قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الحادي والعشرون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الحادي والعشرون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الحادي والعشرون

يرى رجل يبيع بالونات يذهب ليشترى البالونات كلها
ياتى لها
نور: ايه ده
سيف: بلالين
نور: مانا شايفه بس ليه
سيف: مش عايزهم ارجعهم
يلف ليمشى تمسك طرف قميصه
نور بلهفه: استن بس انا عايزهم
سيف بسعادة: ماشى خديهم
وتاخدهم منه
ويعودوا للفندق
نور برقه: شكرا
سيف: على ايه
نور: على العشاء الجميل ده والبلالين
سيف: ههه مفيش شكر بينا يلا خشى نامى
نور: ماشى تصبح على خير
سيف: وانتى من اهله.

تدخل غرفتها وتغلق الباب ويدخل هو الاخر غرفته يجلس على السرير يتذكر ملامحها وابتسامتها بالبلالين.

يدخل اسر على ملك ويجدها قاعده على السرير تلعب فاللاب
ملك: في حاجه يااسر
اسر: اه هي نور فين بخبط عليها من امبارح مبتردش
ملك: نور سافرت
اسر بصدمه: سافرت فين وامتى ولوحدها كده
ملك: فين معرفش بس مش لوحدها مع سيف
اسر بغضب: سيف
ملك: اه ومن راي كده انساها احسن لمصلحتك لان نور مادام رفضتك استحاله تقبلك وكلنا عارفين انها وافقت عليك من الاول عشان جدتها وجدتها ماتت مفيش داعى انها تقبلك.

اسر: انتى بتكسرى الامل اللى جوايا
ملك: يااسر انت اخويا وانا خايفه عليك
اسر بنرفزة: مالكش دعوة
ويتركها ويخرج.

تستقيظ نور على صوت هاتفها وتنظر تجد اسمه تعتدل فجلستها
نور بصوت نايم: الو
سيف: انتى لسه نايمه ياهانم قومى يلا جهزى نفسك بسرعه وانزلى عالبحر
نور: حاضر
وتغلق معه وتقف تدخل الحمام تاخذ دوش وتغير ملابسها وترتدى فستان نبيتى فابيض وتلف حجابها وتنزل تجده يجلس على الصخور امام البحر
نور: صباح الخير
سيف: قولى مساء الخير الساعه 3
نور: معلش اصل نمت متاخر
سيف: اممم طب يلا
نور: على فين.

سيف: هعزمك على الغداء بس من ايدى
نور بدهشه: انت بتعرف تطبخ ده انت قطعت القوطه...
سيف: اولا انا طباخ شاطر وانتى اللى هتحكمى
نور بابتسامه: ماشى
تمشى بجانبه ويصلوا امام البحر
نور: فين الاكل ده احنا على البحر
سيف: شايفه اليخت ده
نور بصدمه: اوعى تقول هنركبوا انا بخاف
سيف: هههههه متخافيش مش هرميكى فالمياة
نور: لا بجد انا بخاف
يقترب منها بحنان: متخافيش انا معاكى
نور بخجل وتنظر للارض: ماشى.

يمسك يديها لتخجل وتتورد خدودها ويصعدوا لليخت
نور: هو محدش هنا
سيف: لا
نور: ربنا يستر من جنانك ده
سيف: هههههه اه فعلا انا مجنون طول عمرى بيقولولى كده
نور: هههههه وجاى تطلعه عليا
سيف: انتى وحظك
تجد ترابيزة عليها اكل جاهزة وعصير
نور: ده اللى من ايدك وانا هعرف منين افرض اشتريته بقا وبتضحك عليا
سيف: ههههههه خلاص هعشيكى بليل وهطبخ قدامك
نور: ماشى
تجلس تاكل معه
نور: تسلم ايدك الاكل حلو
سيف: بالف هنا.

تنهى اكلها وتتركه يكمل اكله وتقف على اليخت تنظر للبحر وتشرد فوجعها وتتذكر لحظاتها مع جدتها وتبتسم بوجع تفوق من شرودها على صوته وتجده واقف بجانبها
سيف: سرحانه فايه
نور: مفيش
سيف: اممممم عينى فعيناك كده
تبتسم وتنظر له ليتبادلوا النظرات بصمت تخجل وتبعد نظرها عنه وتنظر للبحر وهو مازال ينظر لها ويتأملها
سيف بحنان: انتى لسه تعبانه صح ولسه بتعيطى قبل متنامى
نور: وعرفت ازاى
سيف: لوحدى بس صح.

نور: انا بقيت لوحدى عارف بفكر اتجوز اسر على الاقل مش هبقى لوحدى
سيف بصدمه: وجوازك من اسر مش هيخليكى وحيده
نور: لا
يصمت ولم يجيب عليها
نور: سكت ليه
سيف: هقولك ايه وانتى كده كده بتفكرى بطريقه غلط ليه مفكرتيش تدور على الحب عشان متفضليش لوحدك
نور: ههههههههههه حب حب ايه يعنى همشى اقول لكل واحد اقبله حبنى الحب هيجى لوحده. من غير انذار ولا غيره
سيف: وانتى مش لاقى حد يحبك او يهتم بيكى غير اسر.

نور: انت شايف حد غيره لو شايف قولى
سيف: شايف...
وقبل ان يخبرها بحبه يرن هاتف وتجيب
نور: ايوة ياملك، وانتى كمان وحشتينى. تمام الحمد لله، لسه مش عارفه بس قاعده شويه، بفكر، ماشى، سلام
يصل اليخت للشاطى ينزل ويتركها تتحدث فالهاتف وتنزل خلفه
سيف: انا هطلع الاوضه اجيب حاجه
نور: ماشى
يصعد ويتركها ويرن هاتفه ويجد والده
محمد: ازيك
سيف بوجع: كويس
محمد: مالك
سيف: هو انا وحش اوووى كده
محمد: ليه بتقول كده
سيف: عادى.

محمد: هو مفيش جديد
سيف: لا بتفكر تتجوز اسر
محمد: ليه انت مش عارف تحتويها وتخليها تحبك
سيف: معرفش انا قاعد هنا بعمل كل حاجه ترضيها وهي ولا هنا
محمد: طب مترجع
سيف: لا لسه شويه
محمد. : ماشى
سيف: سلام بقا وسلملى على ماما
ويغلق معه.

تجلس على الرمل امام البحر تفكر فمستقبلها
نور: كل الناس بتقع بس مينفعش استسلم لحزنى لازم اقف واكمل حياتى لازم اقف وادور ادور على الحب الانسان اللى انا احبه مش هو يحبنى لازم ادور على مكانه وتريقه فشغلى وادور على صحاب ادور على احلامى واهداف
يقطع شرودها وتفكيرها صوت شباب يقتربوا منها تقف وتبعثر ملابسها من الرمل وتتجاه نحو الفندق وتتحرك خطوتين ليمسك معصمها شاب منها
الشاب: القمر قاعد لوحده ليه.

تصفعه بقوة على وجهه
لينظر لها بغضب لترتجف من الخوف وتمشى وتشعر به خلفها لتسرع فمشيتى وهو مازال خلفها لتركض بسرعه...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة