قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

سمعوا صوت طلقة دوت في المكان كله. و الكل بدأ يسأل مين اللي مات.
جنون وقعت في الارض...
ادهم: اهدي يا جنون متخافيش.
جنون كانت قاعدة في الارض تايهة مش قادرة تتحرك جسمها سايب.
و القوات بدأت تدخل المستشفي و بعدها بدقيقتين كنان خرج.
ادهم: جنون.
جنون رفعت رأسها و شافت كنان قامت بسرعة و جريت عليه حضنته جامد...
كنان: انا كويس متخافيش...
جنون: متأكد؟!
كنان: اه يا روحي.
ادهم: خلاص يا بت سيبيه هيموت.

كنان: سيبيها يا ابني ده حضن مش هلاقيه كل يوم انا.
جنون: عيال رزلة.
جنون مسكت في ايد كنان و دخلوا المستشفي.
جنون: احكيلي حصل ايه؟!
كنان: متشغليش بالك انا كويس.
جنون: مش بسأل عنك بسأل حصل ايه فوق مع الراجل.
كنان: الشخص ده اساسا غلبان و حد قتل باباه و مرضيوش يودوا ليه اي تعويض و سكتوا علي الموضوع هو كان جاي ينتقم بس اتكلمنا. بس حاول يهاجمني تاني ضربته رصاصة في رجله بس.
جنون: هيأخدوا افادتك صح؟!
كنان: اه.

ادهم: هروح ابص علي مريضة عندي.
جنون: و احنا رايحين ل ندي اخت كنان.
ادهم: تمام.
كنان و جنون راحوا لاوضة ندي و دخلوا.
ندي(بدموع): كنان.
كنان حضن ندي جامد و باس رأسها.
كنان: انا اهو يا روحي متخافيش معاكي.
جنون: ندي معلش هنتكلم معاكي شوية، ايه السبب يا ندي؟!
الباب خبط.
ادهم: يا مزتي.
ادهم(باحراج): ايه ده؟!
جنون: هي دي اللي انت بتتكلم عنها؟!
ادهم: هي دي اختك يا كنان؟!
كنان: ايوه ندي اختي.

ادهم: انا هو الدكتور بتاعها.
ندي: عايزة اروح يا كنان.
ادهم: عادي برضو روحي و ابقي اجيلك جلسة كل يومين.
كنان: نبقي نتكلم بعدين يا ادهم.
ادهم: تمام.
جنون: ها يا ندي ردي حصل ايه؟!
ندي بصتلهم هما التلاتة و خدت نفس عميق و حكت حكاية سعيد كلها...
التلاتة كانوا مصدومين من الحكاية و ساكتين.
جنون: احم خلاص يا روحي ارتاحي دلوقتي و احنا بكرة ان شاء الله هنرجعك البيت.
ندي: تمام.

كنان: باي يا حبيبتي. خلي بالك منها يا ادهم.
ادهم: تمام انا بايت في المستشفي.
جنون: باي يا حبيبي باي يا حبيبتي.
كنان و جنون خرجوا ركبوا العربية و ادهم بص علي ندي و مشي.

-في مكان تاني...
في بيت جنون...
داليا: نورت يا اوبي نورت.
اوبي: بنور حضرتك يا طنط.
داليا: شجن خارجة لحظة واحدة.
اوبي: و لا يهمك.
شجن: مساء الخير.
اوبي: مساء النور.
داليا: عن اذنكوا هروح اشوف جورچ شوية باله كتير مختفي.
شجن: ماشي يا ماما.
اوبي: عاملة ايه دلوقتي؟!
شجن: الحمد لله. اسفة اني مروحتش الشركة.
اوبي: لا و لا يهمك. كنت عايزك في موضوع بخصوص الشركة.
شجن: قول.

اوبي: بصي يا شجن مضمنش انا تصرف و اخلاق كل العملاء علشان كدة هتقعدي من الشغل لغاية ما اكون نفسي و اعمل شركة خاصة بيا و بيكي.
شجن(بحدة): انت بتقولي الغي شخصيتي.
اوبي: اكيد مش كدة يا حبيبتي اسمعيني اللي حصل المرة دي ممكن يحصل مرة تانية و يبقي في تطور خليكي في البيت لغاية ما نتجوز و أبني شركتي بنفسي و تبقي بتاعتي انا و انتي.
شجن: بس لا برضو يا اوبي. انا بحب الشغل.

اوبي: يا روحي انتي ملكة اقعدي في البيت هانت قربنا نتجوز ان شاء الله.
شجن: يا اوبي.
اوبي: يا حبيبتي يا روحي افهميني بس انا بعمل ل مصلحتك، و خايف عليكي و غيران.
شجن: هفكر يا اوبي.
اوبي: تمام. خلي بالك من نفسك.
اوبي قام باس رأس شجن و مشي.
عند داليا.
داليا راحت ل بيت جورچ و خبطت الباب.
جورچ: حاضر جاي.
جورچ: طنط داليا.
داليا: ازيك يا حبيبي عامل ايه؟!
جورچ: الحمد لله اتفضلي خشي.
داليا دخلت و قعدت مع جورچ.

داليا: مالك مختفي ليه كدة من الوسط؟!
جورچ: شغل بقي.
داليا: عليا انا يا جورچ.
جورچ عيط و حط رأسه علي رجل داليا.
جورچ: مخنوق اوي اني زعلت مني جنون و طردتها من بيتي و هي ملهاش ذنب كنت خايف عليها بس.
داليا: جنون هبلة و هتسامحك.
جورچ: جنون مش كدة.
داليا: بقت كدة من ساعة ما حبت لا حبت ايه عشقت كنان.
جورچ: بجد خلاص جنون حياتها مستقرة.
داليا: لا امه هي المشكلة.
جورچ: هتتحل هتتحل.

جورچ: انا قربت اتجوز. عرفت بنت و اتعرفنا و هنتجوز قريب.
داليا: ربنا يفرحكم با رب.
جورچ: شكرا يا طنط.
داليا: انت ابني ياض اسكت.
جورچ: ينفع اجي النهاردة عندكوا؟! اعتذر ل جنون.
داليا: ده بيتك يا اهبل يلا امشي انا دلوقتي.
جورچ: باي.
داليا: باي.

-في مكان تاني...
في المبني.
شهاب: سجي ممكن لحظة؟!
سجي: تمام.
شهاب: هو انتي مش بتحبيني يا سجي؟!
سجي بصت في الارض و سكتت.
شهاب: وصلي الرد يا سجي.
شهاب: اسف اني تدخلت في حياتك و وديت ل نفسي مساحة زايدة.
سجي رفعت رأسها بصتله بصدمة و هو سابها و مشي.
سجي: يا اهبل انا بموت فيك الله.
سجي راحت تكمل شغلها.
علي: قلبي يا رب حب يا رب.
نور و تامر قاعدين عمالين يضحكوا علي علي. و عطر محرجة...

علي: السود عيونه شغلوني عيونه.
عطر: اللهم طولك يا روح.
علي: قلبي يا ناس قلبي يا رب حب يا رب.
عطر: لا انت فظيع مش طبيعي اوووووف.
عطر سابتله الاوضة و مشيت.
تامر مات علي نفسه من الضحك اول ما عطر مشيت.
تامر: لا مش قادر.
نور: انت ايه يا ابني انت مسخرة و ربي.
علي: بحبها اعمل ايه الله؟!
تامر: ربنا يكون في عونها.
علي: بتحبني برضو موتوا من الغيظ.
نور: اهبل ده اوي...
تامر: اوي يا بنتي.
جنون: ضحكوني معاكوا.

كنان: دايسة في اي حاجة انتي.
جنون: بطل يا رزل.
تامر: علي زهق عطر في عيشتها.
علي: ده حب علفكرة.
كنان: و لا يهمك يا ابني حب براحتك.
جنون: في اي جديد؟!
نور: لا.
لقوا الباب بيتفتح و جنون كانت واقفة وراه.
جنون(بوجع): آآه.
فارس: اسف يا جنون اسف.
كنان: مالك يا ابني؟!
فارس: التسليم كمان ساعتين.
فارس: هلحق اروح اجهز و كمان شذي و اياد جايين في السكة يلا.
جنون: هروح انا يلا.
و كل واحد راح لاوضة الملابس يغير هدومه.

عطر: نفسي اخلص منه اوف.
جنون: مالك يا سجي ساكتة؟!
سجي: لا مفيش بس فكريني اقولك حاجة بعد المهمة.
جنون: طيب يا روحي.
البنات لبست بنطلون جينز طويل و فوقه تيشيرتات ملونة كل واحد لون
1-جنون لبست تي شيرت اسود و فيه رسمة اسد باللون الابيض و كان التي شيرت لغاية قبل الركبة و مفتوح من الجمبين ب ¾ كم و عملت شعرها علي شكل ديل حصان. و لبست كوتشي ابيض.

2-سجي لبست تي شيرت باللون الابيض بكم قصير لغاية الخصر و لبست كوتشي اسود في ابيض.
3-عطر لبست تي شيرت باللون الاحمر بنص كم لغاية الخصر و كوتشي اسود.
4-شذي لبست تي شيرت باللون الاصفر في اسود طويل لبعد الخصر بشوية و لبست كوتشي ابيض.
5-نور لبست تي شيرت باللون الابيض في اسود و كوتشي اسود...
جنون: انا جهزت.
شذي: و انا.
جنون: هشوف الباقي خلص و لا ايه؟!
جنون خرجت قابلت الشباب.
جنون: كويس خلصتوا. فين كنان؟!

اياد: حبيب القلب قال هيلبس بعدنا.
جنون: طيب. و احترم نفسك علشان مفضحكش قدام مراتك.
اياد: الله يخرب بيتك.
جنون راحت ل كنان في الاوضة و فتحت الباب.
جنون(بصدمة): كنان؟!
كنان: اطلعي يا جنون.
جنون قربت من كنان و حطت ايديها علي جسمه...
جنون: انت مقولتش ليا انك مجروح.
كنان: علشان حاجة بسيطة يلا امشي جاي وراكي.
جنون: استني بقي و اسكت.
جنون جابت علبة الاسعاف و بدأت تطهر الجرح بتاع كنان.
جنون: محتاج خياطة.

كنان: هخيطه انا.
جنون: لا هعمله.
جنون خيطت الجرح ل كنان و حطت لازق طبي.
جنون مسكت كنان من ودانه اللي اتصدم من حركتها.
جنون: بعد كدة لو محكتش ليا هضربك.
كنان: خلاص يا هبلة بس ابعدي.
جنون: عيل رزل.
كنان لبس التي شيرت بتاعه و مسك ايد جنون و خرجوا.
جنون: زي ما اتفقنا يا جماعة مش عايزينهم ميتين اهم شخصين في الموضوع كله الكبار فاهمين...
الكل: فاهمين.
جنون: يلا.

و الكل بدأ يلبس سماعة البلوتوث و يجهز شنطة المعدات بتاعته و ركبوا العربيات...
و بعد فترة وصلوا للمكان المطلوب.
كنان: فارس و نور انتوا هنا...
نور: تمام.
و الكل بدأ يتسحب و يأخد مكانه و شايفين و هما بيبتادلوا الاسلحة و حصل ضرب نار بين الطرفين.
علي: خليك مكانك اقف.
علي لقي حد بيخنقه من ورا بسلسلة حديد و مكنش قادر يأخد نفسه. جنون جت و ضربته علي رأسه و قتلت اللي قدامها.
جنون: انت كويس؟!

علي قعد يكح كتير و مكنش قادر يأخد نفسه.
جنون: قوم معايا.
جنون سندت علي و مشيت بيه.
علي(بتعب): حاسبي.
جنون ضربت نار و راحت ل مكان فارس و نور.
فارس: علي.
فارس نزل خد علي من جنون.
جنون: يلا بسرعة.
سجي: شهاب حاسب.
شهاب مسمعش كلام سجي و كمل ضرب و مكنش واخد باله من اللي وراه. سجي جريت عليه و زقته و ضربت نار.
سجي: عيل غبي و حمار.
سجي سابته و راحت تكمل ضرب...
كنان: اياد خلي بالك هما مستخبين ورا العربيات.

اياد: طيب ماشي انت من هنا و انا من هنا.
كنان و اياد لفوا للعربية من ورا لقوا الشخصين اللي مطلوبين قاعدين في الارض.
اياد: قوم قوم.
كنان مسك واحد و اياد مسك واحد.
كنان(بصوت عالي): وقفوا ضرب.
الكل وقف و الرجالة بصت للكبار بتاعهم و حطوا رأسهم في الارض.
جنون(بصريخ): كنان.
كنان لقي شخص بيضربه بحاجة علي رأسه وقع علي الارض، و بدأت رجالة كتير تيجي و حاوطوا الفرقة كلها.
شخص: نزلوا سلاحكم...
جنون: سيبوني اروح اشوفه.

رجل المافيا: لا.
جنون(بزعيق): ده جوزي مش سامعني جوزي لازم اروح اشوفه.
شهاب: اهدي يا جنون اكيد كنان بخير متقلقيش.
الارهابي: اقتلوهم.
جنون: عايزة اروح اشوف جوزي لاخر مرة.
اياد: شذي انتي عارفة اني بحبك صح...
شذي(بدموع): و انا كمان يا اياد.
نور: ممكن نموت فعلا؟!
تامر: الاعمار بيد الله.
نور: و نعمة بالله.
جنون: طب اقتلوني بس عايزة اشوف جوزي لاخر مرة ارجوك.
جنون مشيت راحة ناحية اتجاه كنان.

الارهابي(بصوت عالي)اقفي مكانك.
جنون(بحدة): طالما كدة ميتة و كدة ميتة يبقي اموت جمب جوزي.
رجل المافيا: اقتلوهم حالا.
الرجالة بدأت توجه مسدساتها ناحية الفرقة بس حصل ضرب نار تاني خارجي.
جنون جريت علي كنان حاوطته بأيديها.
جنون: اسفة.
الكل لاحظ تدخل غريب...
سيف: انتي كويسة؟!
جنون بصتله بصدمة و بعدها بصت ل كنان.
جنون: ايه اللي جابك هنا؟!
سيف: ده مش مهم يلا.
جنون قامت بغضب وبصت ل سيف.

جنون(بعصبية): ليه عايز تتدخل في حياتي بشتي الطرق ابعد عني بقي يا شيخ، ايه بقي مش مكفيك زمان جاي تخلص مني دلوقتي.
جنون: مش محتاجة مساعدتك.
جنون: شهاب ساعدني علشان ننقل كنان.
جنون: الباقي يجهز العربيات هنتحرك.
جنون: اللي انت عملته مش هيخليني اسامحك و لا هيخفف عنك العقاب.

جنون شالت كنان هي و شهاب و كانوا هيخرجوا من المخزن اللي هما فيه بس سمعوا صوت ضرب نار. جنون لفت رأسها لقت سيف بيقع في الارض جنون اتصدمت جدا و فتحت عينيها علي اخرهم و وقفت مكانها عقلها توقف عن التفكير.
جنون سابت كنان و جريت علي سيف حطت رأسها علي رجلها.
جنون: فتح عينك يلا بلاش تستعبط.
جنون(بحدة): قوم يلا انت مبتسمعش الكلام ليه.

واحد: ابعدي انتي اساسا السبب هو بيحاول يعمل كل حاجة لسعادتك و لحمايتك و انتي بترفضيه دايما.
جنون(بحدة): ابعد عني و اتصل بالاسعاف لجوزي و ليه.
باقي الفرقة جت و بعدها الاسعاف جت و نقلت كنان في عربية و سيف في عربية و جنون كانت واقفة بين العربيتين محتارة تركب اي واحدة.
اياد: يلا اركبي مع ابوكي كلنا مع كنان.
جنون: بس.
اياد: كنان لو كان هنا كان هيقولك اركبي معاه يلا.

جنون ركبت مع سيف. و نور ركبت مع كنان و الباقي في عربيته و راحوا للمستشفي.
دخلوا سيف العمليات اما كنان الاسعاف.
و بعد فترة عائلة جنون و عائلة كنان جت.
جهاد(بعصبية): ايه اللي حصل لابني؟!
فارس: اهدي يا طنط هو.
جهاد(بعصبية): انتي يا حيوانة اللي عملتي كدة صح.
جنون: لو سمحت احترمي نفسك.
جهاد راحت علي جنون مسكتها من شعرها و خربشت وشها و الكل تدخل و بعدوها عنها بصعوبة.

جنون(بحدة): قسما بربي لو مكنتيش ام كنان و ست كبيرة كان زماني قتلاكي و محدش عرف طريقك.
داليا: اهدي يا حبيبتي، هما دول انواعها.
اوبي: ممكن نسكت شوية و نطمن عليهم.
اياد: جنون لسة مخرجوش من العمليات.
جنون: طيب.
شذي: هو مش باباكي ميت ازاي؟!
داليا(بصدمة): هو سيف في العمليات يا جنون؟!
شجن: بابا!
جنون: ايوه.
ادهم: بابا مين يا بنتي انتي.
جنون: ابوك عايش يا ادهم و بعدين نبقي نشرح دلوقتي نطمن علي كنان و سيف الدين.

فريد: ممكن نهدي شوية و مينفعش كدة احنا زاحمين المكان علي الفاضي روحوا ارتاحوا.
جنون: الكل يروح خلاص.
اياد: طيب يلا يا شذي.
شهاب: اشوفك بعدين باي...
و الكل مشي الا عائلة جنون و عائلة كنان...
جنون: امي روحي.
داليا: هطمن عليهم وامشي.
شجن: هروح اشوف الدكتور خرج و لا لا.
شجن راحت لقت الدكتور هيخرج نادت جنون.
الدكتور: تقربوا ايه للمريض؟!
جنون: اعتقد مش وقته هو اخباره ايه؟!
الدكتور: مين هنا اسمها جنون؟!

جنون: انا ليه في حاجة؟!
الدكتور: كان طول ما هو تحت تأثير البنج بيذكر اسمك.
جنون: احواله ايه يا دكتور؟!
الدكتور: الحمدلله بخير محتاج رعاية.
جنون: تمام شكرا.
نقلوا سيف اوضة عادية و داليا و ادهم و شجن دخلوا ليه...
جنون(بعصبية): هما اتأخروا كدة ليه؟!
اوبي: اشعة و تصوير مقطعي و حاجات كتير قالوا هيعملوها.
الممرضة: المريض فاق تقدروا تخشوا تشوفوه هو بخير.
جهاد: البت دي مش هتخش.
جهاد و فريد و اوبي دخلوا ل كنان.

كنان: جنون كويسة؟!
جهاد(بعصبية): فكر في نفسك الاول.
فريد(بحدة): جهاد.
كنان: هي فين؟!
اوبي: بره مستنيانا نخرج و هي تخش.
كنان: مستنين ايه؟!
فريد(بضحك): دي لحست مخك كله يا كنان.
كنان: هو بقي فيا مخ حتى.
جهاد(بعصبية): خليها تنفعك بقي.
جهاد سابتهم و مشيت و فريد و اوبي خرجوا...
اوبي: طردنا علشانك...
جنون ابتسمت بتوتر و بعدها دخل ل كنان و قربت منه.
جنون: الف سلامة عليك.
كنان: الله يسلمك.
كنان: ايه اللي في وشك ده؟!

جنون: خرابيش بسيطة متأخدش في باالك طمني عنك اهم حاجة.
كنان: انا كويس بيكي. بس فيكي حاجة؟!
جنون: سيف خد رصاص و دخل العمليات.
كنان: سيف مين؟!
جنون(بخفوت): بابا.
كنان: اه و ده ايه اللي حصله؟
جنون حكت ل كنان اللي حصل...
كنان: اطمنتي عليه؟
جنون: الدكتور طمني عليه.
كنان: طيب بس برضو روحي اطمني عليه.
جنون: حاضر يا كنان...
كنان: اخيرا سمعتي كلامي ل مرة واحدة في حياتك.
جنون: علشان تعرف غلاوتك عندي.

كنان مسك ايد جنون وباس باطن ايديها...
كنان: ايوه كدة وحشوني اوي غمازاتك.
جنون: اعمل ايه يعني؟!
كنان: اضحكي علطول.
جنون: و الناس تقول عليا هبلة.
كنان: هو حد قالك تضحكي للناس اضحكيلي انا علطول.
جنون: حاضر يا مجنون.
كنان: بحبك اوي يا جنون.
جنون: مش يلا بقي قوم كدة اعدل هدومك علشان تروح.
كنان: يا ربي عليكي يا جنون اقتل نفسي.
جنون: بعد الشر و يلا بقي يا حبيب.
جنون: طب علشان تصرفاتك دي مش هكمل الكلمة.

كنان: يا رزلة.
جنون قومت كنان و عدلتله هدومه و خرجوا.
فريد: هتروح؟!
كنان: نطمن علي ابو جنون الاول.
و راحوا كلهم لاوضة سيف و دخلوا.
كنان: ايه الاخبار؟!
داليا: لسة مفاقش.
جنون: طب مش يلا في هنا ممرضين هيهتموا بيه.
الكل قام و ركب عربياته و وصلوا ل بيت جنون...
كنان(بهمس): ما تخليك جدع و انزل اقنع امها.
فريد: هحاول طيب.
جنون: يلا عن اذنكوا.
كنان: استني.
جنون: ايه؟!
فريد نزل و وقف اتكلم مع داليا...

فريد: احم كنت طالب منك طلب.
داليا: اتفضل.
فريد: كنان يعني كان عايز جنون تبات معاه يعني خلاص مفيش داعي للانتظار.
داليا: بس مينفعش لازم فرح و كمان ابوها في المستشفي.
فريد: خلاص تيجي تعيش معانا مؤقت و كمان لازم تعتني ب كنان برضو.
جنون: ابوك بيقول ايه لامي؟
كنان: هنشوف.
جنون فضلت هي و كنان و اوبي و شجن و ادهم يتكلموا. و بعد فترة لقوا داليا خارجة بشنطة هدوم.
جنون: في ايه يا امي؟!
داليا: روحي مع جوزك اهتمي بيه.

كنان: و ربي انتي احلي طنط داليا في الدنيا و ربنا.
جنون: اينعم مصدومة بس.
ادهم: موافقة يلا غوري...
جنون: طيب، بس هو بالكتير اسبوع هيكون جرحه خف بس كدة.
كنان: معنديش مانع.
كنان و جنون و فريد و اوبي ركبوا العربية و راحوا علي الفيلا...
جهاد(بعصبية): جايبينها ليه هنا؟!
فريد قرب من جهاد و حط ايده علي كتفها.
فريد: العصبية الزيادة هتتعبك اكتر.
فريد: يلا يا ولاد علي اوضتكم.

كل شخص طلع علي اوضته و جنون اترمت علي السرير.
كنان: قومي بس غيري هدومك و بعدها نامي شكلك تعبان...
جنون: طيب.
جنون خدت هدوم ليها و غيرت هدومها.
جنون لبست بنطلون بيچ لغاية الركبة و فوقه تي شيرت اسود بحمالة رفيعة علي الكتف و سيبت شعرها.
جنون: هتنام؟!
كنان: ايوه يا حبيبتي.
جنون: بطل تقول الكلمة دي.
كنان: انتي حبيبتي من هنا لاخر العمر.
جنون: توبة توبة.
جنون فردت جسمها و كنان جه جمبها و حضنها.
تليفون جنون رن.

كنان: اوف مش وقته.
جنون: لحظة يا حبيبي.
جنون فتحت الخط.
جنون: الو يا حازم.
حازم: فاضية يا جنون؟!
جنون: قول عايز ايه؟!
حازم: في حاجة هتصدمك.
جنون: مبحبش الالغاز قول.
حازم: -----------------------------...
جنون اتصدمت و بصت ل كنان بصدمة و فضلت ساكتة لمدة دقيقة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة