قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس والثلاثون

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس والثلاثون

رواية حب تحت مسمى العلاج للكاتبة رهف سيد الفصل الخامس والثلاثون

لم تسمع اي صوت من الخارج مدت كفيها الصغيران ومسحت دموعها الخائفة مدت يدها بارتجاف اتجاه باب الدولاب ودفعته بخفه وقفزت من اعلى الملابس خرجت وهي تنظر حولها لم تجد سوا عمتها و والدتها ساقطين ارضا ركضت اليهم مسرعه بخوف
ملك، ماما ماماريم عمتو اصحو يلا
بدات بالبكاء بقوة.

اما عند بطلتنا كانت تصنمت قدميها لا تريد الذهاب انهكت قوتها اصبحت كالخرقة بين يديهم مد احدهم يده في جيبه ليخرج احد الابر ذات المفعول القوي المضاعف لينزغها في كتفه حملوها إلى الاسفل
في هذا الوقت كان غيد وصل إلى المنزل مسرع اتجه مازن إلى الباب الاخر لكي يفتحه بينما صعد غيد و اسلام مسرعين إلى الاعلى ليقابلوا هذا الرجل وهو يحمل همس
مد اسلام يده مسرع ليخرج سلاحه من جيبه ويصوبها نحوة.

الرجل، سبنا نمشي يا بيه ويا دار ما دخلت شر
غيد بعصبية، انتا واخد مراتي وتقولي يا دار ما دخلت شر نزلها وخليك راجل
الرجل بخبث، انا لو كنت مش راجل كان زمانها في حضني بس اخاف عليها
ما ان سمعت صوته حتى فتحت عينها بثقل شديد كان المخدر يبدا العمل
نطقت اسمه بانخفاض، غيد!
اسلام، سبها وانزل انتا كده كده خسران
الرجل، خسران كسبان المهم اني هاخدها وامشي.

ما ان انتهي من جملته ضرب اسلام مسرع احد الطلاقات في كتفه لتسقط همس على الدرج متدحرجه
صعد غيد مسرع وهو يحاول الامساك بهمس سقطت بين يديه
نظر إلى معالم وجهها بخوف راسها التي تنذف الدماء حملها مسرع وهو يدعو الله بداخله ان تكون بخير
اما في الاعلى قفز مازن من احد النوافذ المنفتحه ليجد ملك تبكي بشده وتحاول افاقت الفتيات
مازن، ريم ريم ليلي ليلي فوقو
ملك بانهيار، الحقني يا عمو.

نهض مازن مسرع ودخل إلى المطبخ احضر كاس المياة وبدا بنثر المياه على وجوههم بالتتابع
بدات ريم بالافاقة بتعب ودوران
ملك، ماما!
القت ملك نفسها بين احضانه بخوف ممزوج بالقليل من الفرح
مازن، ليلي انتي سمعاني ليلي
اكمل نثر المياه لتفيق منفزعه
مازن، اهدي يا حبيبتي اهدي انا جنبك
ما ان راته حتى القت نفسها بين احضانه بخوف نسى كل شئ خوفة، قلقه، توترة...
بدالها وهو يمطئنها بحب
مازن، اهدي يا ليلي انتي كويسة.

ريم بانهيار، اخدو همس
مازن، همس!
نهض مسرع ونزل إلى الاسفل حاول الفتيات النهوض ولكن كان الدوار هو مالكهم ولكن لا وقت لهذا ركض مازن الاسفل ليجد اسلام ساقط على الدرج يحاول النهوض
مازن، اسلام انتا كويس
اسلام بتعب، ال خبطني وهرب
مازن وهو يساعده، طب طب وهمس
اسلام، غيد اخدها وراح المستشفى.

وقف مسرع امام المشفى نظر إلى حبيبته التي بجانبه لا يظهر شئ من وجهها بسبب الدماء حملها مسرع ودخل إلى المشفى لتنقل بسرعه إلى غرفة العمليات
كان يدور في حالة انهيار كانت هذه كلمه بسيطه لما يشعر به معشوقته بين ايديهم كم تمنى ان يكون هو مكانها دقائق وحضر الجميع إلى المشفى
ليلي، وانتو عرفتو منين؟!
اسلام، ملك اتصلت علينا
مازن، ايه اللي حصل
بدات الفتيات بسرد ما حدث ليردف غيد بصراخ.

غيد، والله لو حصلها حاجة مش هيكفيني بحور دم
اسلام، اهدا يا غيد
غيد، اهدا ايه انا روحي بتتعذب وانا مش عارف هي فيها ايه جوا ولا كانو هيعملوا فيها ايه انا كنت هموت انا انا مش عارف اوصفلك انا انا حاسس ازاي انا اللي روحو بتتسحب منو بالبطيئ انا بموت
زينب ببكاء، يا رب نجي بنتي
تقدمت ممرضة وهي تحمل الادوات ليستوقفها مازن
مازن. اختي فيها إيه عشان خاطري قوليلنا
الممرضة، ضربه على الراس خفيف عن اذنك.

افلتت الممرضة يدة واتجهت إلى الغرفة العمليات
ساعه...
ساعتان...
ثلاث ساعات...
كان كالثور الهائج معشوقته في الداخل لا يدري ماذا بها
غيد، تلات ساعات جوة ومحدش راضي يقولنا حاجه
اسلام، اهدا هما مش بيلعبوا جوة
مازن، لا الموضوع يقلق بجد
خرج الطبيب المسوؤل عن الحاله وهو يزيح الكمامة ويتنهد براحه لتنهال عليه الاسئله منهم
مازن، اختى مالها يا دكتور
غيد، هي كويسة مفهاش حاجه صح.

الدكتور، ممكن تهدو شوية وتتفضلوا عندي في المكتب
غيد، طب طب وهمس
الدكتور، لحد ما تتنقل
اتجه الجميع إلى مكتب الطبيب جلس الطبيب وهو ممسك بالورق ويتفحصة بعنايه
الدكتور، واضح من الملف ان همس كانت في حاله غيبوبة رفض للواقع وكانت عامله عملية وفاقت والمفروض العمليه التانيه تتعمل عشان تبقى سويه مع الناس
مازن، مظبوط.

الدكتور، المريضة لما جت كانت واخده حقنه والحقنه دية كان فيها مخدر ينيمها يوم كامل وبالاضافه ان هي مخلوطه بنسبه5 سم زائد الخبطه اللي خدتها على دماغها فالحاله احنا استخرجنا السم بسرعه وابطلنا مفعول المخدر وعالجنا الخبطه بس كانت جايه في مكان حساس اللي هي كانت عامله فيه العمليه قبل كده فاحنا اضطرينا نعملها عمليه
اسلام، طب دلوقتي الحاله ايه.

الدكتور، بعد العمليه المفروض ان الانسان بيقعد يومين تلاته في غيبوبة طبيعية بسبب العمليه خصوصا انها في المخ وبعد كده هتصحي تتصرف كانسانه طبيعيه وسوية مع البشر يعني همس بقت طبيعية جدا بس تفوق باذن الله
لم يعلم الجميع هل يفرح ام يحزن ولكن كانو يدعون الله ان تفيق همس هذا فقط
ماجده مواسيه، اهدي يا حبيبتي هتفوق باذن الله
زينب، يا رب
ريم، اسلام انا خايفة على همس اووي.

اسلام، متخافيش ان شاء الله هتكون بخير بس اهدي انتي.

اسبوع!..
اسبوع لايفارق المشفى...
يحضرون يذهبون وهو جالس بجانب معشوقته...
يكفي انه يراها من خلف الزجاج الابيض...
يدخل لها مرة باليوم ويتحدث معها قليلا ويخرج حتى لا تتعب...
في احد المرات.
غيد، همس همس وحشتيني اووي مش هتفوقي بقا طب انا حتى كنت هجبلك اللي قولتيلي عليه فاكرة انتي قولتيلي ايه في نفس اليوم
فلاش باك...
همس، غيد حبيب قلبي
غيد. عايزة ايه قولي بسرعه عشان اسلام مستني تحت.

همس، احم انا خلصت الشوكولاته اللي في التلاجه
غيد، يا بنتي ارحميني حرام كده دية تاني مرة في نفس الاسبوع يا ريت يجيب واحده انا بجيب كرتونه حرام عليكي
همس، طب والله هزعل منك يا شرير
غيد، انا شرير و وحش كمان خلاص
نظرت له بحزن ممزوج بالبرائه ليردف باستسلام
غيد، عيزاها بالبندق ولا سادة
همس بفرح، لا بالبندق طبعا
غيد، طيب يا حبيبتي لما ارجع من بره هاجبلك
همس، طب انا عايزة اجي معاك.

غيد، مش هينفع يا قلبي وبعدين ريم وليلي وملك هيجو يقعدو معاكي وانا مش هتاخر
همس، طب انتا هتوحشني اوووي يا غيد وانا بحبك اووي
غيد. كل ده عشان الشوكولاته
همس، لا والله انتا عارف اني بحبك اوووي حتر من غير الشوكولاته بس انتا لو جبت الشوكولاته هحبك اكتر واكتر
غيد، اموت واعرف إيه دخل الشوكولاته في الحب
رفعت كتفيها بلامبالاه وهي تردف
همس. عشان انا بحبها والمفروض ان انتا تعمل اي حاجه انا بحبها صح ولا ايه.

غيد، طيب يا عسل عيني دية وعيني دية حااجه تانيه
همس بفرح، حضن وبوسة كبيرة بقا
اقترب غيد وهو يضحك لتلقي لنفسها باحضانه بابتسامة واسعه
عودة من الفلاش باك...
غيد بنبرة مليئة بالبكاء، مكنتش اعرف انو اخر حضن اصحي يا همس عشاني موحشتكيش انا انا حتى خليت التلاجه كلها شوكولاته بس تعالي ومش هسيبك ابدا ابدا
شعر بشئ ضاغط على كفيه رفع وجهه ليجده بدات بفتح عيونها بتعب
غيد بفرح، همس همس انتي سمعاني هروح انده الدكتور.

ركض غيد مسرع وهو ينادي الطبيب وهاتف الجميع الذين حضرو خلاص دقائق معدودة
مازن. همس فاقت انتا متاكد
غيد بفرح، اه اه فاقت بس الدكتور جوة بيشوفها
ليلي، ان شاء الله خير
الدكتور، الحمد لله المريضة اتعدت مرحله الخطر وهي كويسة حاليا بس هنحطها تحت الملاحظه اسبوع وبعدها تقدر تخرج بس بلاش ضغط كتير وزعل حمد لله على السلامه عن اذنكم.

دخل الجميع بفرح وجدو همس جالسه على الفراش تنظر إلى حولها بتعجب ممزوج بابتسامه اقترب غيد مسرع
غيد، همس همس انتي كويسة الحمد لله
همس باستغراب، انتا مين!؟
صدمه اعادته خطوتان إلى الخلف
غيد بصدمه، انتي مش عرفاني
همس بابتسامة، لا للاسف ممكن اعرف حضرتك مين وتعرفني منين!؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة