قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والعشرون

فهد: احم انا كنت عايز اقول حاجة.
ليث: قول يا فهد.
فهد: انا بطلب ايد فردوس.
الكل فرح و بص لفردوس. فردوس اتوترت و اتكسفت.
حياة: رأيك يا فردوس؟
فردوس(بجمود): لا مش عايزة.
فهد: تمام عن اذنكوا، آسف علي الازعاج.
فهد سابهم و مشي بسرعة. و الكل كان باصص لفردوس.
فردوس: عن اذنكوا.
فردوس قامت و حياة كانت هتقوم وراها.
ليث: تعالي معايا ورايا مشوار.
حياة: انا مالي. عن اذنك.

ليث شال حياة علي كتفه و خرج. حياة قاعدة عمالة تضربه علي ضهره.
حياة: سيبني يا ليث قولتلك سيبني.
ليث(ببرود): بعد كدة مش هتكلم معاكي انا هعمل و بس.
حياة(بصريخ): الحقوووووووني خاطفني.
ليث(ببرود): اه خاطف مراتي.
ليث رمي حياة في العربية.
حياة(بدموع): يا غبي وجعتني.
ليث: انتي كويسة؟
حياة: لا.
ليث: حاسة بوجع فين؟
حياة: مفيش انجز شوف عايز ايه.
ليث لف و ركب جمبها و السواق اتحرك من غير و لا كلمة.
عند فردوس.

فردوس طلعت اوضتها و قفلت الباب و قعدت تعيط.
نازلي: فردوس افتحي الباب. خلينا نتكلم.
فردوس: امشي من هنا يا نازلي. ارجوكي.
نازلي: طب اسمعي كلامي.
فردوس: لا.
نازلي: طب هسيبك تهدي و هجيلك.
فردوس كانت قاعدة في الارض ورا الباب وبتعيط.
ادم: بيحبك علفكرة.
فردوس(بصدمة): انت ازاي جيت هنا؟
ادم: من البلكونة عادي يعني.
فردوس: طب بعد اذنك ارجع مكان ما كنت.
ادم: سبب رفضك ايه؟
فردوس: مفيش.
ادم: اومال رفضتي ليه؟
فردوس: هو كدة.

ادهم: ايوه اللي هو ازاي؟
فردوس: انت كمان جيت من البلكونة؟
ادهم: شايفة ايه؟ اتكلمي ايه سبب رفضك؟
ادم: احنا مش هنسيبك الا لما تتكلمي، و علفكرة فهد بيحبك اوي.
فردوس(بعياط): مش هنكر و اقول اني مش معجبة بيه بس حساه.
ادهم: حساه مش بيحبك.
فردوس(بعياط): ايوه. معرفش بقي ده اللي انا حساه.
ادم: ادي لنفسك فرصة تانية.
فردوس: بس انا رفضته خلاص.
ادم: سيبيها علينا. يلا باي يا جميل.

ادم و ادهم رجعوا من البلكونة. و فردوس فضلت قاعدة مع نفسها...

-في مكان تاني.
في جامعة نازلي.
نازلي: يا كريم.
كريم: قولتلك لا يا نازلي.
نازلي: بس انا هساعده بس.
كريم: في مليون شخص هنا ممكن يساعده.
نازلي: اوف طيب.
كريم: يا حبيبتي لاحظي اني بغير عليكي.
نازلي: عارفة. بس ده مجرد زميل.
كريم: طب اسمعي كلامي علشان خاطري.
نازلي: طيب يا كيمو.
كريم: قولتلك متقوليش كيمو.
نازلي: بدلعك يا كيمو.
كريم: يا بت. يلا قدامي نحضر المحاضرة.
نازلي: طيب يلا بينا. و هتعزمني علي غداء.

كريم: ماشي يا ستي. يلا.

-في مكان تاني...
في شركة ليث.
فريد: خلاص يا ابني هي هتلاقيها مش واثقة بس من حبك.
فهد: ازاي بس انا معجب جدا بيها و بحب شخصيتها هادية و رقيقة و جميلة كدة.
فريد: طب حاول تاني.
فهد: دي احرجتني قدام الكل.
فريد: في الحب مفيش احراج يا فهد عادي.
فهد: طيب. فتون عاملة ايه؟
فريد: تمام كلمتها و وصلتها المستشفي و جيت علي هنا.
فهد: طيب، ربنا مع ليث.
فريد: انا حاسس في حركة مش مظبوطة حوالينا...

فهد: و انا برضو بس مش عارف احدد ايه هي.
فريد: خايف علي ليث.
فهد: بس ليث غبي.
فريد: ايوه دي البنت فكراه بيكرهها دلوقتي و هو متكلمش و لا نطق.
فهد: طلع جبان.
فريد: معندوش رومانسية و لا حب الواد ده.
فهد: يلا ربنا معاه و يصبر حياة.
فريد: آمين.

-في مكان تاني.
في عربية ليث.
ليث: بتبصي علي ايه؟
حياة(ببرود): ملكش فيه.
ليث: لا ليا.
حياة: و يا تري ازاي ممكن تقولي؟ ايه هي العلاقة اللي بتربطنا غير انك بتكرهني و انا.
ليث: و انتي؟
حياة: و انا بكرهك. احنا اعداء فمتتكلمش معايا.
ليث: و اللي بعمله مع عمك و ابن عمك ده تسميه ايه.
حياة: مساعدة انت بتساعدني. و متنكرش اني رفضت في الاول و قولتلك لا.

حياة: و كانت النهاية اهو. انت السبب في اللي انا فيه دلوقتي بسببك انا متجبسة و بسببك برضو ايدي الشمال ملفوفة و بسببك مبعرفش امشي علي رجلي بشكل صحيح. بسببك مبعرفش ادخل الحمام لوحدي الا بصعوبة بسببك مبعرفش اكل لوحدي.
حياة: انت سبب كل حاجة سيئة في حياتي يا ليث.
ليث(ببرود): وصلنا...
ليث نزل و حياة حاولت تفتح الباب و ليث جه و فتحولها...
حياة: شكرا.
ليث: احنا جايين نقابل عمك و ابنه.
حياة(بصدمة): انت مجنون!

ليث: اهدي بما انهم وافقوا علي مقابلتنا يبقي هما حسوا بأنك فاقدة الذاكرة لان حالتك بتوحي انك عملتي حادثة و شكلك فقدتي الذاكرة.
حياة: و انا هتعامل معاهم ازاي؟
ليث: عادي. انتي مراتي و هنعمل اننا بنحب بعض و متجوزين من سنة و هما هيفضلوا يسألوكي اسئلة علشان يطمنوا انك مش فاكرة اي حاجة.
حياة: طيب.
ليث حاوط حياة من خصرها و دخل للمطعم و بحث بعيونه علي عم حياة و ابنه.
ليث: اهم.
ليث: اهلا نعيم بيه اهلا يا عاصم.

عاصم: اهلا ليث بيه.
نعيم: تشرفنا بوجودك انت و المدام...
عاصم: اهلا مدام حياة.
حياة: اهلا.
عاصم مسك ايد حياة و باسها و بص في عيونها.
حياة: ميرسي. اهلا مستر نعيم صح؟
نعيم: ايوه.
ليث: اتفضلي حبيبتي.
حياة: شكرا.
نعيم: تحبوا تأكلوا ايه؟
ليث: عايزة تأكلي ايه؟
حياة(باحراج و همس): احم عايزة غداء مش فطار. لاني اتغديت يعني.
ليث: طيب. شوفوا هتأكلوا انتوا ايه؟
عاصم: تمام. ايه رأيك يا مدام حياة تأكلي ده؟

حياة داست علي ايد ليث جامد تحت الترابيزة. ليث بص ليها و بص علي اللي هي باصة عليه...
ليث: لا مش بتحبه.
عاصم: بجد؟
نعيم: و انتوا اتعرفتوا ازاي؟
ليث: من سنة اتجوزنا من سنة.
نعيم: ايوه اتعرفتوا ازاي؟
ليث: كانت حياة ماشية تايهة في الشارع و قابلتها و وقعت في حبها من النظرة الاولي.
عاصم: هو لسة في حب من النظرة الاولي دلوقتي؟

حياة(بشئ من البرود): ساعات بيصيب و ساعات بيخيب. بس الارجح انه بيخيب لان بيكون في طرف من الطرفين مخادع.
عاصم: اه شكلك عندك خبرة كبيرة في الحياة.
حياة: خبرتي و كل ما املك هي لجوزي و حبيبي ليث.
-حياة بصت ل ليث في عيونه و ليث بادلها البصة...
نعيم: طب و اهلك و عائلتك فين؟

ليث: حبيبتي عملت حادثة و فقدت الذاكرة و للاسف حصلت حادثة تانية برضو قريب بس خدت حقها. و اي حد يفكر انه يقرب منها هخليه يتمني الموت و مش هيطوله.
عاصم: مش نأكل بقي؟
ليث: طيب. يلا.
و طلبوا الاكل و بدأوا يأكلوا. ليث بدأ يأكل حياة.
حياة(باحراج): شكرا يا ليث.
ليث: انتي حبيبتي و مراتي.
و بعد فترة من الكلام المتنوع...
نعيم: لازم تشرفنا انت و المدام في يوم.
ليث: لو عقدنا الصفقة نعمل حفلة و نشوف بعض.

نعيم: لا طبعا لازم مراتي تتعرف علي المدام حياة انا شايف ان مفيش حد في جمالها الصراحة.
حياة: ميرسي بس في ناس مبتقدرش تقدر الجمال ده.
عاصم: يبقي حمار.
حياة(بضحك): ماشي.
حياة(لنفسها): يا حمار، انت و ليث حمير و الله...
ليث: عن اذنكوا يلا حياة.
ليث خد حياة و خرجوا من المطعم و ركبوا العربية.
حياة: اوف.
حياة قلعت الكوتشي و بدأت تشوف رجليها.
حياة: وجعاني اوي.
ليث: طب نعدي علي المستشفي.
حياة: لا شكرا انا بخير...

في المطعم...
نعيم: ده احسن حاجة كدة ننصب علي ليث و خلصت. و نرجع لامريكا.
عاصم: بس انا مش هرجع من غير حياة.
نعيم: قصدك ايه؟
عاصم: بابا انا حبيت حياة و هرجعها ليا.
نعيم: انت اتجننت.
عاصم: قسما بربي لو مخلتوش حياة ترجع ليا لاكون مبلغ عنكوا و اللي يحصل يحصل...
نعيم: طيب طيب هتكون ليك.
عاصم(لنفسه): هتبقي ملكي انا عاجلا ام آجلا حياتي. ضيعتك مرة و مش هضيعك تاني...
نعيم: طب يلا نروح.
عاصم: طيب.

-في مكان تاني.
عند تالا.
تالا خرجت و كانت بتتمشي بعربيتها و كانت هتخبط واحد. بس في اخر لحظة وقفت.
تالا: آسفة اسفة جدا لحضرتك...
شخص: خلاص و لا يهمك...
تالا: يعني مش زعلان مني.
شخص: لا خلاص عن اذنك.
تالا: طب اوصلك بعربيتي يعني شكر و اسف.
شخص: شكر علي ايه؟
تالا: احم يعني شكر لانك مش زعلان مني. و اسف لاني خبطتك.
شخص: حد قالك انك مجنونة؟
تالا: يوووووه كتير. اتفضل اركب انا اسااسا مليت من البيت.

شخص: تمام شكرا.
الشخص ركب مع تالا و تالا بدأت تسوق.
تالا: اسمك ايه؟
شخص: طب نعكس اسمك انتي ايه؟
تالا: سألت اولا.
شخص: كنت هتخبط.
تالا: اوف طيب اسمي تالا. و انت؟
شخص: مش هقولك.
تالا: رزالة و خلاص يعني.
شخص: ايوه هي رزالة احودي يمين.
شخص: ايوه هنا، باي تالا.
تالا(بغيظ مكتوم): تمام.

-في مكان تاني.
في قصر ليث.
صفاء: يا محمد.
محمد: نعم يا امي.
صفاء: انزل و روح للخياطة اللي بتعامل معاها الفستان اللي طلبته منها.
محمد: انا مالي انا؟
صفاء: خد معاك نعمان بس انجز يلا.
محمد: اوف طيب طيب.
محمد خرج من اوضته و راح لاوضة نعمان و خبط الباب.
نعمان: اتفضل.
محمد: بقولك فاضي نجيب حاجة لماما.
نعمان: طيب يلا بينا.
و الاتنين خرجوا و راحوا للخياطة.
محمد: لو سمحت مدام صفاء كانت.

بنت: اسفة بس انا بشتغل هنا و مفيس حجز باسم مدام صفاء.
محمد: ها؟
نعمان: ايه يا وحش ما تركز.
محمد: احم اه ممكن بس تتأكدي.
بنت: صدقني مفيش في الدفتر. حتى اتفضل دور...
محمد: كلامك صادق اكيد.
نعمان: احم احم محمد.
بنت: ممكن تكون اتلغبطت في محل تاني جمبنا بيعمل تفصيل برضو.
نعمان: تمام شكرا يلا يا محمد.
محمد: طيب طيب الله.
محمد و نعمان خرجوا و راحوا للمحل التاني.
محمد: لو سمحت في حجز باسم مدام صفاء.

بنت: اه ثانية يا فندم.
بنت: اتفضل و الحساب اتدفع قبل كدة.
محمد: تمام شكرا.
نعمان: مالك؟
محمد: معرفش يا نعمان. البت سحرتني و لا عملت فيا ايه؟
نعمان: يعني اعتبر ده حب من اول نظرة؟
محمد: احم لا يعني مش اكيد.
نعمان: واضح واضح.
في جنينة القصر.
ادم: حور متجريش بسرعة علشان متوقعيش.
حور: حاضر.
حور(بفرحة): حياة...
حور جريت علي حياة بسرعة و حضنت رجليها.
حور(بحزن): مش هتشليني زي كل مرة.
حياة: آسفة يا روحي.

حياة نزلت لمستوي حور و حضنتها جامد.
حياة: اوعدك اول ما اخف هشيلك و هحضنك و العب معاكي كتير كتير كتير.
حور: وعد؟
حياة: وعد يا قلب حياة. بحبك.
حور: و انا كمان اوي اوي...
ادم: هاي حياة.
حياة: هاي ادم.
ادم: هاي ليث.
ليث: تمام.
حور: عمو ليث.
ليث: نعم يا حور؟
حور: انت مزعل حياة؟
ليث: ليه بتقولي كدة؟
حور: معرفش بس حياة مش سعيدة.
حياة: مين قال كدة يا روحي انا مبسوطة اوي و فرحانة كمان...

حور: لا كلنا شايفين انكم مش مبسوطين.
ليث: كلكم مين؟
حور: كل الناس. انتوا ليه مش زي الناس اللي بتحب بعض هو مش اللي بيتجوزوا بيكونوا بيحبوا بعض.
حياة: مش بالضرورة يا حور اننا نكون بنحب بعض علشان نتجوز...
حياة: و تعالي هنا يا لمضة ايه الكلام الكبير ده؟
حور: انا كبرت.
ليث(بابتسامة): اكبري بقي علشان اجوزك بأيدي دي.
حياة(بهمس سمعه ليث): ده لو كملنا معاك.
حياة: هطلع اغير هدومي.
حياة سابتهم و قامت راحت للمطبخ.

حياة: العب يا عم.
صفاء: حبيبتي اخيرا جيتي مبقناش نعرف نكلمك بقي و لا ايه؟
حياة: انا اقدر يا صفصف انتي. اوعدك هفضي يوم و اجي اقضي معاكي اليوم ده من الاول.
صفاء: ماشي يا قمر.
حياة: احبك انا يا عم يا مز انت.
صفاء: امشي يا لمضة.
حياة: طيب يا قمري.
حياة طلعت اوضتها و دخلت اوضة الملابس.

حياة لبست بنطلون بيتي باللون الاسود و تي شيرت بكم باللون الابيض و دخلته في البنطلون و لبست كوتشي واطي باللون الابيض و الاسود و لمت شعرها علي شكل ديل حصان.
حياة جاية تنزل لقت لمياء و مريم قاعدين.
حياة: هاي يا بنات، ايه مش ناوين تروحوا؟
لمياء: ليث بيه مأمرش...
حياة: لا انا بقيت تمام الحمد لله و كلها يومين و اجي افك الحبس و هبقي تمام.
مريم: طب نساعدك.

حياة: خالص انا بغير هدومي اهو اينعم بلاقي صعوبة بس عادي يعني هتعود. متقلقوش.
مريم: و ليث بيه.
حياة: ملكوش فيه. انا هتصرف انا. شكرا لانكم اهتميتوا بيا...
مريم: ده واجبنا يا دكتورة و كمان انتي ياما وقفتي جمبنا كتير.
لمياء: و الله كنت زعلانة و انتي تعبانة...
حياة: تسلموا يا عسلات. يلا جهزوا نفسكوا اشوفكوا تحت.
حياة نزلت لقت ادهم قاعد في الجنينة قعدت جمبه.
ادهم: شايفاه مبسوط مع اختك ازاي؟

حياة: عايز تقول ايه؟
ادهم: ليث عمره ما لعب معانا و لا حتى عبرنا. لكنه مهتم باختك و ده يعني ان امرك يهمه.
حياة(بسخرية): يهمه اوي عارفة انا...
ادهم: و انتي مهتمة لامره.
حياة: انا ابدا طبعا لا. مبقاش يلزمني لو بيموت قدامي مش هعبره.
حياة(بصوت عالي): ليث.
حياة قامت جري و راحت ل ليث.
ادهم: واضح يا حياة.
حياة(بخضة): انت كويس؟
حور: اسفة يا عمو ليث مكنش قصدي اكعبلك.
حياة(بقلق): رد عليا انت كويس؟ رجلك مالها وريني...

ليث: خلاص اهدي انا بخير...
حياة(بقلق): لا شكله التواء كاحل. استني اشوف.
حياة بدأت تفتح رباط الجذمة ببطء علشان ايديها و بدأت تفحص رجليه.
حياة: حاسس بوجع.
ليث: اه.
حياة: فين؟
ليث: ها لا مش حاسس بوجع.
حياة: متأكد؟
ليث: اه.
حياة: طيب. الف سلامة عليك.
حياة معرفتش تقوم ليث ساعدها تقوم.
حياة: شكرا.
حياة: لو وجعتك او ورمت قولي و انا هدهنلك مرهم...
ليث: تمام.
ليث مشي و كان بيعرج بس لقي حياة سندته.

حياة: بلاش تكابر و تعمل نفسك مش موجوع...
ليث: في بعض الوجع اللي مبنعرفش نعبر عنه.
حياة: زي وجع الحب ممكن؟
ليث: مجربتوش علشان اقوله ليكي.
حياة: هيجي يوم و هتجربه و ساعتها هتندم اوي.
ليث(لنفسه): نفسي احكيلك بس معنديش الجراءة حياتي.
حياة(لنفسها): بكرهك حقيقي مجربتش وجع الحب قال، انا بس اللي مكتوب عليا اجربه يعني.

حياة طلعت ليث لاوضته و قعدته علي السرير و راحت للحمام و خرجت و هي معاها كريم و نزلت لمستوي ليث.
ليث: هتعملي ايه؟
حياة(بتنهيدة): هعمل واجبي كزوجة.
حياة قعدت و بدأت تدهن كريم ل ليث.
ليث: شكرا.
حياة: تمام. عن اذنك.
حياة غسلت ايديها و خرجت بره الاوضة راحت لاوضة فردوس و خبطت الباب.
فردوس: اتفضل.
حياة: ازيك يا جميل.
فردوس: الحمد لله.
حياة: اكيد عارفة جاية ليه. فهدخل في صلب الموضوع مباشرةً.
حياة: ايه سبب رفضك؟

فردوس: معتقدش واحد هيقبل انه يتجوز واحدة ليها ماضي زيي.
حياة: و كريم ده هواء مثلا؟
حياة: طب ما نازلي حكت لكريم اللي حصل معاها و قالتله ان في واحد حطلها مخدر و كان هيغتصبها و هو تقبل الموضوع لانه مش ذنبها.
حياة: و اللي حصل زمان مش ذنبك. ادي لنفسك فرصة تانية صلي صلاة استخارة.
حياة: ممكن كمان تستني اسبوع و هعملك مفأجاة.
فردوس: ايه؟
حياة: اصبري يا فتاة. و علفكرة باين انه بيحبك.

حياة: بس الصراحة الصراحة انتي واقعة وش.
فردوس: يا واطية انا.
حياة: ايوه انتي.
فردوس رمت المخدة علي حياة.
فردوس: لا مش واقعة، غوري يا بت.
حياة: بتضربيني يا واطية. طب خدي.
حياة رمت المخدة علي فردوس تاني.
فردوس: يا بت اهدي شوية مش عايزة اضربك علشان انتي متخرشمة من كل ناحية.
حياة: انا يا عمري ابدا انا لسة شباب. كفاية اني جميلة مبحبش اتكلم عن نفسي كتير.
حياة: و كمان هفك الجبس بكرة.

فردوس: انتي غبية يا بت معداش كام اسبوع.
حياة: عارفة بس هلبس حاجة تحمي دراعي و خلاص و هتكلم مع ليث و عايزة اروح الشغل.
فردوس: يا حياة اهدي بس.
حياة: ابدا. يلا باي هروح اقعد مع طنط صفاء. و انتي فكري يا قطة.
حياة خرجت و نزلت قعدت مع صفاء.

-في مكان تاني.
عند فتون في المستشفي.
احمد: بجد يعني اخوكي رجع ده هايل اوي.
فتون: طيب يا عم ابقي كلمه بقي.
احمد: يااااه ده صاحبي من زمان اوي.
فتون: ما خلاص يا عم عرفنا.
احمد: طيب يا اختي جهزي نفسك، فرحي بعد بكرة.
فتون: نعم نعم انت مش قولت اخر الاسبوع. و كمان حياة تعبانة.
احمد: لا كلمت حياة قالتلي تمام و قالت هتفك الجبس بكرة.
فتون: طيب يا عم. مبروك.
احمد: الله يبارك فيكي.
فريد: فتون.
فتون: اهلا.

فريد: هاي احمد.
احمد: ازيك يا فريد.
فريد: تمام. يلا يا فتون الحق اوصلك.
احمد: طيب متنساش بقي تيجي الفرح.
فريد: فرح مين؟
فتون: اصل احمد هيتجوز بعد بكرة.
فريد: اه الف مبروك و انا اللي كنت فاكرك عازب.
فتون: هروح اجيب شنطتي.
احمد: علشان كدة مكنتش بطيقني.
فريد: الصراحة اه. بغير علي فتون عندك مانع.
احمد: لا طبعا يا كبير، بس فتون اختي الصغيرة اللي مخلفتهاش امي. تمام.
فريد: هحاول اتقبل الكلام.
فتون: يلا...
احمد: باي.

فريد: باي.
احمد: ماتنسوش و البسي فستان نضيف مش من المعفنين بتوعك.
فتون جريت علي احمد و عضت ايده.
احمد: اه يا بنت ال.
فتون: اشتم اشتم لو قدي اشتم.
احمد: و ربي لاعوضهالك.
فريد: يلا يا عضاضة.
فتون: هتجنن عليك.
فريد: لا و علي ايه؟
فتون و فريد ركبوا العربية و فريد وصل فتون لبيتها.
فريد: باي.
فتون: باي.

-في مكان تاني.
في قصر ليث.
الكل كان مجتمع و بيأكل علي السفرة.
حياة: احم بعد بكرة ان شاء الله فرح حد بعتبره اخويا يعني. و يستحسن تحضروا كلكوا هو قالي كدة.
نعمان: احمد خلاص هيتجوز؟
حياة: ايوه...
فردوس: ده خبر حلو. ربنا يتممله علي خير.
نازلي: هيبقي فين و لا الساعة كام و ازاي احكي تفاصيل.
حياة: عادي يعني قاعة و هنبقي معاه من بدري. حاتم و نعمان هيحضروا معاه من الصبح بس.

ليث: هو كلمني و انا موافق، و الكل معزوم.
تالا: اخيرا هخرج مكان غير تقليدي.
نازلي: ده احنا هننزل تريقة علي العروسة الله.
حياة: بت بطلي اساسا ياسمين قمر، و هو قمرين يعني هما الاتنين لايقين لبعض.
فهد: بعتذر مش هقدر احضر.
حياة: تصدق و لا انا مش قادرة برضو.
فهد: بس ده فرح حد قريب منك.
حياة: و انت برضو قريب مني. بس.
فهد: خلاص يا ستي هأجي.
حياة: تمام. و ادم و ادهم كمان.
ادم: متخافيش جابين.
حياة: ايه رأيك يا طنط؟

صفاء: براحتك يا روحي.
حياة: كدة هيبقي احنا و فتون و اكيد فريد و اهل فتون بحاتم. حد تاني؟
ليث: مش ملاحظة انك بتتكلمي من الصبح.
حياة: اسفة مش هتكلم تاني.
و الكل كمل اكل في صمت...
صفاء: هطلع ارتاح انا.
محمد: حياة عايزك لحظة.
حياة: طيب.
في الجنينة.
محمد: هو حصل ايه بينك و بين ليث؟
حياة: حصل ايه؟
محمد: شايف ان في توتر بينكوا.

حياة: لا يا حبيبي و لا تشغل بالك. احنا كويسين و كمان انت عارف انه بارد نوعا ما و هكذا يعني...
محمد: طيب بس انا موجود في الخدمة علطول.
حياة: عارفة.
ادم: يلا يا حور نننام.
حياة: هو اللي انا سمعته صح و لا بيتهيألي؟
محمد(بضحك): صح...
حياة: مين دول اللي هيناموا؟
ادم: انا و حور.
حياة: اسكت ياض البت مينفعش تنام جمبك و كمان انت منحزف مش بثق فيك...
ادم: بنام باحترامي علفكرة.
حور: ايوه يا حياة ادم مش بيخليني اخاف.

حياة: ليكي اوضة تنامي فيها يا بت انتي.
ادم: حياة فكك مني. يلا يا حور.
ادم شد حور و طلع علي اوضته.
حياة(بصدمة): ده واخدها علي فين ده؟
محمد: اهدي اهدي. يلا اطلعي نامي.
حياة: طيب.
-حياة طلعت اوضتها لقت ليث نايم قربت منه و قعدت جمبه و بدأت تتأمل وشه و مسكت ايده.
حياة: تعرف يا ليث انت قسما بالله تستاهل تموت ديتك معايا رصاصتين.

حياة: جبان و متردد محسسني انك مكنتش مقطع السمكة و ديلها يعني. ده انت كنت كل يوم تتجوز واحدة شكل يعني.
حياة: و لا ليكون العيب فيا، و الله يعني ليكون فعلا.
حياة: انطق انطق اكتر من كدة هقتلك في ايدي.
-حياة كانت هتقوم بس لقت ليث مسك ايديها جامد و قربها منه و نيمها في حضنه.
حياة(بتوتر): ليث انت صاحي؟
حياة: ليث. اوف نايم الحمد لله.
حياة حضنت ليث و نامت هي كمان.

-في الصباح الباكر.
في اوضة ليث و حياة.
ليث قام و ملقاش حياة في الاوضة راح لاوضة الملابس لقاها بتلبس.
ليث: احم احم.
حياة(بخضة): انت صحيت؟
ليث: لا لسة.
حياة مسكت الفوطة و غطت جسمها بسرعة.
حياة: طب اطلع بره بعد اذنك.
ليث: اممم هفكر.
حياة: اطلع عايزة اكمل لبس.
ليث: و يا تري ايه المقابل؟
حياة: ليث بعد ما اخلص لبس ابقي اتكلم. مش هفضل واقفة كدة قدامك.
ليث قرب من حياة. حياة اساسا كانت في الركن.

ليث: و يا تري هستفاد ايه لما اخرج؟
حياة زقته بايدها براحة و هي باصة في الارض.
حياة: هتستفاد انك تكون محترم في نظري. اخرج يلا.
ليث مال علي حياة و بقي قريب من وشها.
حياة(بتوتر): ليث ابعد عايزة اكمل لبس...
ليث: طيب عفوت عنك.
ليث خرج و حياة اتنهدت بعمق و غيرت هدومها بسرعة.

حياة لبست جيبة قصير باللون الاسود و تي شيرت احمر بكم و فيه قلب ابيض و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما. و سيبت شعرها و حطت روچ بسيط و اختارت شنطة باللون الابيض.
حياة خرجت من الاوضة لقت ليث خارج من الحمام.
حياة: عايزاك بره في موضوع.
حياة خرجت و قعدت في الصالة و استنت ليث و بعد فترة ليث خرج و قعد جمبها.
ليث: خير؟
حياة: احم يعني ان شاء الله هفك الجبس النهاردة. و هرجع الشغل كمان بعد فرح احمد.

ليث: نتكلم في حاجة حاجة.
حياة: تمام.
ليث: بالنسبة للجبس علي حسب الدكتور و هنروح و نشوف رأي الدكتور. ثانيا انا محاسبتكيش علي انك مشيتي الدكتورة و الممرضة من غير اذني.
حياة: انا دكتورة و هفهم اكتر، و انا مشيت الدكتورة و الممرضة لاني اقدر اساعد نفسي و مش محتاجة مساعدة من حد.
ليث: كلام الدكتور اهم منك.
ليث: بالنسبة للشغل اعتقد اتكلمنا فيه و مش عايز اتكلم تاني.

حياة: بطل تحكمات بقي انا بخير و مش محتاجة شفقتك. و بالنسبة للشغل ده شغلي انا و زي ما انت متقدرش تبعد عن شغلك انا كمان مقدرش ابعد عن شغلي.
ليث: بلاش عناد و اسمعي الكلام.
حياة: بحب العناد و كمان انا مش بعاند في حاجة غلط، واجبي كدكتورة اني اساعد الناس علشان تبقي احسن.
ليث: لما تفكي الجبس نبقي نتكلم.
ليث قام و نزل لتحت، و حياة قعدت و هي مش طايقة نفسها.
حياة: ربنا يعكنن عليك يا ليث يا ابن صفاء.

حياة نزلت و لقت الكل متجمع علي السفرة.
حياة: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
ليث: في كذا قرار اتأخد.
الكل انتبه ليه و ساب اكله...
ليث: مبدأيا خطوبة كريم و نازلي بعد اسبوع بالظبط.
ليث: فردوس لسة عندك عرض جواز فهد و سايبك تفكري براحتك.
ليث: فريد و فتون هيعملوا الخطوبة بعد نازلي و كريم بيومين.
ليث: دول يعتبروا اهم القرارات اللي اتأخدت.
ليث: يلا يا حياة معايا.

و اول ما ليث و حياة وقفوا و جايين يخرجوا سمعوا صوت ضرب نار.
البنات كلها صرخت...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة