قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي عشر

الكل مشي و ركب العربيات و سابوا عربية ل جنون و كنان. جنون كانت لسة هتتحرك بس لقت حد بيشلها من علي الارض و حط ايده علي بوقها و استخبي...
جنون بدأت ترفص رجليها و تضرب الشخص اللي شايلها بكوعها...
كنان(بهمس): هشششششش اهدي انا كنان.
جنون: و ليه شايلني كدة؟ نزلني.
كنان: هششش اهدي.
كنان نزل جنون و خباها و شاور ليها علي حاجة.
جنون: طب و فيها ايه ان الشرطة هنا؟

كنان: مشكلتين في يوم واحد تلفت الانتباه يا استاذة يا ذكية.
جنون: اه صح، طب يلا نهرب.
كنان: الصبر يا رب...
جنون و كنان مشيوا و حاولوا يتصرفوا بطبيعية و جنون كانت بتبص وراها...
جنون(بصريخ): آآه.
كنان: هششش خلاص اهدي.
جنون(بعصبية): انت مش وراك غير هش خلاص اهدي...
جنون(بوجع): اه...
جنون(بصدمة): عاااااااا الكعب اتكسر...
كنان: هتعرفي تمشي؟
جنون: ها اه اه...
كنان: طب اسندي علي ايدي.

جنون مسكت في ايد كنان و بدأت تمشي بس كانت هتقع لقت كنان شالها بسرعة بين ايديه...
جنون: بتعمل ايه؟ لا مينفعش.
كنان: ايه هو اللي مينفعش؟
جنون: بعد اذنك يا كنان نزلني مينفعش.
كنان: مبدأيا انا راجل و واجب مني مساعدتك كونك ست. ثانيا انا قائدك و بنشتغل مع بعض و واجبي برضو كزميل اني اساعدك. ثالثا انتي مراتي حتى لو علي ورق بس.
جنون(لنفسها): يا الله اول مرة يكون عاقل و رزين كدة، يا رب يفضل كدة علطول.

جنون: بس انت قولت عليا اني واحدة زبالة و رخيصة برضو عايز تساعدني.
كنان داس جامد علي خصر جنون و حضنها اكتر و جنون حاوطته بأيديها حوالين رقبته.
بعد فترة.
جنون: كنان خلاص يا كنان انت شكلك تعبت.
كنان: مفيش حاجة.
جنون: اوف الدنيا مطرت.
كنان نزل جنون و قلع الجاكت بتاعه و رماه ل جنون.
جنون: لا مش عايزة.
كنان: عنك ما عوزتي.
جنون: و شكرا انك شلتني الفترة دي.

جنون بدأت تمشي براحة و مش عارفة تمشي اسااسا و كانت هتقع بس مسكت في ايد كنان و كانت سقعانة اوي.
كنان: بطلي عناد و خدي الجاكت.
جنون: لا شكرا انا مش عايزة و كمان بحب المطرة.
كنان: براحتك متهمنيش اساسا.
جنون: هو فاضل كتير؟
كنان: حدود ساعة كدة.
جنون: اوف لا مش قادرة امشي تاني، تعالي نقعد.
كنان راح قعد علي الكراسي اللي موجودة في الشارع و جنون راحت ناحيته و قعدت جمبه.

و عدت فترة كبيرة و جنون كانت خلاص تلجت و بتنام...
جنون(شبه فايقة): هو احنا مش هنمشي؟
كنان: مش دلوقتي.
جنون غصب عنها نامت علي كتف كنان و مسكت فيه جامد...
جنون(بهمس و بتنام): انا سقعت اوي.
جنون كانت بترتعش اوي اطرافها و شفايفها و جسمها...
كنان: جنون جنون.
كنان: وشك شاحب اوي...
كنان: يا جنون ردي فتحي عيونك...

كنان لبست جنون الجاكت بتاعه و شالها و بدأ يمشي بسرعة ناحية الفندق و بعد فترة وصلوا للفندق و كنان طلع لاوضته...
كنان لقي تليفونات كتير ليه...
كنان: الو يا عادل.
عادل: انتوا رجعتوا؟!
كنان: ايوه اقفل دلوقتي.

كنان غير هدوم جنون و لبسها قميص من قمصانه و نشف شعرها بالفوطة و جنون مكانتش بتقاوم كانت بين الوعي و اللاوعي، كنان قام غير هدومه و نام جمب جنون و جنون قربت منه و دفنت وشها فيه و كانت سقعانة اوي و مسكت في كنان اوي.

عند الباقي.
شهاب: لسة حاسة بوجع؟
سجي: لا احسن الحمد لله.
شهاب: اسف ليكي.
سجي: لا انت مش غلطان و لا يهمك.
تامر: طب يلا بينا علي اوضتنا بقي...
نور: يلا يا سجي ارتاحي.
- شهاب و سجي لما كانوا بيطاردوا الناس ظهرت ليهم عربية و خبطت فيهم، و شهاب و سجي حصلهم خدوش بسيطة...
اياد: شكل المهمة دي صعبة يا جماعة...
شذي: صعبة اوي اوي...
نور: ان شاء الله خير يا جماعة...
علي: ربنا هيسترها معانا...

عطر: طب يلا الحمد لله اطمنا علي كنان و جنون...
كل واحد راح علي اوضته و نام.

-في الصباح الباكر...
في فيلا فريد.
جهاد: هو انت مش بتتكلم مع كنان يا فريد؟
فريد: خير يا جهاد في ايه؟
جهاد: اصل كان في بنت عايزة ابعت صور ليها.
فريد(بحدة): هو انتي ليه مش بتقدري اي حاجة ابنك في شغل و انتي هنا منشغلة بجوازه، طب ما تشوفي ابنك التاني.
جهاد: بعمل كدة علفكرة.
ندي: بابا.
فريد: نعم يا حبيبتي.
ندي: هروح النادي. عايز حاجة؟
فريد: شايفك بقيتي بتحبي النادي.

ندي(بتوتر): لا مش كدة هو بس يعني علشان بقعد هناك لوحدي و برسم براحتي في هدوء كدة.
فريد: مش مقتنع بس ماشي براحتك يا ندي.
ندي: حبيبي يا بابا.
ندي خرجت ركبت عربيتها و راحت للنادي.
فريد: جهاد راعي ان عندك بنت كبرت و محتاجة رعاية اهتمي بيها الاول، الرجالة يقدروا يتصرفوا.
جهاد(بغيظ): طيب يا فريد.
فريد قام و راح لمبني المخابرات...

-في مكان تاني...
عند أوبي...
أوبي: شجن الصفقة دي مهمة جدا مش عايز اي غلطة.
شجن: تمام يا فندم ان شاء الله خير.
أوبي: مش عايز اي ورق ناقص او اي حاجة ناقصة.
شجن: اكيد هشرف انا علي كدة يا فندم بنفسي.
أوبي: انا واثق فيكي...
و بعد فترة أوبي و شجن دخلوا اوضة الاجتماع و بدأوا يعقدوا الصفقة...
أوبي: اتفضل امضي ده ورق الصفقة.
شجن خدت الورق و ودته للشخص التاني.
الشخص(باستغراب): 2 كيلو طماطم. 5 كيلو بطاطس.

أوبي و شجن بصوا ليه بصدمة.
الشخص: دي قائمة طلبات و ورق ابيض فاضي يا اوبي بيه انت جايبنا تهزأنا...
أوبي: احم لا اكيد في سوء تفاهم.
الشخص: دي اهانة مش هقبل بيها.
الشخص و اللي كانوا معاه قاموا مشيوا و اتبقي اوبي و شجن.
اوبي(بغضب): ممكن افهم ايه ده؟
شجن(بتوتر): و الله ما اعرف انا مراجعة الورق قبل ما ادخل.
اوبي ضرب علي المكتب بأيده بغضب و شجن انتفضت من مكانها.
شجن(بدموع): و الله مليش دعوة بالموضوع ده.

اوبي(بغضب): امشي من وشي يا شجن.
شجن: ارجوك متزعلش مني و الله اكيد في سوء تفاهم.
اوبي(بزعيق): انتي غير مسؤولة عن اي حاجة فاشلة في كل حاجة حياتك نومك شغلك كل حاجة، بسبب شوية ورق كنتي مسؤولة عليهم خسرت اهم صفقة للشركة هنا.
اوبي(بغضب): اخرجي فورا.
شجن خدت حاجتها و طلعت من اوضة الاجتماعات و خرجت من الشركة كلها و هي بتعيط...

-في مكان تاني...
في روسيا. في اوضة كنان.
جنون بدأت تفوق و تتحرك في نومها و فتحت عينيها لقت كنان قدامها نايم و لقت ايديها ملفوقة حواليه...
جنون(لنفسها): بحلم صح، لا للاسف مش حلم حقيقي.
جنون بعدت عن كنان بس لقته محاوط خصرها بأيده، جنون شالت ايده براحة و قامت قعدت علي السرير و هي لسة مش مصدقة.
جنون: افتكري يا جنون حصل ايه.
جنون(بصدمة): نعم! غير هدومي.

جنون قعدت تلعب في شعرها بتوتر و هي لسة مش مستوعبة بالموضوع.
جنون: انا لازم امشي حالا قبل ما يصحي و يعملني تسلية الصباح...
جنون قامت و كانت لسة هتخرج افتكرت هي لابسة ايه، راحت ناحية هدومها لقتها مبلولة لسة، حاولت تدور علي تليفونها ملقتهوش.
جنون(لنفسها): ده بيصحي اوف اعمل ايه.
جنون راحت نامت جمبه و عملت نفسها لسة نايمة و طبعا كانت بارعة في التمثيل...

كنان بدأ يفوق من نومه لقي جنون نايمة و مودياه ضهرها قرب منها عرف انها بتمثل النوم...
كنان قرب عليها اوي و بدأ يمشي ايده علي وشها و ايديها...
جنون(لنفسها): حركة كمان و هقتلك في ايدي يا حيوان.
جنون لقت كنان هيتمادي قامت بسرعة و وقعت علي الارض.
جنون: آآآه...
كنان(ببرود): التمثيل بالنوم علي ظابط مخابرات مش سهل علفكرة.
جنون(بعصبية): علفكرة ليا دافع اني اعمل كدة. بسببك يا حيوان انت.

كنان: ايه حضني حلو قولتي اكمل نوم في حضنه...
جنون: لا طبعا انت ليه نيمتني هنا من الاساس. ليا اوضة علفكرة. و كمان غيرت هدومي ليه يا حيوان.
كنان(ببرود): مش انتي نوعي المفضل علشان كدة غيرتلك و انا مغمض عيوني.
جنون: عيني في عينك.
كنان بص ليها و سحر في لون عينيها.
جنون: صادق، دلوقتي روح جيب ليا هدوم من اوضتي...
كنان(ببرود): انا شايف تخرجي كدة و افضل من غير قميصي هتجيبي فلوس اكتر...

جنون ضربت كنان قلم علي وشه.
جنون(بحدة): استحملتك كتير و استحملت كلامك لكن لغاية الكلام ده و مش هسمحلك.
-جنون قامت بكل غضب و خرجت بسرعة و لحسن حظها ان ملقتش حد في الممر و اوضتها كانت في وش اوضة كنان دخلت اوضتها و قعدت علي السرير و كلام كنان كل شوية يتردد في ودانها...
-كنان كان مصدوم و مندهش من ردة فعل جنون و اتعصب من فكرة انها قدرت تمد ايديها عليه...

-في اوضة شهاب و تامر...
تامر: هو احنا هنعمل ايه انا مش مرتاح للعملية دي...
شهاب: ربنا يستر، ان شاء الله هتعدي.
تامر: تفتكر هيحصل ايه؟ عادل هيعمل ايه؟
شهاب: مش عارف احدد، ده مجنون.
تامر: الصبر يا رب.
الباب خبط.
شهاب راح فتح الباب.
شهاب: في ايه؟
نور: مفيش بس الكل نايم قولنا نيجي نشوفكوا.
تامر: طيب هنلبس و هنيجي.
سجي: تمام. يلا يا نور.
نور و سجي وقفوا بره الاوضة و شهاب و تامر لبسوا هدومهم و خرجوا ليهم...

شهاب: نروح فين؟
سجي: تعالوا ننزل نتغدي.
نور: ايوه يلا بينا...
تامر: ملكوش غير في الاكل يا ستات انتوا...
سجي: و انتوا ملكوش غير كرش يا رجالة.
شهاب(بصدمة): كرش! و العضلات دي ايه؟!
نور: نفخ.
تامر(بصدمة): نفخ يا نور! ده انتي اكتر واحدة عارفة ده احنا في فريقك...
نور: يلا يا سجي.
سجي: يلا يا نور.
نور و سجي مسكوا ايد بعض و مشيوا قدام شهاب و تامر اللي قعدوا يضحكوا عليهم...

-في اوضة عادل و علي.
عادل: زفت الطين يا زفت.
علي(بنوم): ايه يا عادل؟
عادل: قوم ورانا شغل.
علي: كنان قال كدة؟!
عادل: لا مش العملية شغل تاني.
علي(باستغراب): شغل ايه؟
عادل: جنون انت نسيتها...
علي: اوف يا عادل انسي يا عادل انساها مش هتبصلك، دي مش طايقاك.
عادل(بحدة): براحتك مش عايز مساعدتك...
علي: احسن دي واحدة متجوزة يا اخي و متجوزة كنان يعني اخوك، ينفع انت تعمل كدة.

عادل: علي اسااس متجوزين عن حب و الحب مولع في الدرة...
علي: مش هتتغير يا عادل.
الباب خبط.
عادل: اهلا يا عطر في حاجة؟
عطر: احم كنت عايزة اسأل تعرفوا حاجة عن اياد لاني ملقتهوش.
علي: هو قالي.
عطر(باحراج): احم لو سمحت يعني يا ريت تلبس حاجة.
علي(باحراج): اه اسف.
علي: هو قالي انه راح الچيم اللي في الفندق...
عطر: تمام عن اذنكوا.
علي: استني هاجي معاكي هنا ملل اوي.
علي و عطر راحوا للچيم...
عطر: اهو اياد.

اياد: تعالوا في ايه؟
علي: ايه يا عم الوحش، عامل ايه؟
اياد: الحمد لله.
علي: الحمد لله...
اياد: مالك يا عطر متوترة كدة ليه؟
عطر طلعت تليفونها و ودته لاياد...
اياد: متوتريش نفسك اعملي بلوك و خلاص.
عطر: بس هو عايز يوصل ل جنون بأي طريقة...
علي: لو سمحت ممكن افهم.
اياد: ده وليد واد رزل كدة بيحب جنون و عايز يتجوزها و اتقدم عشر مرات و اترفض...
علي: اه فهمت، ممكن تودوا الرقم ل كنان و هو يتصرف...

عطر: لا مش مشكلة خالص هعمله بلوك و خلاص.
اياد: متتوتريش يا بنتي، خدها يا علي فرفشها.
علي: حد قالك اني بيبي سنتر...
عطر: علي اساسا انا طفلة يعني.
علي: لا يا روحي انتي مش طفلة الطفلة بالنسبة ليكي نعمة...
عطر: نيينينينيننينيني، عيل رخم و رزل.
اياد: مش فاضي ليكوا...
علي: تعالي نشوف الباقي فين.
علي خد عطر و بدأوا يدوروا علي الباقي لغاية ما لقوهم و قعدوا معاهم...
في اوضة جنون...

جنون دخلت خدت دوش طويل دافئ و خرجت لابسة البشكير بتاعها لقت الباب بيخبط.
جنون(بالروسي): مين؟
عادل: انا.
جنون(بالروسي): استني.
جنون طلعت ليها هدوم و غيرت هدومها...
جنون لبست شورت جينز و فوقه تي شيرت ابيض بكم و كوتشي اسود عالي و سيبت شعرها و حطت روچ هادي و اختارت شنطة باللون الاسود ضهر.
جنون: خير يا عادل ايه المهم اللي يخليك تستناني الوقت ده كله...
عادل: حبيت نتمشي شوية.

جنون(ببرود): شكرا بعرف امشي لوحدي...
كنان(بحدة): عادل بتعمل ايه؟
عادل: كنت بطمن علي جنون.
جنون(ببرود): مش فاضية لكلامكوا.
جنون كانت هتمشي بس كنان مسك ايديها و قربها منه.
كنان(ببرود): تقدر تمشي يا عادل.
عادل: تمام.
جنون(بحدة): شيل ايدك دي عني...
كنان: ليه بعمل حاجة غلط.
جنون(ببرود): ايوه بتعمل حاجة غلط ابعد ايدك عني.
كنان زق جنون علي الحيطة و بصلها بحدة.

كنان: قسما بربي يا جنون لو حصل تاني حاجة زي اللي حصلت في اوضتي من شوية لاكون قاتلك.
جنون(باستفزاز): هو ايه اللي حصل؟! اه افتكرت اني ضربتك قلم صح.
جنون(باستفزاز): سوري يا كنان كان قصدي اضربك علي الخد التاني، معلش بقي تتعوض.
جنون زقت كنان و سابته و مشيت و نزلت للباقي. كنان كان بيموت من الغيظ من استفزار جنون ليه.
كنان راح وراها و لقي الكل قاعد بيأكل...
كنان: فارس في معلومات وصلت؟!
فارس: لا.

كنان: و انتي يا نور؟
نور: لا برضو.
كنان: طيب هننتقل بليل للفيلا الجديدة.
سجي: اه لاني زهقت من ازعاج عطر معايا.
عطر: انا يا حيوانة.
سجي: لا امي...
شذي: انا بحب اوي انام مع جنون هادية في نومها اوي...
عادل: انا بحب الناس الهادية دي.
جنون(بضيق): يا صبر...
اياد: مالك؟
جنون: مفيش انا بخير.
الكل بدأ يأكل و طلعوا اوضتهم جهزوا هدومهم و نزلوا قابلوا بعض.
جنون: مش يلا بينا.
كنان: مستعجلة اوي لانك عمرك ما عيشتي في فيلا.

جنون: علفكرة فيلا او بيت المهم الترابط الاسري و الحب و الحنان، مش مظاهر كدابة.
شهاب: احم مش يلا بينا انا مستعجل اشوف اوضتي اوي.
الكل ركب العربيات و وصلوا للفيلا...
كنان: شكرا يا سامر...
سامر: انا في الخدمة دايما يا كنان بيه. استمتعوا.
كنان: باي.
كنان: تعالوا ورايا...
الكل مشي وراه و طلعوا الدور التاني...
كنان: زي ما كنا في الفندق، عادل و علي هنا. يلا خشوا...
كنان: شهاب و تامر هنا، خشوا...

كنان: نور و سجي هنا.
سجي: اخيرا مش هقعد مع عطر.
عطر: يا حيوانة...
كنان: عطر و شذي هنا.
شذي: باي عايزة انام...
كنان: اياد و فارس هنا.
فارس: باي يا جنون اشوفك بعد سنة.
كله دخل اوضته و اتبقي كنان و جنون...
كنان: مستنية عزومة؟
جنون(برفعة حاجب): انا شايفة ان في اوضة واحدة بس و فاضل انا و انت بس...
جنون: ايه بقي؟!
كنان: انتي شايفة ايه؟!
جنون: شايفة ان دي اوضتي و هقعد فيها و تنزل جنابك تنام علي الكنبة.

كنان(بضحك): طيبة اوي.
كنان فتح الباب و دخل اترمي علي السرير. جنون دخلت الاوضة بعصبية.
جنون: ده ايه بقي مليش فيه دي اوضتي اخرج بره.
كنان: انا و انتي واحد جنون. متنسيش اننا متجوزين...
جنون: ايوه جواز علي ورق بس.
كنان قام و حاوط خصر جنون بأيده و قربها منه.
كنان(بصوت واطي): ليه هو مش احنا كنا مع بعض امبارح، و انا غيرتلك هدومك و نمتي في حضني.

جنون(بتوتر): مبدأيا وسع، ثانيا اللي حصل امبارح حصل و انا بين الوعي و اللاوعي و لو كنت في وعيي كان زمانك في المستشفي بتعالج كسورك. ثالثا بقي و ده الاهم اياك تستغل اننا كاتبين كتاب بس علشان شغلي و شغلك و اساسا بسبب قذارتك مكناش هنبقي بالحالة دي.
جنون(بتوتر): ابعد بقي...
كنان قرب اوي من جنون و مال بوشه عليها.
كنان(بصوت واطي): ليه؟!
جنون(بتوتر): كك نااا نن(كنان).
كنان بعد عن حياة و بدأ يضحك بصوت عالي اوي.

كنان: مشوفتيش نفسك و انتي طماطم.
كنان(ببرود): مع اني متأكد انها مش اول مرة...
جنون(بهمس): اهدي جنون اهدي.
جنون خدت شهيق و زفير كتير لغاية ما هديت و فتحت عينيها ببطء...
جنون فتحت شنطتها و طلعت هدوم ليها و دخلت الحمام غسلت وشها و غيرت هدومها...
جنون لبست بنطلون لغاية الركبة باللون الاسود و فوقه تي شيرت بحمالة رفيعة باللون البيچ و رفعت شعرها علي شكل فيونكة و نزلت كام خصلة من شعرها.

جنون خرجت لقت كنان غير هدومه...
جنون: استني استني هنا...
كنان: خير؟
جنون: انت مبدأيا مش هتناملي من غير تي شيرت البس التي شيرت بتاعك و اعمل عرض العضلات ده مع اي حد غيري، ثانيا السرير من حقي انا...
كنان: مبدأيا انا مش بنام ب تي شيرت، ثانيا انتي هتنامي لاما علي السرير جمبي لاما علي الارض في تلچ روسيا...
كنان ساب جنون و راح نام علي السرير، جنون بصتله بغيظ فضلت واقفة مكانها كتير.

كنان: اقفلي النور و متقفيش زي خيال مآته كدة.
جنون(بغيظ): بص بقي متقولش عليا خيال مآته.
كنان: بتضايقك؟!
جنون(بغيظ): لا خالص مش بتضايقني.
كنان(بلامبالاة): طيب يا خيال مآته.
جنون نطت علي كنان و قعدت تضربه ضرب خفيف بأيديها.
كنان: يا بنت المجانين بطلي، يا مجنونة...
كنان(بضحك): يا جنون خلاص.
جنون(بصدمة): ايه ده ايه ده ايه ده؟!
كنان(برفعة حاجب): ايه؟!
جنون: طلع عندك سنان و بتعرف تضحك حلو يعني.

كنان: يا حيوانة، قومي.
جنون(باحراج): احم اسفة...
جنون(بعصبية): بس انت عصبتني الصراحة. انا مش خيال مآته فاهم يا رزل.
كنان: شكل السرير حلو...
جنون: بص هتنام هنا و انا هنام هنا اياك تقرب مني و لا تلمسني فاهم...
كنان: تمام...
جنون نامت و كنان نام بعد فترة جنون كانت بتتقلب فتحت عيونها و اتخضت...
جنون(بصريخ): عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة