة
يوسف: مالها رهف حصلها حاجة
احمد: في إيه يا سيف.

اسر: سيف رهف حرارتها عالية جدا ومش عارف اعمل إيه
سيف: طيب احنا جايين حالا وانت حطها تحت الدش واعملها كمدات لغية ما اجي
اسر: طيب طيب
بعدما اغلق الهاتف ركض سيف واحمد ويوسف نحو سيارتهم وتركو زياد ودينا ودنيا وفرح ومنة مع مدحت
زياد: يلا نحصلهم خلصونا.

وذهبت منه وفرح مع زياد ودينا ودنيا مع مدحت اما اسر فحمل رهف وادخلها تحت الدش ما ان وضعها تحت الدش حتى تعلقت رهف برقبتة وحضنته بشده فهي غائبة عن الوعي اغلق اسر المياه وحمل رهف مرة أخرى وذهب بها إلى الفراش مرة اخرى وجد ملابسها ملتصقة عليها بسبب المياه قطب جبينة.

اسر: طب انا هعمل إيه دلوقتي لازم اغيرلها هدومها بدل ما هي مفصلاها كده وذهب اسر نحو الدولاب الخاص بها وفتحة اخرح منه بنطلون وجاكت باللون الاسود وبلوزة نصف كف بيضاء غير لها ملابسها وجلس يضع لها الكمادات حتى دخل عليه سيف واحمد ويوسف وعلى وجههم القلق
سيف: مالها رهف فيها إيه
اسر: مش عارف دخلت اصحيها ولقيتها كده
احمد بعد ما لمس جبينها: يالهوي ديه مولعه.

جاء يوسف من المطبخ ومعة مقياس الحرارة: خد يا سيف شوف الحرارة بتاعتها كده
وضع سيف المقياس في فمها وانتظر قليلا واخرجة: يالهوي ديه حرارتها 38ونص لازم نخدها على المستشفى بسرعة.

لم ينتظر اسر باقي الكلام بل حمل رهف بين يدية وخرج سريعا وجد الجميع قد وصلو لم ينتبة لهم بل اكمل طريقة صدم الجميع، عندما وجدو اسر يحمل رهف ركض الجميع خلفة فتح اسر سيارتة وركب رهف وركب فيها من الجنب الاخر اما الباقي فتجمعو في سياراتان وذهبو إلى مستشفى سيف دخل اسر وكانت هناك حالة هرج في غرفة رهف فالحرارة لا تنزل
سيف: الحرارة مش عايزة تنزل
اسر: يعني إيه.

احمد: متخافوش يا جماعة وانتي يا طنط سمية وعمو احمد مكنش لازم تيجو
سمية: متقلش كده يا ابني رهف ديه بنتي
دينا: رهف هتعملو معاها إيه
احمد: احنا بعتنا يوسف ومنة يجيبو المسبح الصغير ده وهنحط في تلج بس مفيش داعي لوجودكم كلكم هنا
سلمى: انا مستحيل امشي واسيبها
دنيا: احنا مش مشيين من هنا
محمد: بصو يوسف ومنه هناك اهم.

ركض سيف واحمد اتجاه يوسف وحملو عنة الثلج والكرتون ودخلوا غرفة رهف دخل اسر معهم وجد رهف نائمة على الفراش وموضوع على اماكن كثير في جسمها ثلج وجد سيف واحمد ويوسف ومنة يكبون الثلج في المسبح الصغير بعدما انتهو
سيف: اسر هات رهف
ركض اسر نحوها ووضعها في مسبح الثلج والماء ما ان وضعها حتى تمسكت رهف بعنقة هدأها اسر وظل ممسك بها وبعد قليل حملها ووضعها على الفراش وجاء يوسف لكي يقيس حرارتها.

يوسف: ياااه الحمد لله حرارتها بقت 37 ونص كويس خالص
احمد: طيب دلوقت احنا عايزين هدوم ليها
منة: دينا جايبة هدوم ليها
خرج سيف وطمئنهم على رهف واخذ الملابس ودخل معه الجميع وجدو رهف وجهها احمر قليلا من الحرارة وملابسها مبتلة اخذ اسر منهم ملابسها ووضعها في الدولاب
احمد: خلاص دلوقتي رهف الحراة نزلت احنا هنروح نجيب لبس ونظبط ليك المستشفى ومعاك منة يلا احنا وانكل مدحت واحمد وطنط سمية والجميع ملوش لازمة.

دنيا: لا انا مش همشي
وبعد إلحاح كبير وافق الجميع على ان يعودو إلى رهف في المساء وذهب الجميع إلى المنزل لم يبقى سوى اسر ليجلس مع رهف ويوسف ومنة لياخذو نبطشية في المستشفى جلس اسر مع رهف ممسك يده وبعد قليل دخل شاب في منتصف العشرينات عريض المنكبين ابيض بعيون خضراء وشعر بني غزير
اسر: ايوة في حاجة
جاسر: انا جاسر الدكتور المسئول عن حالة رهف لما دكتور سيف مش موجود
اسر: طيب كنت جاي ليه.

جاسر وهو يتقدم نحو رهف: كنت جي علشان اشوف حرارتها علشان لو تعبت نلحقها تاني وبعد قليل حرارتها 37ونص كويس بس مش قوي انا هنده الدكتورة منه علشان تدخلها تحت الدش
اسر: لا مفيش داعي انا هدخلها
جاسر: افندم
اسر: خير في حاجة
جاسر: اه مينفعش حضرت...
قاطعه اسر: مراتي على فكرة
جاسر: انا اسف عن اذنك
وبعد خروجة زفر اسر بضيق
اسر: الواد ده يا هموتة يا هموتة كانت نقصاك انت كمان.

ذهب اسر إلى الحمام الملحق بالغرفة وملئ المغطس بالماء البارد وذهب نحو الدولاب واخرج منة ملابس وذهب نحو رهف وحملها برفق ووضعها في المغطس حتى امسكت رهف به بشده وتعلقت في عنقة حملها اسر وتوجه ناحية الفراش ووضعها علية وابدل ملابسها وانتظر قليلا حتى وجد رهف تتحرك من مكانها فتوجهه اليها
اسر: رهف رهف انتي سمعاني
رهف بتعب: انا فين
اسر؛انتي كويسة دقيقة وهنادي الدكتور.

وهنا فجأة فتح الباب ودخل سيف واحمد ودينا ودنيا ومحمد وسلمى وزياد وفرح ومنة ويوسف
اسر: بسم الله الرحمن الرحيم بيطلعو منين دول
سيف: رهف حبيبتي انتي كويسة
رهف: قعدوني بس اول حاجة
وساعد احمد اسر واعدلو رهف في جلستها
زياد: لو كنتي مش عايزة تعزمينا كنت قوللنا
رهف: ههههههه معلش
محمد: قومي انتي بس وانا اللي هعزمك
احمد: استنو بس نشوف اخبار الحرارة
ضغط يوسف على زر الاستدعاء ودخل جاسر.

جاسر: حمد لله على سلامتك يا بشمهندسة
رهف ؛الله يسلمك يا...
جاسر: جاسر اسمي جاسر
رهف؛اتشرفنا
جاسر وهو يتقدم ويضع المقياس في فمها: الشرف ليه يا بشمهندسة
احمد: ها يا جاسر طلعت كام
جاسر: لا الحمد لله وصلت لطبيعتها بس هتراح هنا كام يوم وبعدين تقدر تمشي
رهف: شكرا يا جاسر
جاسر: عفوا يا بشمهندسة ده واجبي
وبعد ذهابه
سلمى: انا هعور نفسي واجي هنا
دنيا ؛وانا
فرح ؛انا هموت نفسي
أحمد: ليه كل ده
دينا: يالهوي.

منه: فعلا معاكي حق
سيف: انا مش فاهم حاجه
دنيا: سيف حبيبي ممكن رقم المز ده
سيف: نعم يا روح ماما
فرح: ده يالهوي على عنية
رهف؛فعلا مز جدا
اسر: متلمي نفسك انتي وهي رهف انتي عايزة بكس تاني ينيمك هنا اسبوع وانتو كل واحد يلم مراتو
فرح ؛وبالنسبة ليا انا ومنه
يوسف: انا وزياد سنجل على فكرة كل واحد يقدر يلم واحدة فيكم
رهف: طيب بس ممكن افهم انا بعمل إيه هنا واية اللي حصل
اسر: يالهوي ده فاتك كتير.

محمد: بصي يا ستي، وده كل اللي حصل
رهف: هههههههههه معلش تعبتكو
دنيا ؛اتعبي انتي بس
دينا: اه اتعبي احنا مش بنتعب
فرح: مش لازم تتعب احنا نضربها ونجبها المستشفي
رهف: يخربيتك منك ليها ليها ليها انتي وهي عايزين تموتيني علشان واد مز وعيونة خضراء وشعره اصفر وابيض ومز وحليوة كده
اسر: رهف واللهي انتي والبنات شكلكو هتضربو انهرده
دنيا: سيف
سيف ؛خير يا دنيا
دنيا: انا كنت بسال هو انت مشغل في المستشفي مزز كده ليه.

رهف: هههههههه علشان صحة المريض
ليضحك الجميع
في اليوم الثاني كان اغلب موظفين الشركة موجودين في المستشفى عند رهف
رهف: يا جماعة إيه لازمة كل ده
نادر(احد المهندسين): لا ازاي يا بشمهندسة
فاطمة: انتي اخيرك مغرقنا يا بشمهندسة
عبير: ده ميجيش حاجة جنب اللي حضرتك بتعملية
ماس: حضرتك مسكتي الشركة الكام يوم اللس فاتو والشركة اتغيرت 360درجة
اسر ؛يعني كانت وحشة وهي معايا يا ست ماس
ماس: لا واللهي يا باشمهندس مش قصدي.

رهف: ههههه خلاص يا ماسة مش لازم تبرري كل حاجة انتي تتكلمي وهما يفهمو زي ما يفهموا
زياد: والله الحظ جالك يا ماس
محمد: رهف بقيت محامي الشركة
وهنا دخل جاسر
جاسر: بسم الله الرحمن الرحيم
رهف: ههههههه اتفضل يا دكتور
جاسر: انتي متاكده
رهف: متخافش هههههه تعالا بس
جاسر ؛اية كل ده على العموم انا مش هعطلك هي دقيقة هكشف عليكي واقيس الحرارة
جاسر بعد ما قاس: لا ده احنا بقينا كويسين اوي تقدري تخرجي انهرده لو عوزتي.

رهف: ياه اخيرا شكرا يا دكتور
جاسر: العفو عن اذنك
بعد ما خرج
ماس: نستأذن احنا بقى يا بشمهندسة نشوفك على خير
رهف؛مرسي علي الزيارة الحلوة ديه
وبعد ذهابهم كانت رهف تجلس مع اسر ومحمد وسيف واحمد ويوسف وزياد ودينا ودنيا وفرح وسلمى ومنة وكانو يتحدثون في امور كثيرة إلى ان طرق الباب
رهف: ادخل
ليدخل شخص لم يكن بحساب الجميع.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة