قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع عشر

ليث دخل اوضة المكتب و فريد دخل وراه.
ليث(بشوية قلق): في ايه؟
فريد: خدعونا و قلبوا علي فهد و فهد دلوقتي بين الحياة و الموت يا ليث.
ليث بصله بصدمة و كلام فريد سببه حالة ذهول.
ليث(بصدمة): انت مجنون! انت بتقول ايه انت اهبل؟ تعرف اني بكره الهزار.
فريد: لا يا ليث. خدعونا و فهد اتصاب.
ليث(بصدمة): اازاي؟
فريد: انا طلبت انهم يرجعوه حالا.

ليث(بعصبية): طب و مستني ايه؟ انجز انت اللي هتأمنه قبل ما الصبح يطلع يا فريد الاقي اخويا هنا. فاهم؟
فريد: حاضر يا صاحبي.
فريد خرج بسرعة و امن كل حاجة خاصة بالسفر.
ليث حط رأسه بين وشه و قعد فترة مصدوم. و بعدين قام و طلع علي اوضته.
حياة كانت هتنام و هتطفي النور بس لقت ليث داخل و مش علي بعضه، قربت منه.
حياة: مالك؟

ليث و هو ماشي اتكعبل و وقع علي الارض و هو حزين، حياة اتصدمت من اللي حصل و ازاي ليث بقي في الحالة دي. و ركعت علي ركبها و بصت في عيونه.
حياة: حصل ايه؟ اتكلم هترتاح.
حياة اتصدمت للمرة التانية لما لقت دموع ليث علي خده بتنزل ببطئ و كأنه بيقاوم علشان متنزلش.
-(بسمع اغنية حزينة ملائمة للموقف اوي??????).
حياة(بصدمة): ليث مالك حصل ايه؟
-حياة حضنت ليث و ليث مسك فيها جامد و دفن وشه في رقبتها و بيعيط.

حياة: هششش اهدي خلاص. كله هيبقي خير.
ليث(بعياط): ممكن اخسره يا حياة.
حياة(بهدوء): مين؟
ليث(بعياط): فهد. ده مش اخويا ده اقرب مني بكتير. انا بحبه اوي دايما بيشوف اني مش بحبه بس و الله العظيم بحبه اوي و الله العظيم بحبه اوي.
حياة: و هو كمان بيحبك و عارف انك بتحبه متشلش هم، و هيرجع سليم بأذن الله.
ليث(بعياط): ده بين الحياة و الموت.
حياة: طب بص عندي فكرة، تعالي نصلي ركعتين مع بعض. و ربنا يريح قلبك.

ليث شدد علي حياة في حضنه اكتر و زاد عياطه.
حياة: يلا بس قوم قوم.
حياة قامت و قومت ليث و خدته معاها و راحت علي الحمام.
حياة وقفت قدام ليث و قربت منه و بدأت تمسح دموعه.
حياة: مهما حصل خليك قوي. في ناس كتير محتاجينك فاهم.
حياة: يلا اتوضئ.
حياة اتوضت قبله علشان لو مش بيعرف يتعلم و علشان ميتحرجش.
حياة: هستناك هلبس اسدالي.
حياة كانت هتخرج بس قربت منه و باسته علي خده.
حياة: يلا يا بطل.

حياة خرجت و لبست اسدالها. و ليث اتوضي و خرج ليها.
حياة(بابتسامة): يلا.
حياة و ليث بدأوا يصلوا كل واحد بيصلي لوحده بس جمب بعض، و الاتنين قعدوا يدعوا كتير. و خلصوا صلاة. ليث كان محرج من حياة.
حياة: بص ايه رأيك تريح ساعة واحدة بس علشان تقاوم بكرة. يلا مترفضش.
حياة لسة هتقوم بس لقت ليث نايم علي رجليها.
حياة(لنفسها): طب اعمل ايه؟

حياة بدأت تلعب في شعر ليث. و سندت رأسها علي السرير في الارض و ليث نايم علي رجليها.
حياة فضلت صاحية و اطمنت ان ليث انفاسه انتظمت. و قعدت تدعي لربنا كتير.
الشمس طلعت و حياة غصب عنها نامت.
ليث قام و افتكر اللي حصل و بص لقي حياة نايمة.
و اتعدل و قعد بقي مواجه لحياة و رجع بذكرياته شوية.
-Flash back.
ليث رجع من شغله لقي الكل حزين.
ليث: في ايه؟
صفاء(بعياط): ابوك مات يا ليث.

ليث بصلها بصدمة و مشي من قدامهم من غير و لا اي كلمة، طلع علي اوضته قعد علي السرير و هو مصدوم.
و بعد فترة لقي كاميليا بتدخل و قعدت جمبه.
كاميليا: تعرف؟
ليث بصلها علي أمل اتخفف عنه.
كاميليا(بجرأة): هنسيك ابوك في اقل من دقيقة بس سيبلي نفسك يا حبيبي.
ليث(بخيبة امل): بره يا كاميليا.
كاميليا: اسمع مني ده خير ليك لما يموت انت الوريث و هتأخد كل الفلوس و هتتحكم في كل حاجة.
ليث(بحدة): اخرجي بره يا كاميليا.

كاميليا خرجت.
حياة فتحت عنيها لقت ليث شارد و باصص ليها.
حياة: ليث ليث.
ليث: ها؟
حياة: يلا قوم خدلك دوش سريع.
ليث قام و لسة هيمشي.
حياة(بحزن): آسفة اني نمت.
ليث بصلها بصدمة و استغراب و دخل الحمام...
ليث(لنفسه بصدمة): لحظة هي بتعتذر علشان نامت.
ليث بدأ يأخد دوش سريع و هو بيفكر في اخوه.
حياة قامت و غيرت هدومها.

حياة لبست جاكت لغاية الركبة مقفول بس بحمالة عريضة يعني مش بكم كان باللون الاحمر و الاطراف باللون السود. و لبست صندل كعبه بسيط باللون الاسود. و حطت روچ احمر هادئ نفس درجة الفستان. و سيبت شعرها جابته علي الكتف.
حياة: انا معرفش ايه اللي عجبني فيه؟
حياة: يعني يوم ما يكون اخوه متصاب البس كدة.
حياة: لا مينفعش هيفتكر اني شمتانة فيه. لا هغيره قبل ما يطلع علشان ميزعلش.
ليث(بهدوء): البسيه.

حياة(بخضة): انت طلعت؟ امتي؟
ليث: مش مهم. اخرجي هغير.
حياة خرجت و ليث غير هدومه.
ليث لبس بدلة باللون الرمادي و قميص اسود و جذمة سوداء و حط البرفيوم بتاعه و سرح شعره.
ليث خرج لقي حياة مستنياه.
حياة: يلا.
-ليث و حياة نزلوا. و اول ما وقفوا علي السلالم لسة ليث هينزل. لقي حياة بتشبك ايديها في ايده و بتضغط عليها كنوع من الدعم. بصلها ردتله البصة بابتسامة جميلة.
حياة(بهدوء): يلا.

حياة و ليث نزلوا و تالا شافتهم و لفتت انتباه الكل. و صفاء و محمد انبسوطوا اوي من منظرهم.
كاميليا(بغضب): ابعدي ايدك عن حبيبي.
ليث(ببرود): و اكون حبيبها هي كمان لانها مراتي...
ليث تجاهل كاميليا و قعد و حياة قعدت جمبه. و الكل راح قعدوا علي السفرة.
ادهم: شكلك حلو يا حياة.
حياة: شكرا يا ادهم.
صفاء: انا مبسوطة اوي اوي.
حياة: يا رب دايما.
ليث ركز مع حياة و مكلش و كاميليا باصة ل ليث بغضب.

حياة(بتركيز): ليث انت مكلتش كل.
ليث: طيب.
ليث بدأ يأكل و الكل يأكل.
ليث: عن اذنكوا.
حياة: ثانية.
حياة خرجت مع ليث للجنينة.
ليث: ايه؟
حياة(باحراج): خلي بالك من نفسك و مترهقش نفسك. و طمني علي فهد و ارجعوا بسرعة.
-حياة كانت هتجري من قدامه بس هو مسكها من ايديها و شدها ناحيته بسرعة و كانت هتقع بس لحقها و هي مسكت في القميص بتاعه بسرعة.
ليث: افهم ايه من كلامك؟
حياة(بتوتر): ااا نن نني.
ليث: انك؟

حياة(بتوتر): وضعيتنا غلط كدة.
حياة زقت ليث و بعدت عنه.
حياة: متنساش. باي.
حياة سابت ليث و جريت لجوا بسرعة. و ليث ابتسم بس بسرعة خفي ابتسامته و ركب العربية و الحراسة محيطة بيه من كل الجاهات و هو في النص.

-في مكان تاني.
في بيت حياة.
نعمان: يا سيدات يا نساء البيت.
نازلي: عايز ايه؟
نعمان: انا نازل الدرس باي.
نازلي: فطرت؟
نعمان: اه حاجات بسيطة.
نازلي: اخبار حنين ايه؟
نعمان: مجتش الدروس امبارح...
نازلي: طب ابقي اطمن عليها بقي و طمنا.
نعمان: نازلي خشي نامي.
نازلي قعدت تضحك علي نعمان. و نعمان سابها و نزل...
فردوس(بنوم): صباح الخير.
نازلي: اغسلي وشك اغسلي.
فردوس: راحة يا اختي.

فردوس غسلت وشها و خرجت قعدت هي و نازلي يتكلموا. و بعدين لقوا حور صحيت.
حور: اوف بقي.
فردوس: مالك؟
حور: عايزة اكل و عايزة العب في الشارع.
نازلي: من امتي بنلعب في الشارع، لا مفيش لعب.
حور: طب عايزة اشوف حياة.
فردوس: قريب يا روحي.
حور: كدة كتير من ساعة ما اتجوزت مشوفتهاش غير يوم...
نازلي: عقبالك.
حور: لا هفضل معاكوا.
فردوس: قلبي بحبك.
نازلي: طب و انا.
فردوس: يا غيورة اكيد بحبك.
حور: اكتر مني؟
فردوس: لا طبعا.

نازلي: و النبي؟
فردوس: بس بس حياة كانت بتتعامل معاكوا ازاي ايه ده.
حور: انتي مكنتيش عايشة معانا يعني.
فردوس: بس بس.
تليفون نازلي رن.
الخط اتفتح.
نازلي: الو ازيك.
بنت: ازيك يا نازلي؟
نازلي: الحمد لله. اخبارك انتي ايه؟
بنت: كويسين بقولك فاضية؟
نازلي: اه بس ليه.
بنت: كويس انا و الشلة جاين نطمن عليكي.
نازلي: طيب تنوروا. بس مين بالظبط اللي جاي؟
بنت: كريم و صحابه و انا و صحابي شلتنا يا بنتي.
نازلي: طب ثانية.

نازلي(بهمس): صحابي جايين اقولهم ايه؟
فردوس: ماشي.
نازلي(بهمس): فيهم ولاد؟ بس هما من الدفعة يعني متفهمنيش غلط.
فردوس: طيب بس لازم نعمان يبقي موجود.
نازلي: اهلا يا حبيبتي. انتوا جايين امتي؟
بنت: بعد بكرة او بكرة محددناش بس هقولك كل حاجة.
نازلي: طيب مستنياكوا متتأخروش.
بنت: هبقي اكلمك و اقولك مين جاي بالظبط و كدة.
نازلي: تمام يا روحي.
بنت: باي.
نازلي: باي.
فردوس: ابقي قولي لحياة ممكن تيجي.
نازلي: طيب.

حور(لنفسها): في اليوم ده بقي انزل. هيصة.
فردوس: يلا هقوم اشوف نتغدي ايه.
نازلي: هقوم اذاكر شوية.
حور: هتفرج علي التلفزيون.
و كل واحدة راحت تشوف هتعمل ايه...
عند نعمان.
كان لسة الدرس مبدأش و هو مستني حنين.
و لقاها جاية بس ماشية لوحدها.
نعمان: حنين حنين.
حنين: نعم يا نعمان.
نعمان: مالك؟ حصل حاجة امبارح؟ مجتيش ليه؟ انتي كويسة؟
حنين: بعد اذنك يا نعمان كامل ممكن يعملك حاجة بلاش تقرب مني. عن اذنك.

حنين كانت لسة هتمشي بس نعمان مسكها جامد.
نعمان: طب و ربي يا حنين لتحكي حصل ايه و تحكي الحكاية كلها. لاما هعمل حاجة تزعلي عليها.
حنين(بخوف و توتر): الدرس؟
نعمان: مفيش درس. يلا.
نعمان خد حنين و راحوا كافتيريا.
نعمان: احكي، بس استني تطلبي ايه؟
حنين: عصير.
نعمان: عصير ايه؟
حنين: اي حاجة؟
نعمان: لو سمحت اتنين عصير مانجا...
نعمان: احكي.

حنين: انا عايشة في بيت عائلة تمام بابا قبل ما يموت خلاني اتخطب لابن واحد صاحبه و الكل موافق. انا وافقت علشان بابا. و لما بابا مات انا و ماما قررنا نعزل و انا فسخت الخطوبة بابا كان هيخليني اتخطب ليه بس علشان يحميني انا و ماما. و هو دلوقتي بيدور عليا و انا مش عايزاه بس.
نعمان: دي كل الحكاية.
حنين: ايوه.
نعمان: مبدأيا انسي انه ممكن يعملي حاجة او يعملك حاجة، و لو في اي حاجة انا واقف في ضهرك فاهمة.

حنين: طيب. شكرا.
نعمان: مفيش شكر بين الحبيب و حبيبته.
حنين بصتله بصدمة.
حنين(بصدمة): بتقول ايه؟
نعمان(بابتسامة): انا حبيتك عندك مانع.
حنين(باحراج): عايزة اروح.
نعمان: عيوني.
نعمان خد حنين و روحها بيتها و راح لبيته...

-في مكان تاني.
عند ليث.
فريد بعت ل ليث مكان المستشفي. ليث وصل.
دخل بكل قوة و برود عكس اللي جواه. و وصل لاوضة اخوه.
فريد: اتصاب في دراعه يا ليث.
ليث: هخش ليه.
ليث دخل و قعد علي الكرسي جمب فهد.
ليث(بحزن): آسف انا اللي بعتك. آسف و الله. سامحني.
ليث(بحزن): فوق و كلمني. ارجوك.
الدكتور: ليث بيه.
ليث: خير؟
الدكتور: هو حاليا تحت تأثير مخدر مش هيفوق حاليا.
ليث: تمام شكرا.
ليث ساب الدكتور و خرج.

ليث: فهد زود حراسة علي اوضة فهد. و حط حراسة حوالين المستشفي. و محدش يدخل غير الدكتور فاهم.
فريد: تمام.
ليث: و انا كلامي مع الكلب اللي اسمه شريف.
فريد: اهدي بس الاول. شريف مستخبي خايف منك.
ليث: هخليه يخاف اكتر و اكتر.
فريد: انا معاك.
ليث: عملت ايه في موضوع العيال الصايعة؟
فريد: تحت السيطرة.
ليث: تمام معلش متقل عليك.
فريد: متقولش كدة يا صاحبي.
ليث: طيب.
فريد: انا هشتغل في الشركة من مكاني.

ليث: طيب. و انا هروح الشركة حاليا باي.
ليث طلع و ركب عربيته و راح علي الشركة.
ليث بدأ يشتغل بجد و كل تفكيره مع اخوه و حياة.
ليث: اتصل بيها و لا لا؟
ليث: لا هي مين ااساسا؟
ليث: بس برضو هي ريحتني نوعا ما امبارح.
ليث: يا الله. اعمل معاها ايه دي؟
ليث: انا هطلقها و هبعد عنها كفاية اللي هي عملته امبارح مش هكلمها تاني.
ليث: انت متأكد؟
قلبه: يا تري من ايه؟
عقله: لا مش اللي بتفكر فيه.

قلبه(بسخرية): اومال شاغل بالك ليه و بتفكر فيها.
عقله: لا لا مش شاغل نفسي خالص...
ليث: اوف ما تسكتوا.
قلبه: انت في مرحلة الاعجاب يا ليث.
عقله(بسخرية): انا ليث و هعجب بيها. لا طبعا.
قلبه: متسمعش كلام ابن الجذمة دي و اسمعي كلامي.
عقله: اسمع كلامي انا.
قلبه: لا كلامي انا.
عقله: لا انا.
ليث(بصوت عالي): بس بس بقي ايه القرف ده. منك لله يا حياة.
قلبه: شوفت انا اتوجعت علشان دعيت عليها...

عقله: امشي يا ضعيف يا ابن ال...
ليث: يا رب الصبر.
ليث لقي تليفونه رن. الخط اتفتح.
ليث: الو يا حياة.
فريد: حياة مين انا فريد يا ابني؟
ليث شتم نفسه مية مرة و لعن حياة كتير.
فريد(بخبث): ايه الصنارة غمزت؟
ليث(ببرود): عايز ايه يا فريد؟
فريد: طيب طيب. مفيش كنت بطمن عليك.
ليث: طيب اقفل.
ليث: غبي.

-في مكان تاني.
في القصر.
تالا: يا الله علي الروايح.
ادهم: ايه ده يا حياة؟ حلوة اوي.
حياة(بخيبة امل): اتريقوا اتريقوا دي تالت واحدة و تطلع محروقة سودة فحمة...
ادهم: فاشلة.
حياة: بس بقي.
ادم: ادهم تعالي.
ادهم: حاضر جاي.
ادهم(بهمس): ادم بيعرف يعمل كيك حلو خليه يعمل.
حياة: بجد الله هروح.
حياة جريت علي ادم.
ادم(بشوية قلق): في ايه اهدي؟ حصل ايه؟
حياة: محتجاك ضروري اوي.
ادم: حصل ايه؟

حياة: يرضيك اعمل 3 كيكات و يتحرقوا. و اعرف ان في شيف بيعرف يعمل كيك ممكن تعلمني.
ادم(ببرود): لا. و قولي للي قالك لو مستغني عن لسانه يقولي.
حياة: طب انا بقي بتحداك انك مش بتعرف تعمل حاجة كله كلام.
ادم: متتحدنيش.
حياة: بتحداك.
ادم راح علي المطبخ تحت نظر تالا و ادهم و حياة. و التلاتة ضحكوا لبعض و هما مبسوطين لانهم خلوا ادم يخش يعمل الكيك...
و شافوا ادم و هو بيعمل الكيك و بعد ما خلص طلع الكيكة.

حياة: الله ايه الروايح دي يا واد يا دومي.
حياة: لازم ادوق هات هات.
تالا: و انا انا برضو زي عمتك.
حياة بدأت تأكل و مصدومة من الطعم.
حياة: علمني و النبي.
حياة باست ادم علي خده.
حياة: شكرا ليك اوي. لازم اتعلم.
كاميليا(بغضب): انتوا مشغلين ولادي؟
حياة: لا.
تالا: ايوه بناكل من ايد ادم.
كاميليا: ابعدي عن ولادي يا ست يا حرامية انتي.
ادهم: امي محصلش حاجة.
كاميليا: جابتك في صفها ضدي.

حياة: ليه بتتعاملي معايا علي اني عدوتك؟ انا بحب الكل و لازم انتي كمان تحبي الكل.
كاميليا: طيب.
كاميليا مسكت طبق ازاز و ضربته علي دماغ حياة.
ادم(بغضب): اطلعي بره.
كاميليا: ادم.
ادم(بغضب): بره.
تالا(بصدمة): حياة حياة انتي بتنزلي دم.
حياة: اآآآآآآآه. في ازاز في شعري اه.
ادهم: تعالي اقعدي.
قعدوا حياة علي الكرسي.
صفاء دخلت واتصدمت.
صفاء: مين عمل كدة؟
تالا(بدموع): الحيوانة كاميليا.

حياة(بعياط): هششش اهدوا محصلش حاجة.
ادم و ادهم بدأوا يشيلوا الازاز اللي في شعر حياة...
حياة(بعياط): لا لا بليز.
ادم: اهدي هسحبها براحة.
ادم و ادهم بدأوا يعالجوا حياة و يطهروا جروحها. و ربطوا رأسها بشاش...
ادم: احسن.
حياة(بدموع): اه شكرا.
حياة باست ادم و ادهم.
صفاء(بعياط): انا اسفة يا بنتي.
حياة: و لا يهمك انا بخير. عن اذنكوا.
حياة طلعت و حست بتقل في رأسها و نامت علي السرير بهدومها...
تالا: يرضيك كدة يا ادم.

ادم: لا و انا هتصرف معاها.
صفاء: لازم نقول ل ليث. ده غباء و ليث هو اللي هيعرف يوقفها عند حدها.
ادهم: شوفوا حياة عايزة ايه...
و كل واحد راح مكانه، و بعد فترة ليث جه.
ليث: فين حياة؟
صفاء: في اوضتها يا حبيبي.
ليث: طيب جهزوا الغداء.
صفاء: ماشي.
تالا: اول مرة يسأل عنها.
صفاء: ربنا يستر لما يشوف رأسها مربوطة.
ليث طلع لاوضته و دخل يشوف حياة. لقاها نايمة بعمق.
ليث قرب منها و نام جمبها و وشه في وشها.

ليث: يا الله علي اللطافة.
ليث قرب من حياة اوي و مسك رأسها جامد و (لخيالكوا)...
حياة صحيت بسرعة بسبب وجع رأسها و بسبب ليث. و زقته كتير بايديها.
ليث حس بايديه فيها حاجة بعد عن حياة لقي دم.
حياة(و هي بتأخد نفسها): ااا ييه اا لل ي اا ن تت عمم لت هه دهه. (ايه اللي انت عملته ده).
ليث(بقلق): ايه الدم ده؟ و ليه رأسك مربوطة بشاش.
حياة(بتوتر): اه انت هتسيب بقي اللي عملته و هتمسك في كدة.
ليث(بحدة): انطقي حصل ايه؟

حياة: مفيش وانا واقفة طبق وقع عليا بس.
ليث: و المفروض هصدقك. دي بايد حد.
حياة: لا خالص.
ليث(بحدة): انجزي انطقي مين اللي عمل كدة...
حياة: مفيش.
ليث: طيب طالما مش عايزة تقولي براحتك.
ليث ساب حياة و دخل الحمام و قفل الباب وراه بغضب و حياة اتخضت لما قفل الباب.
حياة قامت و ظبطت هدومها و لفت رأسها تاني بشاش جديد.
ليث دخل اوضة الملابس و موداش لحياة اي اهتمام.
حياة: اخبار فهد ايه؟

ليث(ببرود): متدخليش في اللي ملكيش فيه...
حياة: ليث انت ليه زعلان؟
ليث(ببرود): مش هيجي علي اخر الزمن انتي تزعليني.
حياة(برفعة حاجب): و مين جاب سيره اني اللي مزعلاك.
ليث(ببرود): ابعدي عن وشي.
ليث ساب حياة و نزل، و حياة نزلت وراه.
و بعد فترة حياة لاحظت ليث رايح مكان غريب عليها في القصر.
حياة: عن اذنك يا صفصف.
صفاء: طيب براحتك.

حياة قامت ورا ليث لقته بيدخل مكان ممر كدة لوحده و المكان هادئ اوي و باب كبير ليث دخل منه، حياة لحقته و فتحت الباب براحة لقت مكتبة كبيرة جدا فيها الالاف من الكتب و كل الانواع و كل اللغات، و في مكتب و في كنبة و حاجة زي شازلونج و كان في شوية مخدات في النص.
حياة لقت ليث اختار كتاب، و قعد في نص الاوضة.
حياة قربت منه براحة.
ليث(ببرود): مش محتاجة تمشي براحة لاني عارف انك موجودة.

حياة(بارتباك): ها؟ لا هو ايه...
و بعدين ليث شد حياة قعدت في حضنه و ضهرها لبطنه.
حياة(باحراج): لو سمحت سيبني هقوم.
ليث فتح الكتاب و هو محاوط حياة. حياة لمحت اسم الكتاب.
حياة: دي رواية؟
ليث: اه.
حياة: و رومانسية كمان.
ليث: لسة مشوفتش.
حياة: اسمها عشق الليث.
ليث(بتوتر): مخدتش بالي.
حياة سندت علي ليث اكتر و هو ضمها ليه اكتر...
حياة: هتقرأ و لا اقرأ انا.
ليث: متعرفيش تقرأي بعينك.
حياة: خلاص فهمت...

ليث و حياة بدأوا يقرأوا الرواية و الصمت مالي المكان...
و فجأة الباب اتفتح...
السؤال: مين اللي فتح؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة