قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس

تدخل وتجد أسر نازل
نور بخوف: اسر
اسر: ايوة يانور مالك
نور: ممكن تطلعنى
اسر: اه طبعا انتى تعبانه ولا ايه
نور: لا انا بس بخاف من الضلمه
اسر: اه طب تعالى
يمسك يديها ويصعد معاها وهي تشعر بالخجل لانه يمسك يديها تريد ان تبعد يديها ولكن تخاف من الضلمه وبمجر ان تصل امام شقه ملك وتجد نور.

نور: خلاص كفايه هنا انا تعبتك
وتسحب يديه من يديها وتتركه وتصعد
تدخل شقتها وتغير ملابسها وتجلس تحكى ليها عن عملها الجديد
الجده: ربنا يقويكى ويوفقك
نور: يارب ياتيتا انا هخش انام عشان هموت من التعب
الجده: خشى ياحبيبتى
نور: تصبحى على خير
وتقبل يديها وتدخل لغرفتها تنام بسرعه البرق من التعب.

محمد: ابنك فين
الوالدة: خرج
محمد: خرج يشرب ويسهر بردو حتى لما الدكتور حذره
الوالدة: هو ابنك هيتغير فيوم وليلة المفروض تحفظ
محمد: المفروض اتشل، الدواء ياسناء
تاتى له سناء بالدواء وياخذه
محمد: حسبى الله ونعم الوكيل فيك.

تستقيظ نور وتاخذ حمامها وترتدى بنطلون جينز وتيشرت بكم بناتى وعليه بلزر اسود وتنزل تصل لشركه وتدخل المكتب ولم تجده.

نور: ده شغل ده ولا لعب
تخرج لسكرتيرة
نور: استاذ سيف مجاش
السكرتيرة: لا ده بيجى على 1 او 2 كده
نور: اه طيب
تدخل المكتب وتشتغل بالاوراق الموجود.

محمد: انت يازفت
سيف بصوت نايم: ايه
محمد: كتك اوووه قوم روح الشركه انا ليا حساب مع مديرة اعمالك الفاشله دى
سيف: ارفدها ورياحنى منها
محمد: قوم يازفت اما والله
سيف: خلاص متكملش ادينى قومت اهو
محمد: ربع ساعه وتكون تحت
يخرج ويتركه.

تاتى السكرتيرة لها وتخبرها بانه وصل تترك الاوراق وتذهب له تفتح باب المكتب بغضب وتجده يمشى باتجاه المكتب ويعطيها ظهره تقترب منه بغضب يلف ويصدم بها ليرجع خطوة للخلف.

سيف: ايه
نور: الساعه كام فايدك
سيف: واحده ونص
نور: دى مواعيد انا قولت ايه امبارح
سيف: بت انا مش فايقلك اطلعى من دماغى
نور بعصبيه: ماهو اسمع بقا انا مش هستنى لما اطرد بسببك اياك تعملها تانى والله...

يقطعها سيف: بتحلفى عليا كملى كملى
نور تكتم غضب: ماشى اتفضل اقعد وشوف الورق اللى قدمك
سيف: خليهم يجبولى القهوة الاول
نور: حاضر
وتخرج وتحضر القهوة بنفسها وتضعها امامه وتبتسم يرتشف منها القليل ليتستفرغ فالارض.

سيف: ايه ده
نور: قهوة
سيف: اجرى هاتلى الحمار اللى عمل القهوة
نور: انا اللى عملتها
سيف: والحمارة متعرفش الفرق بيت السكر والملح
نور: ده عقاب عشان تحرم تتاخر تانى
وتحضر اوراق كثير وتضعها امامه
سيف بصدمه من كترة الاوراق: ايه ده كله
نور: اشتغل ده شغلك
سيف: انا مش هشتغل
نور: هتشتغل غصب عنك انت فاهم ومش لازم كل شويه اقعد اقولك وافكرك انى مش هخسر شغلى بسبب مدير فاشل زيك.

وتتركه وتخرج لمكتبها تنهى بعض الاوراق وتذهب له ليمضيها تفتح باب المكتب وتجد الباب فحالة فوضى والاوراق جميعها على الارض.

نور: ده راح فين ده انت يا...
ويصمت بصدمه عندما تجده يصعد من اسفل ترابيزة الاجتماعات وهو عارى الصدر وجاكيته وقميصه على الكرسى والاريكه تلف وتعطيه ظهرها بخجل.

نور بغضب: ايه اللى انت عامله ده اتفضل البس هدومك حالا
سيف ببرود: بشتغل
نور بعصبية: البس هدومك
يرتدى قميصه
سيف: خلاص
تلف لتنظر له
نور: ايه ده
سيف بغضب: بشتغل دى شركه معقدة وانا مستقيل
نور: هههه هو في مدير بيستقيل اتفضل لما الورق ده وتعال ورينى وصلت لفين
تنحنى لتلم الورق معه ويلم هو الاخر
تجلس معه على الترابيزة
نور: ايه الشخبطه دى
سيف: انتى هتعترضى والله اسيبلك المكتب وامشى.

نور: انت بتهددنى ما تمشى ولا تطفش مع السلامه
سيف: كده طب انا ماشى واجى بكرة الاقى كل الشغل ده معمول وجاهز للامضاء بس
نور: ايه انت...
تصمت عندما تجده يسحب جاكيته ويخرج من المكتب تجلس بصدمه لتشتغل وحدها
تجد شخص يدخل عليها تنظر وتصدم عندما تجد...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة