قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العشرون

ان حياة كانت بتتكلم عن عائلتها و ليث مكنش فاهم حاجة و حياة قالتله.
حياة(بعياط): هحكيلك.
حياة(بعياط): انا يا ليث مش فقيرة زي ما انت عارف. انا كنت بنت راجل اعمال و غنية و عندي كل حاجة...
Flash back.
-في فيلا باين عليها الرقي.
عز: يا سارة صحي البت حياة دي.
سارة: حاضر يا حبيبي. انت عارف انها كانت مسافرة و لسة راجعة معلش.
عز: عايز اقعد معاها شوية.
نعمان: ماشي يا عم بابا طبعا ما حياة هي اللي بنتك بس.

عز: امشي ياض انت ده انت لسة صغير. حياة هي الكبيرة.
نازلي: طب ما انا كبيرة.
سارة: بطلوا بقي يا ولاد.
فردوس: بابا.
عز: حبيبة بابا.
حور: با بي(بابي).
نعمان: يا بت اكبري ده انتي لسة عندك اربع سنين. جبتوها ازاي دي؟
سارة(بخجل): نعمان عيب.
نعمان: بتتكسفي يا صرصور.
عز(بحدة): ولد احترم نفسك...
حياة(بنوم): صباح الخير.
نازلي: احنا الضهر يا اختي.
حياة(بنوم): مساء الخير.
نعمان: يا بت هنفخك بطلي شوية دلع.

حياة: لو مش عجبك طلقني.
حياة: حبيبي انت يا بابا.
حياة حضنت والدها و باست ايده و رأسه.
حياة: بتغير منك يا زيزو.
سارة: ابدا.
حياة: يا مزة انتي. هاتي بوسة.
عز: ابعدي عنها يا بت.
حياة: بتغيري يا بيضة.
و الكل قعد يضحك و يهزر.
حياة: هخرج الجنينة باي.
الباب خبط.
الخدامة: عز بيه في شخص عايز حضرتك بره.
عز: مين؟
الخدامة: مقالش اسمه.
عز: دخليه.
شخص: بقي كدة يا راجل تسبني واقف علي الباب.

عز(بفرحة): ازيك يا نعيم عامل ايه واحشني.
نعيم: ازيك انت، اعرفك بابني اكيد عارفه.
عز: ازيك يا واد يا عاصم.
عاصم: ازيك يا عمي...
نعيم: هما دول ولادك؟
عز: اه. ازيك يا مدام سهر.
سهر: الحمد لله. ازيك يا سارة.
سارة: الحمد لله. اتفضلوا اتفضلوا.
نازلي(بهمس): مين دول؟
فردوس(بهمس): معرفش.
نعمان: مين دول يا بابا؟
عز: اه تعالوا سلموا علي عمكوا...
نعمان(بصدمة): احنا عندنا عم.

سارة: كانوا مسافرين بره يا نعمان. تعالوا سلموا.
و الكل سلم علي بعده و اتعرف.
حياة دخلت من غير ما تنتبه.
حياة: حضروا الغداء عقبال ما اطلع اخد دوش و اجي...
حياة: و اه جهزلي كدة يا حاج ايه بقي 10 الالاف جنيه كدة. طلع اللي تحت البلاطة. باي.
سارة: حياة مش تسلمي.
حياة بصت لقت ان في ضيوف و اتحرجت جدا.
حياة: احم اسفة مخدتش بالي ان حضراتكم هنا. عن اذنكوا.
حياة طلعت جري علي اوضتها و هي في قمة احراجها...

عز: معلش هي حياة بطبيعتها.
عاصم: ينت حضرتك جميلة يا عمي.
فردوس(بهمس): الحق يا بابا حياة بتتشقط.
عز(بهمس): اخرسي حبة يا روحي.
عز: انتوا بقي لازم تباتوا لازم...
نعيم: احنا بس بنستسمحك نقعد كام يوم علشان البيت لسة متظبطش...
عز: البيت بيتكوا طبعا، اتفضلوا اتفضلوا.
عز: شوفي مدام سهر يا سارة.
سارة: حاضر يا حبيبي...
و كل واحد راح اوضته. اوضة حياة كانت بعيدة عن الكل و جمبها اوضة واحدة بس و عاصم قعد فيها.

عدي الوقت و حياة مخرجتش بسبب احراجها.
و بعد فترة خرجت.
حياة(باستغراب): مين هنا؟
حياة فتحت باب الاوضة و دخلت لقت عاصم خارج من اوضته و لابس فوطة بس حوالين خصره.
حياة(بصدمة): انا انا اسفة مكنش قصدي.
حياة خبت عينيها بسرعة بايديها. و كانت هتخرج بس خبطت في الباب.
عاصم: حاسبي.
حياة(بارتباك و احراج): ا اا ننا ا اسس ف ةة جدد اا(انا آسفة جدا).
عاصم: و لا يهمك احنا في النهاية ولاد عم.
حياة: ولاد عم! عن اذنك.

حياة خرجت و راحت لاوضة اختها.
حياة: نازلي هما مين اللي جم الصبح.
نازلي: دول عمك و مراته و ابنه. بس ابنه ايه يا حياة حتة مز.
حياة: طيب يا اختي.
حياة خرجت و سرحت في عاصم.
عاصم كان جسمه رياضي لانه مهتم بجسمه جدا. و كانت عيونه باللون الازرق و كان طويل نوعا ما و ابتسامته جميلة و واثق من نفسه كان عمره 26 سنة.
حياة: ايه ده ايه ده؟ انا ازاي بفكر فيه الله.
حياة نزلت كلت و طلعت نامت.
تاني يوم الصبح.

الكل اتجمع و بدأ يتعرف علي التاني اكتر.
في مكتب عز.
حياة: و النبي يا بابا و النبي و النبي.
عز: يا بت هتضربي مش دلوقتي...
حياة: بليز ده انت هتكلم صاحب المستشفي بس ده فاضل سنتين اهو و اتخرج يلا يلا يا حبيبي يلا يا عمري...
عز: طيب يا ست حياة.
عز اتصل بمدير المستشفي و اتفق معاه بان حياة هتشتغل عنده بعد ما تخلص...
حياة: بحبك قد البحر و سمكاته.
و عدت فترة و الكل موجود و بدأوا ينبسطوا من وجود نعيم و سهر و عاصم.

حياة: بس انا اول مرة اعرف انك بتحب الكتب.
عاصم: اديكي عرفتي، تعرفي؟
حياة: نعم.
عاصم: عنيكي حلوة اوي.
حياة(بخجل): عن اذنك.
حياة طلعت جري علي اوضتها...
عاصم: يا تري هيحصل ايه تاني يا حياة.
حياة: يا الله ما كتير قالي عيونك حلوة اشمعنا ده.
حياة: لا لا هو مش حب اكيد يعني ايه الهبل ده. في مذاكرة و دراسة اهم.
و عدت فترة تانية و الكل عايش بسعادة و حياة قريبة من عاصم.
و في يوم كانت حياة و فردوس في الجامعة...

حياة: ايه اللي جابك يا بت هنا روحي علي جامعتك.
فردوس: بحبك.
عاصم(بصوت عالي): حياة.
حياة لفت نفسها لقت عاصم و كل العائلة واقفين و كل الناس اللي في الجامعة واقفة.
حياة(بصدمة): في ايه؟
عاصم ركع علي الارض و مد ايده لحياة.
عاصم: تقبلي تتجوزيني؟
حياة(بخجل): انت قصدك ايه؟
عاصم: تتجوزيني؟
حياة بصت حواليها و بصت لوالدها اللي بصلها بمعني وافقي...
حياة(بخجل): موافقة.
عاصم لبس حياة الخاتم و شالها و لف بيها.

حياة: يا مجنون.
عاصم: بحبك قد البحر و سمكاته يا روحي.
حياة(بخجل): و انا كمان.
عاصم(بصدمة): بتحبيني؟
حياة(بخجل): اه.
عاصم حضن حياة تاني. و حياة اتكسفت و الكل صقف.
و بعد يومين.
عز: انا و نعيم اتفقنا ان الفرح كمان يومين.
حياة(بصدمة): ايه لا؟
عاصم: سيبينا نفرح يا عمري.
حياة(بخجل): بس.
عاصم: يلا بقي.
حياة: طيب. طب في حاجات كتير.
سهر: مجهزينها كلها يا حياة.
نازلي: مبروك يا عم.
و الكل بارك لحياة. و عدي يوم.

عز: حياة تعالي عايزك.
حياة: نعم يا قلبي.
عز: حياة انا كتبتلك كل حاجة باسمك.
حياة: بس.
عز: عارف انك هتعدلي بين اخواتك يا حبيبتي.
حياة(بدموع): انا بحبك اوي يا بابا.
عز: و انا اكتر يا حبيبة قلبي.
حياة حضنت عز و باسته. و خرجت لقت سارة مستنياها.
سارة: تعالي يا حياة.
حياة: في ايه تاني؟
سارة: بصي يا حبيبتي لازم و لا بد تسمعي كلام جوزك علطول يعني بطلي جنان و عناد شوية.
حياة: هحاول.

سارة: خليكي دايما واثقة في جوزك حتى لو مش بتحبيه كحبيب.
سارة: و مهما حصل لازم تقوليله علي كل حاجة سواء اتجوزتيه اجبار او حب او سواء كان وحش و بيعاملك وحش او كان بيعاملك حلو، لازم يعرف كل حاجة يا حبيبتي احسن ما يعرف من بره.
سارة قعدت تقول لحياة علي كذا حاجة لازم تعملها.
يوم الفرح كانت حياة في قمة الجمال بفستاتها الابيض و اخواتها فرحانين اوي.
عز: اخيرا شوفتك بالابيض يا حبيبتي...

نازلي: لسة انا و حور و فردوس يا حاج.
سارة: اخرسي يا بت.
نعمان: عقبال ما اتجوز زي عاصم.
سارة: معرفش ليه خلوا مفيش معازيم و لا اي حاجة. و لا حتى في البيت غيرنا احنا بس...
حياة: معلش يا ماما دي رغبتهم عادي. و انا مبسوطة بوجودكم.
عز: يا عاقلة يا كبيرة. ربنا يحفظك.
عز مسك في ايد حياة و بدأوا ينزلوا علي السلالم و لقت في الاخر عاصم مستنيها.
عز: خليها في عينك يا عاصم...
عاصم: دي في قلبي يا عمي.

عاصم باس رأس حياة و خرجوا قعدوا علي مكان جهزوه ليهم.
عاصم: بحبك اوي.
حياة(بخجل): و انا كمان.
و الكل كان مبسوط. و فجأة هجم ناس علي البيت.
حياة(بخوف): ايه اللي بيحصل؟
و الكل اتفأجي و كان خايف.
نعيم: تصدق يا عز انا مبكرهش في حياتي قدك.
سهر: طول عمرك كنتي الاحسن. انا بكرهك.
عز: نعيم انا اخوك. نزل السلاح.
حياة: عاصم في ايه؟
عاصم مسك حياة من شعرها و رماها علي الارض.
عاصم: غبيه غبيه اوي. و انت اغبي يا.

عاصم(بسخرية): يا عمي.
عاصم: مكناش هنلمسها و لا كنت هتجوزها. و نعمل فرح كنا قتلناك و خلصنا.
نازلي(بعياط): هو في ايه؟
سهر مسكت حياة من شعرها و قومتها.
سهر: دي هي اللي تلزمنا اما انتوا و لا اي حاجة.
حياة(بصريخ): بابا.
فردوس: في ايه؟
عاصم: تعرفي يا حياة انتي جميلة اوي. بس بكرهك اكتر.
حياة(بدموع): عاصم انا بحبك بليز بلاش هزار.

عاصم: ايه ده هو مش انا نسيت اقولك اني زير نساء. و عرفت ادخلك منين الكتابة القراءة الشيوكلاتات و الهدايا و الخروج. كل حاجة انتي تافهة.
فردوس: بليز احنا معملناش حاجة سيبونا.
سارة(بصريخ): سيبوا بنتي احنا معملناش حاجة.
سهر: عملتوا كتير.
سهر: يلا يا نعيم مستني ايه؟
نعيم ضرب رصاصة في قلب عز.
حياة(بصريخ): بابا.
نازلي(بعياط): لا بابا بابا.
نعمان: انت مجنون.

نعمان جري علي نعيم و ضربه في وشه. بس عاصم مسك نعيم و ضربه بوكس في بطنه.
حياة(بعياط): بليز سيبهم.
حور كانت قاعدة في ركن بتعيط.
سارة قربت من عز و هي بتعيط و تصرخ.
سهر: تعرفي كان ممكن اخلي نعيم يعمل كدة بس انا ارحم.
سهر ضربت علي سارة رصاص في كتفها.
عاصم: شوفوا شغلكوا يا رجالة...
في اشخاص بدأوا يرشوا بنزين علي سارة و عز.
و الكل بيصرخ و يعيط و في ناس مسكاهم.

حياة(بصريخ): انت مش راجل. انت حقير و حيوان انت ضعيف و خسيس و جبان.
عاصم ضرب حياة عشر اقلام لغاية ما وقعت علي الارض.
عاصم: انا ارجل منك يا مرة(امراة). انتي واحدة مقرفة و انا كنت بكره نفسي و انا بكلمك. شخصية عيوطة و ضعيفة.
حياة(بعياط): بكرهك اوي.
عاصم مسك حياة من شعرها.
عاصم: امضي.
حياة: ابدا. مستحيل اوديك حاجة بابا.
عاصم: عندك حق.
عاصم قرب من فردوس و حاول يغتصبها.

فردوس(بصريخ): الحقيني يا حياة. ابعد عني يا حقير.
نعمان: يا زبالة...
نازلي(بعياط): ارجوك ابعد.
-حور كانت حاطة ايديها علي ودانها و بتعيط.
حياة(بصريخ و عياط): خلاص موافقة بس ابعد عنها.
نعيم: امضي يا بنت ال...
حياة مضت علي الاوراق بكل انسكار.
سهر(بضحك): اخيرا هبقي انا الملكة...
نعيم: هبقي صاحب اكبر شركات في العالم كله...
عاصم: باي باي يا قطة. هتوحشيني.
عاصم: نفذوا يا رجالة.

عاصم و نعيم و سهر خرجوا من الفيلا. و في اشخاص رموا كبريت علي جثة سارة و عز. و خرجوا بسرعة.
حياة(بصريخ): بابا.
نازلي: حياة حياة في نار هنموت كلنا.
حياة افتكرت كلام والدها ليها.
عز: خليكي قوية انتي ضهر و امان اخواتك، خليكي زي الجبل يا حياة.
حياة قامت بسرعة و شالت حور بين ايديها.
حياة: نازلي امسكي فردوس انتي و نعمان، بسرعة.

فردوس كان اغمي عليها. نعمان و نازلي شالوها و حياة شالت حور و بدأوا يحاولوا يخرجوا من الفيلا و خرجوا بسرعة.
نازلي: حياة نسيتي كانت في عربيات نأخد واحدة و نمشي...
حياة لقت عربية و ركبتها و الكل ركب و بدأت تسوق بسرعة رهيبة. و بعد فترة وصلت للدكتور مرزوق.
حياة حكت كل الحكاية و هو ساعدهم.
العربية اللي كانت معاهم كان فيها شنط حياة و الكل، لانهم كانوا هيسافروا.
Back.

حياة(بعياط): و خليت دكتور مرزوق يرمي العربية في اي حتة. علشان لو بيعناها او كدة ممكن يعرفوا اننا لسة عايشين.
حياة(بعياط): لغاية دلوقتي مش قادرة انسي و جثث بابا و ماما و هي بتتحرق.
ليث حضن حياة جامد كنوع من الدعم و هو بيملس علي شعرها.
ليث: اهدي اهدي. انا معاكي جمبك و مش هسيبك.
ليث: اهدي اهدي.
ليث: حياة حياة.
ليث حس بتقل جسم حياة عليه لقاها نامت.

ليث شال حياة و طلع علي اوضته و غير ليها هدومها و و غير هدومه و نام جمبها و حضنها...

-في الصباح الباكر...
في اوضة ليث و حياة.
حياة فتحت عنيها لقت ليث باصص ليها.
حياة قامت من علي السرير من غير و لا اي كلمة.
ليث: حياة.
حياة: انسي اللي انا قولته امبارح يا ليث.
حياة سابته و مشيت راحت للحمام خدت دوش و هي بتشتم نفسها لانها حكت ل ليث.
حياة خرجت و مودتش اي اهتمام ل ليث و اختارت لبسها بس لقت ليث محاوطها من ضهرها.
ليث: مالك؟

حياة: مفيش. بعد اذنك ابعد و يا ريت تنسي اللي حصل امبارح كأن شئ لم يكن.
ليث: حياة.
حياة: نعم.
ليث(لنفسه): قول انت عايز ايه بقي بطل عجز.
ليث: متخافيش هنسي كل اللي قولتيه و كمان قريب و هنطلق يعني مش هكون عايز افتكرك.
ليث سابها و دخل الحمام و بدأ يأخد دوش.
ليث: انا غبي غبي غبي. ما هي كانت قدامي ليه مقولتش ليها.
ليث: ما انا اعترفت لنفسي اني.
قلبه: بتحبها.
عقله: ليث انا شايف انها كانت بتكدب امبارح.

قلبه: هو انا بتشوف اصلا. دي حياتي و مستحيل تكدب.
عقله و قلبه: بتحبها يا ليث صح؟
ليث: لا خالص. بس.
قلبه: بتحبها بطل بقي غرور شوية. اعترف ليها.
قلبه: انا عايز امسك الواد ابن عمها ده افرمه...
ليث: و ربي لاندمه اشد ندم.
عقله: احم شكلكوا اتفقتوا ضدي. انا معاكوا.
ليث: هقتله و مش هرحمه.
قلبه: و بعدها تعترف لحياة.
ليث(بابتسامة): ايوه.
ليث خرج لقي حياة لابسة هدومها و لسة هتنزل.
ليث: استنيني.
حياة: طيب.

ليث مشي و مسك ايد حياة و خرجوا نزلوا لتحت.
صفاء: صباح النور.
حياة: صباح الخير يا طنط.
نازلي: الجو النهاردة حلو اوي يا حياة.
حياة: اه شايفة كدة.
كاميليا: انا قايمة هعمل مساچ.
ادم(لنفسه): احسن.
ادهم: ليث حياة بما انكم عرسان جداد روحوا اتمشوا.
نعمان: عنده حق.
ليث: تعالي.
حياة: طيب.
ليث و حياة بدأوا يتمشوا لكن محدش بيتكلم باصين قدامهم و بس.
نعمان: قولت عايز ايه بقي يا واد منك ليه؟
فهد: مش مرتاح ليكوا.

ادهم: احنا عايزين نقرب حياة من ليث. و لازم كلنا نساعد بعض.
فردوس: بس هما زوجين طبيعين مش محتاجين اننا نقرب بينهم.
فهد: لا هما مش بيحبوا بعض. هما اتجوزوا كدة.
حور: بس حياة قالت انهم بيحبوا بعض.
تالا: مش لازم ده. المهم دلوقتي هنعمل ايه يا واد يا ادم.
ادم: لازم كلنا نتفاعل مع بعض. من غير ما يعرفوا و لا حتى كاميليا.
صفاء: جدع نعمل ايه برضو.

محمد: يعني لسة هنفكر و هنحط خطة بس حاليا كلنا متفقين اننا نقرب حياة و ليث.
الكل: متفقين.

-في مكان تاني...
عند فتون في المستشفي.
فتون: ايه يا ابني اللي بهدلك كدة؟
احمد: ابعدي عني انا تعبان.
فتون: مالك بس يا احمد، انت كويس.
احمد: نوعا ما، طلع الجواز صعب اوي.
فتون: اه طيب معلش يا حبيبي.
احمد: لا متقوليش الكلمة دي. بعد كلمة حبيبي بتفضل تطلب طلبات كتير لغاية ما بموت.
فتون(بضحك): معلش يا عريس استحمل.
احمد: اومال انا بعمل ايه؟
شخص: انتوا يا حمير يا اللي هنا.
فتون: عيب كدة يا فندم حصل ايه؟

شخص: انتوا مستشفي حمارة و انا هقفلها ليكوا...
احمد: انت مجنون يا راجل انت.
شخص: هوريكوا المجنون.
فتون: امن بسرعة.
شخص: هوريكي يا شاطرة.
الامن جت و خدت الراجل و رموه بره المستشفي.
احمد: ايه التخلف ده؟ رجعية.
فتون: ده غباء. يلا معلش.
احمد: هروح اكمل شغلي.
فتون: و انا.
و الاتنين بدأوا يشتغلوا لغاية الليل.
احمد: سلام عايزة حاجة؟
فتون: لا سلامتك.

فتون كانت ماشية و لقت قدامها الراجل اللي اتخانقت معاه الصبح و معاه رجالة كتير...
فتون(بخوف): هو انا عملت حاجة؟
لقت شخص ماسك مطوة في جيبه و رفعها عليها.
فتون(بدموع): بليز ابعد عني.
لكن فتون اضربت بالمطوة في بطنها. و اغمي عليها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة