قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

في مصر، تحديدا في قصر عائلة الشافعي...
أحمد: فين ادهم يا صفية؟
صفية: نايم في اوضته...
أحمدانتي مدلعة ابنك كدة ليه؟! خليه يقوم.
صفية: سيبه براحته...
عدي: ابو حميد...
صفية: ولد احترم نفسك...
عدي: هي مالها يا ابو حميد؟
صفية: ايه ابو حميد دي يا عدي فين الرقي و الاحترام اسمه احمد بيه او uncle...
عدي: هو موافق اقوله ابو حميد حضرتك مضايقة ليه؟
أحمد: خلاص يا صفية...
صفية: انا ليا كلام لمامتك يا عدي...

عدي: ماشي يا خالتو...
صفية: خالتو مين دي اسمها انطي او aunt...
عدي: ماشي يا انطي...
احمد: روح صحي ادهم يا عدي...
صفية: انتوا مضايقين من ادهم كدة ليه؟
عدي: بكل بساطة ابنك ناقص تربية، سوري يا انطي...
صفية(بصوت عالي): سوزان سوزان...
احمد: خلاص يا صفية...
سوزان: في ايه يا صفية صوتك عالي؟
صفية: ابنك مش محترم يا سوزان...
سوزان: في ايه يا عدي؟
عدي: بقول الحقيقة...
عبد الرحيم(بصوت جمهوري): في ايه؟

احمد: لا مفيش يا بابا...
عبدالرحيم: حصل ايه؟
صفية: عدي قل ادبه عليا...
عدي: و الله ابدا يا جدو...
عبدالرحيم: خلاص مش عايز افهم خلص الكلام...
ليلي: جدو حبيبي...
عبدالرحيم(بابتسامة): ازيك يا حبيبة جدك انتي...
ليلي راحت حضنته و باسته من خده...
عدي: بعد المشكلة دي كلها ادهم مصحيش برضو...
احمد: اطلع صحيه يا ابني...
عدي: لو اضربت بوكس في وشي هتدفعوا تعويض...

ليلي: هههههههههههه انا فاكرة اخر مرة اضربت علقة مخدهاش حرامي في مطلع...
عدي: اضحكي ياختي اضحكي...
عدي طلع الدور التاني من القصر و مشي في ممر طويل...
عدي: محسسني انه عايش لوحده في كهف يا رب الصبر...
عدي وصل لاخر الممر و لقي باب خشبي باللون الاسود فتحه و دخل...

دخل اوضة اقل ما يقال عنها خيال و بذوق رفيع عالي، مزيج باللون الاسود و الابيض و الابيض طاغي علي الاسود، اول ما تدخل علي ايديك الشمال باب الحمام و بعدها كمل مشي تلاقي اوضة ملابس و سرير في نص الغرفة و كنبة و شاشة تلفزيون و باب مواجه لباب الحمام اوضة المكتب، و في بلكونة عبارة عن تراس...
عدي: ادهم ادهم قوم...
عدي: يا بني قوم هتشل منك...
عدي: ياض قوم بقي...
ادهم(بزعيق): عدي اخرج بره لو مش مستغني عن عمرك...

عدي: ابوك هو اللي قالي اصحيك...
أحمد: ادهم قوم انجز...
ادهم: خير...
احمد: نسيت اجتماع النهاردة بتاع مجلس الادارة...
ادهم: لا فاكره بس اطلعوا بره...
عدي: يا ابني قوم حد قالك اسهر للساعة 5 الفجر...
ادهم: اه انا و اسااسا انا مبمشيش علي مزاج حد...
احمد: طب اقوم...
ادهم: خلاص قمت...
ادهم قام و هو ماشي زق عدي...
عدي: ربنا علي المفتري...
احمد: ههههههههههه انت اللي مش قده...
ادهم دخل الحمام بتاعه و خد دوش...

احمد: ربنا يهديه و يرزقه ببنت الحلال...
عدي: قصدك ربنا يعين البنت دي...
احمد: هو من جواه نضيف...
عدي: للاسف مجتمعنا مش بيأخد غير بالمظاهر...
احمد: ربنا يهدي الجميع.
احمد ساب عدي و مشي، و ادهم خرج من الحمام.
عدي: اوبا بقي علي عضلات البطن...
أدهم: علي اساس مش عندك زيهم...
عدي: عندي ياخويا و عندي عضلات و بعرف اضرب و ربنا و بتدرب بس معرفش قدامك مبعرفش اكسب.
أدهم: علشان انا محدش يقدر عليا...

أدهم: انا داخل البس...
عدي: خش ياخويا...
أدهم: بطل بيئة...
عدي: لا هو مش هيبقي امك تحت و انت فوق...
أدهم: احترم نفسك...
عدي: سبنالك الرقي...
أدهم دخل اوضة الملابس و لبس بدلة باللون الرمادي زي لون عيونه و جذمة باللون الاسود و لبس ساعته الماركة و خرج لعدي...
عدي: باشا و ربنا...
أدهم: طب يلا ننزل...
عدي: تمام...
أدهم: انجز انزل...
عدي: طب هو اشمعنا محدش يعرف باسورد المكتب غيرك...
أدهم: عدي بره...
عدي: ماشي...

عدي خرج، و أدهم فتح اوضة مكتبه بالباسورد و دخل الاوضة جاب ملفات شغله و خرج من اوضته...
أدهم نزل علي السلالم بكل وقار و رقي...
و راح قعد علي السفرة...
صفية: حبيب ماما اخبارك يا حبيبي...
أدهم: اسمي ادهم...
صفية: ماشي يا حبيبي...
احمد: أدهم صفقة النهاردة مهمة مضيعهاش بثقتك الزايدة دي...
أدهم مبصلهوش و كمل أكل...
عبدالرحيم: أدهم رد علي والدك بكل احترام...
أدهم: تمام يا جدو...

ليلي: ابيه ادهم هتاخدني في طريقك...
ادهم: هأخدك بس لما كريم يجي...
ليلي(بفرحة): هو ابيه كريم رجع من لندن؟
عدي: اه. و حتى اخوكي المفتري مسبهوش يأخد بريك و قاله يجي علي الشغل علطول...
ليلي: حرام يا ابيه كنت تسيبه يرتاح...
كريم: لا ازاي ده ادهم الملك!
أدهم: يلا بينا...
عدي: انا لسة مأكلتش.
أدهم: كل في الشركة، يلا يا ليلي...
سوزان: ما تسيب الولد يفطر براحته...

أدهم: انطي سوزان اشبعي بيه لكن لو جه متأخر دقيقة زيادة يبقي مرفوض تمام...
سوزان: دي شركته هو كمان...
عدي: خلاص يا ماما، يلا يا أدهم...
سوزان: انت سايبه يعاملك كدة ليه؟!
عبدالرحيم: خلاص يا سوزان...
سوزان: انت راضي حضرتك؟!
صفية: قولي انك غيرانة من ابني...
ليلي: يا جماعة اهدوا...
أدهم: خلص الكلام يلا يا ليلي...
ادهم و عدي و كريم و ليلي خرجوا...
عدي: متزعلش يا ادهم...
ادهم: مش زعلان...

و ركبوا كلهم عربية واحدة...
ادهم: ليلي انزلي...
ليلي: تسلم يا ابيه، باي...
كريم: خلي بالك من نفسك...
ليلي: حاضر...
ادهم: اطلع يا عدي علي الشركة...
عدي: تمام...
-في مكان تاني...
تحديدا في نيويورك في فيلا عائلة الجارحي...
محمد: فردوس فردوس...
فردوس: نعم يا حبيبي...
محمد: فين ابنك و مراته؟
فردوس لسة هترد...
سالي: انا هنا يا محمد بيه...
فردوس(بهمس): يا شيخة اوف...
نيرة: حماتي عايزة حاجة...
فردوس: حبيبتي يا نيرة...

سالي: هو انا مش حبيبتك يا فردوس هانم؟!
محمد: اكيد مش قصدها، فين جوزك يا نيرة؟
سالي(باستفزاز): نيرة اكيد متعرفش اصله كان بايت عندي بقالي يومين...
نيرة(بحزن مكتوم): لا سامر في الجنينة بيسقي الزرع...
سامر: حبيبتي...
سامر راح باس نيرة من رأسها و قرب من سالي و باسها برضو من رأسها...
-(محمد، جد اسيل...
فردوس، جدة اسيل...
سامر. ابنهم الوحيد...
نيرة، زوجته الاول و ام اسيل...

سالي، زوجته التانية و ام باسم و رحيق، ).
باسم(و هو نازل علي السلم جري): اهلا يا معلمين...
سالي: ولد انت في نيويورك احترم نفسك...
باسم: في ايه يا حاجة...
سالي: حاجة احترم نفسك يا ولد...
باسم: فين اسيل و رحيق؟
نيرة: اسيل نايمة اما رحيق لسة فايقة من ساعة و في اوضتها بتلبس...
باسم: قلبي و ربنا...
محمد: طب صحوا بقي اسيل...
رحيق: سيبولي الطلعة دي...
سامر: خايف يا رحيق...
رحيق: متخافش علي اسيل...

باسم(بسخرية): ده خايف عليكي انتي...
رحيق: اه يا كلاب.
فردوس: بنت ده والدك...
رحيق: حاضر يا تيتة...
خدامة: Breakfast is ready, sir(الفطور جاهز يا سيدي، )...
فردوس: انا بحب العربي يا بنتي اتكلمي عربي...
باسم: مش هتفهمك يا تيتة...
سامر: Go now(اذهبي الان)...
خدامة: ok, sir(حاضر يا سيدي)...
رحيق: انا راحة اصحي الميتة اللي فوق دي باي...
رحيق طلعت الدور التاني و مشيت كذا خطوة و دخلت باب باللون الابيض...

الاوضة كانت باللون الرمادي في اسود بس الاسود طاغي علي الرمادي، و السرير في نص الاوضة و علي الجمب اليمين منه باب الحمام، و جمب باب الاوضة كان في باب تاني عبارة عن اوضة الملابس، و الاوضة كان فيها مكتب بسيط و مكتبة صغيرة مليانة روايات و كتب، و كنبة بسيطة صغيرة و شاشة تلفزيون، و في بلكونة مطلة علي الجنينة.
رحيق: توكلنا علي الله...
رحيق جابت الجيتار بتاعها و راحت جمب السرير و بدأت تعزف بصوت مزعج...

أسيل: رحيق بطلي الزفت ده...
رحيق(بغناء و هي بتلعب علي الجيتار): قومي يا اسيل قومي يا كسولية قومي يا روحي علشان هفضل ازهقك كل شوية لحد ما تقومي...
اسيل(بزعيق): اخرسي يا رحيق...
رحيق: لا لا...
اسيل(بعصبية): رحيق شكلك عايزة تأخدي علقة كل يوم...
رحيق: خلاص خلاص ماشية...
رحيق خرجت و اسيل كملت نوم...
باسم: مفيش فايدة...
رحيق: علي مين؟
باسم: بتفكري في اللي بفكر فيه...
رحيق: yes baby(ايوه يا بيبي).

باسم: let s go(يلا بينا).
سامر: لو زهقتوا اسيل، اسيل هطلع عنيكوا...
رحيق: خليك رويح يا عم بقي، يلا يا باسم...
فردوس: ربنا يرحمكوا...
باسم: احنا رجالة...
رحيق و باسم راحوا لمكان ورا الفيلا في الجنينة...
باسم: متأكدة يا رحيق...
رحيق: طبعا يا برنس.
و بعدها خدوا اللي هما عايزينه و طلعوا علي اوضة اسيل تاني...
رحيق(بهمس): يلا يا بطل...
باسم(بهمس): و ربنا ابيعك في لحظة...
رحيق(بهمس): واطي، هات...

رحيق كان معاها قطة، و قربوا من سرير اسيل...
و قربوا القطة من ودن اسيل...
اسيل(و هي مغمضة عنيها): و ربنا لو مكنتش بحلم هتكون نهايتكوا علي ايدي يا رحيق انتي و باسم...
رحيق: لا حقيقة...
اسيل(فتحت عنيها علي اخرهم): عااااااااااااااااااااااااااااااااااااا...
اسيل قامت تجري من فوق السرير...
و رحيق و باسم قاعدين يضحكوا...
اسيل(بعصبية): رحيق انتي و باسم، جنيتوا علي نفكسوا...

اسيل نزلت في باسم ضرب و رحيق نزلت جري علي تحت...
باسم(بصريخ): حرام عليكي وشي مش هعرف اشقط ستات...
اسيل: يا زبالة يا واطي...
باسم: ابوس ايدك خلاص...
اسيل: و ربنا هسيبك بس علشان خاطر ماما...
اسيل: اخرج بره يلا...
باسم: اه حرام عليكي...
اسيل: ابقي فكر كل ما تقرب مني يا باسم...
باسم: الله يخرب بيت الملاكمة علي اللي اخترعها ده انتي بتحبي الضرب يا شيخة حرام...
اسيل: بتمرن بقي فيك، اخرج علشان البس...

باسم: لا هقعد شوية...
اسيل لسة بتقرب علي باسم...
باسم: لا خلاص...
و باسم خرج جري علي تحت...
اسيل دخلت خدت دوش و خرجت لبست بنطلون اسود و تي شيرت قصير باللون الابيض و جاكت جلد قصير و لبست الكوتشي الابيض بتاعها و سيبت شعرها...
-اما تحت...
باسم: يا واطية سيبتيني لوحدي فوق...
رحيق: معلش يا باسم...
سالي: هو ازاي بنتك دي يا نيرة دي مسترجلة و كمان بتضرب اخوها...
سامر: دول اخوات يا سالي...

سالي: هو انت بدافع عنها كدة ليه؟!
فردوس: دي بنته يا سالي...
رحيق: خدني وراك يا جدو و النبي...
محمد: هو هي هتسيبك...
و فجأة رحيق لقت اللي بيمسكها من التي شيرت من ورا...
اسيل: رحيق للمرة الكام هقولك تحترمي نفسك...
رحيق(و شبه هتعيط): خلاص يا اسيل قلبك كبير...
اسيل: و ربي و ربي يا رحيق لو جبتي القطة المقرفة دي تاني لاوضتي هتضربي فاهمة.
سالي: براحتها انتي مالك؟

اسيل(باستفزاز و برود): علي ما اعتقد حضرتك مش رحيق و انا كنت بوجه كلامي لرحيق مش لحضرتك، فلو حضرتك شايفة نفسك انك بعد ما كبرتي و عجزتي لسة شباب ف دي تبقي مشكلة عندك بقي او هرمونات...
فردوس و محمد كانوا بيضحكوا بصمت...
سالي(بعصبية): عجبك يا سامر كدة...
سامر: اسيل خلاص...

اسيل(ببرود): حضرتك يا استاذ سامر انا اتكلمت بكل ادب و مغلطتش فيها، و لو انتوا شايفني اني غلطت فطالما انا مقتنعة اني مش غلطانة يبقي كلامكوا هواء بالنسبة ليا...
رحيق: انا هفضل متعلقة كدة لغاية امتي؟!
اسيل: رحيق احمدي ربك اني وافقت انك تجيبي قطط بس برضو قولت محدش يدخلهم البيت فاهمة.
رحيق: خلاص يا كبير...
اسيل سابتها و راحت عند جدها و جدتها و باست ايديهم و رأسهم، و قربت من مامتها و حضنتها.

محمد: ربنا يخليكي يا روحي...
فردوس: و ربنا مفيش في اخلاقك...
رحيق(بمرح): قصدك ايه يا ست فردوس...
نيرة: مش قصدها يا روحي...
رحيق: بحبك انت يا جميل انت...
باسم: دي حبيبتي انا...
سامر: دي مراتي و حبيبتي انا يا كلاب...
اسيل: Sophia, go up to my room and clean it well, even if it has cat hair, clean it well and sterile. (صوفيا اطلعي اوضتي و نضفيها جيدا و لو فيها شعر قطط نضفيه كويس. و عقمي الاوضة)...

صوفيا: yes, Ma am(حاضر سيدتي. ).
رحيق: ايه يا بنتي سيدني طلعت دقيقة واحدة بس.
اسيل: ملكيش فيه.
الباب خبط، الخدامة فتحت...
فيكي: Hello everyone(اهلا للجميع)...
سالي(بفرحة): Hello Vicky(اهلا فيكي)
فيكي: Hi Aseel(اهلا اسيل)...
اسيل: For your permission(عن اذنكوا).
فيكي: Do i connect you with my car(هل اوصلك بعربيتي؟ )
اسيل(ببرود): Thank you, my car. Come on nectar(شكرا معايا عربيتي. يلا يا رحيق).

اسيل مشيت هي و رحيق...
نيرة: Go ahead, Vicky(اتفضل يا فيكي).
فيكي: Thank you Madame(شكرا يا سيدتي).
فردوس: سامر نيرة تعالوا ورايا...
نيرة: حاضر حماتي...
محمد: سالي.
سالي: نعم يا uncle...
محمد(بسخرية): شكلك نسيتي النادي روحي انتي و استاذ فيكي...
سالي: ميرسي uncle انا همشي انا و فيكي...
محمد قام و مشي...
باسم: انا ماشي. مش منور يا فيكي...
باسم مشي و خرج من بابه...

سالي: What is your family news(ماذا اخبار عائلتك؟ )...
فيكي: Okay Madame Sally(تمام مدام سالي)...
-عند محمد و فردوس...
فردوس: طبعا انتوا لاحظتوا طريقة كلام اسيل لسامر صح...
سامر: نفسي تسامحني نفسي...
نيرة: قلبها كبير و هتسامح بس الموضوع هيأخد وقت...
محمد: طالعالك يا نيرة بس هي مبتسامحش بسرعة لازم تطلع عين اللي قدامها...
نيرة: شكرا يا عمو...

سامر: انا مش اب مثالي زي ما كانت اسيل بتفتخر بيا دلوقتي بقت تقول انا اسمي اسيل اسيل بس و مش بتعتمد علي فلوسي...
فردوس: اللي حصل مش حاجة بسيطة اللي حصل حاجة كبيرة كبيرة اوي موتت حاجات كتيرة في اسيل...
محمد: اسيل كانت اللي ضحكتها مبتفارقش وشها و لا هزارها و اي حد بيتكلم ببرود كانت ترد عليه بحنية.
سامر(بحزن): دلوقتي اللي بيتكلم بحنية بترد عليه ببرود...
نيرة: هترجع متخافوش...
-عند اسيل و رحيق...

رحيق: بطئ السرعة شوية حرام عليكي يا اسيل...
اسيل: انتي خايفة من ايه يا بنتي؟
رحيق: ابوس ايدك وقفي العربية هرجع...
اسيل وقفت العربية بسرعة...
اسيل: انزلي يا بت، اللي يركب معايا يستحمل سرعتي...
رحيق: بطئ بليز و النبي...
اسيل: تمام...
اسيل ساقت و مشيت...
رحيق: و حياة امك هو كدة بطئتي السرعة...
اسيل: علفكرة انا كدة ماشية ببطئ جدا.
رحيق: سرعة 200 كدة بطئية...
اسيل: اخرسي، انزلي يلا.

رحيق: ينعل ابو اللي بيروح كلية...
اسيل(ببرود): انسة رحيق اتكلمي انجليزي اصل حضرتك من عائلة غنية جدا و لازم تتعلمي الرقي...
رحيق: بتتريقي صح...
اسيل: بقلد امك...
رحيق: اسيل انتي لسة مسامحتيش؟
اسيل(ببرود): المحاضرة الاولي كمان 4 دقايق و 38 ثانية...
رحيق: تمام...
اسيل طلعت بعربيتها و ساقتها باقصي سرعة و راحت علي الجريدة بتاعتها...
جاسي: The director wants you(المدير يريدك)...
اسيل: thank you (شكرا لكي).

اسيل راحت لمكتب المدير و خبط الباب. و دخلت.
المدير: Hi Aseel(هاي اسيل).
المدير: the conference is near(المؤتمر قرب)
اسيل: I know, sir(انا اعرف سيدي).
المدير: I want a high job(انا عايز شغل عالي).
اسيل: O Lord, I will be as you think well (يا رب اكون عند حسن ظن حضرتك).
المدير: You are always the best(انتي دائما الافضل).
اسيل: I know(انا اعرف).
المدير: Arrogant(مغرورة)...
اسيل: Thank you(شكرا لك).

المدير: Go to work(اذهبي إلى عملك).
اسيل: ok...
اسيل خرجت من مكتب المدير و راحت علي مكتبها...
بنت(بحقد): Why do you always do world conferences and we don t(لماذا انتي دائما تقومين بالمؤتمرات العالمية و نحن لا؟ ).
اسيل(ببرود): Go and ask your manager(اذهبي اسألي المدير)...
اسيل(باستفزاز و برود): or maybe because I am the best in everything(او لاني الافضل في كل شئ)...
البنت(بغضب): You will see(سترين).

و اسيل كملت شغل...
-في مكان تاني...
في شركة ادهم الشافعي.
في اوضة الاجتماعات...
شخص: ادهم بيه حضرتك بتطلب سعر كبير اوي.
ادهم: ده اللي عندي يا رؤوف بيه...
كريم(بهمس): هو مش ابوه قاله متعاندش مع الراجل.
عدي(بهمس): ادهم اللي في دماغه في دماغه...
رؤوف: بس انا بعترض...
ادهم: الباب وراك و لو مش هتعرف تخرج منه ممكن اخلي عدي يوصلك...
رؤوف: نتفاهم.
ادهم: مفيش تفاهم. قولت اللي عندي يا رؤوف بيه.
رؤوف مشي...

كريم: هو انت ليه بتكسر كلام ابوك؟
أدهم: هيجي...
عدي: ايه الثقة دي؟
ادهم: لاني متأكد من ردة فعله...
عدي: حبة من الثقة الكتيرة اللي عندك...
كريم: احلم. ده يستخسر فيك لقمة عيش...
ادهم: طب ما تيجي اوريك يا كريم.
كريم: لا راضي راضي...
عدي: صعبت عليا اوي...
ادهم: كله علي شغله...
عدي و كريم قاموا كل واحد لشغله و ادهم كمل شغل.
الباب خبط...
ادهم: ادخل...
السكرتيرة دخلت بمياصة و لابسة مش لابسة...

السكرتيرة: الورق يا ادهم بيه...
ادهم: هاتي.
السكرتيرة قربت منه اوي و قعدت علي طرف المكتب و بدأت تلعب في زراير القميص...
ادهم طلع مسدسه من الدرج، و وجه ناحيتها...
ادهم: شكلك مش خايفة علي شغلك و لا حياتك...
السكرتيرة(بخوف): اسفة يا فندم انا و الله لسة جديدة اسفة اسفة.
ادهم مسك ورقة و قلم و كتب فيها عنوان...
ادهم: امسكي النهاردة الساعة 2 مستنيكي...
السكرتيرة(بدلع): تمام...
السكرتيرة مشيت...

ادهم(لنفسه): جيتي للموت برجليك...
و بعدين كمل شغل...
-في مكان تاني...
في مكان ما في الارياف...
واحدة: غزل بت يا غزل...
غزل: ايه يا ماما؟
مامت غزل: تعالي يا بنتي.
غزل: نعم يا امي...
مامت غزل(بهمس): غزل اهربي يا بتي انا عارفة ابوكي...
غزل: بس يا ماما...
مامت غزل: يا بتي اسمعي الكلام...
غزل: و هسيبك لوحدك يا امي...
مامت غزل: متخافيش عليا. انا مش كبيرة اوي هقدر اتصرف...
غزل: هشوف يا امي...

مامت غزل: ماشي يا روحي. اياكي تقبلي بانك تكوني متقيدة يا بنتي...
غزل: حاضر يا ماما...
-عند ادهم في الشركة...
ادهم كان بيشتغل و فجأة سمع صوت زعيق...
ادهم فتح الكاميرات و بدأ يشوف التسجيلات.
ادهم: ليلتك سوداء...
ادهم طلع مسدسه و نزل جري بسرعة...
كريم و عدي شافوه...
كريم: اهدي يا ادهم في ايه؟
عدي: ماسك مسدس ليه طيب؟
ادهم كمل جري، و عدي و كريم وراه...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة