قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني

رواية عاد سارق قلبي للكاتبة رهف سيد الفصل الثاني

تستفيق رهف من تذكرها على صوت سيف
سيف: روفة روفة حبيبتي مالك
لتنظر له رهف: لا ما فيش وتنظر مرة اخرى إلى الشباك وتمسح دموعاها من اسفل النظارة وتسرح في جمال ام الدنيا مصر لتقول بشرود
رهف: الله مصر جميلة اوي يا انكل
مدحت: طول عمرها مش ام الدنيا
رهف: انا اول مرة اجي هنا
مدحت: هتعجبك اوي
رهف وهي تشلح النظارة وتنظر لهم وتقول بابتسامة
رهف: احنا هنقعد فين.

مدحت: في الشقة بتاعت ابوكم وبليل على الساعة 6اوريكم البلد
رهف: يا ريت
احمد: متخلوها بكرة يا جماعة مصر قاعدة مش هتطير
سيف: يا كسول
رهف: يالمض
مدحت: يا غلس
احمد: اه اه كل ده حيلك انت وهو وهي في إيه بلاعة شتايم واتفتحت
ليضحك الجميع
ليذهبو إلى الشقة وينام الجميع سريعا وتستيقظ رهف لترا الساعة السابعة يا للهول فهي وصلو إلى الشقة في الساعة العاشرة صباحا لتنظر لتجد اخويها نائمين بجوارهم.

لتخرج لتجد مدحت جالس في الصالة وهو يتصفح بعض المواقع لتقبلة رهف
رهف: صباح الفل والياسمين
مدحت: أيوة أيوة كلي بعقلي حلاوه مش متفئين على ستة الساعة سابعة ونص دلوقتي وصاحية تقولي صباح الخير قولي مساء الخير
رهف: بس بس بسم الله الرحمن الرحيم إيه ديه ده واضح انو مش خير خالص
مدحت: طب قومي خد دوش واللبسي بصي انتي لبسة إيه
لتنظر رهف إلى نفسها لتجد بنطالون بيجامة على تي شيرت بجامة تانية فتضحك.

رهف بضحك: معلش انا كنت هموت وانام
مدحت: طب يلا
ذهبت رهف واخذت دوش وارتدت بيجامة بنطلون استرتش يصل إلى اسفل ركبتها بقليل وبلوزة واسعة بكتف وكتف مائل وعملت شعرها ديل حصان ووضعت مرطب شفاه وخرجت
رهف: عمو مدحت انا صليت كل الصلوات بس باقي العشا هي اذنت ولا لسة وياترى فين القبلة.

مدحت: رهف قلبي طول عمرك مهتمية بصلاتك مع انك مش محجبة ربنا يبارك فيكي طول عمرك انتي واخواتك صلاتكم اهم حاجة فعلا تربية امنية مترحش هدر
Stop
امنية اخت مدحت وام سيف واحمد وهي اللي ربت رهف مع العلم ان ام رهف عايشة إلى الان
Play
رهف بابتسامة: الله يرحمها
مدحت: يارب روفة هو انتي سلمتي على امك قبل ما تمشي
اختفت الابتسامة من على وجه رهف
رهف بجمود: ايوا يا انكل.

مدحت: طيب يا روحي القبلة هناك والمصليه هناك والاسدال كمان
رهف: شكرا يا انكل
انتهت رهف الفرض وذهبت وجدت اخواها استيقظو
رهف: صباح الخير بليل
سيف: صباح الفل
احمد: ده على اساس انك صاحية من الساعة 5
رهف: اوب اوب اه التسيح اللي على الصبح ده
احمد: اي خدمة
مدحت: طب خلاص كلة استحمي انتو قومو صلو وبعدين ننزل لسة مجتش 8
رهف: ايوة ايوة بسرعة وانا هروح البس هوا
احمد: قولت مجنونة محدش صدق
ليتفاجا بمخدة جاية في وشو.

رهف: سمعاك يا حيوان ياللي بتبرطم برة
سيف: يا عمي وطي صوتك ده بتسمع من منخيرها
ليتفاجا هو الاخر بنفس المخدة
رهف: سمعاك يا جذمة انت التاني انا جهزت
لتخرج رهف مرتدية بنطلون جينز ابيض وبلوزة وردية وحذا ء وردي وابيض
لياتي صوت من خلفها واحنا خلصنا وجهزنا ارتدي سيف بنطلون اسود وقميص ابيض منقط باسود
واحمد قميص اخضر وبنطالون اسود
رهف: يالا يا انكل
ليقطع صوت الجرس كلامهم
ليقول مدحت: انا هفتح.

ليفتح ليدخل شاب في 22من العمر
ليصرخ: اين انتم يا قوم
ليتفاجاء الجميع.

لتهب رهف من مكانها وتركض إلى هذا الشاب وتحضنه بشدة ليبادلها الشاب نفس الاحتضان ويدور بها من مكانها لينزلها لتقول
رهف: وحشتني يا ابن الاية
الشاب: وانتي اكتر يا روفي عامله إيه يا بطة
رهف: انا تمام. و انت
الشاب: انا تمام وينظر إلى سيف واحمد مش هتيجو تسلمو عليا
احمد وهو يركض اليه: وحشتني يا ابن اللذينة ويبادله نفس الاحتضان
الشاب: وانت اكتر حمد الله على السلامة.

سيف: وسع يا ابني انت وهو خلوني اسلم وحشتني يا برنس
الشاب: وانت اكتر
مدحت وهو يقرص اذنة: مش انا قولتلك بقالي ساعة تعاله مجتش ليه ياولد
الشاب: يا بابا زحمت مصر انت هتوه عنها
رهف: خلاص ياانكل والنبي سيب يوسف
Stop.

يوسف ابن مدحت عندو 22سنة في كلية طب مرح كان في بريطانيا إلى ان انتهي من الثانوية وهو أيضا ابن خال يوسف واحمد ويحب رهف كثير ودائما يذهب اليها. عندما يكون حزينا ويجلس ويبكي على رجلها فتقوية رهف وتعطية الحكمة
Play
يوسف: نجاملك في الأفراح يا ختي
رهف: بيئة
احمد: لوكل
سيف: معفن
مدحت: زبالا
يوسف: إيه يا جماعة بلاعة شتايم خلاص
مدحت: ههههههههههه طب فين الاكل
يوسف وهو يخبط جبينة ده في العربية تحت
مدحت: عوضي على الله.

رهف: خلاص يا انكل احنا كدا كدا نازلين
مدحت: خلاص ناكل في العربية
احمد: ماشي
سيف: مفيش مشكلة
يوسف: طب يلا نروح النادي
رهف: انا عايزة اشترك في نادي قريب من بيت عمتو
احمد: ايوة والعربيات بتاعتنا
مدحت: متخافوش العربيات واقفة تحت وصلت النهار ده العصر. اما النادي فانتو اصلا قريبين من بيت عمتكو والنادي قريب من الاتنين وانتي يارهف هتكملي الكارتية ولا خلاص
رهف: لالالا يا انكل خلاص كفايا اللي تعلمتو.

مدحت: طب يلا وكل واحد هيسوق عربيتو وفي كل عربية فيها البطاقة والرخصة بتاعتو
احمد: شكرا يا انكل بجد على اللي انت بتعملو معانا
سيف: فعلا يا انكل شكرا بجد
مدحت: اولا انتو ولاد اختي وثانيا ابوكو صاحبي ثالثا هو وصاني عليكو رابعا مفيش فرق بينكو وبين يوسف
يوسف وهو يتكئ على رهف: واضح اننا هنفضل كتير
رهف: انا نازلة
مدحت: احمد قفل الشقة وتعالا
احمد: حاضر
ونزلو وتوجهو إلى النادي
الامن: فين كرت الاشتراك.

يوسف: ازيك يا خالد عامل ايه
خالد: وحسني واللهي يا يوسف بية
يوسف: طب الجماعة دول تبعي واصلا هما بريطانين وداخلين يشتركو في النادي
خالد: طب اتفضل هنا وقولي العربيات اللي داخلة
نزل يوسف وشاور على العربيات ودخلو وبعدن راحو لمدير النادي واشتركو وخلاص
رهف: انكل انا جعانة
مدحت: وانا كمان واللهي
سيف: وانا كمان احمد مع يوسف راحو يجيبو البيتزا وجايين
رهف: ماشي.

وظلت رهف تنظر حتى وقعت عينهاها على فتاه وجدت رهف ان ايضا الفتاه تنظر لها رهف وهي تنظر إلى سيف
رهف: سيف سيف
سيف: نعم
رهف: بص على البنت اللي هناك عماله تبصلي وانا حاسة اني شوفتها قبل كدا
سيف: يمكن بتشبة
رهف: يمكن
وعاد احمد وسيف واكلو ولاحظت رهف ان الفتاة مازلت تنظر لها
وبعد قليل وقفت رهف
رهف: انا لازم اعرف البنت ديه مين حاسة اني اعرفها وشفتها قبل كدا
احمد: يمكن غلطانة
يوسف: يا شيخة اتهدي.

مدحت: طب استنى الولد اللي معاها يمشي وروحي
سيف: ايوة يا روفة اقعدي بقى
وجلست رهف وبعد قليل قام الشاب الذي كان يجلس مع الفتاة فركضت رهف إلى الفتاة
رهف: لو سمحتي
الفتاه: كويس انك جيتي انا كنت بشبة عليكي
رهف: القلوب عند بعضها هو حضرتك اسمك إيه
الفتاه: انا سلمى احمد
لتصرخ رهف: سلممممممممممممى
لتقفز سلمى: رهف رهف االسيوفي
ليحتضنو بعض كثير وتنزل بعض الدموع
Stop.

سلمى احمد مصرية كانت عايشة في بريطانيا مع رهف واصحاب جدا وبيحبو بعض إلى السنة الماضية نزلت سلمى والعلاقات بدات تتقطع
Play
رهف: وحشتيني موووت عاملة ايوة
سلمى: وانتي اكتر عاملة إيه اتخطبطي ولا اتجوزتي ولا بتحبي ولا إيه احكيلي
رهف: اهدي بس وحدة وحدة انا مش مخطوبة ولا متجوزة ولا اي حاجة
سلمى: انا اتخطبت
رهف: بجد مين احكيلي كل حاجه من طقطق إلى السلام عليكم
سلمى: اتخطبت لمحمد ابن عمي
رهف: اه اللي كان معاكي ده.

سلمى: ايوة بس مين اللي معاكي دول وفين انكل على
رهف: الله يرحمه
سلمى: انا اسفة البقاء لله
رهف: ونعم بالله
سلمى: بس برضو مين دول
رهف: تعالي اعرفك عليهم بس خطيبك
سلمى: لا ده مشي
رهف: طيب تعالي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة