قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الخامس والخمسون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الخامس والخمسون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الخامس والخمسون

معتز: انا لازم اسافر او اهرب من هنا قبل مايقتلنى
يتركه ويذهب
سيف: لو سمحتى هو الدكتور مقالش حاجه
الممرضه: كان عندها بليل تقدر تساله عن اذنك
يذهب للدكتور
الدكتور: حضرتك جوزها
سيف: اه
الدكتور: والله مخبيش عليك الحاله خاطرة وبليل كنت هتروح مننا بس الحمد لله انقذها فاخر لحظه واضح ان دعواتكم مستجبه.

يتذكر دعواته لها وان الله لم يرده بخيبه ابدا
سيف: متشكر.

يوسف: اسمعى سيف دلوقتى مشغول مع مراته عايزك المناقصه الجايه تضعيها منه بس بطريقه جديدة.

ليلى: حاضر
يوسف: مش عايزه يشك فيكى فاهمه
ليلى: مانا حاضر
يوسف: اه ومعتقديش اى صفقات جديده لو سالك ابقى قوليله محدش عايز يشاركهم فاى صفقاتك بعد الخساير اللى بتحصل.

ليلى: ماشى
يخرج لها اموالها وتذهب.

يخرج سيف من مكتب الدكتور ويصدم باسر
سيف بغصب: نعم
ملك: كنت عايزة اطمن على نور
سيف: نور فغيبوبه ومحدش عارف هتفوق امتى
ملك: ليه حصل ايه
سيف بحزن: نطت من الدور الرابع
ملك بفزع: يالهوى ليه
سيف: لما تفوق هتقولى وتقولك ليه
ملك: ربنا يقومها بالسلامه
سيف: يارب
اسر: الف سلامه عليها
سيف: شكرا
ويذهب لها ويتركهم.

اسر: وبعدان بقا
ملك: خلاص قولتلك مش عايزه
عمر: ياملك انتى اللى استفزتينى
ملك: والله ده ليه كنت نازله اتفسح انا كنت بشوف الانسانه اللى بتموت ومالها اهل
عمر: ليه فين جوزها واهله ماهم دول اهلها
ملك: وانا اهلها انا اختها صاحبتها
عمر: طب حقك عليا
ملك: لا حقى عليك ولا عليا متطلق ياسيادة الماذون
عمر: ياملك فكرى كويس مش سبب تافه نطلق عشانه
اسر: ملك...
لتقطعهم بعصبيه.

ملك: متخلى عندك دم وطلقنى هو ايه البعيد معندوش دم انا اصلا مش طايقه اعيش معاك
يصدم عمر من حديثها فهو يحبها كيف يبتعد عنها ليبقى مصيره كمصير صديقه اسر الذي يتألم لرؤية حبيبته لكن كرامته ورجولته تفضل بعدها عن ان يفقد ماتبقى من رجولته.

عمر: انتى طالق ياملك
ويخرج من الشقه بصمت.

يجلس معاها وهو يمسك يديها بين يديه ويدخل الدكتور عليه
سيف بفزع: خير
الدكتور: متخافش احنا هنفك الجبس بس
ليحرروا جسدها من جبس ذراعها وحزام رقبتها ويقف الدكتور يقف خياطه قدمها وهو مازال واقف بجانبها يمسك يديها.

الدكتور: اتفضل ارتاح
ويخرج ليعود ويجلس بجانبها.

سيف: نور بقالك 25 يوم هنا مش هتقومى بقا، طب انتى سامعنى. حاسه بيا، لا انتى لو حاسه بيا مش هتفضلى هنا انتى مبتحبش حبيبك يتعب، بس انا بموت والله بموت من غيرك. نور انا بقيت اصلى وبدعيلك وولادك على طول بيعيطوا عايزينك، وانا عايزك ومحتاجك، محتاجك جدا فحياتى مش عارف اعيش من غيرك، نور انا بنهار فبعدك، طب حركى صوابع فتحى عيناكى اى حاجه يانور، واحشنى حضنك وصوتك واحشتنى شقاوتك وواحشنى ضحكتك اللى بتقوينى، نور ليه عملتى كده، ليه يانور، ارحمنى انا بموت وانتى مش حاسه بيا.

ويسقط راسه فوق صدرها ليبكى بشدة ودموعه تبلل غطاءها
ليدخل الدكتور ويخبره بان يرحل ويخرجه من عندها.

يجلس اسر فغرفته وتدخل ملك عليه
ملك: اسر، اسر
وتجده شارد ويبكى
تجلس بجانبه وتهز كتفه لينتبه لوجودها ويمسح دموعه بسرعه
اسر: ايوة ياملك
ملك: انت لسه بتحبها بعد كل ده
اسر بابتسامه: اعمل ايه بقا فقلبى اللى مش عايز غيرها
ملك: بس هي لغيرك وام يااسر
اسر: انا عارف بس اعمل ايه
ملك: ربنا يصبرك ويشفيها ويرزق ببنت الحلال اللى ترياح قلبك
اسر: انتى هتشحتى عليا
ملك: ههههه لا ياخويا يلا عشان تاكل
اسر: يلا
ويخرج معاها.

مريم: سيف
سيف ببرود: نعم
مريم: ايه اللى عامله فنفسك ده ولادك بيخافوا منك الحق دقنك دى واعدل نفسك
سيف: انا مرتاح كده
ياتى انس وهو يركض ويضحك وريتاج تبكى وهي تركض
سيف: شوفيهم ياماما
ويذهب للاعلى ليرتدى ملابسه
وينزل
ترفع ريتاح له يديها بمعنى ان يحملها ليخرج وتبكى
يصل للمستشفى ويدخل لها ويضع قبله على راسها ويمسك يديها بيديه.

سيف: نور انتى واحشتنى اوووى عشان. عشان خاطرى الله يخليكى فوقى بقا فتحى عيناك، نور ولادك مشيوا مش عايزة تشوفيهم، طب مش عايزة تشوفنى موحشتكيش، ارحمنى بقا والله ماقادر استحمل اكتر من كده، عشان خاطرى انا تعبت...

ويقطعه دخول مجموعه من الدكاترة عليه
سيف بفزع: ايه
الدكتور: استاذ سيف كيف اووووى كده انت بتعذبها ارحمها
سيف بصدمه: يعنى ايه
الدكتور الاخر: يابنى انت حاططها على الاجهزة احنا بنسحب منك فلوس لكن هي عايشه بالاجهزة خلينها نشلها ونرحمها انت بتعذبها.

سيف بنرفزة وبكاء: تشلوا ايه لا مستحيل انتوا عايزين تموتوها وتاخدوها منى ده مستحيل.

الدكتور: يابنى حرام عليك اللى انت بتعملوا فيها انت بتعذبها لو بتحبها بجد ارحمها بقالها 9 شهور بتتعذب ارحم بقاها
سيف لو فضلت العمر كله كده انا جنبها انتوا مش لكم فلوسوك وبتاخدوها سبوهالى بقا
يشير الدكتور لرجل الامن ليمسك سيف بقوة
سيف بغضب وخوف: ايه انت بتعمل ايه
وينظر للدكاترة وهي تقترب منها.

سيف: لالااااااا لا والنبى سيبوها متاخدوش منى انت كده هتموتوا لااااااااا والنبى عشان خاطرى انا هديكم كل اللى عايزينوه بس سيبوهالى والنبى عشان خاطر ربنا متموتوهاش لا...

ويرى الدكتور يسحب منها التنفس الصناعى ويغلق انبوبه الاكسجين ويرفع الاجهزة عن جسدها لتطلق صفرتها ويستقيط الخط ليصرخ سيف بهستريه.

سيف: لاااااااااااااا نورررر متسبينيش...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة