قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية زواج أم عقاب بقلم أسماء حسن الفصل التاسع

رواية زواج أم عقاب بقلم أسماء حسن

رواية زواج أم عقاب بقلم أسماء حسن الفصل التاسع

كان نجم يدخل القصر و هو يقوم بإسناد سما
جد نجم: حمد لله السلامه يا ولاد
نجم: الله يسلمك
ام نجم: اطلعو ارتاحو يا حبيبى لحد لم الغد يجهز
لكن نجم يفاجأ الجميع بحمل سما ليصعد بها على السلم
سما بأحراج: انت بتعمل ايه
نجم: شيلك
سما: ليه اهلك بيبصوا علينا
نجم: انتى رجلك مكسورة و بعدين انا جوزك

سما: بس
نجم:  بس اسكتى مش هتشلى ايدى و تصدعى دماغى كمان
سما: نزلنى طيب
نجم: طب افتحى باب الأوضة
سما:  نزلنى براحة
يقوم نجم بوضعها برفق على الفراش
سما: اه رجلى
نجم: ياسلام يا ختى دا انتى كنتى متشالها
سما: و انا مالى حد قالك تشلنى
نجم: طب عايز انام ارحمنى من صدعك
$نسيب الناس تنام شويه $
سعاد بحقد: شوفتى يا ماما
ام سعاد: شوفت بس الموضوع زاد عن الحد لازم أتصرف بسرعه قبل ال انا خايف منه انه يحصل
سعاد: ما شكله حصل باين عليهم أنهم حبو بعض
ام سعاد: انتى هبلة يا بت مش مهم ده المهم انها مش تخلف و تجيب له الولد و يورث كل ده
سعاد: انا مش عايزة الورث انا عايزة نجم و بس
أم سعاد: بس يا حمارة انتى نجم هو ال يعرف كل حاجه عن شغل العيلة و كلمته ماشى على الكل و بعد موت جدك هيتحكم فى كل حاجه و ابوكى و عمك مش مهمين زيه

سما: كفاية نوم
نجم بنعاس: شويه و هصح
سما: كفايه بئا انت مش نمت من سنه
نجم و هو يعتدل: البركه فيكى
سما: و انا مالى
نجم: انتى تنامى فى المستشفى و انا أفضل صاحى
سما: ليه
نجم و هو يقترب منها: تعالى اقولك فى سرك
وهنا تسكت سما عن الكلام الغير مباح ليتم زواجهم


ام نجم: نجم يا سما يا ولاد كل ده نوم
نجم من الداخل: فيه ايه يا أمى
ام نجم: مش هتتغدو يا ولاد
نجم: لا يا ماما مش لينا نفس عايزين ننام
ام نجم بضحك: ههه طيب يا ولاد براحتكم
&و هى تهبط على السلم تصتدم ب ام سعاد $
ام سعاد: بتضحكى على ايه
ام نجم: مفيش أصل شكل هكون جدة قريب ههه
ام سعاد بخضة: ليه هى سما لحقت
ام نجم: لا لسه بس شكله قريب
$و تتركها تشتعل غايظا $
ام سعاد لنفسها: انا هقف اتفرج لحد لم يحصل لا لازم خطتى تتنفذ النهار ده

أبو سعاد: يا بوى عايزك فى موضوع كده بخصوص ماجد
جد نجم: خير ماجد ماله
أبو سعاد: عايز يتجوز
جد نجم: يا ريت انا كنت خايف ل يتعبنا معاه زى نجم و عروسته عندى
أبو سعاد: لا ما هو أختار
جد نجم: مين هى
أبو سعاد: هند حفيدة علوان بنت عمت سما
جد نجم: ديه ال أبوها ميت
أبو سعاد: ايوه

جد نجم: و ماله ده حتى يأكد الصلح اكتر امتى نروح نطلبها
أبو سعاد: لم تخلص امتحانات الثانوية و الجواز لم ماجد يخلص كليه
جد نجم: طب مستعجل ليه
أبو سعاد: خايف لحد يخطفها منه
نجم: حبيبتى
سما: نعم يا روحى
نجم: انا حاسس انك طول عمرك مكتوبه لى
سما: يا سلااااام
نجم: أي نعم بس انا عايزك تخدى بالك من نفسك
سما: تقصد ايه
نجم: يعنى مش تثقى فى حد غيرى بس الناس مش بيحبو الخير لبعض يعنى محدش يعرف عننا حاجه
سما: طبعا
نجم: لو كن مبسوطين الناس سواء تقصد ولا لا هتحسدنا و حياتنا تتحول للجحيم و لو كن فى مشاكل برضو الناس هتشمت فينا و الكلام ده للقريب قبل الغريب فهمتى
سما: فهمت

على العشاء تجتمع عائلة أبو شامة على مائدة الطعام
نجم و يقوم باجلس سما:  مساء الخير يا جماعه
أبو نجم: مساء النور
جد نجم:  اخبارك ايه يا سما
سما: الحمد لله
ام نجم: ما شأالله وشك منور النهارده
سما بخجل: أصل اص اص ل
نجم: أصلها نامت كويس
جد نجم: كفايه كلام و خلينا نأكل
*يقوم نجم بأطعام سما *
سما: فيه ايه
نجم: بأكلك عشان ايدك بتوجعك من الحدثه
سما بصوت منخفض:  انت بتستهبل
سعاد ب غيرة: ايه ده يا نجم انت تغيرت اوى اوى فين الشخط و النطر بتاع زمان
جد نجم كاد أن يتكلم

نجم: بعد اذنك يا جدى بصى يا سعاد الشخط و النطر ال بتحكى عليهم دول لأى حد إلا و حطى تحتها مليون شرط إلا سما عشان ديه مراتى يعنى انا فهمتى
ماجد لتهدأت الجو:  ايه يا جماعه مش عرفتو الخبر الجديد
أبو نجم: فيه ايه يا ماجد
أبو سعاد: انا اقولك يا سيدى ولا ايه يا بوى
جد نجم:  الأستاذ عايز يتجوز
أبو نجم: الله عليك الواد كبر و عايز يتجوز
ام سعاد: انت ازاى مش قولت لى عشان أختار لك عروسة على كيفى
سعاد: لا ما هو أختار و اه لو عرفتو مين
جد نجم: عارفين و موافقين و بعدين هو قال لابوه و جده كلام رجاله يقولك ليه هو ابن ابوه ولا ابن أمه

ام سعاد: أصل
جد نجم بحزم: ما اصلش
نجم: طب هى مين
جد نجم: هند حفيدة علوان بنت عمتك يا سما
نجم: مبروك يا ماجد مقدما
سما: بصراحه اختيار ممتاز
سعاد: ما طبعا لازم تقولى كده مش بنت عمتك
سما: مش قصدى
سعاد: و الله
جد نجم بحدة: أظن كفاية كده يا سعاد و لمى الدور
ام سعاد: ايه ده يا سما أكلتك ضعيفة خالص انا هقوم اجبلك كوباية لبن تشربيها عشان الكسر
سما: مفيش داعى
ام سعاد: لا ازى ابدا ولا ايه يا نجم
نجم: عندك حق بس مش تتعبى نفسك

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة