قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية خدعة إبليس للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والخمسون والأخير

رواية خدعة إبليس للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والخمسون والأخير

رواية خدعة إبليس للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثاني والخمسون والأخير

نظرت مليكة إليهم بضيق و فتحت سيارتها لكي تذهب اوقفها أيهم قائلا: -مش هتسلمي عليا
التفتت مليكة إليه و قالت: -مليش لأزمة، أختك و مراتك جنبك
-ما انتي اختي برضو
ادمعت عيناها و قالت: -فعلا بأمرة انك حتى مسالتش عني
ضمها أيهم إليه و قال: -حقك عليا يا كوكي
حاوط وجهها بيداه و قبل جبنها و قال: -خليكي معانا بقا و بعدين هنروح كلنا
-بس...
قطعها أيهم وقال: -كلنا بنغلط يا مليكة.

خرج محمد من الصيدلية و سلم على أيهم قائلا: -حضرنا كل حاجه فوق
ابتسم أيهم و قال: -سيف فوق
-اها و انا طلبت الاكل و هو على وصول، رهف و ايمان كانوا ناقصلهم شوية و يكلوني
-حلو خدهم على فوق و انا جاي وراكم
تعجبت مليكة و قالت: -انت عامل ايه؟
-و لا حاجه سيلين ليها شقة هنا و الصيدلية كمان فأنا اشتريت العمارة و خليت سيف يظبط الرُف
تنهدت مليكة و قالت: -اممم طيب انا همشي بقا
-يالا يا مليكة اطلعي متقرفنيش بقا.

صعدوا خلف محمد
سيلين بتعجب: -ايه دا؟
ابتسم سيف و قال: -يا دوب لسه العاملين مخلصين امبارح و انا انهاردة جبت الفرش، ايه رايك يا سيلي
ابتسمت سيلين و قالت: -بصراحة تحفة بس ازاي؟
-العمارة بتاعتنا بقا
رهف بدهشة: -ايه دا بجد؟!
رد سيف قائلا: -اهاا
نظرت ايمان إلى محمد و قال: -بقى انت مجوعنا عشان كدا ماشي يا محمد
ابتسم محمد و قال: -ما هو عشان انول الرضا بقا
سيلين بتساؤل: -معندناش بنات للجواز يا حبيبي.

-ملكيش دعوة يا ستي، العروسة موافقة
نظرت له رهف و قالت: -دا مين العروسة بقا؟
محمد بضيق: -انتم بتحفلوا عليا بقا
صعد أيهم و مليكة، اقترب محمد منه و قال: -كل حاجه تمام يا باشا، بس كنت عايز اقولك على حاجه كدا
-أمم
-طالب القرب منك يعني و اكمل بتوتر يعني لو ينفع
رتب سيف علي كتفه و قال: -اجمد يالا كدا
تحمم محمد و قال: -معجب برهف يعني و...
صمت محمد و انتظر إجابته.

ابتسم أيهم و قال: -اولا رأي العروسة و بعد كدا الفرح و الشقة عليا
ابتسمت رهف بخجل و توترت قليلا و قالت: -موافقة
زغرطت ايمان و باركت لها قائلة: -مبروك يا قلبي
و كذلك سيلين و قالت: -مبروك يا قلبي بس انا مبعرفش ازغرط بقا
ابتسمت رهف و قالت: -مش مهم ايمان موجودة
اقتربت مليكة منها و قالت: -الف مبروك يا حبيبتي
نظرت رهف إلى أيهم و قالت: -بس ماما ممكن
عناقها أيهم و قال: -طالما انا وافقت خلاص متقلقيش من حاجه.

ابتسمت رهف و قبلت وجنته بخفة و قالت: -ربنا يخليك ليا يا حبيبي
نظر محمد لهم و قال: -طب ايه؟
نظر له أيهم و قال: -لما تتجوزوا يا عسل
أبتعد أيهم عنهم قليلا و أخذ سيلين على جنب و قال: -مالك؟
-مفيش تعبت شوية عادي يعني
-ونبي؟
-بصراحة كدا يعني انا حامل
نظر لها أيهم و قال: -عرفتي امتى؟
-امبارح و قولت اقولك انهاردة
ابتسم أيهم و قبل جبنها و قال: -مبروك يا حبيبتي
-بجد فرحان؟
-اها والله، اتمنى انها تكون بنت قمر زيك.

ابتسمت سيلين و قبلت وجنته و قالت: -بحبك
اقتربت مليكة منهم و قالت: -أيهم الاكل جهز
نظر أيهم اليها و قال: -مش ناويين تتصالحوا
سيلين بضيق: -انا مش مخاصمة حد
مليكة باقتضاب: -و لا أنا
تنهد أيهم و قال: -ربنا يهدي بقا، هتبقى عمتو لمرة التانيه
ابتسمت مليكة و قالت: -مبروك يا حبيبي، لو طلعت بنت سميها مليكة
-حاضر
نظرت مليكة إلى سيلين و قالت: -انتي اللي كنتي قايله انك لما تكبري و تخلفي بنت هتسميها على اسمي.

ابتسمت سيلين و قالت: -اها قولت كدا
اقتربت مليكة منها و قالت: -اسفه على كل حاجه يا سيلين و بعد ذلك عناقتها، بادلتها العناق و ذرفت دمعة من عيناها
ابتعدت عنها و قالت: -الأكل هيبرد يا جماعه
ذهبت مليكة و تركتهم، نظرت سيلين إلى أيهم و امسك بيده
اقترب إياد منهم و قال: -لين يالا عشان تأكلي
حمله أيهم و قال: -و انا مليش اكل
-لا انت خدت لين مني
ابتسم أيهم و قبل وجنته و قال: -لا لين هي اللي خدتني.

ابتسمت سيلين و قالت: -انا برضو
-اها انتي، قولتلك ناخد إياد قولتي
إياد بحزن: -بجد يا لين
-لا والله
أبتسم أيهم و قال: -انا كداب يعني
صمتت سيلين و قالت: -طب انا جوعت بقا و عايزة اكُل
قربها أيهم منه و قال: -و انا كمان
-أيهم اتلم الولد يقول عليك
قبل شفتيها برقة و قال: -هيقول عليا بعشق أمه
ابتسمت سيلين و ذهبت خلفه ليجلسوا حول الطاولة بجوار الباقية...

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة